• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A/609A/209C

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
476 4 0
Ja też nie przypominam sobie by w czasach odpowiadających IV epoce na kuszetkach nie było naniesionych - dwójek oznaczających klasę wagonu oraz piktogramów o przeznaczeniu wagonu dla niepalących. Po prostu nie pamiętam - nie twierdzę, że jakiś rodzynek nie mógł tych atrybutów nie posiadać - być może Robo odwzorowało własnie takiego rodzynka - to tylko mój domysł.

Warto także zauważyć, że w drugiej połowie lat 80. kuszetki 110Ac zaczęto masowo malować nie w typowe dla PKP barwy oliwkowe, lecz na ciemnozielone, odpowiadające swoim wyglądem kolorom stosowanym w tamtych latach raczej przez DR i ĆSD. Gdzieś na tym forum było zdjęcie przedstawiające tak pomalowaną kuszetkę w składzie typowych oliwkowych wagonów PKP.

W epoce V, gdy kuszetki były malowane na niebiesko z kremowym paskiem pod oknami, dwójka oznaczająca klasę wagonu także zazwyczaj była malowana, ale można było także spotkać wagony bez tego oznaczenia. Natomiast chyba z oszczędności z wagonów (nie tylko kuszetek) w latach 90 całkowicie poznikały piktogramy o zakazie palenia.

W czasach malowania ICCC bywało różnie. Początkowo malowano dwójki i piktogramy, przy czym dwójki występowały w różnych krojach i wielkościach, później tego zaniechano, a zamiast tego nanoszono jedynie piktogramy o niepaleniu, a jeszcze później aż do końca eksploatacji wagonów rodziny 110A większość z nich nie posiadała ani dwójek ani piktogramów.

Poniżej przykładowa fotka 110Ac z 1991 roku (a więc już z V epoki) wykonana w Essen. Niestety nie zapisałem autora zdjęcia, nad czym ubolewam.
110Ac 51 51 59-80 083-5 lub 092-6 Bc-x st. Grochów; Essen 1991.jpg


Tu z kolei zdjęcie gdyńskiej kuszetki, wykonane w 1996 roku na stacji Kopenhaga Osterport (swoją drogą, ciekawe co ten wagon tam robił?) - autor: Morten Sorensen:
110Ac 51 51 59-70 042-3 Bcdu st. ... Kopenhaga Osterport 1996 Morten Sorensen.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.656 391 7
I tu znowu możemy polemizować w nieskończoność. Kuszetki /jako wagony 110A - bez drugiej litery oznaczającej rodzaj ogrzewania, które zawsze(!) było elektryczne/ nie były przemalowywane z oliwkowego na zielony lub coś w tym rodzaju. Zawsze miały ten sam kolor co wagony 1. i 2. klasy z "Cegielskiego".
Przemalowywanie kuszetek zaczęło się z chwilą kiedy "Przedsiębiorstwo Wagonów Sypialnych i Restauracyjnych "Wars"" zaczęło sprowadzać wagony sypialne typu "Bautzen" z NRD w niebieskim malowaniu z wtedy charakterystycznym logo na burcie, które zaczęły zastępować wagony typu 14A /seria WLBhxz/.
I kolor niebieski wyróżniał wtedy wagony sypialne oraz kuszetki w składzie pociągu. Na marginesie - wagony odpowiednika WARS-u w NRD czyli Mitropy - malowano na czerwono.
I do czasu rozwałki PKP w roku 1999 i rozpoczęcia pstrokacizny w malowaniach - niczego innego nie było jeżeli chodzi o tego typu wagony.
No i właśnie - po raz kolejny pojawia się temat logo PKP Intercity na wagonach. Czy ICCC czy ICCCC czy jak?...
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
476 4 0
I tu znowu możemy polemizować w nieskończoność. Kuszetki /jako wagony 110A - bez drugiej litery oznaczającej rodzaj ogrzewania, które zawsze(!) było elektryczne/ nie były przemalowywane z oliwkowego na zielony lub coś w tym rodzaju. Zawsze miały ten sam kolor co wagony 1. i 2. klasy z "Cegielskiego".
Przemalowywanie kuszetek zaczęło się z chwilą kiedy "Przedsiębiorstwo Wagonów Sypialnych i Restauracyjnych "Wars"" zaczęło sprowadzać wagony sypialne typu "Bautzen" z NRD w niebieskim malowaniu z wtedy charakterystycznym logo na burcie, które zaczęły zastępować wagony typu 14A /seria WLBhxz/.
Nie, nie i jeszcze raz nie!

Po pierwsze, wagony sypialne to inna para kaloszy, a po drugie, były malowane na niebiesko z dużym logiem WARS już od 1975 roku, kiedy na PKP dostarczono pierwsze wagony typu Görlitz75.

Malatura kuszetek nie miała z nimi nic wspólnego, mimo, że i jedne i drugie eksploatowane były przez Wars. Nawiasem mówiąc, to w PKP dość typowy brak konsekwencji i chaos, który dziś powielany jest przez nowe władze PKP-IC przy przetargach na modernizacje kolejnych partii wagonów - ale to temat na inną dyskusję.

Kuszetki z rodziny 110A zasadniczo od ich początku aż do pierwszych lat 90., tj. kiedy wprowadzono malowanie niebieskie z kremowym paskiem i takimiż drzwiami, zasadniczo malowano na kolor oliwkowy, czyli tak jak jedynki i dwójki.
Wyłom od tej zasady nastąpił w drugiej połowie lat 80., kiedy to któryś z ZNTK-ów (być może Pruszków - bo wtedy głównie oni robili NR wagonów sypialnych i kuszetek) zaczął malować kuszetki na kolor ciemno-zielony zamiast klasycznej oliwki. Taki wariant malowania spotykany był do początku lat 90, kiedy bramy ZNTK Bydgoszcz zaczęły opuszczać pierwsze wagony typu 110Ac po naprawach głównych (NG) w nowym błękitno-kremowym malowaniu, obowiązującym przez kolejnych kilka (kilkanaście) ładnych lat, czyli aż do wprowadzenia malatury korporacyjnej PKP-IC.

Nie chciałem tego zdjęcia wrzucać, bo jego autorem jest któryś z Kolegów z tego forum - chyba Andrzej Harassek - ale nie mam takiej pewności, bo niestety tego nie zapisałem. Żeby jednak uciąć dyskusje i udowodnić powyższe słowa pozwalam sobie to zdjęcie jednak tu wstawić - mam nadzieję, że autor mnie za to nie pozwie ;) Po prawej stronie widać fragment wagonu PKP drugiej klasy typu Bautzen86 w klasycznym oliwkowym malowaniu, dzięki czemu gołym okiem widać różnicę w malowaniu obu wagonów. Przypuszczam, że zdjęcie zostało zrobione około 1987-1988 roku:
110A Bc zielona.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.855 525 30
jego autorem jest któryś z Kolegów z tego forum - chyba Andrzej Harassek - ale nie mam takiej pewności
I słusznie kolega Bodek nie ma pewności, bo to nie jest moje zdjęcie. W latach 1987-88 nie fotografowałem za granicą, a ta fotka została wykonana gdzieś w Niemczech, na trasie "Ost-West" albo "Hoek van Holland Express".

Mogę tylko jeszcze raz potwierdzić, że bywały wagony bez oznaczeń klasy i piktogramów, choć faktycznie większość kuszetek takie oznaczenia raczej miała. Żeby jednoznacznie stwierdzić, czy model Robo jest prawidłowy, konieczne byłoby zdjęcie oryginału, na którym się wzorowano przy opracowaniu modelu.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.656 391 7
Jak już - to pierwsze partie wagonów sypialnych w niebieskim malowaniu z NRD zaczęły trafiać do PKP od roku 1978 i były przeznaczane w pierwszej kolejności do pociągów międzynarodowych - w tym - do najbardziej socjalistycznego pociągu pospiesznego "Polonez" relacji Warszawa - Moskwa. A wagonów w owym składzie było "niemnożko" - chyba 12-14 razy 3 obiegi. Później zaczęto dodawać wagony do pociągów krajowych. Jeszcze jak pamiętam - w 1979 roku jechałem "Gedanią" z Gdyni do Berlina Lichtenbergu, która w składzie wlokła starocia serii WLABhxz.
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
128 3 0
Odnośnie modelu oliwkowej kuszetki - czy ona czasem aby nie przedstawia typu 110Aa? Moją uwagę zwrócił brak podświetlanego wskaźnika zajętości miejsc blisko drzwi wejściowych. Widoczne jest to też na zdjęciu wraku wagonu 50 51 59-10 063-3 'Bc', który złapałem w Sokołowie Podlaskim oczekującego na kasację.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.656 391 7

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.330 94 9
Nie wiem. Osobiście jakoś oliwkowego malowania nie widzę. Wszystkie, wg mojej oceny są w klasycznym "nijakim" malowaniu stosowanym na PKP. Za to jest jeszcze wagon w klasycznym oznaczeniu z lat 70-80 Bcwxz. Zastąpiony później w ramach zmian wprowadzonych przez UIC na Bcd.
Ja właśnie będę czekał na kuszetki w fabrycznym malowaniu właśnie na tak oznaczone jak ten wagony :love:
Bcwxz - 110A - czekamy na to: Polski Producencie :p Do wrocławskich Bonanz idealnie by pasowały...
 

Matti90

Aktywny użytkownik
Reakcje
292 4 7
Czy wagony z epoki 5 są gdzieś dostępne?
Bo od DCC24 dostałem taką odpowiedz:

Już niestety cały nakład się sprzedał, może jeszcze będzie kilka sztuk, ale czekamy na potwierdzenie od Robo.

Pozdrawiam, KM
 

Hydrus

Aktywny użytkownik
Reakcje
147 0 0
Ja mam jeszcze taką wątpliwość: na dostępnych zdjęciach kuszetek jeszcze w malowaniu oliwkowym jest taki układ napisów nad oknami:
rosyjski - nad 3. i 4. oknem (liczę tylko 10 okien, że tak powiem, zasadniczych),
polski - nad 5. i 6. oknem,
francuski - nad 7. oknem,
niemiecki - nad 8. oknem.

Na kuszetkach w malowaniu niebieskim jest inaczej - jest dodatkowy napis włoski nad 2. oknem i dalej:
rosyjski - nad 4. i 5. oknem,
polski - nad 6. i 7. oknem,
niemiecki - nad 8. oknem,
francuski - nad 9. oknem.

Tymczasem w obu modelach Robo jest ten drugi układ napisów. Taka wątpliwość...
 
Reakcje
23 1 1
Dokładnie,50% zamówionych modeli ma już nowych nabywców,kolejna partia to pozostałe 50%,biorąc pod uwagę rozchodzenie się modeli z prędkością światła (zaledwie tydzień)nie zwlekałbym zbyt z ich zakupem..
 

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
811 30 0
Spokojnie mam pewną i potwierdzoną informację, że będzie druga dostawa za ok. trzy tygodnie. Dlatego zrezygnowałem na razie z zakupu kuszetki w niebieskim malowaniu ponieważ nie było teraz wersji bez oświetlenia.
Wtedy również będzie dostawa kuszetek w malowaniu IC.
Na ten rok planowana jest jeszcze jedna kuszetka w V ep. koloru ciemno granatowego. To tyle w temacie.
 

robo

Znany użytkownik
Reakcje
642 11 6
Modele kuszetek sprzedały się zanim zdążyłem je dodać do sklepu internetowego. Nie sądziłem, że tak szybko się sprzedadzą. Część sklepów modelarskich nawet nie dostała modeli ponieważ się skończyły. Przy następnej dostawie modeli będzie więcej i powinny być dłużej dostępne. Wraz z następną dostawą pojawi się nowy model kuszetki w malowaniu Intercity.
 

Podobne wątki