• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A/609A/209C

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.174 504 30
A czy w półbagażowym z IV epoki powinny być okna awaryjne?
Nie powinno być okien awaryjnych. Takie okna zaczęto montować w czasie napraw dopiero w latach 90. XX wieku. Na zdjęciu Generała z Gdyni jest taki sam wagon 609A, jakiego model jest na zdjęciu wyżej. Oba mają kanciaste okna, a w modelu błędem są te dwa okna awaryjne i chyba niepełne ściany między przedziałami - piszę chyba, bo nie jestem pewien, czy w modelu są ściany pełne (jak powinno być), czy niepełne.
Czym one sie różnią od tych w modelu?
W modelu są dwa pełne (nie otwierane) okna, służące jako wyjście bezpieczeństwa - rozbija się całą szybę. Poznać to można po braku poziomej ramki na środku wysokości, tam, gdzie w realu jest podział na dolną stałą część okna i górną opuszczaną.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.897 111 11
Okna awaryjne nie mają opuszczanej szyby i tym samym są jedno częściowe. Fabrycznie były bez okien awaryjnych dopiero podczas napraw je wstawiano.
Dzieki. A nie moze byc tak ze okna awaryjne sa po drugiej stronie sfotografowanego wagonu? Bo z tego co widzę to w modelu sa dwa po jednej i zero po drugiej..:niepewny:

Korzystając ze zdjęć z wpisu @am-70

Wagon:

Zobacz załącznik 945672
Zobacz załącznik 945673

Model:

Zobacz załącznik 945676
Zobacz załącznik 945677
 
Ostatnio edytowane:

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.119 148 7
Mógłbyś pokazać a co chodzi dokładnie? Czym one sie różnią od tych w modelu?
Porównaj sobie czwarte okno od drzwi (w miejscach wskazanych przez strzałki).
Prawdziwy wagon (nie ma okien awaryjnych, standardowe okno (z górną częścią opuszczaną) zamiast tego):
1673626910638.png

Model (okno awaryjne - niepodzielone i nieotwieralne):
1673626801487.png
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 15 1
Dzieki. A nie moze byc tak ze okna awaryjne sa po drugiej stronie sfotografowanego wagonu? Bo z tego co widzę to w modelu sa dwa po jednej i zero po drugiej..:niepewny:
Nie może tak być. Zdjęcia zamieszczone przez Kolegę Bronco_Billy przedstawiają tą samą stronę wagonu. Okna bezpieczeństwa montowano tylko i wyłącznie od strony korytarza, nie w przedziałach. Robo odwaliło bubla z tymi wagonami chociaż zaraz po prezentacji o tym pisałem w serwisie YouTube. Pozostaje mieć nadzieję, że uda się dostać takie okna i samemu sobie je wymienić. W obecnym stanie to razi masakrycznie.

Aha, w środku też ściany międzyprzedziałowe mają prześwity :( a powinny być pełne.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.897 111 11
Nie może tak być. Zdjęcia zamieszczone przez Kolegę Bronco_Billy przedstawiają tą samą stronę wagonu. Okna bezpieczeństwa montowano tylko i wyłącznie od strony korytarza, nie w przedziałach. Robo odwaliło bubla z tymi wagonami chociaż zaraz po prezentacji o tym pisałem w serwisie YouTube. Pozostaje mieć nadzieję, że uda się dostać takie okna i samemu sobie je wymienić. W obecnym stanie to razi masakrycznie.

Aha, w środku też ściany międzyprzedziałowe mają prześwity :( a powinny być pełne.
Ale ja o wagonach PKP IC...

EDIT: Sorry, teraz doczytałem ze okna bezpieczeństwa montowano tylko od strony korytarza! Chodz ja w "barze" nie potrafię odróżnić gdzie "korytarz" a gdzie "przedział".

Porównaj sobie czwarte okno od drzwi (w miejscach wskazanych przez strzałki).
Prawdziwy wagon (nie ma okien awaryjnych, standardowe okno (z górną częścią opuszczaną) zamiast tego):
Zobacz załącznik 945840
Model (okno awaryjne - niepodzielone i nieotwieralne):
Zobacz załącznik 945838
a teraz spójrz na druga stronę modelu..
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.693 37 4
Okna awaryjne nie mają opuszczanej szyby i tym samym są jedno częściowe. Fabrycznie były bez okien awaryjnych dopiero podczas napraw je wstawiano.
Rozróżnijmy dwie rzeczy. Okno awaryjne jest to jedno i drugie okno. Wg karty UIC okno awaryjne w wagonach przedziałowych typy Y musi być w każdym przedziale i mieć po otwarciu przestrzeń na wyjście w wielkości 600 mm. I dotychczasowe wagony Y bez całej szyby je mają. A po zdarzeniach z końca 1999 roku (chyba podałem właściwy rok, choć może to być i 2-3 lata później) nakazano z polecenia wojska wprowadzić w dwóch oknach po stronie korytarza całą szybę w oknie bez możliwości jego opuszczania i młotek do jej wybicia. I to też nazwano wyjściem awaryjnym. Tyle teoria.
A to co w modelu wag 609 z ep. 4 to jest błąd, bo do 1998/9 czyoli do zakończenia produkcji wagonów typu Y, a i chyba także wagonów 136/9A czyli 1994 roku montowano tylko okna opuszczane, wpierw kanciaste, a później z narożami zaokrąglonymi i dopiero po wypadkach z tego feralnego roku nakazano wprowadzić okna pełne we wszystkich wagonach podlegających NG .
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.119 148 7
a teraz spójrz na druga stronę modelu..
Po drugiej stronie okien nie ma - prawidłowo, bo jak Kolega @Ty42-89 wspomniał wcześniej:
Okna bezpieczeństwa montowano tylko i wyłącznie od strony korytarza, nie w przedziałach.
czyli czytaj po stonie gdzie nie ma firanek.
Najlepsze jest to, że model PIKO nr kat. 97607-2, z datą rewizji 29.10.10 okien awaryjnych nie ma, a także napis z nr inw. (o czym pisał Kolega @am-70 ) jest umieszczony poprawnie:X3:.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.119 148 7
A po zdarzeniach z końca 1999 roku (chyba podałem właściwy rok, choć może to być i 2-3 lata później) nakazano z polecenia wojska wprowadzić w dwóch oknach po stronie korytarza całą szybę w oknie bez możliwości jego opuszczania i młotek do jej wybicia.
Czy mam rozumieć, że przez te powiedzmy 15 lat nie wyposażono rzeczonego wagonu, o nr inw. 51 51 88-70 131-9 WRou, w okna awaryjne, zgodne z wymaganiami? Fotografie wagonu pochodzą z 2015 roku i jeszcze tam nie ma okien awaryjnych...
A co z wagonami 609A PKP IC? Czy powinen mieć okna awaryjne czy nie?
 
Reakcje
439 294 188
IV epoka ma bład nie z naszej winy. Bedziemy mieć poprawne szybki. Każdy kto bedzie chciał, bedzie mógł sobie wymienić.
@Bolutek nie jesteśmy manufakturą.
Mysle ze to producent powinien poprawic a nie kupujacy bo to jednak blad produkcyjny,poza tym taki model kazdy prawo wymienic na wolny od wad lub otrzymac zwrot pieniedzy,przerzucanie wymiany szybek na kupujacego nie jest fair
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.405 23 0
IV epoka ma bład nie z naszej winy. Bedziemy mieć poprawne szybki. Każdy kto bedzie chciał, bedzie mógł sobie wymienić.
To jeszcze byśmy się chętnie dowiedzieli, co z tymi nieszczęsnymi, dziurawymi ściankami działowymi?
Zestawu z IV epoki nie kupię właśnie ze względu na ten błąd, poczekam na prawidłowo wyposażoną edycję, ale w "Odrze" mam bar z dziurami w ściankach i chętnie bym to wymienił, żeby było prawidłowo!
 

Podobne wątki