• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii SU46

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.619 64 3
W SU46 039 są blaszki do odbioru prądu ze środkowego zestawu kołowego ale w moim modelu były dogięte do obudowy przekładni tak więc przy okazji je odgiąłem. Nie wiem dlaczego z nowszych edycjach tego nie ma. Owszem po odgięciu blaszek koła środkowej osi czasem się ślizgają ale mnie to zbytnio nie przeszkadza. A lepszy odbiór prądu bezcenny.
20211111_194928_(1).jpg


W SP45 082 nie ma odbioru prądu ze środkowego zestawu kołowego.
20211111_201340_(1).jpg
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.133 88 0
A może po prostu taka "zworka" długości prawie 4,5 cm robiła zwarcie na niektórych rozjazdach i dlatego zrezygnowano z tego rozwiązania?
Zworka jest od pierwszego do ostatniego zestawu kołowego w całym loku.

Mialem model BR 52 od Liliputa, w którym odbiór prądu był z każdego dużego zestawu kołowego na obu biegunach.

Patrząc na budowę tych blaszek, usuniecie ich nie powinno dzwać zauważalnej oszczędności. Czy chodziło o hamowanie kół tocznych?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.434 512 30
A może po prostu taka "zworka" długości prawie 4,5 cm robiła zwarcie na niektórych rozjazdach i dlatego zrezygnowano z tego rozwiązania?
Jaka "zworka"? I dlaczego miałaby powodować zwarcie? Przecież odbiór prądu jest z obu wózków, więc koła obu wózków są połączone elektrycznie, a to jest znacznie więcej, niż 4,5 cm.
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
Jaka "zworka"? I dlaczego miałaby powodować zwarcie? Przecież odbiór prądu jest z obu wózków, więc koła obu wózków są połączone elektrycznie, a to jest znacznie więcej, niż 4,5 cm.
Ja używam tylko torów i rozjazdów piko, ale są inne ze zmienną polaryzacją krzyżownic czy czegoś tam jak gdzieś wyczytałem. Sorry jak piszę głupoty - to tylko moje przypuszczenia.
A "zworka" dlatego, że koła po jednej stronie są połączone ze sobą elektrycznie o czym kolega wspomniał wyżej. Nawiasem mówiąc, czami mimo długiego "pola odbioru" (czyli dwa wózki i przynajmniej cztery koła na stronie) i tak potrafi się zatrzymać przy bardzo wolnej jeździe.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.619 64 3
Według mnie poza hamowaniem osi tocznej nie ma żadnego logicznego argumentu dla likwidacji odbioru prądu ze środkowej osi. Uważam jednak że fabrycznie to mogłoby być wykonane jak w SU46 039 czyli blaszki odbioru prądu dogięte do obudowy przekładni a w razie potrzeby poprawy odbioru prądu można je odgiąć tak by kontaktowały z kołami.
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
Według mnie poza hamowaniem osi tocznej nie ma żadnego logicznego argumentu dla likwidacji odbioru prądu ze środkowej osi. Uważam jednak że fabrycznie to mogłoby być wykonane jak w SU46 039 czyli blaszki odbioru prądu dogięte do obudowy przekładni a w razie potrzeby poprawy odbioru prądu można je odgiąć tak by kontaktowały z kołami.
Jest to jakiś argument, z tym że sama blaszka jest dosyć delikatna, do tego sam styk z kołem to na wielkość prawie jak koniec igły (czyli powierzchnia styku) a i jej nacisk na koło można nazwać "subtelnym".
 

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.336 3 0
Panowie!
Jak wymieniacie koła na bezgumkowe, to co robicie ze środkową osią? Zostawiacie tak jak jest, czy zakładacie tam zestawy z oponami?
Jestem właśnie w trakcie wymiany zestawów i wychodzi na to, że zestaw środkowy też może być napędzany.

Środkowa oś nie bierze udziału w niczym, ani nie pobiera prądu, ani nie jest napędzana.
PIKO spierniczyło strasznie sprawę. Jeśli nie bierze prądu, to dlaczego nie jest to właśnie ta oś z gumkami?

Wychodzi na to, że zestawy kołowe już w fabryce są zamontowane odwrotnie, bo wg mnie powinno być:

Pierwsza lub ostatnia (w wózku) - napędowa goła.
Ostatnia lub pierwsza - goła toczna.
Środkowa - napędowa z oponami.
 
Ostatnio edytowane:

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.336 3 0
Jak zamontujesz ją w środku to będzie napędzana.
Mechanizm wózka jest przystosowany do napędu trzech osi, przynajmniej tak to wygląda...
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.619 64 3
Sprawdzałeś to? Jeśli tak, to napisz na jakich torach tak się dzieje.
To trochę obszerny temat i odbiegający od tematu tego wątku. Dlatego napiszę w dużym skrócie. A może jest jakiś wątek gumkowy by w nim prowadzić tą dyskusję.
W starym modelu Liliputa BR 01.10 spadły stare gumki i rowek się klinował na główce szyny na mojej zbieraninie starych torów 2,5 mm (Roco, Bachmann, Tyco, Hornby, Mehano). Już nie pamiętam co i jak na których to zjawisko najbardziej występuje. Efekt obluzowane koła na osi. Najczęściej problemy z gumkami u mnie się zdarzają w modelach Roco. Ostatnio mi się połamały gumki w lokomotywie A1AA1A 68504 SNCF Roco nie było mocnego klinowania ale lokomotywa jeździła niespokojnie na torze. U mojego kolegi który ma tory o profilu ok 2 mm (Tillig, Roco, Peco) za to przy jakimś modelu w którym spadły gumki był efekt terkotania obrzeża po mocowaniach szyn. Co to była za lokomotywa już nie pamiętam ale miała normalny profil kół NEM.
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
A'propos dyskusji w wątku o ET22 odnośnie wyjść aux sterujących oświetleniem, mapowania wyjść dekodera i przeróbek oświetlenia pozwolę sobie zapytać, czy ktoś próbował w SU46 rozwikłać temat oświetlenia kabiny maszynisty (F5) uzależnionego od włączenia świateł funkcją F0, oraz zmiany natężenia podświetlenia kabiny i świateł manewrowych podczas przełączania świateł długie/krótkie (chyba F6).
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.133 88 0
Nie :D Ale za to rozwikłałem temat czerwonych końcówek, które muszą włączać się razem z F0. Już nie muszą :) Zrobiłem je na osobnym F27 i mam śwęty spokój.

Oświetlenie kabiny - z tego co piszesz, oraz co podaje instrukcja od loka, szanse są marne.

1638037542776.png


Jak widać, do oświetlenia obu kabin jest jedno wyjście AUX3. Jeżeli zmienia się natężenie wraz z długie/krótkie, to jest poszlaka, że oświetlenie kabiny jest podłączone pod F0 z dodatkowym warunkiem, że musi być jednocześnie włączone AUX3. Czyli chyba się nie da.

Dlaczego akurat wspominam o przeprogramowaniu czerwonych końcówek? Stanowią dobry przykład, ponieważ do nich są przeznaczone dwa wyjścia AUX1 i AUX2, co w łatwy sposób pozwala sterować nimi całkowicie niezależnie.

Coś za coś - ten model ma dwa różne sygnały Tb1 (również na dwóch wyjściach: AUX6 i AUX7), sygnał Pc2, oświetlenie maszynowni, więc standardowych wyjść AUX po prostu nie wystarczyło do niezależnego oświetlenia każdej kabiny.


Dekadę po zmianie standardu z 8-pin na 21-pin, znowu jesteśmy ofiarami za małej liczby wyjść funkcyjnych w gnieździe dekodera.

Moim zdaniem zanosi się albo na zmianę standardu PluX22 na jakiś większy "Plux32", albo po prostu, modele dostaną na płytce własny procesor, a wyjścia F0...AUX7 z dekodera będą traktowane jako bajt informacji, pozwalający zakodować do 512 różnych kombinacji funkcji.
 
Ostatnio edytowane:

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
658 35 1
W najnowszym Świecie Kolei jest zdjęcie odmalowanej w fabryczne barwy SU46-029 po wymianie silnika, więc może Piko pochyliłoby się nad tym modelem w najbliższej przyszłości.
 

Podobne wątki