• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Podróże małe i duże

OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.897 111 7
Jest niedziela 21 Marca, 2021, po całodniowej pracy w domu w piękny sobotni dzień, postanowiłem nie przepuścić pięknej pogody i wybrałem się do centralnej Pennsylvanii. Celem wyprawy była legendarna kolej wąskotorowa EBT (East Broad Top). Kolej powstała głównie w celu dowozu węgla z południowej granicy stanu do linii głównej Pennsylvania Railroad. Napisałem już kilka relacji o tej koleji, ale zawsze miło tam wracać aby zobaczyć co się dzieje. Kolej obecnie nie funkcjonuje od kilku lat kiedy władze stanowe postanowiły nie pomagać w jej utrzymaniu. Światło w tunelu ukazało się około 2-3 lata temu kiedy kolej wykupiło konsortium w celu ponownego uruchomienia. Prace torowiska na stacji w Orbisonii i na linii głównej w kierunku Mount Union posuwają się do przodu i jest nadzieja na już niedługie ukazanie się parowozu z pociągiem turystycznym.
20210321_120916.jpg

Przed wachlarzem odświerzone tory, a dalej nowo wyremontowane kabiny do parowozów oczekujące malowanie.
20210321_124845.jpg

Ci lubiący tory od razu zauważą ten rozjazd bez iglic. Wysoka szopa w centrum to piaskownica, szopa z palonych desek jest pełna materiału; stalowych rur, desek, prętów, części do wózków wagonów itp. Ten wystający budynek z dużą białą ramą okna to warsztaty. W środku miłośnicy staroci mieli by na co patrzeć, obrabiarki, tokarki napędzane pasami nawiniętymi na wielki wał idący z kotłowni i turbiny. Wszystko napędzane parą.
20210321_130337.jpg

Tego diesla jeszcze tu nie widziałem i nie jest znana mi jego historia.
20210321_130357.jpg

Przebywając na miejscu natrafiłem na dwóch dżentelmenów w podeszłym wieku, którzy jak się okazało są miłośnikami żywej pary. Od razu się zaprzyjaźniliśmy i opowiadali mi jak to jeżdżą na zloty miniaturowych parowozów na butan i węgiel. Pod konieć wyprawy zamieniliśmy się numerami, super bo już od kilku lat myślę o tym aspekcie hobby. Jeden z nich ma w posiadaniu traktor parowy, jak i kilka modeli parowozów na parę.
Zaraz po zapoznaniu się dołączył do nas jeszcze jeden pan i we czworo już łaziliśmy gdzie się dało.
20210321_130432.jpg

Przed nami unikatowy i ponoć jedyny w całym kraju beziglicowy rozjazd potrójny, odrestaurowany:
20210321_130445.jpg
20210321_130519.jpg
20210321_130530.jpg

Idziemy dalej na południe i mamy objekt do nawęglania wbudowany w skarpę.
20210321_130614.jpg

20210321_130637.jpg

Na górze była bocznica dla węglarek gdzie węgiel wsypywano bezpośrednio do zbiornika.
20210321_130714.jpg
20210321_130734.jpg

To jest właśnie piękno amerykańskich klimatów z epoki pary; trochę zaniedbane "robić z czym się ma" obrazy kolei. Bardzo ładne są niemieckie bajkowe klimaty, jak ze znanej piosenki-czyste, oczywiste. Te "ogrodowe zielone" polskie posiadają te ciepło brakujące niemieckim. Amerykańskie mają właśnie te ciemne, węglowo brudne (na zachodzie skalisto piaskowe) z prowizoryczną drewnianą budową i zimną stalą piękno.
20210321_130921.jpg

20210321_130942.jpg
20210321_131239.jpg

Jeszcze jeden rozjazd beziglicowy i wracamy w stronę warsztatów.
20210321_131446.jpg
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.897 111 7
Ciąg dalszy w Orbisonii na EBT i idziemy z powrotem w stronę warsztatów:
20210321_132835.jpg
20210321_133205.jpg
20210321_133752.jpg

Cysterna jak się domyślam zbudowana domowym sposobem, za nią wieża żurawia. Dalej drewniane budynki kompleksu i ciekawe zakamarki:
20210321_133836.jpg
20210321_133951.jpg
20210321_134242.jpg
20210321_134255.jpg

Ten stalowy zbiornik po lewej z kołem zębatym do zdzierania farby na częściach jak się domyślam. Nastębnie budowa żurawia z drugiej strony:
20210321_134403.jpg
20210321_134429.jpg
20210321_134438.jpg
20210321_134557.jpg

W środku jednej zabudówki stoi samochód inspekcyjny, także samoróbka:
20210321_134924.jpg

Zdjęcie robione przez szparę pod drzwiami.
20210321_135719.jpg

Jeszcze jedno zdjęcie obrotnicy i wyjeżdżamy:
20210321_135736.jpg

Po zwiedzaniu EBT jechałem w stronę domu, ale drogą okrężną przez Sudbury. Z Sudbury odchodzi linia kolejowa Pennsylvania Railroad w stronę Mt. Carmel. Dawno temu PRR używała te połączenie z Leigh Valley RR do dowozu ciężkich pociągów z rudą żelaza. Linia ta była jedną z ostatnich enklaw parowozów I1, dekapodów którego to opisałem w wątku o kolejach amerykańskich. Szlak jest tak trudny i kręty że z przodu zapinano dwa parowozy, a z tyłu dwa na popychu. Niespodzianką był fakt że większość szyn na tej linii pamięta jeszcze parowozy:
20210321_171808.jpg

STEELTON rok 1931 i legendarne 152 funtowe szyny, jedne z najcięższych jakie kiedy kolwieg były używane.
20210321_171747.jpg

To by był widok zobaczyć taki pociąg zaraz przy drodze.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.897 111 7
Co jest jeszcze bardziej dziwne, anomalia chyba w skali światowej, kolej po zakończeniu operacji (rok 1956) została kupiona w całości przez firmę skupu złomu. Firma państwa Kovalchików (polskie pochodzenie) zamiast złomować tabor, nie tylko pozostawiła prawie całą kolej w całości, ale finansowała remonty i organizowała regularne wycieczki prowadzone parowozami do roku 2012. Wycięta została jedynie kilku kilometrowa odnoga z Orbisonii na południowy wschód. Kiedy w r.2012 rząd Pennsylvanii dawał dotacje do wielu skansenów i muzeów, EBT niestety została pominięta. Państwo Kovalchikowie postanowili szukać sponsora, lub nowego właściciela, ale nie zgodzili się na sprzedarz taboru pojedyńczo w prywatne ręce (następna dobra decyzja). Tak mamy dzisiaj, jest nadzieja na ponowną działalność skansenu wraz z odbudową jeszcze dłuższej trasy. Do tego zachowano niemal w całości oryginalny tabor na kolei, wraz z pełnym wyposarzeniem warsztatów, czyniąc to miejsce jednym z unikalnych oryginalnych kompleksów z rewolucji przemysłowej.
 
Reakcje
56 1 2
KURCZE ,SORRY ,ale klimat gratuluję i chyba dziękuję za fajne fotki i nie tylko ja , uff super .Pozdrawiam kolegę . I Wesołych Świąt Wielkanocnych Życzę .
PS. jak pochodzisz tam jeszcze trochę to znajdziesz strzały, kołczan i rewolwery :).
ale klimat rewelka .
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.897 111 7
Tak mnie się dzisiaj przy okazji skojarzyło: w krzaki tam zaglądałeś? Może coś tam jeszcze rdzewieje??
https://www.railpictures.net/photo/655004/
Znam to miejsce doskonale, dawałem już tu zdjęcia z tego lokalu. Jest to stacja przeładowcza w Mount Union. Większość torów na stacji to tzw. "Dual gauge", czyli wąskie z normalnymi. Ostatnio jakaś firma uprzątała niektóre tory, ale większość taboru wąskotorowego stoi w krzakach i przez wagony dosłownie rosną drzewa. Bardzo ciekawe i klimatyczne miejsce.
 

Psborsuk

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
47 0 0
Łyknąłem cały wątek, i napiszę tylko jedno - WIĘCEJ!!! I jeśli to nie za duży problem, pomyśl o jakimś elektronicznym albumie na wszystkie zdjęcia, chętnie obejrzę każdą ilość, a część może być świetną inspiracją do budowy makiet.
Super relacje :)
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.897 111 7
25 kwietnia wybrałem się ponownie do "Magnolia Cutoff" na granicy West Virginii i Maryland. Była piękna wiosenna pogoda i pokazywała się świerza zieleń. Jechałem w stanie Maryland na zachód autostradą I70 do miasteczka Hancock. W Hancock zjechałem na drogę nr. 522 i po przekroczeniu rzeki Potomac zatrzymałem się na tamtejszej stacji CSX. Linia kolejowa to oczywiście była Baltimore and Ohio, a na torze postojowym stał taki oto tandem:
20210425_112634.jpg

Oba spalinowozy w starszym szarym malowaniu.
20210425_112749.jpg
20210425_112902.jpg
20210425_112943.jpg

Groźny wygląd od tyłu:
20210425_113117.jpg

Widoczne od razu cechy na szynach; Bethlehem 1988, 136 funtów na jard.
20210425_113058.jpg

Z Hancock pojechałem dalej na południe gdzie skręciłem na piękną krętą drogę nr. 9, aby tą dojechać do drogi nr.50 do miejscowości Paw Paw (Łapa Łapa):D. Tam wjechałem na stary nasyp kolejowy który idzie wzdłuż nowej linii (rok 1914) do mostów i tunelu. Tu oczywiście już z plecakiem i odpowiednim obuwiem szedłem torami, nie Pytajcie się czy miałem pozwolenie:
20210425_130926.jpg

Okazało się że akurat w ten dzień był spory ruch w obydwie strony i szedłem mostem zaraz za jadącym pociągiem.
20210425_131949.jpg

Będąc już w połowie mostu pojawił się kontenerowiec z zachodu wraz z DPU-diesel power unit-czyli dieslem pomagającym w środku składu. Pociąg jedzie na wschód w stronę tunelu i Baltimore.
20210425_132142.jpg

Po przejściu tunelem nagrałem jeszcze taki skład jadący ze wschodu:
, po czym udałem się swoim normalnym szlakiem w górę:
20210425_151103(0).jpg

Po zejściu z góry jeszcze jeden widok na tunel i zachowane do dzisiaj napisy Baltimore and Ohio na moście.
20210425_132234.jpg
20210425_153032.jpg
20210425_153141.jpg
20210425_153204.jpg

Tak wygląda jazda starym nasypem, po lewej ogromna betonowa ściana oporowa nowej linii:
20210425_154044.jpg
20210425_154354.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.897 111 7
Ciąg dalszy eskapady do Magnolia Cutoff i Cumberland, Maryland.
20210425_154404.jpg
20210425_154434.jpg
20210425_154522.jpg
20210425_154535.jpg

Z Paw Paw pojechałem drogą 50 do Cumberland aby obfocić tamtejsze klimaty. W Cumberland był także spory ruch, tu na północnym krańcu stacji gdzie od linii głównej odchodzi linia do Grafton. Kontenerowiec jedzie na zachód w stronę Pittsburgha, a spalinowozy manewrujące są właśnie na torze do Grafton, West Virginia.
20210425_163217.jpg

Wprawne oko zauważy że to ten sam kontenerowiec który wjeżdża do tunelu na filmie:)
Dalej spalinowozy manewrujące na torach do Grafton.
20210425_163132.jpg
20210425_163156.jpg
20210425_163318.jpg
20210425_163329.jpg

11 maja zaraz koło pracy w Leoli, nowy gość na linii lokalnej z Lancaster do New Holland. SD40-2 klasyk:
20210511_172814.jpg
20210511_172836.jpg
20210511_173356.jpg
20210511_173414.jpg

Domyślam się że były Conrail.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.897 111 7
23 maja, 2021r. wybrałem się ponownie do zachodniej części stanu Maryland, oraz południowej części Pennsylvanii. Celem była dalsza eksploracja byłej linii kolejowej Baltimore and Ohio. Tym razem zacząłem w Cumberland i przemieszczałem się na zachód z Cumberland w stronę najwyższego punktu na szlaku: Sand Patch. Pierwsze zdjęcia są z wąskiej doliny zaraz za miastem zwanej "The narrows"- luźne tłumaczenie: zwężenie. W tym miejscu często stoją składy CSX czekające na wjazd do Cumberland z zachodu, i tak było w ten dzień.
20210523_122904.jpg

Rzeka to błędnie nazywany Wills creek (creek=strumień).
20210523_123006.jpg
20210523_123034.jpg
20210523_123121.jpg

Bardzo fajne miejsce na fotografie ze względu na krajobraz i szlak na łuku. Po drugiej stronie rzeki idzie była linia Western Maryland, na której odbywa się obecnie ruch turystyczny. Nie cały kilometr z tąd odchodziła linia Pennsylvania RR w stronę północną. Jadąc samochodem doskonale widać stary nasyp oraz wiele zachowanych mostów, często zaraz koło drogi.
20210523_123218.jpg
20210523_123254.jpg
20210523_123347.jpg
Ja kierowałem się na północ drogą nr.36 do miejscowości Corriganville, aby skręcić ostro w prawo na drogę nr.35, która po wjeździe do Pennsylvanii zmienia numer na 96. Po dojeździe do miejscowości Hyndman, skręciłem na boczną drogę prowadzącą koło linii głównej B & O. Po dojeździe na wcześniej upatrzone miejsce, trapery na nogi i plecak z prowiantem na plecy, idziemy teraz głównym szlakiem Baltimore and Ohio na zachód. Jako że jesteśmy w środku Appallachów, linia kolejowa jest tu bardzo kręta z licznymi mostami i kilkoma tunelami. Są tu zainstalowane pojemniki do smarowania obręczy, a przy torach nadal stoją słupy telegraficzne dodające do klimatu.
20210523_131846.jpg
20210523_131852.jpg
20210523_131904.jpg
20210523_132202.jpg
20210523_132208.jpg

Na tych dwóch ostatnich zdjęciach stoję w tym samym miejscu, pierwszy widok jest na zachód, drugi na wschód gdzie widać wcześniej fotografowane pojemniki ze smarem. Jak widać nowe walcowane szyny weszły w epokę cyfrową:
20210523_132238.jpg

Jescze kilka ujęć ze "starych dobrych czasów";
20210523_132613.jpg
20210523_132617.jpg
20210523_132701.jpg
 
OP
OP
teigrekty2

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.897 111 7
Część dalsza z 23 maja, jecze kilka ujęć tych słupów za nim dojdziemy do tunelu "Falls Cut";
20210523_132727.jpg
20210523_132749.jpg

Wlot do tunelu od wschodniej strony:
20210523_133520.jpg
20210523_135616.jpg
20210523_135511.jpg
20210523_134112.jpg

Zaraz za tunelem następny most, a pod mostem fajne miejsce do pluskania i pływania gdzie było w ten dzień sporo lokalnej młodzierzy i nawet cała rodzina. Jak tu dochodzą? Oczywiście tunelem.
20210523_134118.jpg

I trafiło się, towarowy "double stack" w stronę Pittsburgha na zachód:
Po przejściu z powrotem przez tunel wszedłem na wschodni portal w celu ciekawego ujęcia. Jakoś nic nie jechało a zjadłem kanapkę, czekoladę i popiłem trochę sokiem. Zszedłem wreszcie zawiedziony brakiem akcji i będąc już kilkanaście metrów od tunelu usłyszałem trąbienie na przejazd kolejowy około mile ode mnie. Drałowałem z powrotem na portal i udało się;
20210523_143240.jpg
20210523_143245.jpg
20210523_143246.jpg
20210523_144315.jpg

Po drodze jeszcze taki betonowy słupek milażowy, na szynie cyfrowa informacja, dalej słup telegraficzny.
W drodze powrotnej już samochodem o mało co nie przejechałem lokalnego mieszkańca:
20210523_145907.jpg

Brązowy wąż wodny, nie jadowity ale bardzo agresywny,
20210523_145943.jpg

Tu trzymam za ogon bo próbował skubaniec.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki