• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytania o wagony?

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
Nie wydaje mi się, aby tak było, ponieważ wszystkie parametry każdego wagonu są dostępne (część na samym wagonie, a pozostałe w publikacjach, katalogach etc). .... ale chyba niezbyt precyzyjnie się wyraziłem pytając o nadawanie nazw typów wagonów.
Szwedzka strona rządowa po podaniu numeru wagonu poda Ci właściciela, typ, rok produkcji i w osobnej karcie parametry typu. W Polsce możesz tylko liczyć, że właściciel wagonu opisze poprawnie (co nie jest pewne) swoje wagony, ewentualnie uda Ci się coś dopasować z wyciągu z NVRu. Jeżeli właściciel wagonów nie posiada katalogu, to jedynie złapanie wagonu na żywo da Ci część informacji. Ale rozumiem, że nie jest to odpowiedź na twoje pytanie.

Rozumiem, że chciałbyś zadać proste pytanie i dostać prostą odpowiedź. Ale w tym temacie to nie jest możliwe. Zbyt dużo firm, zbyt dużo lat, zbyt dużo przepisów, zbyt dużo wyjątków, zbyt dużo błędów.

Czym musi różnić się kolejna zaprojektowana np. węglarka, aby otrzymać nową nazwę typu? Otóż wydaje mi się, że nie ma w tym żadnych wytycznych lub instrukcji. Czy nie jest tak, że nowy projekt wagonu to zawsze jest nowy typ, a modernizacja wagonu to dodanie kolejnych cyfr i liter do już istniejącej nazwy typu modernizowanego wagonu.
Tak zapewne powinno być, ale nie zawsze jest.

W pierwszej kolejności zwróciłbym na bardzo ważną kwestię, że w Polsce od dawien dawna obowiązuje norma nadawania typów: początkowo BN-63/3500-03, potem ZN-02/PKP-3500-16. Czyli sławetne: 303E, 111A, 406R itd. Z pewnością byłbyś zainteresowany przeczytaniem ich bo zapewne w nich zawarto odpowiedź na to pytanie przynajmniej dla wagonów produkcji krajowej i w czasach dawniejszych, ale może się okazać, one nie są dostępne dla obywateli. Być może ta starsza norma branżowa jest do dostania w czytelni normowni jakieś uczelni,
ale to tylko przypuszczenia. Jakbyś być może dorwał te pisma wyślij PW.

Współcześnie w oderwaniu od tych norm (np: wagony E06B, E04D) o tym kiedy mamy do czynienia z nowym typem, a kiedy podtypem decydują wewnętrze wytyczne firmy, a gdy ich nie ma decyduje o tym kierownik biura projektowego.

*Aghh...* Teraz jeszcze sobie przypomniałem o kwestii certyfikacji wagonów. Producentowi, aby oszczędzić pieniądze będzie zależeć by nowe wagony łapały się na certyfikacje dawniej produkowanych wagonów (Casus 140A (podtyp 173A) w PKPIC), osobna para kaloszy której można napisać obszerny artykuł...

Drugą ważną kwestią jest zrozumienie, że Typ konstrukcyjny producenta i typ stosowany przez przewoźnika, to mogą być dwie różne rzeczy. Przez lata w Polsce dzięki powyższym normom te dwa typy to było to samo, ale w innych krajach już nie:

Np: Wagon produkcji EKK Wagon typ: 437Z zostały kupione przez SNCB i tam oznaczone jako typ: 3614E1

Np: zachodnioniemieckie koleje miały wagony Rs typu 684 (w ich systemie nazewnictwa) i część tych wagonów została sprzedana do SNCB gdzie zostaje nazwana Rs typ: 3514B4. I współcześnie te wagony w posiadaniu firmy Moris utrzymują belgijską nazwę typu, a nie pierwotną, bo Moris będący małym przewoźnikiem nie wprowadził własnego systemu tylko utrzymuje tą nazwę typu co zastał.

Wracając jeszcze do początkowego tematu czyli wagonów Hbbins, PKP leasingowało z wykupem od AAE trzy rozróżnialne wersje wagonu: Gaevle'89+, Niesky'93+, Nieksy'99+. Mimo, to jako, że te wagony z punktu widzenia eksploatacyjnego były niemal identyczne zdecydowano się nadać im wszystkim oznaczenie typu H/DB (które oczywiście jest idiotyczne bo te wagony nie mają nic wspólnego z DB). W późniejszym czasie zdecydowano się z nieznanych nam powodów nazwać te wagony w systemie ZN-02/PKP-3500-16. I nazwano je 222Kb (w większości Gaevle'89+ i Niesky'93+) oraz 222Kc (W większości Niesky'99+). Ale widać znowu: dwóm rodzajom wagonów zaprojektowanych przez dwie zupełnie różne firmy przypisano ten sam podtyp: 222Kb. W NVR są wpisane wagony o roku produkcji '87, co jest najprawdopodobniej błędem. Część wagonów najprawdopodobniej pomylono i przypisano im zły podtyp:
137 - '99-'01 (222Kc + 1 sztuka 222Kb)
252 - '95-'97 (222Kb +13 sztuk 222Kc (?))
A może to daty produkcji są błędne? Wiadomo, że są trzy zestawy danych (AWT, NVR i podział na podtypy) i wszystkie te dane różnie się w podziale o pare-parenaście sztuk względem siebie. Czemu 222Kb i Kc? Co z 222K? Co z 222Ka?

Podsumowując:
1. W Polsce wyjątkowo istniał krajowy system oznaczenia typu taboru, do którego stosowali wszyscy krajowi producenci.
2. Nowo produkowane wagony krajowych producentów na potrzeby prywatnych użytkowników nie stosują się do tego systemu.
3. Nowo wyprodukowane wagony dla PKPC (platformy) nie stosują się do tego systemu
4. PKP słabo radziło sobie z nazewnictwem typów wagonów importowanych przed 2004 rokiem. (różne typy konstrukcyjne otrzymywały tą samą nazwę)
5. Należy rozróżnić typ konstrukcyjny producent od typu użytkownika. W Polsce przez długi czas było to to samo w innych krajach nie.
6. Duzi przewoźnicy ze względu na mnogość typu taboru oznaczają na ogół wagony według własnego systemu oznaczenia typu,
mali prywatni zwykle utrzymują to co zastali przy kupnie.
7. Przewoźnicy prywatni kupując wagony z 3 i dalszej ręki nie wiedzą w jakich systemach nadano nazwy typów i będą te nazwy modyfikować lub przeinaczać według własnego uznania.
8. Ten sam konstrukcyjnie wagon u dwóch różnych przewoźników może mieć inne oznaczenie typu
9. Ludzie się mylą.
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
Wagon cysterna typ #405RTM seria #Zaekk EVN: 84 51 7741 103-8 | Warszawa Rembertów
Czy cysterny 405RTM są zmodernizowaną wersją 405R, które produkowała Fabryka Wagonów "Świdnica" w latach 60/70 ub. wieku? Na czym polegała modernizacja i gdzie została wykonana?

zaekk.JPG
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
Wagon cysterna typ #405RTM seria #Zaekk EVN: 84 51 7741 103-8 | Warszawa Rembertów
Czy cysterny 405RTM są zmodernizowaną wersją 405R, które produkowała Fabryka Wagonów "Świdnica" w latach 60/70 ub. wieku? Na czym polegała modernizacja i gdzie została wykonana?
Na szybko:
Przy takim pytaniu najlepiej chyba znaleźć rekord w katalogu kolejowym:
http://www.katalogkolejowy.pl/produkty_det/2181
W numerze jest wpisany rok 2003, a jako producent (modyfikacji) obecny właściciel. W NVR z resztą mamy wpisane stare daty produkcji '66-'70,
ale data dopuszczenia dla wszystkich to dopiero maj 2003.

Co do zakresu modyfikacji nie mam pojęcia. Można jedynie zestawić kartę wagonu z opisem zwykłej 405R w AWT Terczyńskiego, czy jakimś innym opisem zwykłej 405R jeżeli gdzieś taki jest...
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
W numerze jest wpisany rok 2003, a jako producent (modyfikacji) obecny właściciel
W tym katalogu jako producenta podają (chyba zawsze?) obecnego właściciela. Z katalogu wynika m.in., że Transchem jest producentem 405R i 29R, co nie mogło mieć miejsca: http://www.katalogkolejowy.pl/produkty_det/8825, http://www.katalogkolejowy.pl/produkty_det/2319
Poza tym Transchem wykonuje tylko naprawy bieżące wagonów - nie podają na swojej stronie, że zajmują się modernizacją wagonów, co nie oznacza, że nie mogli kiedyś tego robić?
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
W tym katalogu jako producenta podają (chyba zawsze?) obecnego właściciela. Z katalogu wynika m.in., że Transchem jest producentem 405R i 29R, co nie mogło mieć miejsca: http://www.katalogkolejowy.pl/produkty_det/8825, http://www.katalogkolejowy.pl/produkty_det/2319
Poza tym Transchem wykonuje tylko naprawy bieżące wagonów - nie podają na swojej stronie, że zajmują się modernizacją wagonów, co nie oznacza, że nie mogli kiedyś tego robić?
Słuszna uwaga, ale:
Ten katalog odnosi się z danymi do wykazu świadectw UTK. Tam już raczej nie mamy tam do czynienia z aktualnym, a raczej ówczesnym (są tam firmy już nie istniejące jak np.: DEC) i sensu stricte nie właścicielem ani producentem, a podmiotem zlecający wydanie świadectwa.

Przykład cysterny 29R pokazuje, że certyfikacje wydano w '99 (kiedy to zrobiono dla większości starszych typów) dla DEC sp.z.o.o. , ale obecnie w katalogu produktów można ją znaleźć dla wielu właścicieli, ale wszędzie tam numer ceryfikacji będzie wydłużony (T/1999/0084-7). Pierwotną certyfikacje wydano dla DEC, która o to poprosiła w 1999 roku, zapewne z powodu zmian w przepisach + wtedy rozpoczęła się jej prywatyzacja. (Daty certyfikacji startują pod koniec '98)

Na pewno jednak dziwi fakt certyfikacji zwykłych 405R/405Ra dopiero 2003 roku. Jedyne co przychodzi mi do głowy, to fakt że te wagony były odstawione, może Transchem je wtedy kupił od starego właściciela który nie potrafił znaleźć dla nich zastosowania i ich nie próbował certyfikować,
jednocześnie (transchem) uznając, że chce zmienić parametry części z nich i stąd 405RTM? wróżenie z fusów.

Myślę, że sytuacje da się podzielić na 3 możliwe scenariusze:
-wagony zmodernizowano w 2003 roku przez Transchem
-wagony zmodernizowano w 2003 roku na zlecenie Transchem przez 3 firmę zewnętrzną
-wagon zmodernizowano przed 1999 rokiem

Pewności nie mam. Skłaniałbym się do 1 opcji ponieważ: Transchem utrzymując sporo cystern poprzez naprawy powinien być w stanie, przeprowadzić "drobną" modyfikacje, zapewne pod kątem, dostosowania do transportu innego ładunku. 2003 rok był dawno temu
i raczej postępowano w w zgodzie ze "starą" rzeczywistością: jeżeli zakład miał narzędzia by coś wykonać, to spróbuje to wykonać sam, a nie będzie zlecał tego na zewnątrz. Drugą kwestią jest sama nazwa 405RTM, gdzie jest całkiem możliwe, że litery TM (podobnie jak ich obecny kod VKM: PL-TM) stoją po prostu od nazwy firmy Transchem. Dodatkowo gdyby modernizacja byłaby starsza niż 2003 rok, przeprowadzona przez inną firmę to najprawdopodobniej sprowadzałaby się do dodania pojedynczej małej litery tak jak Orlenowskie: 405Rg, 405Rt itp...

Pewność dałoby zdjęcia takiego wagonu z '04/'05 roku z widoczną rewizją. Ale o to może być ciężko.
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
Platforma z burtami, z rodowodem z Huty Ostrowiec stoi w grupie wagonów na stacji Warszawa Praga. Czy tego typu wagonów już nie zobaczymy w składach pociągów towarowych przemierzających Polskę?
Wagon wysokoburtowy vel wagon węglarka normalnej budowy serii #Eamos, typu #401Zk
82 -
51 PL-PKPC
5945 283-8
Eamos
2151

ST. KRZESZOWICE
401Zk.jpg
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
195 0 0
Ostatni raz widziałem te wagony w ruchu handlowym na przełomie 2017 i 2018 r. Pojedyncze sztuki kursowały w pociągach rudowych złożonych głównie z niskoburtowych Eamos 401Zp i (rzadziej) Eams 401Zl.

eamos1.jpg

10.12.2017 | Kraków Prokocim Towarowy PrB

eamos2.jpg

27.03.2018 | Kraków Prokocim Towarowy PrD


W ostatnich latach widywałem odstawione wagony tego typu (jeszcze bez niebieskiego malowania, a więc nieczynne od ładnych kilku lat) na grupie PrC ww. stacji, której znaczna część służy jako przysłowiowe "krzaki" dla starych wagonów PKPC. Miały one st. mac. Krzeszowice i Chrzanów (co zrozumiałe, bo jeszcze 10 lat temu na tych stacjach można było zobaczyć zwarte składy wagonów 401Zk, które obsługiwały okoliczne bocznice i służyły do przewozu wapienia i kruszywa).

Niecały miesiąc temu spotkałem też trzy sztuki w składzie złomowym, który oprócz nich prowadził głównie Eamos 401Zb i Eams 401Zl (wszystkie jeszcze sprzed ery niebieskiego malowania w PKPC).

eamos3.jpg

29.08.2021 | Kraków Prokocim Towarowy PrD
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
542 0 0
^ Przejrzałem swoje zdjęcia i mam podobne wnioski. Styczeń luty, marzec 2018 i nic dalej.

Sierpień 2015 - to ostatnie zdjęcia wagonów w naprawie w ZNT Kraków, a luty tamtego roku pociągu z niemal jednolicie złożonego z 401Zk.
Później już tylko włączone jako pojedyncze wagony w składy niskoburtowe, lub normalne węglarek.
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
W zeszłym (2020) roku jeszcze wagony 401Zk jeździły. Ostatnie zdjęcie mam z czerwca 2020. Tak jak wspomniano wyżej, zwykle były to pojedyncze wagony w niemal jednolitych składach wagonów 401Zp.

Eamos 82 51 5945 256-4
EU07-065 - Krakow Bonarka (2020-01-16) - 200116_023_6926.jpg 82 51 5945 256-4 Eamos - Krakow Bonarka (2020-01-16) - 200116_029_6932.jpg
Kraków Bonarka (16.01.2020).
Warto zwrócić uwagę, że ten pociąg był prowadzony lokomotywą EU07 (konkretnie EU07-065), co się raczej rzadko zdarza w przypadku pociągów rudowych. Zwykle potrzebna jest silniejsza lokomotywa, chociaż ten skład mógł być próżny, wiec siódemka dawała radę.


Dwie sztuki obok siebie w jednym składzie i to nawet z kolejnymi numerami ;)
Eamos 82 51 5945 275-4, Eamos 82 51 5945 274-7
82 51 5945 275-4 Eamos - Krakow Bonarka (2020-03-20) - 200320_047_2752.jpg 82 51 5945 274-7 Eamos - Krakow Bonarka (2020-03-20) - 200320_048_2753.jpg
Kraków Bonarka (20.03.2020).


Ostatni spotkany wagon w normalnym ruchu, wygląd raczej wskazuje na końcówkę eksploatacji:
Eamos 82 51 5945 250-7
82 51 5945 250-7 Eamos - Krakow Prokocim Towarowy PrD (2020-06-06) - 200606_040_8179.jpg
Kraków Prokocim Towarowy PrD (06.06.2020).

W tym samym składzie z 6 czerwca trafił się wagon 401Zb, trochę go późno zauważyłem więc zdjęcie średnie.
Czynne wagony 401Zb chyba też już zostały bardzo nieliczne, o ile w ogóle jeszcze jakieś?
Eamos 82 51 5943 845-6
82 51 5943 845-6 Eamos - Krakow Prokocim Towarowy PrD (2020-06-06) - 200606_046_8185.jpg

Swoją drogą mam wrażenie, że ogólnie wagonów niskoburtowych do przewozu rudy już sporo ubyło. W ostatnim czasie transporty rudy najczęściej widziałem w standardowych węglarkach (Eaos).
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
Warszawa Rembertów. Wagon węglarka normalnej budowy z płaską podłogą, 4-osiowy, serii Eaos -w (z otworami wyczystkowymi) -xx (wyposażony w kompozytowe wstawki hamulcowe typu LL), typ 430W:

Jakie typy polskich węglarek - oprócz 430W i 409W - wyposażone są lub były w otwory wyczystkowe?

430W.JPG
 

bochr68

Aktywny użytkownik
Reakcje
195 0 0
Dodać należy też wszystkie nowe węglarki Eamnos(s) z Greenbrier Europe w Świdnicy – E04A, E04C, E04D, E04E, E06A, E06B. Chyba wszystkie typy użytkowane są przez Freightliner, a któreś z E06 też przez Budokrusz, Cemet i Natrix (ZPK Szumowo).
 

Podobne wątki