• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów krytych typu 401K

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
942 41 3
Czy koledzy też mają wrażenie że 58376-1 delikatnie różni się odcieniem brązu od 58376-2, czy to tylko moje subiektywne wrażenie? Ciekawe czy trzecia edycja będzie się czymś minimalnie różniła. Powiem szczerze, że chętnie widziałbym więcej różnic w składzie, takie jednolite wahadła klonów jednak do mnie nie przemawiają. Te wagony ZBOŻE będą miały ciekawie- jedne drzwi ryflowane, drugie że tak to ujmę współczesne. Jakaś różnica, wprowadza koloryt do składu. Dobre są w V epoce np Gags i Gas na wózkach Y25.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.482 443 99
Firma PIKO zamieściła zdjęcie gotowego modelu wagonu typu 401K w fabrycznym schemacie malowania :) - PIKO 58472:

Zobacz załącznik 848064
To chyba ten z epoki IVa.... (podwójne oznaczenie serii -> stare z epoki III w nawiasie i nowe z epoki IV obok). Zdjęcie to uwydatnia, jak ładny jest to model wielkoseryjny. Ten brąz taki jakby wypłowiały. Ale być może tak malowano w tedy wagony..... kolorowych zdjęć z tamtego okresu jak na lekarstwo.
 
Ostatnio edytowane:

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.170 131 19
To chyba ten z epoki IVa.... (podwójne oznaczenie serii -> stare z epoki III w nawiasie i nowe z epoki IV obok). Zdjęcie to uwydatnia, jak ładny jest to model wielkoseryjny. Ten brąz taki jakby wypłowiały. Ale być może tak malowano w tedy wagony..... kolorowych zdjęć z tamtego okresu jak na lekarstwo.
Tak, to model z epoki IVa. Daty ostatniej naprawy okresowej nie mogę odczytać, ale za to datę ważenia tak - 30.07.1973 r. Model na pewno nie jest taki wypłowiały - nie wiem dlaczego, ale ostatnimi czasy fotograf pracujący dla firmy PIKO tak wykonuje zdjęcia modeli, że są jakby wypłowiałe - po prostu na zdjęciach są jaśniejsze (bladsze) niż w rzeczywistości. Odcień czerwieni tlenkowej pewnie będzie taki sam jak w przypadku modeli z zestawu 58376.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.649 8 0
Firma PIKO zamieściła zdjęcie gotowego modelu wagonu typu 401K w fabrycznym schemacie malowania :) - PIKO 58472
Wreszcie wagon w "normalnym malowaniu" ;) Jakoś do tych 401K w "jednolitej kolorystyce" - nie mogę się przekonać.

Generalnie szkoda, że nie udało się opracować formy z detalami wagonu które występowały w pierwszych egzemplarzach budowanych wagonów. Dla mnie osobiście jest to o tyle dziwne, bo wagony z pierwszych dostaw były eksploatowane również w latach późniejszych i śmiało mogły by otrzymać oznaczenia w/g nowego schematu. A tak producent na własne życzenie, pozbawił się możliwości wykonania zgodnego z oryginałem modelu z epoki III.

Pozostaje zatem zacisnąć zęby i kupić chociaż jeden z IVa (choć to nie moja epoka ...) ;)
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.293 93 9
Wreszcie wagon w "normalnym malowaniu" ;) Jakoś do tych 401K w "jednolitej kolorystyce" - nie mogę się przekonać.

Generalnie szkoda, że nie udało się opracować formy z detalami wagonu które występowały w pierwszych egzemplarzach budowanych wagonów. Dla mnie osobiście jest to o tyle dziwne, bo wagony z pierwszych dostaw były eksploatowane również w latach późniejszych i śmiało mogły by otrzymać oznaczenia w/g nowego schematu. A tak producent na własne życzenie, pozbawił się możliwości wykonania zgodnego z oryginałem modelu z epoki III.

Pozostaje zatem zacisnąć zęby i kupić chociaż jeden z IVa (choć to nie moja epoka ...) ;)
O jakie ''detale'' chodzi w tym wagonie z epoki IVa? :eek:
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.649 8 0
O jakie ''detale'' chodzi w tym wagonie z epoki IVa? :eek:
Dołączam się do tego pytania.
O kurcze ;) - aby rzetelnie odpowiedzieć na pytania, musiałbym przepisać dużą część artykułu o wagonach 401K (ostatni numer 110 "mini Repliki"). To właśnie w tym numerze, znajduje się chronologiczne zestawienie wszystkich wprowadzanych przez producenta zmian (w trakcie budowy wagonów). Zestawienie opracował Krzysiek Koj i jest to pierwsze tak rzetelne opracowanie.

Wracając do pytań - od czasu powstania prototypu do wagonu zbudowanego w 1973 roku (a taki właśnie model PIKO przedstawia), uległo zmianie wiele szczegółów i detali wagonu. W wyglądzie zmieniały się drzwi i montowane w nich zsypy, ilość klap na dachu, wygląd obu ścian czołowych wagonów (uchwyty i stopnie), długość oraz ilość listew na ścianach bocznych ułatwiających odsuwanie drzwi, odbijaki, ilość uchwytów do otwierania drzwi, wyposażenie wagonu w przewody (parowy, WN) i ich gniazda oraz hamulec postojowy (ze zmianą usytuowania pokrętła również). Uległa też modyfikacji sama ostoja (wzmocniono ją) oraz leje zsypowe w podłodze (najpierw były, później z nich zrezygnowano by po czasie do ich montowania powrócić - ale już o zmienionej konstrukcji). Zmian jest wiele i jeśli kogoś interesuje ten temat - to polecam zakup wspomnianego wcześniej numeru "mini Repliki".

Wracając zaś do modelu z epoki IVa - z wcześniejszej epoki modelarskiej nic już się nie ukaże, bo wyposażenie (detale) wagonu na to nie pozwalają. Producent może się pokusić o dorobienie kolejnych, dodatkowych suwakowych form i częściowe wykorzystanie istniejących. Ale czy zdecyduje się na poniesienie dodatkowych kosztów ?
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
108 1 0
Firma PIKO zamieściła zdjęcie gotowego modelu wagonu typu 401K w fabrycznym schemacie malowania :) - PIKO 58472:
Dziwne, że wagon w tak wczesnej konfiguracji i z tak wczesnego okresu eksploatacji ma już odłącznik hamulca:niepewny:
Z drugiej strony przynajmniej prowadzenie dolne drzwi jest prawidłowe w odróżnieniu od niektórych poprzedników (y)
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.649 8 0
Dziwne, że wagon w tak wczesnej konfiguracji i z tak wczesnego okresu eksploatacji ma już odłącznik hamulca:niepewny:
Bo już w 1966 roku - układ hamulcowy wagonu zmodyfikowano.

Z drugiej strony przynajmniej prowadzenie dolne drzwi jest prawidłowe w odróżnieniu od niektórych poprzedników (y)
Dolne prowadzenie drzwi w formie wsporników, było stosowane prawie do końca produkcji wagonów. Listwa prowadząca montowana przez producenta (ZNTK) pojawiła się pod koniec budowy wagonów z rodziny 401K (a dokładniej - w "tajemniczym" wagonie typu 401Kc). Wcześniej była montowana w trakcie napraw głównych.

Jeszcze raz napiszę: szczegółowy opis zmian w wyglądzie wagonu oraz rok ich wprowadzenia - jest opisany w ostatnim numerze "mini Repliki". Przepraszam, że tak ciągle o tym wspominam, ale sądzę, że osoby zainteresowane historią wagonów 401K - będą usatysfakcjonowane informacjami i archiwalnymi zdjęciami zamieszczonymi w artykule :)
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.293 93 9
Mam do was pytanko :cool: Mam poważne wątpliwości ... odnośnie kolorów - czy jest właściwy ?
Najbardziej intrygujący jest dla mnie kolor dachu :pNa modelu jest...coś szary a na zdjęciu oryginału w fabrycznym malowaniu
jawi się bardziej jako srebrny metalik wpadający w kolor delikatnie niebieski :rolleyes: Proszę o rozwianie wszelkich wątpliwości...
wagon.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.390 504 30
Nikt nie jest w stanie "rozwiać wszelkich wątpliwości", a już na pewno nie na podstawie takich zdjęć. Stare zdjęcia często mają przekłamane kolory, a nowe nie raz również nie są wiele lepsze pod tym względem. Moim zdaniem powyższe archiwalne zdjęcie jest albo prześwietlone, albo za jasno wydrukowane (technika drukarska w Polsce w tamtych latach też nie stała na zbyt wysokim poziomie), a o tym, że zdjęcie Piko jest również trochę za jasne też już była wyżej mowa. Jedynym pewnym sposobem na rozstrzygnięcie wątpliwości byłoby porównanie w naturze oryginału i modelu, ale to przecież nie jest możliwe. O stosowaniu RAL w tamtych czasach w Polsce także nie można mówić, tak więc nie mamy żadnego pewnego punktu odniesienia, który pozwoliłby na jednoznaczne stwierdzenie, czy kolory modelu są całkowicie prawidłowe, czy nie.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.649 8 0
Mam do was pytanko :cool: Mam poważne wątpliwości ... odnośnie kolorów - czy jest właściwy ?
Najbardziej intrygujący jest dla mnie kolor dachu :pNa modelu jest...coś szary a na zdjęciu oryginału w fabrycznym malowaniu
jawi się bardziej jako srebrny metalik wpadający w kolor delikatnie niebieski :rolleyes: Proszę o rozwianie wszelkich wątpliwości...
Spróbuję pomóc ... ;)

Zgodnie z rysunkiem "401K2001-1-0 Napisy, znaki i malowanie" z VI 1962 roku być powinno:

"- podwozie wagonu, zderzaki, stopnie, uchwyty, zestawy kołowe, przewody hamulcowe i ogrzewania - malować na kolor czarny,
- pudło zewnętrzne wraz z klapami okiennymi - malować na kolor czerwony,
- pudło wewnętrzne - malować na kolor szary,
- dach wagonu - malować na kolor stalowy,
- napisy i znaki - malować kolorem białym,
- pole dla nalepek malować na kolor czarny, obramowanie pola oraz znak określający miejsce dla napisów i kratę do napisu malować kolorem białym".

Tyle dokumentacja. I tak jak Andrzej wspominał, o żadnych RAL-ach w tamtych czasach - nie było mowy.
 
Reakcje
108 1 0
Bo już w 1966 roku - układ hamulcowy wagonu zmodyfikowano.
Na papierze czy w realu bo wagon na focie powyżej go nie ma :ROFL:
Co do dolnego prowadzenia w formie wsporników z rolką to nie jest związane z produkcją tylko z odmianą drzwi i obowiązuje dla wersji z poszyciem z blachy falistej. Nowa odmiana z poszyciem ze sklejki ma inny sposób mocowania i dolną rolkę do której wymagana jest szyna.
 

Juras XR4Ti

Aktywny użytkownik
Reakcje
206 9 0
Mam do was pytanko :cool: Mam poważne wątpliwości ... odnośnie kolorów - czy jest właściwy ?
Najbardziej intrygujący jest dla mnie kolor dachu :pNa modelu jest...coś szary a na zdjęciu oryginału w fabrycznym malowaniu
jawi się bardziej jako srebrny metalik wpadający w kolor delikatnie niebieski :rolleyes: Proszę o rozwianie wszelkich wątpliwości...
Zobacz załącznik 848342
A do zderzaków stosowano specjalny niebieski smar...
To tyle w kwestii kolorów na tym zdjęciu.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.649 8 0
Co do dolnego prowadzenia w formie wsporników z rolką to nie jest związane z produkcją tylko z odmianą drzwi i obowiązuje dla wersji z poszyciem z blachy falistej. Nowa odmiana z poszyciem ze sklejki ma inny sposób mocowania i dolną rolkę do której wymagana jest szyna.
No cóż, grzecznie napiszę, że Kolega jest w dużym błędzie. Zmiana drzwi z poszyciem z blachy falistej na poszycie ze sklejki - nie miała wpływu na zastosowanie prowadnicy w formie listwy. Te montowano wyłącznie podczas napraw, zaś nowe wagony do końca produkcji wyposażano we wsporniki prowadzące. Aby nie być gołosłownym, odsyłam do "mR" - są tam zamieszczone zdjęcia nowych wagonów z drzwiami "sklejkowymi" ale listwy (prowadnicy) jakoś nie widzę ...
Nie wiem skąd u Kolegi takie "wiadomości".

I jeszcze w temacie hamulca - nie dodałem, że kolejne zmiany wyposażenia układu hamulcowego oprócz wspomnianego 1966 roku, następowały jeszcze w 67' i 70'. I z pewnością nie na "papierze" a w "realu".
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.616 64 3
Na papierze czy w realu bo wagon na focie powyżej go nie ma :ROFL:
Co do dolnego prowadzenia w formie wsporników z rolką to nie jest związane z produkcją tylko z odmianą drzwi i obowiązuje dla wersji z poszyciem z blachy falistej. Nowa odmiana z poszyciem ze sklejki ma inny sposób mocowania i dolną rolkę do której wymagana jest szyna.
Wagony z rodziny 401K po zmianie dolnego prowadzenia drzwi nie miały dolnej rolki. Rolki były tylko u góry. Dolna szyna spełniała dokładnie taką samą funkcję co wsporniki. Dlaczego to zmieniono nie wiem ale można przypuszczać że dolne prowadzenie drzwi w postaci jednego ciągłego konstrukcyjnie elementu dawało lepsze prowadzenie bez zacięć.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.170 131 19
W zeszłym roku zamieściłem wpis z fotografiami wykonanymi w NRD, na których uwieczniono wagon/y typu 401K. Od tego czasu znalazłem jeszcze wiele innych, ale nie będę ich tutaj zamieszczać - myślę, że poprzednie "wystarczą", dla ukazania, że wagony tej konstrukcji były normalnie spotykane w NRD, podobnie jak wagony węgierskie podobnej konstrukcji. Dzisiaj jednak przeglądając jedną z galerii natrafiłem na fotografię z RFN, a uwieczniono na niej pociąg towarowy, właśnie z naszym wagonem typu 401K. To oczywiście nic nadzwyczajnego, ale ogólnie chyba nie jesteśmy przyzwyczajeni do takich widoków, więc może jako ciekawostkę dla tych, którzy nie zdawali sobie sprawy, że nasze wagony jeździły "tak daleko", zamieszczam poniższą fotografię jako inspirację do zestawiania w miniaturze zagranicznych pociągów towarowych z wykorzystaniem wagonów polskiej konstrukcji.

- źródło: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,8568192
- autor: RN Lawrence
- opis: "Samstag d. 27. Mai 1978 | 151 066-8 mit Gz auch aus Richtung Paderborn."

1978.05.27. - 151 066-8 z poc. Gz z kierunku Paderborn, fot. RN Lawrence (drehscheibe).jpg
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki