Poręcz jest umieszczona w środku światła drzwi i jest lekko wsunięta do środka. Tak jak wyżej wspomniał kolega
@RMP, tej poręczy pozbawione były drzwi skrajne (te umieszczone na krańcach całego składu). Były to przestrzenie, którymi w przypadku braku wagonów typowo bagażowych, przewożono przesyłki bagażowe (czasem całkiem sporych rozmiarów) i brak tej poręczy ułatwiał załadunek/rozładunek.
Chodzi tu głównie o przesyłki bagażowe przewożone bez nadzoru podróżnego - nadawane w kasach bagażowych. Była to znienawidzona przez wszystkie zarządy kolejowe usługa, która od niepamiętnych czasów nałożona była na kolej przepisami prawa krajowego. W obecnych czasach takie funkcje sprawują firmy kurierskie. Po zaniechaniu tej usługi pociągi trochę "przyspieszyły" - postoje na stacjach pośrednich odpowiednio skrócono - widać to wyraźnie w rozkładach jazdy poczynając od 1993.
Sam korzystałem z takiej usługi jeszcze na początku lat 90tych ubiegłego wieku. Przesyłką było biurko i krzesło, przejazd spod Bydgoszczy do Wolsztyna (ok 200 km) trwał ponad 2 dni
Kosztowało to grosze i nigdy nie wiadomo było ile to potrwa, ale nic innego w tamtych czasach nie było.
Biurko dotarło do Wolsztyna właśnie piętrusem
PS. ktoś pytał o przydziały i stacje piętrusów DR:
HR4392 - rev. 1958 - Rostock
HR4394 - rev. 1980 - Drezno