• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Rivarossi - modele zespołów wagonów piętrowych serii Bipa/Bhp

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.718 443 99
Patrząc na ostatnie zdjęcie, zastanawiam się czym kierował się ktoś, kto wymyślił to malowanie. Gdy patrzy się na składy zza zachodniej granicy często malowanie wagonów w jakiś sposób współgra z ciągnącą je lokomotywą. A tutaj...? Lokomotywa buraczkowa, wagony żółto niebieskie... ni z gruchy ni z wiatraka. To już oliwki, zielenie - nawet połączone z czernią parowozów - z epoki IV były ładniejsze (moim zdaniem). Przynajmniej nie waliło kontrastem po oczach jak to. Straszne. Niesmak u mnie nastąpił z chwilą wydumania czerwono kremowych i zielono kremowych Y-eków na PKP w latach 90-tych. Tak wiem.... pora zmian wtedy nastała.... to i wybuch wydumanych pomysłów. "Szaro-bure" się opatrzyło, to trzeba było "kolorki" wprowadzić.
 
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.718 443 99
Bipa chyba nie miała loka przywiązanego na stałe, jak ten niemiecki skład na foto.
Tak, ale jak ktoś "projektował" wizerunek taboru wtedy, to raczej nie myślał o zgraniu kolorów składów z lokomotywą. Oby ogólnie kolorowo było. Chyba chęć (szybkiego) zerwania z przeszłością z przed lat 90-tych. Sorry za te 'kolorowe' dygresje w temacie piętrusów.... tak przy okazji mi się rzuciło.

"Costerina" z 2007 roku przyprawiła mnie o ból głowy, pewnie od tamtej pory mam "uraz" :)
 
Ostatnio edytowane:

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.257 88 0
Po podziale PKP wszystkie loki miały należeć do innej spółki, niż wagony pasażerskie. Nie wyobrażam sobie synchronizacji kolorów.

Poza tym, ja jestem kolekcjonerem taboru z konkretnej epoki i jedyne, co zaprząta mój umysł w kwestii kolorów, to ich zgodność z pierwowzorem. Gdybym zmienił profil kolekcji i zaczął zbierać po prostu "ładne pociągi", tych piętrusów bym nie kupił :p Wg mnie są o wiele brzydsze od ciemno-oliwkowych (komu ten kolor przeszkadzał).
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
Bipa chyba nie miała loka przywiązanego na stałe, jak ten niemiecki skład na foto.
Bipy nie miały przypisanych na stałe lokomotyw, podobnie, jak składy TEE w Niemczech. A na tym zdjęciu z Niemiec jest lokomotywa BR112 z pociągiem TEE "Rheingold". Część lokomotyw tej serii, podobnie jak wszystkie maszyny BR 103, w latach 70. i 80. XX wieku były pomalowane według przyjętego na DB schematu TEE. Te lokomotywy również nie były przypisane do konkretnych składów.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.442 486 107
Cóż, kolej po podziale na spółki szukała swojej nowej tożsamości. Wychodziło to lepiej lub gorzej. Co do kolei DB (najładniejszej w Europie tak do roku 2000) to tam również nie było do końca tak, że lokomotywy były zgrywane kolorystycznie z wagonami i w sumie nie byłoby to takie proste, bo DB miały wiele schematów malowań wagonów. Dopiero schemat ozean-blau/beige wprowadził jednolity schemat, a następnie zmiana dokonana w 1987 roku. Choć w tym drugim przypadku już nie było tak do końca, bo wagony miały generalnie 3 schematy malowania a lokomotywy jeden, niekoniecznie się ze wszystkim komponujący.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
To musiały komicznie wygladać podczepione do czegoś innego, niż TEE :D
BR 112 i 103 jeździły głównie z pociągami IC i TEE, ale zdarzały się też inne składy. A wszystkie BR 103 były tak pomalowane, dopiero w końcu lat 80. XX wieku DB zaczęło je przemalowywać na tzw. "orientrot", jednak dużo z nich do końca swojej służby już w DB AG jeździło w barwach TEE i ciągnęły wtedy bardzo różne składy, w których czasami pojawiały się (wśród innych) również wagony tak pomalowane.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.701 392 7
Trochę nie rozumiem określenia "komiczne", co w tym śmiesznego? Po prostu wyglądały nietypowo. Podobnie jak ze dzieści lat temu nietypowo wyglądała EU07 z pociągiem towarowym, a nie komicznie...
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.257 88 0
dzieści lat temu nietypowo wyglądała EU07 z pociągiem towarowym, a nie komicznie
Dzieści lat temu wagony pasażerskie były malowane na ciemną oliwkę, towarowe (oprócz białych chłodni i szarych cystern) na tlenkowy brąz i nic nie wyglądało komicznie z zielono-zielono-zielonym malowaniem każdego loka poza EP i SM (przy czym ta ostatnia też pasowała do wszystkiego). EU była akurat typowym lokiem do każdego składu, dlaczego miałaby wyglądać nietypowo?

Jak odwzorowujecie epoki, gdzie nie ma jednego przewoźnika i wspólnych decyzji, to jest jak jest :D
Akurat Bipa mogła jechać z bardzo różnymi lokami i jest na to wiele dowodów fotograficznych. Dlatego uważam za niewykonalne dopasowanie jej kolorów do loka, od momentu, gdy w ogóle zaczęto stosować kolory na Bipa.

A ja mogę sobie zestawić oliwkową Bipa z bykiem, z SM/SP42, z EU, z SP, z parowozem, z czymkolwiek chcę i do każdego pasuje zarówno kolorem, jak i realizmem. Bo to była inna epoka, kiedy obowiązywał standard malowania, a lokomotywy podpinano takie, jakie były dostępne, ciesząc się, że w ogóle można pojechać.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
Ale my lubimy narzekać. 40-50 lat temu, gdy wszystko na PKP (poza nielicznymi wyjątkami) było na szaro-buro-zielono-brunatno, narzekalibyśmy właśnie na tę szarość, ale (na szczęście?) wtedy nie było jeszcze internetu i forum. Ale ja osobiście już wtedy z zazdrością patrzyłem na koleje węgierskie, czechosłowackie, czy nawet enerdowskie i radzieckie, gdzie lokomotywy były kolorowe, a i wagony pasażerskie miały swoje kolory (np. MÁV już w latach 70. standardowo malowało wagony pasażerskie na ciemnoniebiesko z szerokim kremowym pasem pod oknami, a w innych krajach wiele składów też miało inne barwy, niż nieśmiertelna zieleń czy oliwka).
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.442 486 107
Ale my lubimy narzekać. 40-50 lat temu, gdy wszystko na PKP (poza nielicznymi wyjątkami) było na szaro-buro-zielono-brunatno, narzekalibyśmy właśnie na tę szarość, ale (na szczęście?) wtedy nie było jeszcze internetu i forum. Ale ja osobiście już wtedy z zazdrością patrzyłem na koleje węgierskie, czechosłowackie, czy nawet enerdowskie i radzieckie, gdzie lokomotywy były kolorowe, a i wagony pasażerskie miały swoje kolory (np. MÁV już w latach 70. standardowo malowało wagony pasażerskie na ciemnoniebiesko z szerokim kremowym pasem pod oknami, a w innych krajach wiele składów też miało inne barwy, niż nieśmiertelna zieleń czy oliwka).

Otóż to !. Wielobarwna kolej nie musi być pstrokata, nie musi być zgniłą korpo-koleją. Przykład jak najbardziej państwowych kolei, czyli DB w latach 70-tych jest najlepszym przykładem. Fantastyczne, liczne schematy malowania. Wizualnie palce lizać.
Ja osobiście nie rozumiem (też nie krytykuje) tej nostalgii za tą jednobarwną monotonią i to do tego w smutnych odcieniach. Chyba tylko jest to jakieś poczucie (złudne?) porządku jaki wówczas obowiązywał w kontekście bałaganu na obecnej kolei, zwłaszcza w latach 2000-2008.
 

techno

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
1.383 18 0
Patrząc na ostatnie zdjęcie, zastanawiam się czym kierował się ktoś, kto wymyślił to malowanie. Gdy patrzy się na składy zza zachodniej granicy często malowanie wagonów w jakiś sposób współgra z ciągnącą je lokomotywą. A tutaj...? Lokomotywa buraczkowa, wagony żółto niebieskie... ni z gruchy ni z wiatraka.
Niech mnie ktoś poprawi, w razie gdybym się mylił.

Malowanie żółto niebieskie na wagonach piętrowych było efektem zamówienia enerdowskich Goerlitzów (Bdhpumn) i w konsekwencji przeniesienia nowego schematu malowania na posiadane Bhp (Bipa), tylko data mi nie pasuje - tj. wiki wskazuje, że przemalowanie w barwy żółto-niebieskie nastąpiło ok. 2004 roku i w tym malowaniu (z różnymi oznaczeniami) trwały przynajmniej do 2018 roku (na szybko odnalezione zdjęcie bez głębszych poszukiwań).

Co ciekawe, same Przewozy Regionalne w tym czasie zmieniały identyfikację wizualną przynajmniej dwa razy (w grudniu 2009 na wyjściu z identyfikacji grupy PKP i później wprowadzając markę Polregio na przełomie 2016/2017), ale z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością można stwierdzić, że malowanie to ostało się z uwagi na koszty, czyli brak środków na malowanie całopojazdowe.

O malowaniu lokomoty już wspominał nie będę.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.701 392 7
A ja mogę sobie zestawić oliwkową Bipa z bykiem, z SM/SP42, z EU, z SP, z parowozem, z czymkolwiek chcę i do każdego pasuje zarówno kolorem, jak i realizmem.
I dokładnie o to chodzi. Dla mnie klasyczna Bipa vel Bhp zawsze pozostanie w malowaniu zielonym czy oliwkowym - jak kto woli. Plus SM/SP42 lub SP/SP45 moich podróży po Borach Tucholskich...
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.438 23 0
Za "decydentami" nie trafisz ...
W latach 90-tych na Bipach eksperymentowano z malowaniem "jajecznica", ale się nie przyjęło i w rezultacie malowano dalej na zielono. Dlaczego wcześniej nie zastosowano na nich niebiesko-żółtego malowania? A dlaczego tego malowania nie zastosowano na pozostałym taborze używanym w relacjach regionalnych? (Nie licząc, oczywiście ezt-ów.) Nie było tego malowania ani na wagonach przedziałowych, ani bezprzedziałowych. Pojawiło się na dosłownie kilku 120A i to w schyłkowym okresie ich eksploatacji. Nie było też, ani jednej lokomotywy w ten sposób pomalowanej.
Wagony serii Bhp, zasadniczo już od lat 90-tych były powoli kasowane i liczono się z tym, że w niedługiej perspektywie cała seria będzie wycofana z eksploatacji. Być może chciano, aby niebiesko-żółte barwy były kojarzone z nowoczesnym taborem (jakim wówczas były wagony serii Bdhpun), a stare wagony miały dokonać żywota w starym malowaniu? I tylko przedłużana ponad miarę żywotność tych wagonów, wobec braku realnych perspektyw na rychłą wymianę przestarzałego taboru na nowoczesny spowodowała, że w końcu ktoś zdecydował o ujednoliceniu malowania wagonów piętrowych. Tym bardziej, że w międzyczasie, "bohuny" przestały już być nowoczesnym taborem ...
 

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
194 1 0
A nie było tak, że malowanie niebiesko-żółte na Bipach pojawiło się po wprowadzeniu podobnego malowania "bydgoskiego" na EN57?
 

Podobne wątki