• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny ROBO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A/609A/209C

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
T M M
Reakcje
4.325 171 19
Wiele miało być z tej i z tamtej strony, a liczy się to, co jest.
Zbieranie modeli wymaga cierpliwości, ale i szybkich reakcji, jak wymaga tego sytuacja, a przede wszystkim powinno być dobrą zabawą i przyjemnością.
Więc nie marudźmy, a cieszmy się tym, co jest. Robert pewnie chciałby wydawać więcej, ale sytuacja jest, jaka jest.
 
Ostatnio edytowane:

ralph80

Aktywny użytkownik
Reakcje
649 5 2
Najpierw niech wydadzą to, co obiecali wcześniej (czekam na dwójki pasujące do kuszetki z Gdyni i Gdyńskiej 1 klasy 112Ag.... które to wagony mają powiększyć tenże skład z epoki IVc). Te jeszcze nie wyszły, a tu już kolejne obiecane.... coś mi to przypomina.
Też czekam na gdyńskie dwójki. Miały być już już
Wystarczy czasem zapytać u źródła - Robert w miarę szybko odpowiada.
Najbliższy "rzut" z tego co mówił, to będą następujące wagony:
2 TLK - ta przedstawiona wczoraj
2 z Gdyni z IV epoki z gładkim dachem
2 z Gdyni z IV epoki z ryflowanym dachem
1 IC z Wrocławia z ryflowanym dachem
kuszetka Warszawa Szczęśliwice - ta z pociągu Warszawa - Hoek van Holland

Oczywiście wagony miały być we wrześniu, ale jak u większości producentów są opóźnienia i będą w październiku - bardziej pod koniec.
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
6.951 121 1
Mała errata do zapowiadanego modelu wagonu kuszetki typu 110Ac do międzynarodowego pociągu Hoek-Warszawa Express. Wagon ten ma mieć przydział Warszawa-Szczęśliwice a nie jak wcześniej podano Warszawa-Grochów.

Źródło: robo.eu.com
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.300 504 30
Super, już się zapisuję! A stwierdzenie Ze względu na obecną niemożliwość zrobienia wagonu bagażowego starszego typu (201C), będzie w przyszłości wydany wagon bagażowy z Ex Odra 2 na bazie obecnego wagonu standardu Y zupełnie mnie nie przeraża, bo w prawdziwej "Odrze" był przecież zasadniczo wagon bagażowy nowego typu, oparty o konstrukcję wagonu typu Y. A jak już Robo opracuje taki wagon bagażowy, to miejmy nadzieję, że będzie on dostępny także w normalnej, oliwkowej wersji. Ja pamiętam wagon starego typu jak jeździł w drugim składzie, wykorzystywanym jako ekspres "Opolanin", więc zupełnie mi na takim modelu nie zależy.

Niżej stop-klatka ze słynnego filmu o nowoczesnym taborze PKP (link był wielokrotnie podawany na forum):

Odra 1.jpg
 

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
753 43 0
W przytoczonym filmie pada nazwa "Odra 2".
Patrząc na kolorystykę to by się zgadzało. Składał się z 6 wagonów pasażerskich, barowego i bagażowego. Zatem powinno pojawić się w sumie 8 wagonów. Z zapowiedzi wynika, że na razie bedą 2 szt. 1 klasy, 5 szt. 2 klasy i barowy. To z planowanym bagażowym w późniejszym czasie będzie 9 wagonów.

Może mnie ktoś oświecić, czym się różniły "Odra 1" i "Odra 2"?
Odra 1 to po prostu Expres Odra Wrocław - Warszawa w latach 60 tych. Potem w latach 70 tych Pafawag zbudował (albo zmodernizował?) wagony pod ten expres i nazwał je Odra 2, choć w rozkładach oficjalnie miał nadal nazwę Odra.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.300 504 30
"Prawdziwej", tzn. jakiej?
Tej w skali 1:1. Chodziło mi o to, że istniał przynajmniej jeden wagon bagażowy nowego typu (umownie nazwijmy go Y) w barwach "Odry", więc Robo nie musi się tłumaczyć niemożliwością wykonania wagonu starego typu (201C), choc taki też był w realu w barwach "Odry".
czym się różniły "Odra 1" i "Odra 2"?
Były wykonane dwa składy wagonów w tym specjalnym malowaniu, stąd mówi się o składach "Odra 1" i "Odra 2". Tak że stwierdzenie
Odra 1 to pierwszy set wagonów, więc analogicznie Odra 2 to kolejny set.
traktuję jako żart.

Wiem, że początkowo nie było wagonu bagażowego nowego typu, więc odremontowano i pomalowano wagon starszej budowy, typu 201C, nie było też wagonu barowego, a wagony 1 klasy wykonano z dwójek (10 przedziałów), montując jednak po 6 foteli w przedziale - stąd taki model Robo. Drugi skład ("Odra 2") przygotowano rok czy dwa lata później i wtedy już był nowy wagon bagażowy, wagon barowy, pojawiły się też wagony 1 klasy z 9 przedziałami. Niestety, nie znam szczegółów, więc więcej na ten temat dziś powiedzieć nie umiem. Oczywiście w praktyce składy się potem wymieszały, nie raz też w składzie zastępczo pojawiały się normalne wagony, w kolorze oliwkowym. Widać to też np. na znanych zdjęciach COBiRTK, wykonanych na Dworcu Głównym w Warszawie. Jeden ze składów jeździł też jako ekspres "Opolanin", widziałem taki pociąg, ale ze starym wagonem bagażowym, pochodzącym z pierwszej "Odry", więc trudno już wtedy było mówić, który skład to "Odra 1", a który "Odra 2", bo wagony były wymieszane.
Składał się z 6 wagonów pasażerskich, barowego i bagażowego. Zatem powinno pojawić się w sumie 8 wagonów.
A ja mam zdjęcie (stop-klatka z filmu) ze składem 7-wagonowym: bagaż, 2 klasa, 2 klasa, 2 klasa/bar, 1 klasa, 2 klasa, 2 klasa. Taki sam skład jest na czarno-białych zdjęciach z Dworca Głównego, choć ostatni wagon jest już na łuku i teoretycznie mógł być jeszcze ósmy wagon.
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.406 23 0
Bardzo dziękuję za wyczerpujące informacje! Teraz mam jasność (bo po wcześniejszych miałem spory mętlik).
Rodzi się pytanie, czy Robo planuje też wydanie składu "Odra 2" (czyli m.in. 9-cio przedziałowych "jedynek")?
 

grosiszcze

Znany użytkownik
Reakcje
1.266 225 2
Rodzi się pytanie, czy Robo planuje też wydanie składu "Odra 2" (czyli m.in. 9-cio przedziałowych "jedynek")?
Odra 2 nie powstanie gdyż wagony drugiej klasy otrzymały ogrzewanie nawiewne, z czego dwa produkcji Austriackiej z kratką czerpni powietrza na ścianie bocznej w innym miejscu i o innym kształcie niż kratki późniejszych seryjnie produkowanych wagonach. Kolejne cztery dwójki też miały ogrzewanie nawiewne produkcji polskiej we współpracy z NRD i też mogły mieć kratki czerpni powietrza w innym miejscu.


Co do typów wagonów to w Odrze 1 (weszły do służby 1974) to powstało osiem wagonów typu 111Ac z czego dwa zrobione jako pierwsza klasa z sześcioma miejscami w przedziale, jednego bufetowego 113A i jednego bagażowego 201C. W 1975 roku w barwy Odry został przemalowany przynajmniej jeden wagon 112Ad.
Do Odry 2 (weszła do służby w grudniu 1975) powstały cztery wagony 111Aa z ogrzewaniem nawiewnym , dwa wagony 111Af z Austriackim ogrzewaniem nawiewnym, dwa bufetowe 113A i jeden wagon typu 209C
 
Ostatnio edytowane:

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.406 23 0
Odra 2 nie powstanie gdyż wagony drugiej klasy otrzymały ogrzewanie nawiewne, z czego dwa produkcji Austriackiej z kratką czerpni powietrza na ścianie bocznej w innym miejscu i o innym kształcie niż kratki późniejszych seryjnie produkowanych wagonach. Kolejne cztery dwójki też miały ogrzewanie nawiewne produkcji polskiej we współpracy z NRD i też mogły mieć kratki czerpni powietrza w innym miejscu.
Jeśli jedyną różnicą, w stosunku do standardowego wagonu tego typu, była kratka chwytu powietrza, to problem jest do pokonania. Tillig od paru lat, na swoich Y-grekach, maluje kratki i sądzę, że w przypadku wagonów "Odry", podobne rozwiązanie byłoby do zaakceptowania.
 

Podobne wątki