I tu znowu możemy polemizować w nieskończoność. Kuszetki /jako wagony 110A - bez drugiej litery oznaczającej rodzaj ogrzewania, które zawsze(!) było elektryczne/ nie były przemalowywane z oliwkowego na zielony lub coś w tym rodzaju. Zawsze miały ten sam kolor co wagony 1. i 2. klasy z "Cegielskiego".
Przemalowywanie kuszetek zaczęło się z chwilą kiedy "Przedsiębiorstwo Wagonów Sypialnych i Restauracyjnych "Wars"" zaczęło sprowadzać wagony sypialne typu "Bautzen" z NRD w niebieskim malowaniu z wtedy charakterystycznym logo na burcie, które zaczęły zastępować wagony typu 14A /seria WLBhxz/.
Nie, nie i jeszcze raz nie!
Po pierwsze, wagony sypialne to inna para kaloszy, a po drugie, były malowane na niebiesko z dużym logiem WARS już od 1975 roku, kiedy na PKP dostarczono pierwsze wagony typu G
örlitz75.
Malatura kuszetek nie miała z nimi nic wspólnego, mimo, że i jedne i drugie eksploatowane były przez Wars. Nawiasem mówiąc, to w PKP dość typowy brak konsekwencji i chaos, który dziś powielany jest przez nowe władze PKP-IC przy przetargach na modernizacje kolejnych partii wagonów - ale to temat na inną dyskusję.
Kuszetki z rodziny 110A zasadniczo od ich początku aż do pierwszych lat 90., tj. kiedy wprowadzono malowanie niebieskie z kremowym paskiem i takimiż drzwiami, zasadniczo malowano na kolor oliwkowy, czyli tak jak jedynki i dwójki.
Wyłom od tej zasady nastąpił w drugiej połowie lat 80., kiedy to któryś z ZNTK-ów (być może Pruszków - bo wtedy głównie oni robili NR wagonów sypialnych i kuszetek) zaczął malować kuszetki na kolor ciemno-zielony zamiast klasycznej oliwki. Taki wariant malowania spotykany był do początku lat 90, kiedy bramy ZNTK Bydgoszcz zaczęły opuszczać pierwsze wagony typu 110Ac po naprawach głównych (NG) w nowym błękitno-kremowym malowaniu, obowiązującym przez kolejnych kilka (kilkanaście) ładnych lat, czyli aż do wprowadzenia malatury korporacyjnej PKP-IC.
Nie chciałem tego zdjęcia wrzucać, bo jego autorem jest któryś z Kolegów z tego forum - chyba Andrzej Harassek - ale nie mam takiej pewności, bo niestety tego nie zapisałem. Żeby jednak uciąć dyskusje i udowodnić powyższe słowa pozwalam sobie to zdjęcie jednak tu wstawić - mam nadzieję, że autor mnie za to nie pozwie
Po prawej stronie widać fragment wagonu PKP drugiej klasy typu Bautzen86 w klasycznym oliwkowym malowaniu, dzięki czemu gołym okiem widać różnicę w malowaniu obu wagonów. Przypuszczam, że zdjęcie zostało zrobione około 1987-1988 roku: