• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii SU46

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.147 154 7
Tylko pewno katalog nie stanowi oferty handlowej :D
A w instrukcjach obsługi przeważnie zastrzega się, że nie muszą odpowiadać rzeczywistości.
O tym wlasnie probuje powiedziec. Dobrze by wiedziec, czy sa takie zapisy, gdyz sa to klauzule wiazace prawnie producenta z konsumentem.
 
Ostatnio edytowane:

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.011 121 1
Jeszcze jeden trop;) Może by koledzy, którzy posiadają model w wersji z dekoderem, sprawdzili co producent naniósł na nalepce z opisem, która jest przyklejana na opakowanie. Tam powinien być piktogram z opisem zamontowanego dekodera.
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.011 121 1
I to był dobry trop. Jest wpisane SMARTDECODER 4.1.
Czyli nasze wszystkie dywagacje można odłożyć ad acta. Jednak producent poinformował na opakowaniu w jaki dekoder jest model wyposażony. Co nie znaczy, że informacje z katalogu i instrukcji nie wprowadzały w błąd:(
Rozprawiamy nad zamontowaniem przez Piko starego typu dekodera. A czy ktoś mógłby opisać, na czym polegają różnice pomiędzy tymi dwoma generacjami dekoderów, tzn. pomiędzy 4.1 i 5.1? Czy są to namacalne różnice, nie chodzi mi o elektronikę, a o użytkowe walorry. Czy inny dźwięk, więcej funkcji itp?
Przyłączam się do Kolegi pytania.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.147 154 7
Czyli nasze wszystkie dywagacje można odłożyć ad acta. Jednak producent poinformował na opakowaniu w jaki dekoder jest model wyposażony. Co nie znaczy, że informacje z katalogu i instrukcji nie wprowadzały w błąd:(
Czyli wyszło na moje :ostrozny:. Nie ma podstaw do reklamacji. Tu jest tak, tu jest siak. Bałagan. Wracając do pytania o różnicę pomiędzy 4.1 i 5.1, czy ktoś porównywał te dekodery? Jeśli w tym konkretnym modelu nie będzie różnicy, to nie ma o co kopii kruszyć.
 

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
767 43 0
Czym oprócz konstrukcji różni się dekoder 4.1 od 5.1? Dżwięki i funkcje SU45 są zdaje się takie same.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.147 154 7
I ja się zabrałem za oględziny mojego egzemplarza SU46-035, wersja z fabrycznie zamontowanym dekoderem jazdy i dźwięku. Niestety odnotowałem trzy następujące przypadłości:
1. Model ma uszkodzoną przednią szybę - widoczne są zarysowania czy plamy po kleju po wewnętrznej stronie. Widać, że w fabryce próbowano zatuszować uszkodzenie, gdyż są ślady po próbach naprawy i szyba jest przez to nieco matowa. Dodam tylko, że trzeba się przyjrzeć, ale przy dobrym świetle jest to widoczne wyraźnie.
2. Dekoder nie chce się zaprogramować pod zadany adres. Odpowiada tylko na adres 3. Tak to przebiega: przy odczytywaniu wartości adresu, lokomotywa poszarpuje i przy próbie zapisania nowej wartości również poszarpuje delikatnie, czyli dokładnie jak powinno być. Niemniej po zakończeniu czynności zapiswania nowego adrsu dekoder na nowym adresie nie odpowiada, ale przy wywołaniu adresu 3 wszystko chodzi poprawnie. Czy ktoś z Kolegów miał podobny przypadek? Co w tej sytuacji zrobić? Czy to wada fabryczna?
3. Potwierdzam obserwacje Kolegów, że funkcja F5 działa 'na odwrót' niż powinna i niż jest w opisie. Po włączeniu funkcji F5, światła długie istotnie gasną (zamiast się aktywować). Pomijam fakt, że opis tej funkcji po angielsku jest 'engineer greeting'. Czyli domyślnie światła długie są włączone.

Rozumiem, że ostatnia kwestia nie jest do odwrócenia, ale szczerze, nie przeszkadza to w zabawie. Natomiast punkty 1. i 2. są jak dla mnie nie do przyjęcia. Czy Koledzy reklamowaliby ten model na moim miejscu?
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.133 88 0
3. Potwierdzam obserwacje Kolegów, że funkcja F5 działa 'na odwrót' niż powinna i niż jest w opisie. Po włączeniu funkcji F5, światła długie istotnie gasną (zamiast się aktywować). Pomijam fakt, że opis tej funkcji po angielsku jest 'engineer greeting'. Czyli domyślnie światła długie są włączone.

Rozumiem, że ostatnia kwestia nie jest do odwrócenia
Powinno się udać, ale trzeba wczytać się w instrukcję. Szukając słowa "dimm" można znaleźć, że są różne zestawy ustawień jasności poszczególnych wyjść funkcyjnych. Można przełączać pomiędzy tymi zestawami. Gdyby odczytać, jakie jasności są zaprogramowane w zestawie podstawowym i w alternatywnym, i zamienić te wartości, F5 powinno zacząć działać odwrotnie.

Secondary dimming of the lighting and function outputs (CV96 = 1)
The lighting and function outputs can be set to alternative dimming settings (for example, a high beam). The settings for the alternative dimming values are stored in CVs 150 to 157 for A0 to A7. In extended function mapping (CV96 = 1), the alternative settings for CVs 150 - 157 are activated via the settings programmed there (see „Extended Function Mapping“)


1652392686546.png


1652392716540.png


Źródło: https://www.piko-shop.de/is.php?id=22886
 

ogi76

Użytkownik
Reakcje
142 10 0
I ja się zabrałem za oględziny mojego egzemplarza SU46-035, wersja z fabrycznie zamontowanym dekoderem jazdy i dźwięku. Niestety odnotowałem trzy następujące przypadłości:
1. Model ma uszkodzoną przednią szybę - widoczne są zarysowania czy plamy po kleju po wewnętrznej stronie. Widać, że w fabryce próbowano zatuszować uszkodzenie, gdyż są ślady po próbach naprawy i szyba jest przez to nieco matowa. Dodam tylko, że trzeba się przyjrzeć, ale przy dobrym świetle jest to widoczne wyraźnie.
2. Dekoder nie chce się zaprogramować pod zadany adres. Odpowiada tylko na adres 3. Tak to przebiega: przy odczytywaniu wartości adresu, lokomotywa poszarpuje i przy próbie zapisania nowej wartości również poszarpuje delikatnie, czyli dokładnie jak powinno być. Niemniej po zakończeniu czynności zapiswania nowego adrsu dekoder na nowym adresie nie odpowiada, ale przy wywołaniu adresu 3 wszystko chodzi poprawnie. Czy ktoś z Kolegów miał podobny przypadek? Co w tej sytuacji zrobić? Czy to wada fabryczna?
3. Potwierdzam obserwacje Kolegów, że funkcja F5 działa 'na odwrót' niż powinna i niż jest w opisie. Po włączeniu funkcji F5, światła długie istotnie gasną (zamiast się aktywować). Pomijam fakt, że opis tej funkcji po angielsku jest 'engineer greeting'. Czyli domyślnie światła długie są włączone.

Rozumiem, że ostatnia kwestia nie jest do odwrócenia, ale szczerze, nie przeszkadza to w zabawie. Natomiast punkty 1. i 2. są jak dla mnie nie do przyjęcia. Czy Koledzy reklamowaliby ten model na moim miejscu?
Kolega ma problem z dekoderem fabrycznym, w innym wątku kolega FilipMK też ma problem żeby zmienić adres tej lokomotywy, ale z nie fabrycznym dekoderem.
Ja mam SU46-32 z dekoderem dźwiękowym ESU V5. Dopiero po wielu próbach udało mi się zmienić adres lokomotywy, objawy dokładnie takie same jak u kolegi, czyli lokomotywa zachowuje się jakby programowanie przyjęła, ale jednak nie. Nie zrobiłem nic szczególnego, po prostu próbowałem, za którymś razem się udało.
Problem ten występuje też przy zmianie innych CV, odpowiedzialnych za prędkość maksymalną itp. , choć wymaga to dużo mniejszej ilości prób niż przy zmianie adresu, często udaje się nawet za pierwszym razem.
Wygląda na to że ta lokomotywa, choć piękna, ma spartoloną elektronikę. Mnie nie podoba się też fakt że po wymianie kół na bezgumkowe, lokomotywa może pociągnąć 2 - 3 wagony, nie więcej, gdyż ślizga sie niemiłosiernie. SM42 tutaj bije ją na głowę.
Z powyższych powodów SU46-32 będzie moją jedyną SU46 od PIKO :).
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.811 141 0
Jest czasem takie zdziwienie przy programowaniu, że centralka nie obsługuje dekodera.
Przykład z ostatniego czasu: moja stara centralka Fleischmann Twin Center nie obsługuje programowania nowych dekoderów BLI czy starszych Digitraxów czy MRC, ale nie mam z tym problemu na nowej centralce Digitraxa DCS52. Kilka dekoderów w ten sposób "odżyło" w martwych jak sądziłem lokomotywach.

Może tu jest podobnie? Koledzy maja centralki nie kompatybilne z dekoderami. Wiem, ze to dziwne w standardzie NMRA, ale może problem zniknie po zastosowaniu innej centralki?
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
Mnie nie podoba się też fakt że po wymianie kół na bezgumkowe, lokomotywa może pociągnąć 2 - 3 wagony, nie więcej, gdyż ślizga sie niemiłosiernie.
Ten temat był poruszany - po prostu gniazda osadzenia środkowej osi są ciut za płytkie i trzeba je "liznąć" pilniczkiem. Wyjmij środkowe koła i postaw ją na tory - 15 wagonów tylko furczy jak się rozpędzi (też miałem problem ze ślizganiem suki po wymianie kół na bezgumkowe i właśnie po wyjęciu środkowych kół wszystko było ok.)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.431 512 30
Ja mam SU46-32 z dekoderem dźwiękowym ESU V5. Dopiero po wielu próbach udało mi się zmienić adres lokomotywy, objawy dokładnie takie same jak u kolegi, czyli lokomotywa zachowuje się jakby programowanie przyjęła, ale jednak nie. Nie zrobiłem nic szczególnego, po prostu próbowałem, za którymś razem się udało.
Zaniepokoiliście mnie tymi przykładami, więc wyjąłem swoją SU46-039, kupioną zaraz, gdy się ukazała i wyposażoną przez kolegę @Elvis w dekoder ESU LokSound (już nie pamiętam, czy jeszcze 4.0 czy 5.0). Do tej pory nie miałem potrzeby zmieniać adresu, ale spróbowałem to zrobić i za pierwszym razem bez kłopotu adres zmieniłem z fabrycznego 3 na 4, a po chwili z powrotem na 3. Lokomotywa jeździ, świeci i gra bez najmniejszych problemów, więc trochę się uspokoiłem, czego życzę też wszystkim innym posiadaczom tego pięknego modelu. Dodam, że używam starego zestawu cyfrowego Roco multiMAUS z "czarnym pudełkiem" (nie z/Z21).

PS. Nie próbowałem wymieniać zestawów kołowych na bezgumkowe, mnie te gumki nie przeszkadzają. :p
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.147 154 7
Koledzy maja centralki nie kompatybilne z dekoderami. Wiem, ze to dziwne w standardzie NMRA, ale może problem zniknie po zastosowaniu innej centralki?
Nazwalbym to inaczej, to dekoder Piko jest niekompatybilny z centralka. (a nie na odwrot)...To jest moj pierwszy dekoder Piko (Uhlenbrock? - i moze ostatni?) i tylko z nim mam taki problem. Centralke jaka uzywam to Digikeijs i do tej pory nie bylo zadnych problemow z dekoderami ESU, Zimo czy starszych Roco, roznej masci 8pin czy w standardzie Plux22. Nie zamierzam zmieniac centralki, moze zatem sa jakies ustawienia dla 'opornych' dekoderow?
 

ogi76

Użytkownik
Reakcje
142 10 0
Ten temat był poruszany - po prostu gniazda osadzenia środkowej osi są ciut za płytkie i trzeba je "liznąć" pilniczkiem. Wyjmij środkowe koła i postaw ją na tory - 15 wagonów tylko furczy jak się rozpędzi (też miałem problem ze ślizganiem suki po wymianie kół na bezgumkowe i właśnie po wyjęciu środkowych kół wszystko było ok.)
Dzięki wielkie, przeoczyłem, oczywiście spróbuje.
 

śledź

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.752 61 10
Dodam, że używam starego zestawu cyfrowego Roco multiMAUS z "czarnym pudełkiem" (nie z/Z21).
Potwierdzam zdanie Pana Andrzeja. Za pomocą centralki z21 białej oraz centrali digikeijs również nie było problemów ze zmianą adresu. Przetestowane w domu na wszystkich trzech centralach. Dodam, że moja SU46-035 posiada oryginalny dekoder dźwięku Piko SmartDedecoder 4.1.
 

ogi76

Użytkownik
Reakcje
142 10 0
Jest czasem takie zdziwienie przy programowaniu, że centralka nie obsługuje dekodera.
Przykład z ostatniego czasu: moja stara centralka Fleischmann Twin Center nie obsługuje programowania nowych dekoderów BLI czy starszych Digitraxów czy MRC, ale nie mam z tym problemu na nowej centralce Digitraxa DCS52. Kilka dekoderów w ten sposób "odżyło" w martwych jak sądziłem lokomotywach.

Może tu jest podobnie? Koledzy maja centralki nie kompatybilne z dekoderami. Wiem, ze to dziwne w standardzie NMRA, ale może problem zniknie po zastosowaniu innej centralki?
Mam kilkadziesiąt lokomotyw - zdecydowanie bliżej 20 niż 99, ale kilkadziesiąt :).
Zamontowane mam w nich różne dekodery i to jedyna lokomotywa, która tak się zachowuje. Kolejni koledzy zgłaszają podobne zachowania tej lokomotywy. Chociaż tak na logikę, to trzeba się z tym zgodzić co kolega napisał i jest to wielce prawdopodobne.
 

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
767 43 0
U mnie na centralce Railbox od Bogosa i apce Z21 na telefonie nie było problemu ze zmianą adresu. Wszystkie funkcje zdaje się działają normalnie.
 

Podobne wątki