• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Polskie lokomotywy przemysłowe i manewrowe

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Dron, o cyfrówce nawet jeszcze wtedy nie marzyliśmy, dziwne to były czasy, ale te są wcale nie lepsze.

To powróćmy do tamtych siermiężnych czasów.

Elektrociepłownia EC II na Al.Politechniki lub raczej na ul. Wróblewskiego bo tam było wejście, jak widać zdjęcia robione spoza terenu no bo taki obiekt to już tajemnica, pamiętam jak nam studentkę architektury zamknęli za zrobieni zdjęcia wejścia do EC II niezbędnego do projektu zaliczeniowego, co to się wyprawiało nawet Rektor poręczał za nią, wypuścili ją bidulkę, ale co się strachu najadła, wtedy policja też była nie mniej bohaterska jak dziś, ale do rzeczy.

Dziś nie ma już elektrociepłowni, nie ma bocznicy, kto wie gdzie są lokomotywy.

LS800-2248 pamiętacie takie lokomotywy, pewnie niewielu, a za nią SM30-951

60-crop.jpeg


Tu ją widać trochę lepiej i kawałek bocznicy.

59-crop.jpeg


I SM42-2354

58-crop.jpeg


Ta sama podczas wyciągania składu pustych węglarek z EC IV na Widzewie, pierwsze zdjęcia są zrobione w dniu 9.09.2001 roku ostatnie jakiś rok później, zwróćcie uwagę na inny sposób malowania pasa na pudle lokomotywy.

55-crop.jpeg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.596 64 3
Kto czyta moje wątki temu nieobca jest nazwa "Organika S.A." kto nie to trudno, dla zainteresowanych lokomotywy LS40 na terenie wspomnianej.
Ls40-3587 17.11.2002 zdjęcie zrobione przez judasza w bramie, no bo przecież nie wolno.

Zobacz załącznik 859281

Jedenaście dni później po długich rozmowach jak Prezes (pewnego stowarzyszenia którego nazwy nie wymieniam) z Prezesem Organiki zostałem wpuszczony na kilka dosłownie minut na teren, i jest w pewnym sensie dokument, bo ani bocznicy ani zakładów już nie ma.

LS40-4120 trochę zapomniana.

Zobacz załącznik 859282

I stojąca w szopie bez numeru Ls40-?

Zobacz załącznik 859283

Zdjęcia na kliszy, wiadomo każde na wagę złota, pipa ze mnie, trzeba było zamiast się bawić zabawkami, bardziej dorosłą koleją się interesować.
Tak przyglądając się tym zdjęciom jestem przekonany tak na 99 procent że stojąca w szopie Ls40 to ta sama co na zdjęciu zrobionym przez judasza czyli 3587. Widoczne charakterystyczne białe tarcze zderzakowe.
 
Reakcje
62 0 0
Dron, o cyfrówce nawet jeszcze wtedy nie marzyliśmy, dziwne to były czasy, ale te są wcale nie lepsze.

To powróćmy do tamtych siermiężnych czasów.

Elektrociepłownia EC II na Al.Politechniki lub raczej na ul. Wróblewskiego bo tam było wejście, jak widać zdjęcia robione spoza terenu no bo taki obiekt to już tajemnica, pamiętam jak nam studentkę architektury zamknęli za zrobieni zdjęcia wejścia do EC II niezbędnego do projektu zaliczeniowego, co to się wyprawiało nawet Rektor poręczał za nią, wypuścili ją bidulkę, ale co się strachu najadła, wtedy policja też była nie mniej bohaterska jak dziś, ale do rzeczy.

Dziś nie ma już elektrociepłowni, nie ma bocznicy, kto wie gdzie są lokomotywy.

LS800-2248 pamiętacie takie lokomotywy, pewnie niewielu, a za nią SM30-951

Zobacz załącznik 859414

Tu ją widać trochę lepiej i kawałek bocznicy.

Zobacz załącznik 859413

I SM42-2354

Zobacz załącznik 859421

Ta sama podczas wyciągania składu pustych węglarek z EC IV na Widzewie, pierwsze zdjęcia są zrobione w dniu 9.09.2001 roku ostatnie jakiś rok później, zwróćcie uwagę na inny sposób malowania pasa na pudle lokomotywy.

Zobacz załącznik 859422
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=12492&mode=search&sessionid=kbasaf5o25e66g5nq2o9eit9d6
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&id=19281&title=SM42-2354
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Wracaliśmy z Piotrkiem z jakiejś wycieczki, nie pamiętam skąd, nieważne, zajrzeliśmy do Konina, wtedy po raz pierwszy przekonałem się że jeśłi jest "verboten" to można to olać i już.
31.08.2002 teren brykietowni bezogniowe TKi3b i za nim TKh4b

71-crop.jpeg


I z boku TKi3b

72-crop.jpeg

TKh4b

70-crop.jpeg


I jedno z Bydgoszczy 09.2000 byliśmy wtedy z Darkiem Głogowskim pierwszym v-ce klubu we wspomnianej na targach "Trako 2000".
401Da-?

73-crop.jpeg
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
21.200 508 29
Żeby nie było że produkuję nadmierną ilość wpisów, ECIV na Widzewie, w tamtych czasach poznałem po raz pierwszy znaczenie słowa "verboten" zdjęcia się robiło z wiaduktu nad torami czyli z ul. Puszkina, Pan z nastawni/budy dla stróża czy co to było, pokazał mi jaki jest stosunek do miłośników kolei, powszechnie panujących służb dozorujących, ja robię zdjęcia a on się wychyla z okna, na jednym ze zdjęć będzie widać tę budowlę, wychylał się i tu cytuję choć wiem że cenzura wytnie " co to ****a za robienie zdjęć, spierdalaj bo wezwę policję" ja robię zdjęcia dalej, a on znika, po chwili pojawia się gość gabarytów małego cielaka i próbuje wskrabać się na nasyp ulicy, no to ja na bicykl i heja, znam okolice, żaden patrol mnie nie złapie, ot tak to było, jak jest dziś nie wiem bo bardzo dawno tam nie byłem.

To był rok 2001 TEM2-243.

79-crop.jpeg


TEM2-116 wyjeżdża z bocznicy firmy Shell na Dąbrowie Przemysłowej.

74-crop.jpeg


TEM2-115 na terenie ECIV

77-crop.jpeg


I obie razem.

78-crop.jpeg


TEM2- 194 i 115 30.06.2002

75-crop.jpeg


I to nieczęsty widok, ze względu na tablicę informacyjną, moim zdaniem, TEM2-194 złapana na Olechowie podczas powrotu z naprawy z Będzina

76-crop.jpeg
 

Rumcajs-wrocek

Znany użytkownik
Reakcje
258 5 0
Zrobione dzisiaj we Wrocławiu na bocznicy terminala kontenerowego Morado
 

Załączniki

Reakcje
3.609 30 0
Zainteresowało mnie to, że w artykule wymienione są TRZY lokomotywy SM04, wyprodukowano w 1974, 1982 i 1983 r. Ciekawe, czy faktycznie taką serię noszą (mają takie oznaczenia na pudle) i od kiedy je mają ? Czy może jednak wyobraźnia poniosła autora artykułu i są to lokomotywy oznaczone 409Da. Co do serii SM04, wiadomo, że były zaledwie cztery tak oznaczone lokomotywy na sieci PKP (w tym dwie szerokotorowe), przy czym nie liczę tych, którym zmieniono nazwę z 409Da na SM04 po roku 2001 (np. co najmniej 5 szt. w POLREGIO). Może ktoś wie coś więcej na temat wojskowych SM04 ? Byłoby to ciekawe "odkrycie" gdyby np. okazało się, że serią SM04 nazwano je jeszcze w czasach PRL-u, kiedy jedynymi znanymi z tego okresu były SM04-344 i SM04-345, obie na LHS.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.282 504 30
Co do serii SM04, wiadomo, że były zaledwie cztery tak oznaczone lokomotywy na sieci PKP (w tym dwie szerokotorowe), przy czym nie liczę tych, którym zmieniono nazwę z 409Da na SM04 po roku 2001
gdyby np. okazało się, że serią SM04 nazwano je jeszcze w czasach PRL-u, kiedy jedynymi znanymi z tego okresu były SM04-344 i SM04-345, obie na LHS.
Trochę się gubię: to ile było SM04 przed 2001 rokiem, tylko dwie na LHS, czy cztery, te z LHS i dwie normalnotorowe? Na pewno 1995 roku jedna SM04 była w Warszawie na Olszynce Grochowskiej, chyba z numerem 001 (ale co do numeru głowy nie dam, mam jej zdjęcie, ale nie zeskanowane).
 
Reakcje
3.609 30 0
Trochę się gubię: to ile było SM04 przed 2001 rokiem, tylko dwie na LHS, czy cztery, te z LHS i dwie normalnotorowe? Na pewno 1995 roku jedna SM04 była w Warszawie na Olszynce Grochowskiej, chyba z numerem 001 (ale co do numeru głowy nie dam, mam jej zdjęcie, ale nie zeskanowane).
Tak jak napisałem. Znane mi są tylko cztery lokomotywy oznaczone serią SM04 z okresu przed 2001, w tym tylko dwie (szerokotorowe z LHS) z okresu PRL-u, bo okres PRL-u skończył się w 1989 r.

SM04 znane z okresu PRL, serię taką otrzymały po modernizacji zwykłych SM03 (-344 i -345, przystosowanych do pracy na torze szerokim), którym podczas remontu głównego w Zastalu, wymieniono silnik na mocniejszy, o mocy 180 KM (Henschel-Wola 14H6). Wówczas to nastąpiła zmiana oznaczeń serii z SM03 na SM04, przy zachowaniu dotychczasowych numerów inwentarzowych. Były one na stanie MD Przemyśl i pracowały na stacjach Przemyśl i Żurawica. Można też dodać, że LHS-owskie SM03-->SM04 weszły do służby w 1961 jeszcze jako Ls150-344 i Ls-150-345.

Normalnotorowe SM04-001 ex. 409Da-219 i SM04-002, ex. 409Da-598, otrzymały takie oznaczenia dopiero w 1992 r. kiedy zlikwidowano Warsztaty Główne Wagonowe w Sędziszowie (filia ZNTK Gliwice). Wówczas to, PKP odkupiło od zakładu dwie lokomotywy 409Da z silnikiem 180 KM i wpisało je na stan jako seria SM04. Stąd - dla mnie osobiście - ciekawostką byłoby to, gdyby okazało się, że wojskowe 409Da, zakupione podłóg w/w artykułu - w 1974, 1982 i 1983, trafiając do Wojska Polskiego otrzymały tam serię SM04.

Z informacji jakie posiadam do WP trafiło co najmniej 36 szt. omawianych lokomotyw, ale było ich bez wątpienia więcej (choćby podana w w/w artykule lokomotywa z 1974 r., oceniając po roku produkcji z Zastalu, bo generalnie brak informacji o lokomotywach Ls180 z Zielonej Góry dostarczonych LWP), w tym znanych jest co najmniej 16 szt. Ls150 z Fabloku, dostarczonych WP w latach 60-tych (część nosiła oznaczenie Ls150, inne służyły jako SM03) i co najmniej 20 szt. 409Da z lat 80-tych, zbudowanych przez Zakłady Mechaniczne Mystal w Myszkowie koło Zawiercia, oznaczonych w WP jako 409Da, w tym, z lat wymienionych w w/w artykule, znane są wojskowe 409Da-753 i 754 z 1982 oraz 409Da-765, 773 i 774 z 1983.
 
Ostatnio edytowane:

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
Normalnotorowe SM04-001 ex. 409Da-219 i SM04-002, ex. 409Da-598, otrzymały takie oznaczenia dopiero w 1992 r. kiedy zlikwidowano Warsztaty Główne Wagonowe w Sędziszowie (filia ZNTK Gliwice). Wówczas to, PKP odkupiło od zakładu dwie lokomotywy 409Da z silnikiem 180 KM i wpisało je na stan jako seria SM04. Stąd - dla mnie osobiście - ciekawostką byłoby to, gdyby okazało się, że wojskowe 409Da, zakupione podłóg w/w artykułu - w 1974, 1982 i 1983, trafiając do Wojska Polskiego otrzymały tam serię SM04.
Nie są to ani SM04 ani też SM30 - wojsko obecnie nie używa takich oznaczeń, tylko swoich "WP....". Do któregoś roku lokomotywy posiadały normalne NIE-PKP oznaczenia, czyli SM30/Ls300 lub 409Da.
 
Reakcje
3.609 30 0
Do któregoś roku lokomotywy posiadały normalne NIE-PKP oznaczenia, czyli SM30/Ls300 lub 409Da.
Prawdopodobnie te wszelkie oznaczenia z WP pojawiły się dopiero po 1989 r. choć będąc w wojsku, w SPR Piła, na bocznicy składu paliw, ówczesnego Centrum Szkolenia Czołgowo-Samochodowego w Pile, jeszcze w 1998 r. stała lokomotywka oznaczona serią SM03. Utkwiła mi w pamięci, bo długo myślałem, że jest to nieczynny egzemplarz, aż któregoś pięknego dnia, z daleka, zauważyłem ją w ruchu. Bliżej przyjrzeć się jej niestety nie mogłem, bo pomimo tego, że służyłem w tej jednostce, bazy paliw pilnował wartownik i wejść na jej teren mogli tylko upoważnieni żołnierze (była to swoista "baza w bazie"). Po cichu liczyłem, że jak przyjdzie moja kolej pełnić wartę - a w SPR każdy musiał tego "doświadczyć" choćby tylko raz (etatowo, na terenie jednostki wartę pełnili żołnierze z kompanii wartowniczej), to trafię w ten rejon, jednak przyszło mi stać z "Kałachem" w zupełnie innej części koszar... Od razu nadmienię, że nie wiem do końca, czy była to lokomotywa wojskowa, jednak bazowała (parkowała) na terenie koszar, więc pewnie tak było. Wiem też, że te wszelkie oznaczenia rozpoczynające sie od WP dominują obecnie, jednak odstępstwa się zdarzają nawet teraz. Przykładem jest olsztyńska lokomotywa wojskowa, po naprawie w 2016 r. nosząca na budce maszynisty oznaczenie 409Da WP 06-400 81 (oryginalnie 409Da-81 z 1970 r.).
https://kontomasza.flog.pl/wpis/12516329/409da81-wp06400-81-wojsko-polskie-olsztyn
na marginesie, zastąpiła ona w olsztyńskiej bazie wojskowej inną lokomotywę, tym razem typu Ls150, oznaczoną WP 05 400 71
https://kontomasza.flog.pl/wpis/11416141/ls150621-wojsko-polskie-olsztyn#w
którą Wojskowa Agencja Mienia Wojskowego wystawiła w 2016 r. na sprzedaż:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/wojsko-sprzedaje-lokomotywe-ma-pol-wieku-78132.html
... więc kto wie, czy - biorąc za przykład lokomotywę olsztyńską - nie ma gdzieś w jednostkach wojskowych jakiejś SM04 WP coś tam... ;):LOL:
 

Podobne wątki