• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii SU46

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
942 41 3
Koszt naprawy głównej takiej lokomotywy w tym momencie to ok kilka milionów złotych. Wieść niesie że Karpiel swego czasu nieprzypadkiem wystawiał SU45-194 (vel 192) na sprzedaż (nie miał dla niej pracy w związku z cofnięciem koncesji na przewozy) po cenie 3,5 mln złotych. A było to robione poprzez dobrej jakości zregenerowanie części ale jednak jako składak z pozostałych 7 zakupionych. Zakładając że masz części. Bo jak nie masz, a są już nieprodukowane, to koszt może być jeszcze wyższy. Nie opłaca się zatem już naprawiać tych lokomotyw w formie remontu głównego obecnie zwanego P5 bez wymiany zespołu prądotwórczego. Można oczywiście zabawić się P4, z pozostawieniem silnika "fiatowskiego" i osprzętu, ale to jest duża zagadka ile da radę to pojeździć. Śmiało można obstawiać że nie wyjeździ przebiegu. Zespoły prądotwórcze gdzieś kiedyś czytałem że były przewidywane na 20-30 lat życia lokomotywy, potem wymiana. Niewielu pewnie z was wie że do wyprodukowanych 265 lokomotyw serii SP45, stworzono około 350 silników (to co w maszynach plus do magazynów tzw rezerwy obiegowej- i wiele maszyn SU45 dostawało nowe silniki z tej rezerwy podczas modernizacji z SP na SU45).
Tak więc spodziewajcie się raczej że po tak efektownej awarii SU46-014 będzie co najwyżej pomnikiem. Z tego co mi wiadomo, któraś z zostawionych na zabytek SU45 dojeździła przebieg międzynaprawczy bez poważnej awarii na koniec, więc tu potencjalnie jest szansa w bliżej nieokreślonej przyszłości na uruchomienie. Ale też musi być zrobione to z głową. Należąca do SKPLu SU45-115 uruchomiona na szybko "po kosztach", padła na dobre zanim jeszcze przywrócono ją do ruchu. Po Karpielowej 194, kulturze jej pracy, widać że włożono w tą maszynę sporo środków. Nie dymi, silnik nie klekocze dźwięk jest czysty bez stuków, ogółem tak pamiętam pracowały silniki SP45 i SU45 w latach 90.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.590 120 86
Z tego co pamietam z rozmów to ze względu na jakieś tam aprobaty techniczne (papiery pozwoleniowe) swego czasu przywracano serie 42 biorąc ze starej lokomotywy ostoje, wózki i blachy. Reszta bebechów nowa. Bo to wychodziło taniej niż zakup nowej lokomotywy. Więc jakoś sie dało.
 

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
942 41 3
Wychodzi taniej, ale jak sam zauważyłeś, zostaje z niej tylko to co ma na złomie niewielką wartość ( a w sumie jest niezbyt zużyte), a wytworzenie nowej ramy czy wózków jest kosztowne. Ale wszystko pozostałe- silniki trakcyjne, zespoły prądotwórcze, sprężarki, szafy elektryczne, pulpity i inne, to wszystko jest nowe. W przypadku odbudowy SU46-014 też zapewne tak musiałoby się stać a to musiałoby oznaczać przebudowę na np. ST46-02.

Jeszcze jako ciekawostka w temacie silników i innych części:
SP45- 265 sztuk- stworzono do nich 360 silników (95 zapasu), 549 wózków (czyli 2x265 daje 530, co daje 19 wózków zapasu)
SU46- 54 sztuki- stworzono do nich 64 silniki (10 zapasu), 108 wózków (czyli 2x54 daje 108 co ciekawe zero zapasu)
SP47- 2 sztuki- stworzono do nich 3 silniki (1 zapasowy), 4 wózki (czyli 2x2 daje 4 więc również zero zapasu w razie czego)
 
Ostatnio edytowane:

Miron92

Aktywny użytkownik
Reakcje
505 0 0
Koszt naprawy głównej takiej lokomotywy w tym momencie to ok kilka milionów złotych. Wieść niesie że Karpiel swego czasu nieprzypadkiem wystawiał SU45-194 (vel 192) na sprzedaż (nie miał dla niej pracy w związku z cofnięciem koncesji na przewozy) po cenie 3,5 mln złotych. A było to robione poprzez dobrej jakości zregenerowanie części ale jednak jako składak z pozostałych 7 zakupionych. Zakładając że masz części. Bo jak nie masz, a są już nieprodukowane, to koszt może być jeszcze wyższy. Nie opłaca się zatem już naprawiać tych lokomotyw w formie remontu głównego obecnie zwanego P5 bez wymiany zespołu prądotwórczego. Można oczywiście zabawić się P4, z pozostawieniem silnika "fiatowskiego" i osprzętu, ale to jest duża zagadka ile da radę to pojeździć. Śmiało można obstawiać że nie wyjeździ przebiegu. Zespoły prądotwórcze gdzieś kiedyś czytałem że były przewidywane na 20-30 lat życia lokomotywy, potem wymiana. Niewielu pewnie z was wie że do wyprodukowanych 265 lokomotyw serii SP45, stworzono około 350 silników (to co w maszynach plus do magazynów tzw rezerwy obiegowej- i wiele maszyn SU45 dostawało nowe silniki z tej rezerwy podczas modernizacji z SP na SU45).
Tak więc spodziewajcie się raczej że po tak efektownej awarii SU46-014 będzie co najwyżej pomnikiem. Z tego co mi wiadomo, któraś z zostawionych na zabytek SU45 dojeździła przebieg międzynaprawczy bez poważnej awarii na koniec, więc tu potencjalnie jest szansa w bliżej nieokreślonej przyszłości na uruchomienie. Ale też musi być zrobione to z głową. Należąca do SKPLu SU45-115 uruchomiona na szybko "po kosztach", padła na dobre zanim jeszcze przywrócono ją do ruchu. Po Karpielowej 194, kulturze jej pracy, widać że włożono w tą maszynę sporo środków. Nie dymi, silnik nie klekocze dźwięk jest czysty bez stuków, ogółem tak pamiętam pracowały silniki SP45 i SU45 w latach 90.
Chyba 213 jest w takim stanie, że wystarczy zrobić duży przegląd i mogłaby jeździć.
 

śledź

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.747 61 9
U mnie już od poniedziałku jeździ a kupiona w ŚM w Rybniku :)

Odnośnie tej SU46-009 to lokomotywa ma na nasz rynek źle skonfigurowany dekoder XP 5.1. Oznacza to, że nie można wyświetlić prawidłowego osygnalizowania lokomotywy. Nie ma możliwości jazdy mając włączone Pc1 i Pc2 wyłączyć z tyłu sygnału końca pociągu Pc5. Tak więc lokomotywa jeździ sobie z wagonami i zapalonymi końcówkami. Za to posiada światła manewrowe zgodnie z sygnalizacją DB pod klawiszem F23.


Jeśli ktoś chce sobie przerobić za pomocą zmiany ustawień CV to mnie po wielkich bojach udało się to zrobić i obecnie lokomotywa posiada wszystkie polskie sygnały.

Zatem tak, stawiamy loka na oddzielnym torze do programowania i za pomocą aplikacji (np Z21) robimy w następującej kolejności:

Otwieramy aplikację i wchodzimy w menu "Programming", następnie "Programming Track" i zmieniamy po kolei wartości:

CV31=17, CV32=0

Na początku dla przycisku F0 należy odłączyć wyjścia AUX 1 i AUX 2


CV269=1
CV285=2

pozostałe bez zmian.

Następnie taką samą czynność należy zrobić dla przycisku F24 - sygnał Pc2 dla jazdy po torze niewłaściwym.

CV493=33
CV501=34

i mamy wyłączone końcówki. Teraz trzeba je zaprogramować dla wolnych przycisków F27 i F28. Zatem w pierwszej kolejności:

CV31=17, CV32=1

i programujemy F27:

CV266=27
CV267=127
CV268=127

CV269=4
CV265=16

i F28:

CV274=28
CV275=127
CV276=127

CV277=8
CV273=16

na koniec

CV31=0, CV32=0

Tym opisanym przeze mnie sposobem lokomotywa wyświetla następujące sygnały:

F0 - sygnał Pc1 w zależności od kierunku jazdy. Tył ciemny.
F24 - sygnał Pc2 w zależności od kierunku jazdy. Tył ciemny.
F27 - sygnał Pc5 przód niezależnie od kierunku jazdy i innych świateł
F28 - sygnał Pc5 tył niezależnie od kierunku jazdy i innych świateł.

Jeśli komuś pomogłem to się cieszę. Dzięki tym prostym czynnościom SU46-009 ma wszystkie niezbędne w Polsce światła i pozostają jeszcze te manewrowe niemieckie gdyby ktoś chciał nią przejeżdżać granicę :)

Myślę, że sporo osób wie jak posługiwać się oprogramowaniem ale piszę już tak by przekaz był przydatny nawet dla początkujących.

Pamiętajcie, gdyby coś nie wyszło, zawsze CV8=8 powoduje powrót do ustawień fabrycznych dekodera. Taki reset sprawia, że dekoder z powrotem będzie miał adres lokomotywy =3 i trzeba go zmienić na docelowy.
Brawo i to się nazywa fachowa pomoc, oby było więcej takich wpisów.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.132 88 0
Ciekawe czy na dekoderze XP 4.1 też to pójdzie, bo mam SU46-039.
Poprawiłem i uzupełniłem.
Zmiana mapowania w celu odpięcia czerwonych końcówek od sygnału Pc1 i Pc2. Sygnał Pc5 zależny od kierunku jazdy przypisałem do F27.

Format csv gotowy do załadowania do z21maintenance.exe

Dla ręcznego programowania, pierwsza liczba oznacza nr CV, druga (po średniku) wartość do wpisania.

31;8;wybór banku pamięci
32;0;wybór banku pamięci
269;0;wył. końcówek F0 jazda do przodu
285;0;wył. końcówek F0 jazda do tyłu
429;8;wył. końcówek Pc2 jazda do przodu
445;8;wył. końcówek Pc2 jazda do tylu
449;128;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
450;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
451;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
452;64;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
455;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
456;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
457;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
458;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
461;1;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
462;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
463;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
464;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
465;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
466;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
467;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
468;64;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
471;128;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
472;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
473;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
474;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
477;2;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
478;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
479;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
480;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
31;0;przywrócenie domyślnej wartości
32;255;przywrócenie domyślnej wartości

Część z w/w CV prawdopodobnie ma już takie wartości - ale dla uniknięcia błędów, wypisałem wszystkie potrzebne.


Gdyby jakieś inne funkcje nie działały w Waszych SU46-039, dajcie znać, a podam prawidłowe wartości CV dla danej funkcji.
U mnie np. prawy dolny reflektor z tyłu włączał się niepotrzebnie przy wciśniętym F5 i wybranym kierunku tył. Skutek uboczny: przy włączaniu długich świateł ten jeden reflektor pozostawał "przyciemniony".

Uwaga: następujące cechy nie sa błędem, po prostu tak zaprojektowano elektronikę lokomotywy:
- uzależnienie oświetlenia kabiny od włączenia F0 (*),
- kierunkowość oświetlenia kabiny
- przyciemnianie oświetlenia kabiny w zależności od F5.


Gdyby Wasze MultiMaus nie obsługiwały F27, każdy kto ma z21 podłączone do sieci, może zrobić uaktualnienie takiej myszy.
 
Ostatnio edytowane:

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
Dla potomności;) Kilka zdjęć SU46-009 ze strony piko-shop.de (52870, 52871):)

Zobacz załącznik 942354 Zobacz załącznik 942355 Zobacz załącznik 942356 Zobacz załącznik 942357 Zobacz załącznik 942359

Jak widać na załączonych powyżej zdjęciach, jakość wyrobów firmy PIKO coraz bardziej spada. Połamane trąbki... Wstyd:p
Mimo wszystko prezentuje się lepiej niż niejedna "lalka" na rozbieranych rozkładówkach. ;) A trąbkę może wiatr przekręcił albo o jakąś gałąź zahaczyła. :)
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.853 15 1
Jak widać na załączonych powyżej zdjęciach, jakość wyrobów firmy PIKO coraz bardziej spada. Połamane trąbki... Wstyd:p
Powinni zrobić sesję zdjęciową na nowym egzemplarzu a nie wymacanym przez rzeszę chętnych obcowania z lokomotywą przed jej zakupem :)

Ta lokomotywa była prezentowana i w Poznaniu na Targach "Hobby", i w Krakowie na wystawie makiet. Ludzie chcieli dotknąć, pomacać, potrzymać, pogłaskać.... Podobnie było z EN57, który w niedzielę jeździł właściwie bez większości stopni.
 

przemek tabisz

Znany użytkownik
Reakcje
920 60 10
Poprawiłem i uzupełniłem.
Zmiana mapowania w celu odpięcia czerwonych końcówek od sygnału Pc1 i Pc2. Sygnał Pc5 zależny od kierunku jazdy przypisałem do F27.

Format csv gotowy do załadowania do z21maintenance.exe

Dla ręcznego programowania, pierwsza liczba oznacza nr CV, druga (po średniku) wartość do wpisania.

31;8;wybór banku pamięci
32;0;wybór banku pamięci
269;0;wył. końcówek F0 jazda do przodu
285;0;wył. końcówek F0 jazda do tyłu
429;8;wył. końcówek Pc2 jazda do przodu
445;8;wył. końcówek Pc2 jazda do tylu
449;128;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
450;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
451;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
452;64;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
455;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
456;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
457;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
458;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
461;1;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
462;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
463;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
464;0;F27 kierunek do przodu - końcówki tył
465;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
466;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
467;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
468;64;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
471;128;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
472;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
473;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
474;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
477;2;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
478;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
479;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
480;0;F27 kierunek do tyłu - końcówki przód
31;0;przywrócenie domyślnej wartości
32;255;przywrócenie domyślnej wartości

Część z w/w CV prawdopodobnie ma już takie wartości - ale dla uniknięcia błędów, wypisałem wszystkie potrzebne.


Gdyby jakieś inne funkcje nie działały w Waszych SU46-039, dajcie znać, a podam prawidłowe wartości CV dla danej funkcji.
U mnie np. prawy dolny reflektor z tyłu włączał się niepotrzebnie przy wciśniętym F5 i wybranym kierunku tył. Skutek uboczny: przy włączaniu długich świateł ten jeden reflektor pozostawał "przyciemniony".

Uwaga: następujące cechy nie sa błędem, po prostu tak zaprojektowano elektronikę lokomotywy:
- uzależnienie oświetlenia kabiny od włączenia F0 (*),
- kierunkowość oświetlenia kabiny
- przyciemnianie oświetlenia kabiny w zależności od F5.


Gdyby Wasze MultiMaus nie obsługiwały F27, każdy kto ma z21 podłączone do sieci, może zrobić uaktualnienie takiej myszy.
Przy sygnale Pc2 dalej świeci tył.
 

przemek tabisz

Znany użytkownik
Reakcje
920 60 10
Masz SU46-039 z dźwiękiem?

Sprawdziłem jeszcze raz. Wziąłem projekt PIKO, zmieniłem tylko te 2 funkcje i wyszła taka lista rejestrów:
31;8
32;0
429;8
430;1
445;8
446;2

Jeżeli to nie działa, to pozostaje, że masz inne mapowanie, niż PIKO podaje (i inne, niż było umnie).

Wykrakałeś. Dziki za resztę.
Jutro psycholog :p i jakoś będę żyć.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.478 443 99
W nowym katalogu dalej uparcie piszą że SU46-009 to epoka IV....
Często się zdarza. Na przykład ze sklepu modelmania:

mmks.jpg


Są to /po pierwsze/ modele z aktualnej oferty Roco.... zestaw dwóch platform serii Ks-x (epoka IVc). Co ciekawe na stronie producenta jest info:

eee.jpg


...zaś /po drugie/ w modelmanii mogą je mieć za 7 dni :)

ksx.jpg

Wniosek? Zbierający tabor (jak na przykładzie wspomnianej oferty na SU46-009) musi się trochę orientować na własną rękę w tych informacjach i ofertach bo jak widać:

- niektórzy piszą co innego niż oferują;
- terminy dostaw wyprzedzają producenta /co za niechlujstwo .... pfuuu.../.

Przepraszam za odejście od tematu głównego /taka dygresja miała być/.
 
Ostatnio edytowane:

radn

Nowy użytkownik
Reakcje
21 0 0
Może ktoś się orientuje, czy gdzieś można dostać jeszcze SU46-050 (52860-2)? Przekopałem internet i oprócz jednej sztuki z patyną nie można nic znaleźć.
 

Podobne wątki