Tak, zafiksowałem się. Ale to dlatego, że zawsze w maksymalnym stopniu mam potrzebę wiedzieć co kupiłem, bo ogromną wagę przywiązuję do realistycznego zestawiania pociągów - jeśli oczywiście jest taka możliwość. Bo gdy jej nie ma to oczywiście trzeba zastosować kompromis.
Tutaj obawiam się, że lokomotywa SU46-012 jest osadzona w bardzo wąskim okresie czasu tj. od chwili otrzymania przydziału do MD Olsztyn (wrzesień 1989), gdy na lokomotywie był właśnie taki przydział jak na modelu, do naprawy głównej we wrześniu 1991r. gdzie z dużą dozą prawdopodobieństwa należy przyjąć, że powinna już mieć dodane do przydziału to MT, gdyż już od 4 miesięcy MT w Olsztynie istniało.
Tym samym moim zdaniem rację ma kolega
@Pawel, który pisze :
Żółte czoło zapewne pojawiło się gdzieś pod koniec roku 1988, lub na początku 1989, nie zawsze było to połączone z naprawami, natomiast opis "Lok. Olsztyn DOKP Północna" wskazuje na okres około 1989-91, naprawa główna została wykonana już po powstaniu Zakładu Taboru w Olsztynie, czyli opis po tej NG powinien być już inny. Tak więc wg mnie model przedstawia okres koniec epoki IVc / początek epoki Va, lata 1989-91.
,
Choć na pewno korzystniej by było, gdyby taki stan lokomotywy odzwierciedlał lata 1991-1995 jak pisał kolega
@EU07-470 w tym wpisie :
Zakład Taboru w Olsztynie na 100% funkcjonował już 1995 roku, świadczą o tym pieczątki w dokumentacji lokomotywy wbite przy spisie jej podzespołów.
Zakład ten tj. pisano wyżej mógł już funkcjonować w 1992 roku np. Zakład Taboru w Czerwieńsku powstał na Zarządzenie nr 19 Naczelnego Dyrektora Zachodniej DOKP z dniem 01.07.1992 r. gdzie dokonano połączenia Lokomotywowni I klasy w Czerwieńsku z Wagonownią w Zbąszynku w jeden Zakład. Od tego trzeba by było zacząć poszukiwania daty powstania, lecz nie jest to równoznaczne ze zmianą opisu taboru.
Lokomotywa SU46-012 po przekazaniu ze Słupska do Olsztyna była w ciągłej eksploatacji praktycznie do końca grudnia 1990 roku, następnie w kwietniu 1991 została skierowana do naprawy głównej, którą ukończono 30.09.1991 roku.
Lokomotywa po G1 była cały czas w eksploatacji do 02 marca 1995 roku, następnie została skierowana do 1R1, ponownie w eksploatacji od czerwca 1995 roku do kwietnia 1998 roku.
Moim zdaniem, przyjmując udokumentowane fakty i wpisy w dokumentacji tego pojazdu, model odzwierciedla lokomotywę w zakresie dat 30.09.1991-03.03.1995 (data rozpoczęcia 1R1).
Jednak oznaczenie MT na Olsztyńskich lokomotywach funkcjonowało już w 1994 roku jak pisze Pan Andrzej Harassek, więc raczej należy przyjąć, że na 012 pojawiło się pewnie w trakcie naprawy głównej, lub zaraz po niej.
No chyba, że kolega
@Remaj12 coś jeszcze napisze w tym temacie. Wspominał coś o zdjęciu wykonanym w 1992 roku w swoim wpisie :
Gdzie są takie informacje? Zakłady Taboru (formalnie jako nowy rodzaj jednostek terytorialnych) powstały 1 lipca 1997 roku. Wcześniej obowiązywał podział na DOKP.
Odnośnie modelu SU46-012 (PIKO 52867) - pan Ryszard Boduszek wykonał 6 lutego 1992 roku w lokomotywowni w Ełku fotografię pierwowzoru tegoż modelu - miniatura jest wykonana identycznie jak pierwowzór uwieczniony na wspomnianej fotografii. Kolejna dostępna w internecie fotografia tej lokomotywy została wykonana 21 czerwca 1993 roku przez pana Miłosza Telesińskiego na stacji w Szczytnie - lokomotywa jest sfotografowana od czoła, więc ciężko ocenić czy oznaczenia na boku się zmieniły, natomiast detale na czole są identyczne jak w modelu. Kolejne ogólnodostępne fotografie są z 1997 roku i na nich już widać zmiany, zarówno w oznaczeniach jak i detalach malowania, także można wstępnie przyjąć, że model odwzorowuje pierwowzór z okresu od zakończenia naprawy głównej G1 zakończonej 30 września 1991 roku do... połowy 1997 roku? Trzeba by się upewnić/dowiedzieć kiedy zaszły jakieś zmiany w wyglądzie SU46-012 - czy było to już w 1992, czy w 1993, 1994, 1995, 1996 lub dopiero w 1997 roku, czego akurat jesteśmy pewni i możemy póki co przyjąć pierwszą połowę 1997 roku jako graniczną dla okresu, z którego model odwzorowuje pierwowzór.
Uffff