Zboże trafia najczęściej do wagonów typu 408S (większa ilość m3), 441S oraz do fabrycznie nowych wagonów produkowanych za granicą (granatowe/pomarańczowe duże wagony z napisem VTG -
https://www.vtg.com/fileadmin/_processed_/8/2/csm_H45.102D_819fdc27b0.jpg - z takich korzysta np. Ecco Rail). Widziałem parokrotnie zboże luzem w węglarce wyłożonej jakąś folią (kukurydza) oraz w kontenerach Innofreight. Zbiornikowców 206Sx jest już naprawdę mało, korzysta z nich głównie Janikosoda do stałych pociągów chemicznych z Żar do Janikowa (i do portów gdańskich). PKP Cargo bardzo rzadko używa te wagony - naprawdę dawno ich nie widziałem w ruchu a jeśli już jadą to kolor gruszek (spłowiały do granic możliwości niebieski) świadczy o sporadyczności ich użycia.
Tak a propos wagonów do przewozu zboża, jakie obecnie można spotkać pod szyldem PKP Cargo. Mieszkając w Dobrym Mieście, czyli w miejscowości w której jest duży elewator zbożowy i doprowadzona do niego bocznica kolejowa, wspomnę tylko o dwóch typach wagonów o których Kolega nie wspomniał, a które (oczywiście z mojej perspektywy
bo takie widuję ostatnimi czasy) dominują w tych przewozach na linii kolejowej nr 221, na trasie Olsztyn - Braniewo.
Jeszcze parę lat temu na dobromiejskiej bocznicy bez względnie dominowały "gruszki" typu 408S (bywały i składy niemal 40-wagonowe, eh), ale ostatnimi laty ich rolę przejęły wagony samowyładowcze z otwieranym dachem. W porównaniu do lat minionych podstawiane są one dość rzadko, był nawet okres w którym elewator nie korzystał z usług kolei, ale od 3-4 lat coś się ruszyło i na stacji, jak i pod elewatorem, ponownie pojawiają się wagony do przewozu zboża (oczywiście ogólnie pojętego, bo ładowany jest do nich także rzepak). Dodam tylko, że przy torach bocznicy do elewatora zbożowego prężnie rozwija się również firma AGROCHEM, która to - z moich obserwacji - od kilku ładnych lat o wiele częściej korzysta z usług kolei niż elewator, dlatego na wspomnianej bocznicy można zaobserwować także cysterny (różnych, różnistych typów), jak i lokomotywy - kiedyś przeważnie prywatnych przewoźników, obecnie - mam takie wrażenie - PKP Cargo powoli wypiera "prywaciarzy" (oczywiście mowa o stacji Dobre Miasto).
Wracając do wagonów przewożących zboże. Na stacji i pod dobromiejskim elewatorem spotkać można wagony typu
441Vb serii
Talns (są to zupełnie inne wagony niż typ 441S o którym wspomniał Kolega
Kanclerz, ponieważ typ 441Vb jest rozwinięciem
talbotów typu 441V/441Va serii Falns). Poniżej zdjęcie "z ukrycia"
wagonów typu 441 Vb stojących pod dobromiejskim elewatorem w dniu 29 listopada 2018 r. (fotografia chyba z najlepszej "miejscówki" do zrobienia zdjęć torów leżących bezpośrednio przy elewatorze, nie licząc terenu firmy, na który oczywiście nikt miłośnika kolei nie wpuści
)
Zdjęcie nr 1. Wagony PKP Cargo Connect typu 441Vb serii
Talns, ten po prawej to
33 51 0665 003-9 (PL-PSTT) pod dobromiejskim elewatorem zbożowym.
Drugi typ, to dość znane (ale czy w tej roli, to już nie jestem pewien) wagony typu
430S serii
Tadds przystosowane
do przewozu produktów spożywczych. Np. kilkadziesiąt takich wagonów przewinęło się przez stację w pierwszych dwóch tygodniach września 2019 r. Nie wiem tylko, czy intensywność "ich goszczenia" w tych dniach, spowodowana była tym, że od 13 września linię nr 221 zamknięto z powodu remontu i modernizacji (rozpoczęto od odcinka Olsztyn Zach. - Gutkowo), czy był to efekt zakończenia żniw w regionie. A może to i to nałożyło się na siebie. Tak czy siak dawno nie widziałem takiego ruchu towarowego na stacji Dobre Miasto i bocznicy do elewatora. Poniżej seria kilku zdjęć wagonów jakie wówczas podstawiano pod elewator.
Zdjęcia nr 2 - 4. Zrobione w dniu 3 września 2019 r. Na pierwszym widoczny jest także szynobus
SA133-015. Na drugim wagon
31 51 0822 122-9 (PKPC), na trzecim wagon
31 51 0822 094-0 o nieco "udziwnionym" zapisie numeru w porównaniu do innych wagonów PKP Cargo typu 430S serii
Tadds widzianych na stacji. Dodam może, że w tym dniu pod samym elewatorem stała
SU46-035.
Zdjęcia nr 5 - 10. Zrobione w dniu 9 września 2019 r. (to był już końcowy etap obsługi elewatora). W tym m.in. wagony
31 51 0822 333-2 (PKPC),
31 51 0822 943-8 (PKPC) oraz ponownie
31 51 0822 094-0, w tym szczegóły napisów na nim umieszczonych.