• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Rivarossi - modele zespołów wagonów piętrowych serii Bipa/Bhp

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.380 36 7
Nie widzę związku, na wybrzeżu znacznie wcześniej przed bipami kible były tak malowane. To tylko próba pudrowania noska, rzekome odświeżenie taboru przez świeże barwy.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.402 137 19
Bodajże już w 2002 roku PESA wprowadziła nowy schemat malowania na EN57 (malowanie błękitno-jasnożółte) i tak samo później (nie później niż w 2004 r.) na "Bohunach" (zmiana schematu i odcieni kolorów) oraz "Bipach".
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.439 481 107
PESA? Czyli kto wprowadza nowe schematy, przewoźnik czy Zakłady Napraw Taboru? Bo już nie pierwszy raz się spotykam z informacją, że dane malowanie jest związane z inwencją Zakładów. Tak było także bodaj z EU07, gdzie dwa poziome żółte pasy były znakiem formowym Oleśnicy, stąd mówiło się że to schemat oleśnicki.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.612 159 0
Nie widzę związku, na wybrzeżu znacznie wcześniej przed bipami kible były tak malowane. To tylko próba pudrowania noska, rzekome odświeżenie taboru przez świeże barwy.
To się nazywa "świeży lukier na czerstwych pączkach". :)

Nie tylko na Wybrzeżu, ale jeszcze wcześniej w Warszawie i wszędzie, gdzie jeździły ezt - tyle że kolory miały jednak trochę inne odcienie.
W Warszawie to najpierw było pomarańczowe, które wprowadzono wraz z pojawieniem się kibli z tzw. EDkowym czołem (numery od 1900). Z tym, że przez pewien czas jeden EDkowy kibel był tradycyjnie żółto niebieski (są gdzieś zdjęcia, nr 1953, ZPR Szczecin).

A potem to już poszło. Zestawienie malowań kibli z początków XXI w macie na mojej stronie:

Malowanie kibli
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.871 525 30
W Warszawie to najpierw było pomarańczowe
Kolega chyba raczy sobie żartować. Pomarańczowe malowanie pojawiło się na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Wcześniej przez całe dziesięciolecia ezt w Warszawie i w całej Polsce były żółto-niebieskie (granatowe). Zresztą sam kolega @Arekmiz o tym pisze na swojej stronie: Początkowo wszystkie EN57 miały barwy żółto-niebieskie. Można tylko dodać, że jeszcze nim się pojawiły pierwsze EN57, tak samo malowane były poprzednie serie ezt, od EW51 do EN56. Skąd więc absurdalne stwierdzenie, że w Warszawie to najpierw było pomarańczowe?
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
A nie było tak, że malowanie niebiesko-żółte na Bipach pojawiło się po wprowadzeniu podobnego malowania "bydgoskiego" na EN57?
No właśnie. Moim zdaniem może warto rozróżnić dwie sprawy.
Wagony serii Bdhpumn fabrycznie były malowane na niebiesko-żółto, ale to był trochę inny schemat malowania. Niebieski był wyraźnie ciemniejszy i żółty chyba też, a dodatkowo na niebiesko były malowane również drzwi wejściowe i czołowe.
Zdjęcie poglądowe:
http://rail.phototrans.eu/13,4415,0,Bombardier_TRAXX_F140_DE_.html

Natomiast gdzieś tak około wspomnianego 2004 roku w zasadzie cały tabor Przewozów Regionalnych (w tym Bipy) zaczął być malowany w jasnoniebiesko-żółte barwy z żółtymi drzwiami. Jedynie wagony bezprzedziałowe typu 120A uchowały się przed tym nowym malowaniem.
Zdjęcia poglądowe – wagony piętrowe obu rodzajów w nowym schemacie malowania:
http://rail.phototrans.eu/14,20544,0,FabLok_101D_.html
zespoły trakcyjne:
http://rail.phototrans.eu/14,20111,0,PaFaWag_5Bs_6Bs_ED72_008.html
https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=17289
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=17524
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=22094

Jeśli się nie mylę, Przewozy Regionalne w tamtym czasie nie miały swoich lokomotyw i może dlatego żadna nie została pomalowana w schemat pasujący do wagonów piętrowych. Gdyby mieli, pewnie by wyglądały mniej więcej tak:
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=6878 ;)

Później już były eksperymenty z kolejnymi schematami malowania.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.380 36 7
Zaczyna się robić zamieszanie - ja pisałem o niebiesko-żółtym malowaniu kibla jako schemat żółty pas po środku, nie tradycyjne żółte góra, niebieskie dół.
120A był z żółtym pasem i niebieską resztą (nie pamiętam jak drzwi, ale chyba też żółte).
Drobna uwaga - nie dyskutujmy o odecieniach kolorów, bo malowano tym co było, jak również kolory płowiały.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.612 159 0
Kolega chyba raczy sobie żartować.
A może by tak przeczytać całość wątku a nie wybiórczo? Więc zaczynamy...

A nie było tak, że malowanie niebiesko-żółte na Bipach pojawiło się po wprowadzeniu podobnego malowania "bydgoskiego" na EN57?
Niebiesko-żółte, czyli góra niebieska, dół żółty. Kible oryginalnie były żółto (góra) - niebieskie (dół).
Czyli oryginalny:
1652297049137.png

Bydgoski:
1652297079860.png


Nie widzę związku, na wybrzeżu znacznie wcześniej przed bipami kible były tak malowane. To tylko próba pudrowania noska, rzekome odświeżenie taboru przez świeże barwy.
Czyli na wybrzeżu kible były malowane jak bydgoskie, znacznie wcześniej niż pomalowano Bipy na niebiesko - zółto.

Nie tylko na Wybrzeżu, ale jeszcze wcześniej w Warszawie i wszędzie, gdzie jeździły ezt - tyle że kolory miały jednak trochę inne odcienie.
Zatem nie tylko na wybrzeżu ale i w Warszawie kible były malowane jak bydgoskie, znacznie wcześniej niż pomalowano Bipy na niebiesko - zółto.

Co właśnie jest bzdurą, i to sprostowałem pisząc:
W Warszawie to najpierw było pomarańczowe. Czyli że przemalowywanie w Warszawie kibli ze standardowego żółto (góra) - niebieskiego (dół) zaczęło się nie od malowania bydgoskiego tylko pomarańczowego Edkowego:
1652297317426.png


Dziękuję, dobranoc. :)
 

Lxd2-240

Aktywny użytkownik
Reakcje
210 18 4
Na początku lat '00 widywałem EN57 w schemacie malowania "tradycyjnym" lecz zamiast granatowego koloru występował kolor błękitny. Często były łączone wtedy w pary z typowo granatowym dołem.

EN57-201a.jpg
źródło:
Wrocławska Galeria Kolejowa http://www.wgk.cal.pl.
autor: Leszek Matula
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.871 525 30
A może by tak nie pisać skrótami (to akurat do kolegi @tulip) i wyjaśnić od razu, co to jest "malowanie bydgoskie"? Wtedy nie byłoby nieporozumień. Cała dyskusja jest o malowaniu Bip na żółto-niebiesko, bez sprecyzowania, o jaki wzór chodzi, więc jeżeli powołujemy się na jakiś konkretny schemat, to warto byłoby go dokładniej opisać, a nie liczyć na to, że wszyscy będą wiedzieli o co chodzi.

A poza tym ja nie użyłem określenia "bzdura" i nigdzie nie napisałem, że w Warszawie wcześniej ezt były malowane "jak bydgoskie" (cokolwiek to znaczy), więc proszę także w stosunku do mnie o grzeczniejszy ton.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.749 41 4
To się nazywa "świeży lukier na czerstwych pączkach". :)



W Warszawie to najpierw było pomarańczowe, które wprowadzono wraz z pojawieniem się kibli z tzw. EDkowym czołem (numery od 1900). Z tym, że przez pewien czas jeden EDkowy kibel był tradycyjnie żółto niebieski (są gdzieś zdjęcia, nr 1953, ZPR Szczecin).

A potem to już poszło. Zestawienie malowań kibli z początków XXI w macie na mojej stronie:

Malowanie kibli
Na tej stronie nie wszystkich malowań jednostek. EN57 miały jeszcze malowanie miodowe - ciemnoniebieskie, jasnożółte- jasno niebieskie, pomarańczowe weszło na drugim EN57 serii 1900 bo pierwszy był w żółto-granatowym malowaniu. I to jest rok 1990.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.749 41 4
A może by tak przeczytać całość wątku a nie wybiórczo? Więc zaczynamy...



Niebiesko-żółte, czyli góra niebieska, dół żółty. Kible oryginalnie były żółto (góra) - niebieskie (dół).
Czyli oryginalny:
Zobacz załącznik 894369
Bydgoski:
Zobacz załącznik 894370



Czyli na wybrzeżu kible były malowane jak bydgoskie, znacznie wcześniej niż pomalowano Bipy na niebiesko - zółto.



Zatem nie tylko na wybrzeżu ale i w Warszawie kible były malowane jak bydgoskie, znacznie wcześniej niż pomalowano Bipy na niebiesko - zółto.

Co właśnie jest bzdurą, i to sprostowałem pisząc:
W Warszawie to najpierw było pomarańczowe. Czyli że przemalowywanie w Warszawie kibli ze standardowego żółto (góra) - niebieskiego (dół) zaczęło się nie od malowania bydgoskiego tylko pomarańczowego Edkowego:
Zobacz załącznik 894373

Dziękuję, dobranoc. :)
Z tymi żółtymi "strzałkami" to jest malowanie chyba końca lat 90-tych a jeszcze były malowania przejściowe z końca pierwszej połowy lat 90-tych jak bordowe z pasami kości słoniowej na całej długości z 1 klasą, jak w wagonach PR-ów 1 klasy, czy niebiesko-żółte (na dole) - kolory odwrócone, i dziwoląg kość słoniowa na całym pudle i pod oknami trzy jasnoniebieskie pasy schodzące się na czole do sprzęgu.
Więc nie piszmy że mamy wszystkie malowania.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.612 159 0
Na tej stronie nie wszystkich malowań jednostek. EN57 miały jeszcze malowanie miodowe - ciemnoniebieskie, jasnożółte- jasno niebieskie, pomarańczowe weszło na drugim EN57 serii 1900 bo pierwszy był w żółto-granatowym malowaniu. I to jest rok 1990.
Ano nie ma. Strona była tworzona gdy popularny był symulator stacji Kolejarz. Ja stworzyłem rysunki kibli, wszystkich które były akurat potrzebne do istniejących ówcześnie stacji i rozkładów do tego symulatora. Razem z kolegą Rafałem Moszczyńskim stworzyliśmy wiele stacji do tego symulatora (ja schematy, Rafał rozkłady), m.in. Warszawa Zachodnia, Zakopane i inne. :) Potem Kolejarz odszedł w zapomnienie a zajęliśmy się Microsoft Train Simulatorem - tworzyłem do niego linię 213 Reda-Hel (dlatego m.in. mam stronę o tej linii)...
 

Podobne wątki