Odnośnie Bht poszukaj tutaj:
http://www.znaczacy.com/wagon-bht-t538480
Wynika z tego, że " "t" oznacza te bonanzy, ktore rzekomo sa
przystosowane do przewozow wojskowych- czyt: maja wywaloną rurę spomiedzy
drzwi skrzydlowo-lamanych tak by mozna bylo wniesc do srodka nosze."
Ale Bdh w V epoce...
A cóż w tym dziwnego...?
Przecież tzw. epoka V zaczęła się jeszcze w roku 1990, a skończyła (przynajmniej wg mnie, bo oficjalnych uregulowań wciąż barak!) w roku 2007/2008.
Mamy więc okres co najmniej 17 lat (!), w którym zmieniło się bardzo wiele, również jeśli chodzi o oznaczenia serii, numerację i oznakowanie wagonów osobowych, także (a może szczególnie?) w przypadku wagonów typu 120A.
Myślę, że aby uniknąć dalszych spekulacji i niepotrzebnych domysłów na ten temat, należy uporządkować przynajmniej kwestię oznaczeń serii wagonów typu 120A, od chwili ich wyprodukowania, do dziś.
Otóż w okresie produkcji wagonów typu 120A, czyli w latach 1972-78, otrzymywały one oznaczenie serii
Bwix oraz
Bwixd, przy czym oznaczenie serii Bwixd otrzymało tylko ok. 30-40% wagonów, wyposażonych w kabel umożliwiający zdalne sterowanie oświetleniem i zamykaniem drzwi. Dotyczyło to przede wszystkim wagonów zbudowanych w latach 1976-78 oraz nielicznych, zbudowanych w roku 1974 i 1975.
Od początku roku 1985, podczas napraw okresowych tych wagonów, zmieniano oznaczenie ich serii odpowiednio na
Bh i
Bdh.
Od przełomu 1989/90 roku zaczęto wprowadzać w oznaczeniach serii dodatkową literkę "
-x", oddzieloną od właściwego oznaczenia serii myślnikiem, czego zaniechano w latach 1993-94.
W drugiej połowie lat 90 XX wieku (a więc w tzw. epoce V !), sprawa oznaczeń serii wagonów tego typu zaczęła się komplikować. Wprowadzono bowiem dodatkowe oznaczenie wagonów tego typu przystosowanych do przewozów wojskowych (literka "
t" umieszczana na końcu oznaczenia serii), a także wprowadzono nieliczne "eksperymenty", jak: wagon typu 120A przystosowany dla osób niepełnosprawnych (na wózkach inwalidzkich) - dodatkowe oznaczenie literką "
i" w oznaczeniu serii oraz wagon wyposażony w urządzenie do automatycznego blokowania drzwi - dodatkowe oznaczenie literką "
u" w oznaczeniu serii.
W tym samym czasie ZNTK Nowy Sącz wykonały prototypy wagonów 120A przystosowanych do przewozu rowerów i nart, które (co ciekawe!) nie doczekały się żadnego "wyróżnienia" ani jeśli chodzi o numerację, ani o oznaczenie serii...
W końcu lat 90 XX wieku (od roku 1998) rozpoczęto także przenumerowanie wagonów typu 120A, co było wynikiem ograniczenia ich prędkości konstrukcyjnej ze 140 na 120km/h, a w niektórych przypadkach - także usunięciem ogrzewania parowego.
Do lipca 2000 roku przenumerowano ogółem 26 wagonów typu 120A.
W ten sposób wagony 120A, które posiadały dotychczas jednolitą numerację (
21-48) zaczęły otrzymywać nowe num ery inwentarzowe PKP z zakresów:
21-18, 21-08, 21-38, a nawet (przejściowo)
20-18 (w przypadku wagonu rowerowego powstałego z inicjatywy ówczesnego Zakładu Przewozów Pasażerskich w Lublinie).
Wkrótce jednak, przenumerowywano wagony 120A już wyłącznie z grupy "
21-48" na "
21-18", przy czym przenumerowanie to odbywało się w sposób zupełnie przypadkowy, bez zachowania żadnego porządku i chronologii...
Wraz z przenumerowaniem, eliminowano również dodatkowe litery w oznaczeniach serii wagonów 120A, w konsekwcji czego, po kilku latach (ok. roku 2004) pozostały już w eksploatcji wyłącznie wagony serii
Bh i
Bht.
W lipcu 2000 roku (a więc na samym początku akcji przenumerowywania) ilostan wagonów typu 120A poszczególnych serii, przedstawiał się następująco:
-
Bh - 265 wagonów
-
Bdh - 184 wagony
-
Bdht - 8 wagonów
-
Bht - 18 wagonów
-
Bdhi - 1 wagon
-
Bdhu - 1 wagon
---------------------------
Razem - 477 wagonów
(cdn.)