• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Polskie lokomotywy przemysłowe i manewrowe

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
Dodatkowo można podać też oznaczenia poszczególnych typów w Wojsku:
WP-01 - Ls40
WP-02 - Ls60
WP-05 - SM03
WP-06 - 409Da
WP-07 - SM30
WP-11 - Wls40
WP-15 - Wls150

Ciekawe, co kryło się pod WP03 i WP04? Jedna z nich, to zapewne SM41, a druga??
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
Wiem też, że te wszelkie oznaczenia rozpoczynające sie od WP dominują obecnie, jednak odstępstwa się zdarzają nawet teraz. Przykładem jest olsztyńska lokomotywa wojskowa, po naprawie w 2016 r. nosząca na budce maszynisty oznaczenie 409Da WP 06-400 81 (oryginalnie 409Da-81 z 1970 r.).
Jej numer fabryczny, na pewno nie jest 81. "400-81" to kolejny nr w ewidencji Wojskowej. Szkoda, że na przytoczonych zdjęciach nie ma fotki tabliczki znamionowej - można by coś więcej wywnioskować. Numer wpisany w świadectwie wystawionym przez profesjonalną firmę (!) to jakaś bzdura, podobnie jak "409Da" wypisane na budzie...

Wynalazłem, że oznaczenia "WP..." pojawiły się na taborze wojskowym w latach 70-tych. Zapewne od razu nanoszono je na pojazdy nowo zakupione, a te "starsze" - przy okazji malowania...
 
Reakcje
3.609 30 0
Jej numer fabryczny, na pewno nie jest 81. "400-81" to kolejny nr w ewidencji Wojskowej. Szkoda, że na przytoczonych zdjęciach nie ma fotki tabliczki znamionowej - można by coś więcej wywnioskować. Numer wpisany w świadectwie wystawionym przez profesjonalną firmę (!) to jakaś bzdura, podobnie jak "409Da" wypisane na budzie...
Nie wiem czy to taka wielka bzdura - te 409Da na budce, bo w sieci jest np. dostępne zdjęcie, zrobione 4 kwietnia 2012r., lokomotywy oznaczonej na boku 409Da WP-06 400-84, jadącej po wojskowej bocznicy kolejowej, przejeżdżającej przez przejazd kolejowy na drodze krajowej nr 45 z Krapkowic do Opola.
http://kolejpodsudecka.pl/portal-galeria-zdjecie-616.html

Wynalazłem, że oznaczenia "WP..." pojawiły się na taborze wojskowym w latach 70-tych. Zapewne od razu nanoszono je na pojazdy nowo zakupione, a te "starsze" - przy okazji malowania...
A można prosić o źródła tych informacji ? Najstarsze - znane mi - przedstawienie lokomotyw wojskowych WP, gdzie podane (widoczne) są ich oznaczenia, pochodzi z artykułu Krzysztofa Labudda „Woskowa kolej wąskotorowa na Helu” Świat Kolei nr 9/2002 oraz filmu zamieszczonego na yt, ze specjalnego przejazdu zorganizowanego w 1999 r. (zdjęcia z tego przejazdu, także we wspomnianym artykule w ŚK). Link do filmu poniżej:

Film zaczyna się na terenie portu wojennego na Helu, gdzie w 0.17 – 0.21 sekundach filmu widać tor normalnotorowy, na którym stoi - słabo widać, ale widać, lokomotywa typu Ls 40 (na PKP SM02), oznaczona symbolem Ls 40 (u góry) i numerem wojskowym 40 102:niepewny: (niżej), w którym nie ma jeszcze symbolu WP. Poniżej screen z filmu, prezentujący omawianą lokomotywę (na filmie nazwa jest nieco lepiej widoczna).

Kolej wojskowa, Hel 1999.jpg


Kolejne ujęcia prezentują lokomotywę wąskotorową typu WLs 40, w tym w 1.36 – 1.40 minucie filmu bardzo dobrze widać oznaczenie na obudowie silnika, w postaci symboli WLS-40 40 364, jak widać, nie ma nie tylko symbolu WP, ale także tego "kodowego" oznaczenia przedstawionego wyżej, czyli "11" dla WLs40. Poniżej screen wojskowej WLs 40 na Helu w 1999 r.

Lokomotywa WLS-40 40 364 - Kolejka wojskowa Hel, 1999 r..jpg


Z oznaczeniem WP 11 dla WLs40 spotkałem się dopiero kilka lat później (ok. 2004-2005). Np. w artykule Zbigniewa Tucholskiego "Tabor kolejowy Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu", który ukazał się w Świecie Kolei nr 8/2013 jest opisany tabor wojskowy tej jednostki, gdzie np. normalnotorowy żuraw kolejowy EDK80 ma oznaczenie kodowe WP-24 (WP-24-40488), a wagony wąskotorowe (platformy 2- i 4- osiowe) oznaczone są WP-44 xxxxx (xxxxx = pięciocyfrowy numer własny), przy czym, np. 4-osiowe platformy wąskotorowe w 1999 r. na Helu miały oznaczenie WP-WPPx. Pan Tucholski podaje także, że w połowie lat 70-tych tabor KPW Świnoujście "otrzymał nowe serie i numery woskowe. Wcześniej wagony wąskotorowe malowane były na kolor jasnozielony, posiadały cechę MW - Marynarka Wojenna, oraz numer zaczynający się zapewne od 01". Tak więc być może dopiero w latach 70-tych lokomotywy otrzymały oznaczenia serii od typu fabrycznego (np. WLs40, 409Da) znane też z lokomotyw przemysłowych i numer woskowy - tak jak powyższa WLS-40 40 364. Na zdjęciu Helmuta Philippa z V10B, z 1977 r. prawdopodobnie na budce jest tylko wojskowy orzełek (u góry), a u dołu jakiś numer ?? raczej nie widzę tam np hipotetycznego WP-XX-XXXX. Poniżej fragment zdjęcia wojskowej V10B, wyostrzony w edytorze graficznym.

V10B analiza.jpg


W wojsku miały oznaczenie WP-04. W znanej książce o transporcie w układzie warszawskim jest informacja o jednej - WP-04-40354
A można wiedzieć w jakiej książce o transporcie w Układzie Warszawskim jest ta informacja ?

Konkludując, być może oznaczenia WP-xx (xx -= wojskowy kod lokomotywy), wprowadzono jeszcze przed 1989, temu nie zaprzeczam, bo kompletnie nie mam wiedzy na ten temat, tym niemniej, jak widać na przykładach z Helu z 1999 (Ls 40, WLS-40), długo musiał być stosowany jeszcze system z nazwą serii i numerem wojskowym, bez jakichkolwiek oznaczeń kodowych WP-xx.

Swoją drogą, jeżeli liczby kodujące typ i rodzaj taboru, dotarły do co najmniej "44" to ciekawe jakim taborem "wypełnić" pozostałe "kody", przy czym może jest w tym jakiś "klucz" np od 01 lokomotywy normalnotorowe, od 11 lokomotywy wąskotorowe, od 20 tabor specjalny, od 30 wagony normalnotorowe, a od 40 wagony wąskotorowe itp. :niepewny:

Ponieważ temat jest na tyle ciekawy (i rozwijający się) proponuję aby wyłączyć dyskusję - poczynając od wpisów #709 i #710, przeskok do #716 itd. i przenieść ją do nowego Tematu np. "Lokomotywy spalinowe Wojska Polskiego po 1945", bo w obecnym, wątek ten po jakimś czasie może się "zgubić". Zawężenie tematu od 1945 jest moim zdaniem wskazane, bo zdjęcia różnych "wojskowych lokomotywek spalinowych", w tym z okresu I w. św. czy II RP, pojawiały się na Forum i to w kilku Tematach, więc wydaje mi się, że nie ma co "mieszać" i "rozciągać" tematu na lata wcześniejsze. Przyjmijmy, że nowy temat (jeżeli Administratorzy przychylą się do mojej sugestii) obejmie swoim zasięgiem okres PRL-u i czasy po 1989 r., bo nie ma co ukrywać, zapewne większość (jak nie wszystkie :niepewny:), dzisiejszych, wojskowych lokomotyw spalinowych - normalnotorowych i wąskotorowych, pamięta jeszcze czasy Układu Warszawskiego.
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
Na wszystkie zadane pytania i tak pieczołowicie wymyślane zagadki odpowiedź znajdziesz we wspomnianej przeze mnie publikacji: Polskie Koleje Państwowe jako środek transportu wojsk Układu Warszawskiego autorstwa Zbigniewa Tucholskiego.
To, że na lokomotywach malowano co chciano i jak chciano, nie oznacza, że nie istniały wówczas (w powyższej książce jest wspomniana instrukcja dla wojskowych kolejarzy z 1975 roku z tymi zasadami) stosowane przepisy i regulacje. To, że jakieś lokomotywy miały tak pogmatwane oznaczenia, nie oznacza że były w większości. Np. wszystkie wojskowe maszyny które ja widziałem, miały oznaczenia zgodne z w/w regulacjami.
A co do V10B z Wrocławia... Założę się że egzemplarz na zdjęciu nie miał żadnych nasiesionych cech, poza oznaczeniami i tabliczkami fabrycznymi.
 
Reakcje
3.609 30 0
Na wszystkie zadane pytania i tak pieczołowicie wymyślane zagadki odpowiedź znajdziesz we wspomnianej przeze mnie publikacji: Polskie Koleje Państwowe jako środek transportu wojsk Układu Warszawskiego autorstwa Zbigniewa Tucholskiego.
To, że na lokomotywach malowano co chciano i jak chciano, nie oznacza, że nie istniały wówczas (w powyższej książce jest wspomniana instrukcja dla wojskowych kolejarzy z 1975 roku z tymi zasadami) stosowane przepisy i regulacje. To, że jakieś lokomotywy miały tak pogmatwane oznaczenia, nie oznacza że były w większości. Np. wszystkie wojskowe maszyny które ja widziałem, miały oznaczenia zgodne z w/w regulacjami.
A co do V10B z Wrocławia... Założę się że egzemplarz na zdjęciu nie miał żadnych nasiesionych cech, poza oznaczeniami i tabliczkami fabrycznymi.
Dzięki za podanie źródła, na pewno z nim się zapoznam. Przytaczałem już słowa pana Zbigniewa Tucholskiego z artykułu w Świecie Kolei o taborze Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu. Przecież nie zaprzeczam, że odpowiednie przepisy mogły wejść przed 1989, dałem tylko kolejne przykłady oznaczeń lokomotyw wojskowych z symbolami 409Da czy WLs40 w naniesionej nazwie, w kontekście dyskusji, która - przypomnę - rozpoczęła się od tego, czy jest możliwe, że na lokomotywach wojskowych można było /lub ciągle można/ spotkać symbol serii SM04, nie zależnie od tego, czy byłby to jakiś lokalny wymysł (bzdura - tak jak piszesz) "szefostwa" zapomnianej jednostki wojskowej, ukrytej w lesie :LOL: itp.

Po za tym, skoro masz na tą chwilę dostęp do tych instrukcji, przepisów i regulacji może na wstępie podzielisz się swoją wiedzą i napiszesz, czy jest w nich coś np. o grupowaniu kodów nazw taboru, nadawanych w kontekście tego o czym napisałem:

Swoją drogą, jeżeli liczby kodujące typ i rodzaj taboru, dotarły do co najmniej "44" to ciekawe jakim taborem "wypełnić" pozostałe "kody", przy czym może jest w tym jakiś "klucz" np od 01 lokomotywy normalnotorowe, od 11 lokomotywy wąskotorowe, od 20 tabor specjalny, od 30 wagony normalnotorowe, a od 40 wagony wąskotorowe itp. :niepewny:
Po za tym, skoro piszesz "Np. wszystkie wojskowe maszyny które ja widziałem, miały oznaczenia zgodne z w/w regulacjami", to może trochę rozwiń temat w jakim okresie widziałeś te lokomotywy, czy np. na zdjęciach z lat przed 1989 ? Bo to, że w ciągu ostatnich, powiedzmy 20 lat, wiekszość lokomotyw wojskowych ma w oznaczeniach WP, to nie ulega watpliwości. Ale co z okresem wcześniejszym ?
 
Ostatnio edytowane:

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
268 1 1
Po za tym, skoro masz na tą chwilę dostęp do tych instrukcji, przepisów i regulacji może na wstępie podzielisz się swoją wiedzą i napiszesz, czy jest w nich coś np. o grupowaniu kodów nazw taboru, nadawanych w kontekście tego o czym napisałem:
Instrukcji nie mam, bo nie mogę jej nigdzie znaleźć. Jedynie podpieram się książką p. Tucholskiego. Z tabelek tam zawartych wynika, że żadnego specjalnego "kodu" nie było, jedynie pojazdy trakcyjne normalnotorowe miały numery WP01 do WP10, zaś wąskotorowe WP11 do WP19. Od WP20 do WP39 mamy już inne pojazdy normalnotorowe, od WP40 wąskotorowe, aż do WP58. Szczegółowa lista który typ pojazdy dostał która serię jest zamieszczona w książce.
 
Reakcje
3.609 30 0
Instrukcji nie mam, bo nie mogę jej nigdzie znaleźć. Jedynie podpieram się książką p. Tucholskiego. Z tabelek tam zawartych wynika, że żadnego specjalnego "kodu" nie było, jedynie pojazdy trakcyjne normalnotorowe miały numery WP01 do WP10, zaś wąskotorowe WP11 do WP19. Od WP20 do WP39 mamy już inne pojazdy normalnotorowe, od WP40 wąskotorowe, aż do WP58. Szczegółowa lista który typ pojazdy dostał która serię jest zamieszczona w książce.
A mi udało się dotrzeć do oryginału MON z 1975 r., który podany jest w bibliografii w książce pana Tucholskiego i według którego stworzył wspomnianą przez Ciebie listę. Dzięki uprzejmości jednego z kolekcjonerów, który zbiera m.in. różne instrukcje i przepisy związane z kolejnictwem, kilka dni temu otrzymałem zdjęcia m.in. rozdziału VI ("Znakowanie, numeracja i klasyfikacja taboru", str. 36-37) i załącznika nr 26 ("Zasady znakowania i oznaczania wojskowego taboru kolejowego" str. 126-130), z odpowiednimi tabelami.

Przepisy o gospodarce kolejami wojskowymi i wojskowym taborem kolejowym z 1975.png


Jak widać, przepisy zostały zatwierdzone 5 grudnia 1974 r. (przez głównego kwatermistrza WP, gen. dyw. inż. Mieczysława Obiedzińskiego), wydane przez wydawnictwo MON w 1975 (jako poufne, z limitowaną, numerowaną ilością egzemplarzy) oraz z datą 15 czerwca 1976 wprowadzenia do użytku w wojsku.

Tak jak piszesz, tabor grupowany jest w odpowiednich "pulach" przypisanych danemu rodzajowi, przy czym niektóre numery w danej puli (spalinowych lokomotyw normalnotorowych, wąskotorowych i dźwigów kolejowych) nie są "obsadzone" przez konkretny typ pojazdu, zapewne m.in. "zarezerwowano" je dla taboru, który zostałby wprowadzony do służby w WP w przyszłość. Tabor wąskotorowy wydaje się być grupowany, w odpowiednich zakresach numerów, podług kryterium wielkości prześwitu toru (600, 750 i 1000 mm) oraz rodzaju wagonu. Wieczorem postaram się zamieścić zdjęcia odpowiednich stron, jednak w nowo stworzonym wątku tabor kolejowy Ludowego Wojska Polskiego, bo otrzymałem również np. zdjęcia stron poniższych przepisów, które myślę, że warto zaprezentować.

WP wagony techniczno-gospodarcze.jpg
 

Speedway

Znany użytkownik
Reakcje
9.494 18 0
Nieczęsto na naszych torach pojawiają się nowe lokomotywy manewrowe. Tym niemniej warto odnotować nadchodzącą premierę w postaci SM60.
Co prawda lokomotywa nie jest polskiej produkcji (jak wskazywałby tytuł niniejszego wątku), aczkolwiek właśnie tutaj postanowiłem o niej poinformować szacowne grono mikoli, z uwagi na fakt, iż zasili tabor naszego narodowego przewoźnika: PKP IC.
Na razie, na Olszynkę Grochowską dotarły 4 sztuki i wszystkie stoją jeszcze "nierozpakowane" w mało atrakcyjnym fotograficznie miejscu.
Stąd, co bardziej wybrednych, zamieszczone przeze mnie zdjęcia mogą wzbudzić politowanie, ale tym razem walory estetyczne postanowiłem odłożyć na dalszy plan. Najgorsze, że nie miałem z kim o nich porozmawiać i zapytać np. kiedy wejdą do służby?, jaki będzie ich ostateczny przydział?, ile ma być docelowo sztuk? itp. Zaczepieni przeze mnie dwaj przygodnie spotkani pracownicy lokomotywowni, wzruszyli tylko ramionami. Bardziej interesowała ich zawartość trzymanych w dłoniach smartfonów. A może szukali kolejnych doniesień o EN57 firmy Robo? Nie wiem.
Ja zapraszam na krótką fotograficzną opowieść o SM60. Jeśli choć kilka egzemplarzy trafi na Olszynkę Grochowską, mogę zapewnić, iż zobaczycie jeszcze ich zdjęcia.
29.10.2022r. Warszawa Olszynka Grochowska.
1.jpg

2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg
 

Podobne wątki