A to było ciekawe malowanie, z daleka "rzucające się w oczy". Kiedyś przeprowadziłem sobie taką analizę, jakie wagony je nosiły. Podzielę się więc nią z szanownym gronem Forumowiczów.
Jest to malowanie potocznie określane jako „tęczówka” lub „papuga”, złożone z barw czerwonej, błękitnej i kremowej. Dodatkowo wagony 1 kl. otrzymały pod dachem żółty pas w pasie okiennym. Malowanie te zostało wprowadzone na PKP
w połowie roku 1996. Początkowo nanoszono je na fabrycznie nowe wagony standardu Z1 i Z2. W trakcie rewizji i napraw otrzymały je również wagony standardu Y (niewielka grupa przeznaczona głównie do obsługi pociągów kwalifikowanych) oraz sześć wagonów restauracyjnych. Na większości noszących je wagonów malowanie te przetrwało
do lat 2004 - 2005, kiedy to w trakcie rewizji zostało zastąpione obecnie obowiązującym na PKP IC wzorem malowania firmowego (wprowadzonym w 2003). Należy dodać, że ostatnie „papugi” przetrwały do co najmniej kwietnia 2006 (w służbie, bezprzedziałowy wagon o numerze 61 51
20-90 009-2 serii Bdhmnu typu 154A) i sierpnia 2007 (wagon odstawiony w NEWAGU, częściowo spalony, o numerze 61 51
21-90 025-7 serii Bdmnu typu ABB Z1B).
Fabrycznie malowanie typu „tęczówka”/„papuga” dostało zaledwie 119 szt. wagonów, w tym:
10 szt. wagonów 1 klasy standardu
Z2 typu 145Ab serii Ademnu. W służbie od września 1996 (choć pierwszy wagon tego typu zaprezentowano juz w czerwcu 1996 na Międzynarodowych Targach Poznańskich).
15 szt. wagonów 1 klasy standardu
Z1 typu ABB Z1A serii Admnu. W służbie od września 1996, choć już 25 maja 1996 zaprezentowano prasie pierwszy wagon tego typu (na stacji Warszawa Wsch.), oraz przeprowadzono jazdę próbną w Ex „Bystrzyca” (produkcji ABB Henschel, pudła oraz ramy, belki bujakowe i hamulcowe wózków, w ramach kooperacji wyprodukowano w HCP ).
35 szt. wagonów 2 klasy standardu
Z1 typu ABB Z1B serii Bdmnu. W służbie od listopada 1996 (produkcji ABB Henschel, pudła oraz ramy, belki bujakowe i hamulcowe wózków jak wyżej).
2 szt. wagonów 1 klasy standardu
Z1 typu 145Ac serii Ademnu. W służbie od 2000 r.
17 szt. (z 24 szt. zbudowanych) wagonów 1 klasy standardu
Z1 typu 152A/Aa (bezprzedziałowe) serii Adhmnu. W służbie od 1997 (15 szt. typu 152A) i 2000 (2 szt. typu 152Aa, pozostałe 7 szt. wagonów typu 152Aa w wersji z drzwiami firmy Bode dostarczono w 2003 w malowaniu PKP IC)
40 szt. wagonów 2 klasy standardu
Z1 typu 154A/Aa (bezprzedziałowe) serii Bdhmnu. W służbie od 1998 (10 szt. typu 154A), 1999 (23 szt. typu 154Aa) oraz 2002 (7 szt. wagonów typu 154Aa w wersji z drzwiami firmy Bode)
W trakcie rewizji i napraw otrzymało je także:
6 szt. wagonów restauracyjnych standardu
X typu Bautzen 89 serii WRdun, później WRdmnu (z 17 szt. jakie były na stanie PKP), o numerach 51 51
88-80 021-0, ...
026-9, ...
029-3, ...
030-1, ...
033-5 oraz ...
034-3. Wagony te przemalowano na „papugi” w II połowie lat 90-tych, przy czym jeden z nich (...
026-9) dostał takie malowanie już w lipcu 1996. Wagon ten został skasowany w takim malowaniu po wypadku
EC 104 „Sobieski” w dniu 7 lipca 1997 na terenie Czech. Inny wagon (...
029-3) otrzymał takie malowanie po naprawie w ZNTK Nowy Sącz zakończonej 30.11.1998.
??? szt. wagonów standardu Y. Bliżej nie określona liczba wagonów tego standardu (być może zaledwie kilkanaście), przy czym ciężko co kolwiek znaleźć ile ich tak naprawdę było i jakich konkretnie typów (podtypów) były to wagony. Jedno wiadomo na pewno – było ich naprawdę niewiele, stąd fotografie tak malowanych wagonów standardu Y są według mnie prawdziwym rarytasem.
Tak więc wbrew pozorom z ogólnej liczby wagonów pasażerskich na PKP, malowanie „tęczówka” / „papuga” nosiło naprawdę niewiele egzemplarzy (ok. 140 - 150 szt.

), przez co nawet na przełomie lat 1999/2000 i na początku XXI wieku było ono rzadko spotykane, choć właściwie w ciemno można było wówczas założyć, że wagony tak malowane można było spotkać w wybranych ekspresach oraz przede wszystkim w pociągach klasy EC i IC (zestawienia niektórych z nich można obejrzeć w temacie
Zestawienia składów pociągów pasażerskich - kompendium, we wpisach
#4 oraz
#8)
Jako ciekawostkę można też dodać, że podobny wzór malowania jednak z dwoma odcieniami niebieskiego (ciemnoniebieski w miejsce czerwonego), jako jedyny, otrzymał w 2000 r. prototypowy wagon kuszetko-sypialny standardu
Z1 typu 305Ab. Oznaczony numerem 63 51
99-90 000-5 i serią S, nie wszedł on jednak do planowej eksploatacji, choć w I połowie lat 2000-nych można było go spotkać w rozkładowych pociągach pasażerskich w roli zapewne wagonu służbowego.
A konkretnie o jakie Bautzeny może chodzić ? bo nic mi nie wiadomo o wagonach kl. 1 lub kl. 2 zaliczanych do typów określanych jako Bautzen, aby nosiły malowanie typu „papuga”. Czy chodzi o wagony 2 kl. serii Bdn określane jako typ
YB (
B84,
Bautzen 84) ??? (choć w grupie YB są także wagony 2 kl. typu G78 czyli Görlitz 78), czy jednak Twojemu tacie chodziło o wagony restauracyjne typu Bautzen 89 o których wspomniałem wyżej. Opierając się o informacjach z artykułów Andrzeja Etmanowicza zamieszczonych w Świcie Kolei (patrz wykaz na dole) to takiego malowania nie nosiły wagony standardu
Z2 typu Bautzen 91 (ogółem 70 szt) w tym kl. 2 serii Bdmun, później Bdmnu (40 szt. w służbie od 1991 r., określane także jako typ Z2B) oraz kl. 1 serii Adun, później Admnu (30 szt. w służbie od 1991, określane także jako Z2A).
Zresztą takiego malowania nigdy nie nosiło kilka innych typów wagonów kursujących w pociągach kwalifikowanych w okresie 1996 - 2005, w tym:
typu Görlitz 90 (serii Bdmnu, określane także jako typ XB) – 70 szt. w służbie od maja 1990,
typu 136A (serii Bdmnu-x, później Bdmnu) – 44 szt. w służbie od grudnia 1991 (2 pierwsze prototypy) i grudnia 1992 (seryjne),
typu 139A (serii Admnu-x, później Admnu) – 17 szt. w służbie od grudnia 1991 (2 pierwsze prototypy) i kwietnia 1993 (seryjne),
typu 144 A/Aa (serii Bdmnu) – 25 szt. w służbie od czerwca 1994 (23 szt. 144A) i marca 1995 (2 szt. 144Aa)
typu 145A (serii Admnu) – 8 szt. w służbie od maja 1994
Źródła informacji - Literatura (wg. daty publikacji):
Andrzej Etmanowicz „Wagony sypialne PKP standardu Z1 typu 305Ad” (Świat Kolei nr 5/2008)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony bezprzedziałowe 1 klasy standardu Z1 na PKP typu 152A / 152Aa” (Świat Kolei nr 7/2008)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony bezprzedziałowe 2 klasy standardu Z1 na PKP typu 154A / 154Aa” (Świat Kolei nr 10/2008)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze na PKP wagony 1 klasy z przedziałami „business class” standardu Z2 typu 145Ab i standardu Z1 typu 145Ac” (Świat Kolei nr 12/2008)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony klimatyzowane 1 klasy standardu Z2 typu 145A na PKP” (Świat Kolei nr 3/2009)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony klimatyzowane 2 klasy standardu Z2 typu 144A i 144Aa na PKP” (Świat Kolei nr 5/2009)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony 1 klasy standardu Z1 typu ABB Z1A na PKP” (Świat Kolei nr 7/2009)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony 2 klasy standardu Z1 typu ABB Z1-B na PKP” (Świat Kolei nr 10/2009)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 2 klasy standardu Z2 typu 136A na PKP. Część 1. Wagony fabryczne bez klimatyzacji” (Świat Kolei nr 12/2009)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 2 klasy standardu Z2 typu 136A na PKP. Część 2. Wersje z klimatyzacją po naprawach rewizyjnych” (Świat Kolei nr 2/2010)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 2 klasy standardu Z2 typu 136A na PKP. Część 3. Wersje z klimatyzacją po naprawach głównych” (Świat Kolei nr 3/2010)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 1 klasy standardu Z2 typu 139A na PKP (1). Wagony fabryczne bez klimatyzacji” (Świat Kolei nr 6/2010)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 1 klasy standardu Z2 typu 139A na PKP (2). Wersje z klimatyzacją” (Świat Kolei nr 8/2010)
Andrzej Etmanowicz „Wagony 1 i 2 klasy typu ABB Z1 w fabrycznym malowaniu typu „tęczówka” jako modele firmy A.C.M.E.” (Świat Kolei nr 1/2011)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze na PKP wagony restauracyjne standardu X typu Bautzen 89” (Świat Kolei nr 5/2011)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe typu Görlitz 90 na PKP” (Świat Kolei nr 4/2012)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe typu Görlitz 90 na PKP. Cz. 2. Wagony z klimatyzacją oraz przedziałem dla osób niepełnosprawnych” (Świat Kolei nr 6/2012)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe typu Görlitz 90 na PKP. Cz. 3. Wagony z klimatyzacją 2 klasy z przedziałem barowym” (Świat Kolei nr 9/2012)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe 1 klasy standardu Z2 typu Bautzen 91. Część 1. Wagony 1 klasy bez klimatyzacji” (Świat Kolei nr 12/2012)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe 1 klasy standardu Z2 typu Bautzen 91. Część 2. Wagony 1 klasy z klimatyzacją” (Świat Kolei nr 4/2013)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe 2 klasy standardu Z2 typu Bautzen 91. Część 1. Wagony bez klimatyzacji” (Świat Kolei nr 7/2013)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe 2 klasy standardu Z2 typu Bautzen 91. Część 2. Wagony z klimatyzacją” (Świat Kolei nr 11/2013)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony restauracyjne PKP standardu Z1 typu 406A” (Świat Kolei nr 3/2014)