Cytat ze strony ROBO : "W planach mamy też pierwszy z dwóch zestawów po 4 wagony, który wydany zostanie w tzw. złotej serii kultowych polskich expresów".
Zastanawiam się o jakie to kultowe Ex ROBO ma na myśli, które można by zaliczyć do takiej złotej serii Ex kursujących na PKP np. w ep. IV.
Słowo kultowe jak ktoś zauważył brzmi może nieco niefortunnie. Są jednak pociągi, które mają długą i ciekawą historię. Jednym z nich jest Kaszub, kursujący wcześniej jako Strzała Bałtyku. Jest to jedyny chyba polski pociąg, który jeździł - pod tą samą nazwą! - w danej relacji (z miasta do miasta) zarówno w latach międzywojennych jak i powojennych, chociaż nieco inną trasą (przed wojną z ominięciem Wolnego Miasta Gdańska i stale w relacji do Helu). Prawdopodobnie był to jedyny pociąg, który jeździł pod tą samą nazwą zarówno przed wojną jak i po wojnie.
W latach powojennych pociąg początkowo kursował bez żadnej nazwy, dopiero później przywrócono przedwojenną nazwę Strzała Bałtyku. Zastąpiono ją później nazwą Kaszub. Zwykle był to pociąg w najwyższej kategorii składu na PKP - jako Express, Superexpress, Express Intercity. Wyjątkowo w czasie remontu linii kolejowej Wwa-Gdynia kursował jako TLK, wtedy też przez pewien czas trasa prowadziła objazdem przez Bydgoszcz. Obecnie kursuje jako EIC.
Więcej o tym pociągu także tutaj:
http://nostalgiazapara.pl/pociagi-legendy-w-polsce-strzala-baltyku
Dlaczego Strzałę Bałtyku/Kaszuba warto zaliczyć do wyjątkowych/kultowych/legendarnych?
- Po II Wojnie Światowej pociąg ten był pierwszym w Polsce pociągiem expresowym, łączącym Warszawę z Gdynią (okresowo także z Olsztynem, Kołobrzegiem i Helem).
- Był to pierwszy pociąg po II W ŚW w Polsce, w którym obowiązywały miejscówki. W rozkładzie było to oznaczone literką N - podróż z miejscami numerowanymi za dopłatą, a w kolejnych latach grubą pionową czarną kreską obok godzin i minut i logotypem lokomotywy przy numerze pociągu.
- Jest to najdłużej kursujący pociąg ekspresowy w Polsce, stale w tej samej podstawowej relacji Warszawa-Gdynia (okresowo z grupami wagonów do Helu, Olsztyna, Koszalina i Kołobrzegu).
- W 1951 roku jako poc MtEx 1905 wyjeżdżał z Warszawy Wschodniej o godz. 14.28 i dojeżdżał do Gdyni o godz. 19.08.
- W 1957 roku jako poc. 1901 wyjeżdżał z Warszawy Wschodniej o godzinie 14.20 i docierał do Gdyni o godzinie 18.48.
- W 1960 jako poc. 1901 "Strzała Bałtyku" wyjeżdżał z Warszawy Wschodniej o godz. 14.36 i dojeżdżał do Gdyni o godz. 19.10.
- W 1961 po raz pierwszy oznaczony jako Ex, nr. poc. 1903, nadal "Strzała Bałtyku", Warszawa: 14.45, Gdynia: 19.10. Widać wyraźnie, że w ciągu kilku lat okresie stale skracał się czas jazdy.
- W 1963 roku kursuje już jako "Kaszub" z nr. poc. 1503. Warszawa: 14.45, Gdynia: 19.22.
- W 1961 "do pary" dodano kursujący rano expres nr. 1901, Warszawa: 05.10, Gdynia 09.40. To późniejszy "Neptun" (nazwa od 1963 roku).
- W pewnym okresie czasu był jednym z niewielu pociągów, w którego składzie był wagon Wars-bar-Video
- W pewnym okresie czasu był jednym z niewielu pociągów, w którego składzie były dwa wagony barowe Wars - klasyczny bar-Wars i bar-Wars-Video - na czele składu
Wydanie go w ciemnozielonooliwkowo-kremowym malowaniu
http://forum.modelarstwo.info/threads/wagony-osobowe-w-malowaniu-brązowo-kremowym-czy-oliwkowo-kremowym.41727/page-2 będzie dodatkowym wyróżnikiem.