• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[R] Parowóz Pm36-2 projekt własny 1:25

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.084 26 1
Ale wiesz że powojenny Pm36-1 i Pm36-2 to ten sam porowóz, tylko mu przywrócili oznaczenie sprzed wojny przy remoncie?

Ale oznacza to iż kol. Klint wykonuje model według stanu współczesnego i tyle.
No to w takim razie, ze zdjec wynika, ze wraz ze zmiana numeru zniknely nity. (Przepraszam, ale w pracy mam anglosaska klawiature, bez polskich znakow)
 
OP
OP
K

klint

Aktywny użytkownik
Reakcje
543 0 0
Widzę że wywiązała niezła polemika, Panowie ja jestem tylko zwykłym laikiem nie znającym się ta technologi, nazewnictwie kolejowym. Tender a raczej nitowanie było oparte na fotce którą pokazałem. Myślę więc że temat jest zamknięty. Co nie znaczy iż każda trafna, cenna uwaga wielkich tego serva nie będzie wzięta pod uwagę. Zawsze cenię sobie to że ktoś dostrzegł to co ja pominąłem, i to jest właśnie git.

Pozdrawiam Piotr.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.296 504 30
Na starych zdjęciach sprzed wojny widać ten dolny rząd nitów, i widać go też na zdjęciach z okresu gdy parowóz stał w Warszawie w muzeum. Na przykład tutaj - zdjęcie z netu, autor w dolnym rogu.
Na zdjeciu jest parowz Pm36-1, a jak rozumiem, Kolega Klint buduje maszyne o numerze 2, a tam nie ma nitow.
Ale wiesz że powojenny Pm36-1 i Pm36-2 to ten sam porowóz, tylko mu przywrócili oznaczenie sprzed wojny przy remoncie?

Ale oznacza to iż kol. Klint wykonuje model według stanu współczesnego i tyle.
Widzę, że temat wymaga uporządkowania. Przed wojną zbudowano tylko dwa egzemplarze parowozu serii Pm36: jeden z otuliną aerodynamiczną, oznaczony numerem 1 (Pm36-1) i drugi bez otuliny, dla porównania efektów, jakie dała otulina (różnice w osiągach, zużycia węgla i wody itp.), oznaczony numerem 2 (Pm36-2). Jak wiadomo, Pm36-1 z otuliną zaginął w trakcie wojny i po 1945 roku nigdy nie wszedł na stan PKP. Z tego powodu ocalały egzemplarz bez otuliny (przedwojenny Pm36-2) otrzymał numer 1, jako jedyny egzemplarz tej serii na PKP. Po zakończeniu służby został zachowany w Muzeum Kolejnictwa i tak został uwieczniony na zdjęciu, jakie wkleił kolega @SD. Podczas remontu i przywrócenia go do stanu czynnego, co miało miejsce w 1995 roku, przed obchodami 150-lecia kolei w Polsce, przywrócono mu przedwojenny numer 2, a jednocześnie, jak widać (wcześniej nie miałem tego świadomości) zmieniono konstrukcję tendra, likwidując dolny rząd nitów. Mogę się tylko domyślać, że dolna krawędź ścian tendra była w tak złym stanie, że konieczne było jej odtworzenie, przez dospawanie pasa blachy, a nie zadbano przy tym, by choć wizualnie odtworzyć nity - ale to już tylko moje domysły. Ot i cała tajemnica - nie było dwóch parowozów Pm36 bez otuliny, jeden z nitami i drugi bez (nawiasem mówiąc, skąd w ogóle takie przypuszczenie?). Natomiast, jak słusznie zauważył kolega @uboottd, kolega @klint w perfekcyjny sposób buduje model Pm36-2 w stanie takim, w jakim oryginał był już po odbudowie w 1995 roku.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.296 504 30
Pierwsze pytanie: którego? Było ich 35 i każdy wyglądał trochę inaczej. Drugie pytanie: co Kolega rozumie pod pojęciem "szczegółowe"? Trochę zdjęć jest w sieci i literaturze, ale raczej trudno je nazwać szczegółowymi. Czasami jest pokazany jakiś szczegół ale na pewno nie wszystkie szczegóły są widoczne na tych zdjęciach.
 
OP
OP
K

klint

Aktywny użytkownik
Reakcje
543 0 0
Nie wiem co napisać:) jak ktoś posiada całą lokomotywę obcykaną o nr x,y to nie robi mi to różnicy. Zrobię taką do jakiej zdobędę fotki.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.296 504 30
Obawiam się, że będzie trudno znaleźć szczegółowe zdjęcia jednej konkretnej lokomotywy. Jedyna możliwość to wizyta w Warszawie i obfotografowanie zachowanego Pm2-34. Na tej podstawie można zrobić inny numer, jeżeli znajdzie się parę fotek, na których widać różnice.
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 0
klint napisał(a):
tabliczki pomalować i nazwę producenta na zbieraczu pary (bodaj) zamówić kalkomanię i pomyśleć o czymś nowym.
I nie zapomnieć o galerii końcowej do której zdjęcia wykonane będą najlepiej na świeżym powietrzu choć to może być problematyczne .
 
OP
OP
K

klint

Aktywny użytkownik
Reakcje
543 0 0
Bry.
Panowie co do galerii końcowej to jeszcze trochę zejdzie jak widać na tych fotkach to poczyniłem takie skromne przymiarki. Widać że nie wszystkie połączenia rur są zrobione, przystawiłem tylko tender do loka by sprawdzić co spi...m

Dzięki wszystkim forumowiczom za komentarze te dobre i te które pokazują błędy, a które doprowadziły do poprawienia jakości tego modelu. Czego brakuje sami widzicie czekam na niektóre elementy bo będą to druk 3d niestety tabliczek producenta nie dam rady zrobić, kalki jak będę miał wszystko na swoim miejscu to wtedy zrobię finałowe fotki. A zatem takie cuś na teraz.

IMG_20240115_121910.jpg
IMG_20240115_122048.jpg
IMG_20240115_103616.jpg
IMG_20240115_121838.jpg
IMG_20240115_122313.jpg
 
OP
OP
K

klint

Aktywny użytkownik
Reakcje
543 0 0
Witam.
Postawiłem wypociny na wolnym powietrzu i wygląda to tak, cóż lepiej nie będzie muszę zamówić kalki i skołować tabliczkę producenta na zbieralniku pary. No i pomyśleć o czymś nowym :)
IMG_20240718_123051.png
IMG_20240718_123120.png
IMG_20240718_123129.png
IMG_20240718_123143.png
IMG_20240718_123206.png
IMG_20240718_123222.png
IMG_20240718_123303.png
IMG_20240718_123310.png
IMG_20240718_123333.png
IMG_20240718_123411.png
IMG_20240718_123430.png
IMG_20240718_123437.png
IMG_20240718_123443.png
IMG_20240718_123551.png
IMG_20240718_123601.png
IMG_20240718_123613.png
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 0
Almost Beautifull Helena mówiąc w języku lengłidż ale te białe zacieki na tendrze są jakieś dziwne, czy coś tam na nitowaniu "puściło". Czy masz jakieś zdjęcie na którym tak to wygląda ? Psuje to efekt końcowy, mam nadzieję że uda się je zmyć albo chociaż zmniejszyć ich wyrazistość.
 

Podobne wątki