• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Polskie lokomotywy przemysłowe i manewrowe

Reakcje
3.838 34 0
Zainteresowało mnie to, że w artykule wymienione są TRZY lokomotywy SM04, wyprodukowano w 1974, 1982 i 1983 r. Ciekawe, czy faktycznie taką serię noszą (mają takie oznaczenia na pudle) i od kiedy je mają ? Czy może jednak wyobraźnia poniosła autora artykułu i są to lokomotywy oznaczone 409Da. Co do serii SM04, wiadomo, że były zaledwie cztery tak oznaczone lokomotywy na sieci PKP (w tym dwie szerokotorowe), przy czym nie liczę tych, którym zmieniono nazwę z 409Da na SM04 po roku 2001 (np. co najmniej 5 szt. w POLREGIO). Może ktoś wie coś więcej na temat wojskowych SM04 ? Byłoby to ciekawe "odkrycie" gdyby np. okazało się, że serią SM04 nazwano je jeszcze w czasach PRL-u, kiedy jedynymi znanymi z tego okresu były SM04-344 i SM04-345, obie na LHS.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.949 627 30
Co do serii SM04, wiadomo, że były zaledwie cztery tak oznaczone lokomotywy na sieci PKP (w tym dwie szerokotorowe), przy czym nie liczę tych, którym zmieniono nazwę z 409Da na SM04 po roku 2001
gdyby np. okazało się, że serią SM04 nazwano je jeszcze w czasach PRL-u, kiedy jedynymi znanymi z tego okresu były SM04-344 i SM04-345, obie na LHS.
Trochę się gubię: to ile było SM04 przed 2001 rokiem, tylko dwie na LHS, czy cztery, te z LHS i dwie normalnotorowe? Na pewno 1995 roku jedna SM04 była w Warszawie na Olszynce Grochowskiej, chyba z numerem 001 (ale co do numeru głowy nie dam, mam jej zdjęcie, ale nie zeskanowane).
 
Reakcje
3.838 34 0
Trochę się gubię: to ile było SM04 przed 2001 rokiem, tylko dwie na LHS, czy cztery, te z LHS i dwie normalnotorowe? Na pewno 1995 roku jedna SM04 była w Warszawie na Olszynce Grochowskiej, chyba z numerem 001 (ale co do numeru głowy nie dam, mam jej zdjęcie, ale nie zeskanowane).
Tak jak napisałem. Znane mi są tylko cztery lokomotywy oznaczone serią SM04 z okresu przed 2001, w tym tylko dwie (szerokotorowe z LHS) z okresu PRL-u, bo okres PRL-u skończył się w 1989 r.

SM04 znane z okresu PRL, serię taką otrzymały po modernizacji zwykłych SM03 (-344 i -345, przystosowanych do pracy na torze szerokim), którym podczas remontu głównego w Zastalu, wymieniono silnik na mocniejszy, o mocy 180 KM (Henschel-Wola 14H6). Wówczas to nastąpiła zmiana oznaczeń serii z SM03 na SM04, przy zachowaniu dotychczasowych numerów inwentarzowych. Były one na stanie MD Przemyśl i pracowały na stacjach Przemyśl i Żurawica. Można też dodać, że LHS-owskie SM03-->SM04 weszły do służby w 1961 jeszcze jako Ls150-344 i Ls-150-345.

Normalnotorowe SM04-001 ex. 409Da-219 i SM04-002, ex. 409Da-598, otrzymały takie oznaczenia dopiero w 1992 r. kiedy zlikwidowano Warsztaty Główne Wagonowe w Sędziszowie (filia ZNTK Gliwice). Wówczas to, PKP odkupiło od zakładu dwie lokomotywy 409Da z silnikiem 180 KM i wpisało je na stan jako seria SM04. Stąd - dla mnie osobiście - ciekawostką byłoby to, gdyby okazało się, że wojskowe 409Da, zakupione podłóg w/w artykułu - w 1974, 1982 i 1983, trafiając do Wojska Polskiego otrzymały tam serię SM04.

Z informacji jakie posiadam do WP trafiło co najmniej 36 szt. omawianych lokomotyw, ale było ich bez wątpienia więcej (choćby podana w w/w artykule lokomotywa z 1974 r., oceniając po roku produkcji z Zastalu, bo generalnie brak informacji o lokomotywach Ls180 z Zielonej Góry dostarczonych LWP), w tym znanych jest co najmniej 16 szt. Ls150 z Fabloku, dostarczonych WP w latach 60-tych (część nosiła oznaczenie Ls150, inne służyły jako SM03) i co najmniej 20 szt. 409Da z lat 80-tych, zbudowanych przez Zakłady Mechaniczne Mystal w Myszkowie koło Zawiercia, oznaczonych w WP jako 409Da, w tym, z lat wymienionych w w/w artykule, znane są wojskowe 409Da-753 i 754 z 1982 oraz 409Da-765, 773 i 774 z 1983.
 
Ostatnio edytowane:

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
294 1 1
Normalnotorowe SM04-001 ex. 409Da-219 i SM04-002, ex. 409Da-598, otrzymały takie oznaczenia dopiero w 1992 r. kiedy zlikwidowano Warsztaty Główne Wagonowe w Sędziszowie (filia ZNTK Gliwice). Wówczas to, PKP odkupiło od zakładu dwie lokomotywy 409Da z silnikiem 180 KM i wpisało je na stan jako seria SM04. Stąd - dla mnie osobiście - ciekawostką byłoby to, gdyby okazało się, że wojskowe 409Da, zakupione podłóg w/w artykułu - w 1974, 1982 i 1983, trafiając do Wojska Polskiego otrzymały tam serię SM04.
Nie są to ani SM04 ani też SM30 - wojsko obecnie nie używa takich oznaczeń, tylko swoich "WP....". Do któregoś roku lokomotywy posiadały normalne NIE-PKP oznaczenia, czyli SM30/Ls300 lub 409Da.
 
Reakcje
3.838 34 0
Do któregoś roku lokomotywy posiadały normalne NIE-PKP oznaczenia, czyli SM30/Ls300 lub 409Da.
Prawdopodobnie te wszelkie oznaczenia z WP pojawiły się dopiero po 1989 r. choć będąc w wojsku, w SPR Piła, na bocznicy składu paliw, ówczesnego Centrum Szkolenia Czołgowo-Samochodowego w Pile, jeszcze w 1998 r. stała lokomotywka oznaczona serią SM03. Utkwiła mi w pamięci, bo długo myślałem, że jest to nieczynny egzemplarz, aż któregoś pięknego dnia, z daleka, zauważyłem ją w ruchu. Bliżej przyjrzeć się jej niestety nie mogłem, bo pomimo tego, że służyłem w tej jednostce, bazy paliw pilnował wartownik i wejść na jej teren mogli tylko upoważnieni żołnierze (była to swoista "baza w bazie"). Po cichu liczyłem, że jak przyjdzie moja kolej pełnić wartę - a w SPR każdy musiał tego "doświadczyć" choćby tylko raz (etatowo, na terenie jednostki wartę pełnili żołnierze z kompanii wartowniczej), to trafię w ten rejon, jednak przyszło mi stać z "Kałachem" w zupełnie innej części koszar... Od razu nadmienię, że nie wiem do końca, czy była to lokomotywa wojskowa, jednak bazowała (parkowała) na terenie koszar, więc pewnie tak było. Wiem też, że te wszelkie oznaczenia rozpoczynające sie od WP dominują obecnie, jednak odstępstwa się zdarzają nawet teraz. Przykładem jest olsztyńska lokomotywa wojskowa, po naprawie w 2016 r. nosząca na budce maszynisty oznaczenie 409Da WP 06-400 81 (oryginalnie 409Da-81 z 1970 r.).
https://kontomasza.flog.pl/wpis/12516329/409da81-wp06400-81-wojsko-polskie-olsztyn
na marginesie, zastąpiła ona w olsztyńskiej bazie wojskowej inną lokomotywę, tym razem typu Ls150, oznaczoną WP 05 400 71
https://kontomasza.flog.pl/wpis/11416141/ls150621-wojsko-polskie-olsztyn#w
którą Wojskowa Agencja Mienia Wojskowego wystawiła w 2016 r. na sprzedaż:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/wojsko-sprzedaje-lokomotywe-ma-pol-wieku-78132.html
... więc kto wie, czy - biorąc za przykład lokomotywę olsztyńską - nie ma gdzieś w jednostkach wojskowych jakiejś SM04 WP coś tam... ;):LOL:
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
294 1 1
Dodatkowo można podać też oznaczenia poszczególnych typów w Wojsku:
WP-01 - Ls40
WP-02 - Ls60
WP-05 - SM03
WP-06 - 409Da
WP-07 - SM30
WP-11 - Wls40
WP-15 - Wls150

Ciekawe, co kryło się pod WP03 i WP04? Jedna z nich, to zapewne SM41, a druga??
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
294 1 1
Wiem też, że te wszelkie oznaczenia rozpoczynające sie od WP dominują obecnie, jednak odstępstwa się zdarzają nawet teraz. Przykładem jest olsztyńska lokomotywa wojskowa, po naprawie w 2016 r. nosząca na budce maszynisty oznaczenie 409Da WP 06-400 81 (oryginalnie 409Da-81 z 1970 r.).
Jej numer fabryczny, na pewno nie jest 81. "400-81" to kolejny nr w ewidencji Wojskowej. Szkoda, że na przytoczonych zdjęciach nie ma fotki tabliczki znamionowej - można by coś więcej wywnioskować. Numer wpisany w świadectwie wystawionym przez profesjonalną firmę (!) to jakaś bzdura, podobnie jak "409Da" wypisane na budzie...

Wynalazłem, że oznaczenia "WP..." pojawiły się na taborze wojskowym w latach 70-tych. Zapewne od razu nanoszono je na pojazdy nowo zakupione, a te "starsze" - przy okazji malowania...
 
Reakcje
3.838 34 0
Jej numer fabryczny, na pewno nie jest 81. "400-81" to kolejny nr w ewidencji Wojskowej. Szkoda, że na przytoczonych zdjęciach nie ma fotki tabliczki znamionowej - można by coś więcej wywnioskować. Numer wpisany w świadectwie wystawionym przez profesjonalną firmę (!) to jakaś bzdura, podobnie jak "409Da" wypisane na budzie...
Nie wiem czy to taka wielka bzdura - te 409Da na budce, bo w sieci jest np. dostępne zdjęcie, zrobione 4 kwietnia 2012r., lokomotywy oznaczonej na boku 409Da WP-06 400-84, jadącej po wojskowej bocznicy kolejowej, przejeżdżającej przez przejazd kolejowy na drodze krajowej nr 45 z Krapkowic do Opola.
http://kolejpodsudecka.pl/portal-galeria-zdjecie-616.html

Wynalazłem, że oznaczenia "WP..." pojawiły się na taborze wojskowym w latach 70-tych. Zapewne od razu nanoszono je na pojazdy nowo zakupione, a te "starsze" - przy okazji malowania...
A można prosić o źródła tych informacji ? Najstarsze - znane mi - przedstawienie lokomotyw wojskowych WP, gdzie podane (widoczne) są ich oznaczenia, pochodzi z artykułu Krzysztofa Labudda „Woskowa kolej wąskotorowa na Helu” Świat Kolei nr 9/2002 oraz filmu zamieszczonego na yt, ze specjalnego przejazdu zorganizowanego w 1999 r. (zdjęcia z tego przejazdu, także we wspomnianym artykule w ŚK). Link do filmu poniżej:

Film zaczyna się na terenie portu wojennego na Helu, gdzie w 0.17 – 0.21 sekundach filmu widać tor normalnotorowy, na którym stoi - słabo widać, ale widać, lokomotywa typu Ls 40 (na PKP SM02), oznaczona symbolem Ls 40 (u góry) i numerem wojskowym 40 102:niepewny: (niżej), w którym nie ma jeszcze symbolu WP. Poniżej screen z filmu, prezentujący omawianą lokomotywę (na filmie nazwa jest nieco lepiej widoczna).

Kolej wojskowa, Hel 1999.jpg


Kolejne ujęcia prezentują lokomotywę wąskotorową typu WLs 40, w tym w 1.36 – 1.40 minucie filmu bardzo dobrze widać oznaczenie na obudowie silnika, w postaci symboli WLS-40 40 364, jak widać, nie ma nie tylko symbolu WP, ale także tego "kodowego" oznaczenia przedstawionego wyżej, czyli "11" dla WLs40. Poniżej screen wojskowej WLs 40 na Helu w 1999 r.

Lokomotywa WLS-40 40 364 - Kolejka wojskowa Hel, 1999 r..jpg


Z oznaczeniem WP 11 dla WLs40 spotkałem się dopiero kilka lat później (ok. 2004-2005). Np. w artykule Zbigniewa Tucholskiego "Tabor kolejowy Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu", który ukazał się w Świecie Kolei nr 8/2013 jest opisany tabor wojskowy tej jednostki, gdzie np. normalnotorowy żuraw kolejowy EDK80 ma oznaczenie kodowe WP-24 (WP-24-40488), a wagony wąskotorowe (platformy 2- i 4- osiowe) oznaczone są WP-44 xxxxx (xxxxx = pięciocyfrowy numer własny), przy czym, np. 4-osiowe platformy wąskotorowe w 1999 r. na Helu miały oznaczenie WP-WPPx. Pan Tucholski podaje także, że w połowie lat 70-tych tabor KPW Świnoujście "otrzymał nowe serie i numery woskowe. Wcześniej wagony wąskotorowe malowane były na kolor jasnozielony, posiadały cechę MW - Marynarka Wojenna, oraz numer zaczynający się zapewne od 01". Tak więc być może dopiero w latach 70-tych lokomotywy otrzymały oznaczenia serii od typu fabrycznego (np. WLs40, 409Da) znane też z lokomotyw przemysłowych i numer woskowy - tak jak powyższa WLS-40 40 364. Na zdjęciu Helmuta Philippa z V10B, z 1977 r. prawdopodobnie na budce jest tylko wojskowy orzełek (u góry), a u dołu jakiś numer ?? raczej nie widzę tam np hipotetycznego WP-XX-XXXX. Poniżej fragment zdjęcia wojskowej V10B, wyostrzony w edytorze graficznym.

V10B analiza.jpg


W wojsku miały oznaczenie WP-04. W znanej książce o transporcie w układzie warszawskim jest informacja o jednej - WP-04-40354
A można wiedzieć w jakiej książce o transporcie w Układzie Warszawskim jest ta informacja ?

Konkludując, być może oznaczenia WP-xx (xx -= wojskowy kod lokomotywy), wprowadzono jeszcze przed 1989, temu nie zaprzeczam, bo kompletnie nie mam wiedzy na ten temat, tym niemniej, jak widać na przykładach z Helu z 1999 (Ls 40, WLS-40), długo musiał być stosowany jeszcze system z nazwą serii i numerem wojskowym, bez jakichkolwiek oznaczeń kodowych WP-xx.

Swoją drogą, jeżeli liczby kodujące typ i rodzaj taboru, dotarły do co najmniej "44" to ciekawe jakim taborem "wypełnić" pozostałe "kody", przy czym może jest w tym jakiś "klucz" np od 01 lokomotywy normalnotorowe, od 11 lokomotywy wąskotorowe, od 20 tabor specjalny, od 30 wagony normalnotorowe, a od 40 wagony wąskotorowe itp. :niepewny:

Ponieważ temat jest na tyle ciekawy (i rozwijający się) proponuję aby wyłączyć dyskusję - poczynając od wpisów #709 i #710, przeskok do #716 itd. i przenieść ją do nowego Tematu np. "Lokomotywy spalinowe Wojska Polskiego po 1945", bo w obecnym, wątek ten po jakimś czasie może się "zgubić". Zawężenie tematu od 1945 jest moim zdaniem wskazane, bo zdjęcia różnych "wojskowych lokomotywek spalinowych", w tym z okresu I w. św. czy II RP, pojawiały się na Forum i to w kilku Tematach, więc wydaje mi się, że nie ma co "mieszać" i "rozciągać" tematu na lata wcześniejsze. Przyjmijmy, że nowy temat (jeżeli Administratorzy przychylą się do mojej sugestii) obejmie swoim zasięgiem okres PRL-u i czasy po 1989 r., bo nie ma co ukrywać, zapewne większość (jak nie wszystkie :niepewny:), dzisiejszych, wojskowych lokomotyw spalinowych - normalnotorowych i wąskotorowych, pamięta jeszcze czasy Układu Warszawskiego.
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
294 1 1
Na wszystkie zadane pytania i tak pieczołowicie wymyślane zagadki odpowiedź znajdziesz we wspomnianej przeze mnie publikacji: Polskie Koleje Państwowe jako środek transportu wojsk Układu Warszawskiego autorstwa Zbigniewa Tucholskiego.
To, że na lokomotywach malowano co chciano i jak chciano, nie oznacza, że nie istniały wówczas (w powyższej książce jest wspomniana instrukcja dla wojskowych kolejarzy z 1975 roku z tymi zasadami) stosowane przepisy i regulacje. To, że jakieś lokomotywy miały tak pogmatwane oznaczenia, nie oznacza że były w większości. Np. wszystkie wojskowe maszyny które ja widziałem, miały oznaczenia zgodne z w/w regulacjami.
A co do V10B z Wrocławia... Założę się że egzemplarz na zdjęciu nie miał żadnych nasiesionych cech, poza oznaczeniami i tabliczkami fabrycznymi.
 
Reakcje
3.838 34 0
Na wszystkie zadane pytania i tak pieczołowicie wymyślane zagadki odpowiedź znajdziesz we wspomnianej przeze mnie publikacji: Polskie Koleje Państwowe jako środek transportu wojsk Układu Warszawskiego autorstwa Zbigniewa Tucholskiego.
To, że na lokomotywach malowano co chciano i jak chciano, nie oznacza, że nie istniały wówczas (w powyższej książce jest wspomniana instrukcja dla wojskowych kolejarzy z 1975 roku z tymi zasadami) stosowane przepisy i regulacje. To, że jakieś lokomotywy miały tak pogmatwane oznaczenia, nie oznacza że były w większości. Np. wszystkie wojskowe maszyny które ja widziałem, miały oznaczenia zgodne z w/w regulacjami.
A co do V10B z Wrocławia... Założę się że egzemplarz na zdjęciu nie miał żadnych nasiesionych cech, poza oznaczeniami i tabliczkami fabrycznymi.
Dzięki za podanie źródła, na pewno z nim się zapoznam. Przytaczałem już słowa pana Zbigniewa Tucholskiego z artykułu w Świecie Kolei o taborze Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu. Przecież nie zaprzeczam, że odpowiednie przepisy mogły wejść przed 1989, dałem tylko kolejne przykłady oznaczeń lokomotyw wojskowych z symbolami 409Da czy WLs40 w naniesionej nazwie, w kontekście dyskusji, która - przypomnę - rozpoczęła się od tego, czy jest możliwe, że na lokomotywach wojskowych można było /lub ciągle można/ spotkać symbol serii SM04, nie zależnie od tego, czy byłby to jakiś lokalny wymysł (bzdura - tak jak piszesz) "szefostwa" zapomnianej jednostki wojskowej, ukrytej w lesie :LOL: itp.

Po za tym, skoro masz na tą chwilę dostęp do tych instrukcji, przepisów i regulacji może na wstępie podzielisz się swoją wiedzą i napiszesz, czy jest w nich coś np. o grupowaniu kodów nazw taboru, nadawanych w kontekście tego o czym napisałem:

Swoją drogą, jeżeli liczby kodujące typ i rodzaj taboru, dotarły do co najmniej "44" to ciekawe jakim taborem "wypełnić" pozostałe "kody", przy czym może jest w tym jakiś "klucz" np od 01 lokomotywy normalnotorowe, od 11 lokomotywy wąskotorowe, od 20 tabor specjalny, od 30 wagony normalnotorowe, a od 40 wagony wąskotorowe itp. :niepewny:
Po za tym, skoro piszesz "Np. wszystkie wojskowe maszyny które ja widziałem, miały oznaczenia zgodne z w/w regulacjami", to może trochę rozwiń temat w jakim okresie widziałeś te lokomotywy, czy np. na zdjęciach z lat przed 1989 ? Bo to, że w ciągu ostatnich, powiedzmy 20 lat, wiekszość lokomotyw wojskowych ma w oznaczeniach WP, to nie ulega watpliwości. Ale co z okresem wcześniejszym ?
 
Ostatnio edytowane:

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
294 1 1
Po za tym, skoro masz na tą chwilę dostęp do tych instrukcji, przepisów i regulacji może na wstępie podzielisz się swoją wiedzą i napiszesz, czy jest w nich coś np. o grupowaniu kodów nazw taboru, nadawanych w kontekście tego o czym napisałem:
Instrukcji nie mam, bo nie mogę jej nigdzie znaleźć. Jedynie podpieram się książką p. Tucholskiego. Z tabelek tam zawartych wynika, że żadnego specjalnego "kodu" nie było, jedynie pojazdy trakcyjne normalnotorowe miały numery WP01 do WP10, zaś wąskotorowe WP11 do WP19. Od WP20 do WP39 mamy już inne pojazdy normalnotorowe, od WP40 wąskotorowe, aż do WP58. Szczegółowa lista który typ pojazdy dostał która serię jest zamieszczona w książce.
 
Reakcje
3.838 34 0
Instrukcji nie mam, bo nie mogę jej nigdzie znaleźć. Jedynie podpieram się książką p. Tucholskiego. Z tabelek tam zawartych wynika, że żadnego specjalnego "kodu" nie było, jedynie pojazdy trakcyjne normalnotorowe miały numery WP01 do WP10, zaś wąskotorowe WP11 do WP19. Od WP20 do WP39 mamy już inne pojazdy normalnotorowe, od WP40 wąskotorowe, aż do WP58. Szczegółowa lista który typ pojazdy dostał która serię jest zamieszczona w książce.
A mi udało się dotrzeć do oryginału MON z 1975 r., który podany jest w bibliografii w książce pana Tucholskiego i według którego stworzył wspomnianą przez Ciebie listę. Dzięki uprzejmości jednego z kolekcjonerów, który zbiera m.in. różne instrukcje i przepisy związane z kolejnictwem, kilka dni temu otrzymałem zdjęcia m.in. rozdziału VI ("Znakowanie, numeracja i klasyfikacja taboru", str. 36-37) i załącznika nr 26 ("Zasady znakowania i oznaczania wojskowego taboru kolejowego" str. 126-130), z odpowiednimi tabelami.

Przepisy o gospodarce kolejami wojskowymi i wojskowym taborem kolejowym z 1975.png


Jak widać, przepisy zostały zatwierdzone 5 grudnia 1974 r. (przez głównego kwatermistrza WP, gen. dyw. inż. Mieczysława Obiedzińskiego), wydane przez wydawnictwo MON w 1975 (jako poufne, z limitowaną, numerowaną ilością egzemplarzy) oraz z datą 15 czerwca 1976 wprowadzenia do użytku w wojsku.

Tak jak piszesz, tabor grupowany jest w odpowiednich "pulach" przypisanych danemu rodzajowi, przy czym niektóre numery w danej puli (spalinowych lokomotyw normalnotorowych, wąskotorowych i dźwigów kolejowych) nie są "obsadzone" przez konkretny typ pojazdu, zapewne m.in. "zarezerwowano" je dla taboru, który zostałby wprowadzony do służby w WP w przyszłość. Tabor wąskotorowy wydaje się być grupowany, w odpowiednich zakresach numerów, podług kryterium wielkości prześwitu toru (600, 750 i 1000 mm) oraz rodzaju wagonu. Wieczorem postaram się zamieścić zdjęcia odpowiednich stron, jednak w nowo stworzonym wątku tabor kolejowy Ludowego Wojska Polskiego, bo otrzymałem również np. zdjęcia stron poniższych przepisów, które myślę, że warto zaprezentować.

WP wagony techniczno-gospodarcze.jpg
 

Podobne wątki