• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii SU46

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
419 2 1
Jako, że PIKO idzie w modele bez naniesionej daty rewizji to chciałbym zapytać w jakim okresie czasu należy umiejscowić model ?
Żółte czoło zapewne pojawiło się gdzieś pod koniec roku 1988, lub na początku 1989, nie zawsze było to połączone z naprawami, natomiast opis "Lok. Olsztyn DOKP Północna" wskazuje na okres około 1989-91, naprawa główna została wykonana już po powstaniu Zakładu Taboru w Olsztynie, czyli opis po tej NG powinien być już inny. Tak więc wg mnie model przedstawia okres koniec epoki IVc / początek epoki Va, lata 1989-91.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.501 443 99
Żółte czoło zapewne pojawiło się gdzieś pod koniec roku 1988, lub na początku 1989, nie zawsze było to połączone z naprawami, natomiast opis "Lok. Olsztyn DOKP Północna" wskazuje na okres około 1989-91, naprawa główna została wykonana już po powstaniu Zakładu Taboru w Olsztynie, czyli opis po tej NG powinien być już inny. Tak więc wg mnie model przedstawia okres koniec epoki IVc / początek epoki Va, lata 1989-91.
Wg informacji na stronie https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&typ=7&seria=146&lok=5305&numer=12&title=SU46-012 żółte czoło pojawiło się na tej lokomotywie 30 września 1991 roku przy okazji naprawy głównej G1. Chyba że informacje na tej stronie są nieprawidłowe..... ale wówczas po co je ktoś tam zamieszcza?
W MD Olsztyn do kwietnia 1999. Czy więc nie powinno się czasookresu o którym mowa ustalić na 1991-1999?
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.372 474 107
Lokomotywa nie mogła (jest to ekstremalnie mało prawdopodobne) dotrwać do wrześnie 1991 bez żółtego czoła. Co to rzetelności informacji zawartych na stronie którą wskazałeś w linku była już dyskusja.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
419 2 1
Wg informacji na stronie https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&typ=7&seria=146&lok=5305&numer=12&title=SU46-012 żółte czoło pojawiło się na tej lokomotywie 30 września 1991 roku przy okazji naprawy głównej G1. Chyba że informacje na tej stronie są nieprawidłowe..... ale wówczas po co je ktoś tam zamieszcza?
W MD Olsztyn do kwietnia 1999. Czy więc nie powinno się czasookresu o którym mowa ustalić na 1991-1999?
Fakt że po NG lokomotywa miała żółte czoło nie wyklucza, że już wcześniej takie posiadała.
A jeżeli chodzi o lata 1991-99, to w tym czasie formalnie Lokomotywownia Olsztyn już nie istniała, zamiast niej był Zakład Taboru.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.372 474 107
Czyli wychodzi na to, że
Żółte czoło zapewne pojawiło się gdzieś pod koniec roku 1988, lub na początku 1989, nie zawsze było to połączone z naprawami, natomiast opis "Lok. Olsztyn DOKP Północna" wskazuje na okres około 1989-91, naprawa główna została wykonana już po powstaniu Zakładu Taboru w Olsztynie, czyli opis po tej NG powinien być już inny. Tak więc wg mnie model przedstawia okres koniec epoki IVc / początek epoki Va, lata 1989-91.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.619 64 3
Lokomotywy dwukabinowe w kolorystyce zielonej otrzymywały żółte czoła od samego końca roku 1988-go i większość je otrzymała w pierwszej połowie roku 1989-go. I było to wykonywane poza planem napraw okresowych. Zwyczajnie w czasie większych przeglądów w lokomotywowniach. Robiono to jednak w pierwszej kolejności na lokomotywach będących aktualnie w eksploatacji.
Podane informacje z "Ilostanu..." jeśli nie zawierają błędów że lokomotywa SU46 012 otrzymała żółte czoło po naprawie głównej 30 września 1991 mogą być niepełne. Lub wskazywać że lokomotywa przynajmniej od początku roku 1989-go była wyłączona z eksploatacji i oczekiwała naprawy. Według książki "Lokomotywy spalinowe serii SP45 SU46 i SP47" lokomotywa 18 września 1989 roku przeszła na stan MD Olsztyn ze Słupska. Nie znam przyczyn przekazania tej lokomotywy. Ale jeśli byla to decyzja odgórna dotycząca np wycofywania tej serii z MD Słupsk to ta lokomotywa nie koniecznie musiała być przekazana jako sprawna. Pamiętam że na początku lat 90 tych do Gliwic przyszły lokomotywy z Chebzia zarówno czynne jak też graty co do których nie było pewności czy wrócą do eksploatacji. Tak było np z SM31 021 która przyszła nieczynna i jeszcze przez rok lub dwa stała jako dawca części do przeszczepu. Aż któregoś dnia przyszła decyzja o wysłaniu jej do naprawy i trzeba było uzupełnić braki jakimikolwiek częściami "na sztukę".
Jak było w przypadku Tej konkretnej SU46 trudno powiedzieć.
Co do powstawania Zakładów Taboru to w przypadku Olsztyna miało to miejsce od 1 lipca 1997. Wtedy też zlikwidowano na całej sieci DOKP.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.372 474 107
Jeśli lokomotywa przyszła niesprawna i faktycznie bez żółtego czoła, to nawet przez chwilę nie mogła być w stanie w jakim PIKO ją odwzorowało. Co do Zakładu Taboru w Olsztynie to jest kilka informacji w internecie, że jednak w 1991 roku powstał
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.619 64 3
Może i rzeczywiście w Olsztynie powstał Zakład Taboru w roku 1991 tylko czy to miało jakiś wpływ na to co było napisane na lokomotywach. Wtedy jeszcze istniały DOKP więc pozostaje kwestia czy przed przydziałem Olsztyn zmieniono skrót Lok. na MT lub coś innego czy też wszystko pozostało bez zmian.
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.643 381 7
Żaden Zakład Taboru w Olsztynie nie powstał!!! Po prostu w wyniku zmian wprowadzanych na PKP po roku 1990 - lokomotywownie zaczęły być przekształcane w Zakłady Taboru z MD na M, później na MZ...
Tak się zaczęła rozpierducha na PKP po likwidacji "Deokapów", każdy wtedy chciał być strasznie mądry i wiele znaczący. Olsztyn otrzymał wtedy SU46 do obsługi pociągów pasażerskich w relacji Olsztyn - Korsze - Ełk...
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.372 474 107
Żaden Zakład Taboru nie powstał, po prostu lokomotywownie zaczęły być przekształcane w.... Zakłady Taboru. Jakby kolega wyjawił co miał na myśli, co?
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.184 132 19
Co do Zakładu Taboru w Olsztynie to jest kilka informacji w internecie, że jednak w 1991 roku powstał
Gdzie są takie informacje? Zakłady Taboru (formalnie jako nowy rodzaj jednostek terytorialnych) powstały 1 lipca 1997 roku. Wcześniej obowiązywał podział na DOKP.

Odnośnie modelu SU46-012 (PIKO 52867) - pan Ryszard Boduszek wykonał 6 lutego 1992 roku w lokomotywowni w Ełku fotografię pierwowzoru tegoż modelu - miniatura jest wykonana identycznie jak pierwowzór uwieczniony na wspomnianej fotografii. Kolejna dostępna w internecie fotografia tej lokomotywy została wykonana 21 czerwca 1993 roku przez pana Miłosza Telesińskiego na stacji w Szczytnie - lokomotywa jest sfotografowana od czoła, więc ciężko ocenić czy oznaczenia na boku się zmieniły, natomiast detale na czole są identyczne jak w modelu. Kolejne ogólnodostępne fotografie są z 1997 roku i na nich już widać zmiany, zarówno w oznaczeniach jak i detalach malowania, także można wstępnie przyjąć, że model odwzorowuje pierwowzór z okresu od zakończenia naprawy głównej G1 zakończonej 30 września 1991 roku do... połowy 1997 roku? Trzeba by się upewnić/dowiedzieć kiedy zaszły jakieś zmiany w wyglądzie SU46-012 - czy było to już w 1992, czy w 1993, 1994, 1995, 1996 lub dopiero w 1997 roku, czego akurat jesteśmy pewni i możemy póki co przyjąć pierwszą połowę 1997 roku jako graniczną dla okresu, z którego model odwzorowuje pierwowzór.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.372 474 107
Gdzie są takie informacje? Zakłady Taboru (formalnie jako nowy rodzaj jednostek terytorialnych) powstały 1 lipca 1997 roku. Wcześniej obowiązywał podział na DOKP.

Odnośnie modelu SU46-012 (PIKO 52867) - pan Ryszard Boduszek wykonał 6 lutego 1992 roku w lokomotywowni w Ełku fotografię pierwowzoru tegoż modelu - miniatura jest wykonana identycznie jak pierwowzór uwieczniony na wspomnianej fotografii. Kolejna dostępna w internecie fotografia tej lokomotywy została wykonana 21 czerwca 1993 roku przez pana Miłosza Telesińskiego na stacji w Szczytnie - lokomotywa jest sfotografowana od czoła, więc ciężko ocenić czy oznaczenia na boku się zmieniły, natomiast detale na czole są identyczne jak w modelu. Kolejne ogólnodostępne fotografie są z 1997 roku i na nich już widać zmiany, zarówno w oznaczeniach jak i detalach malowania, także można wstępnie przyjąć, że model odwzorowuje pierwowzór z okresu od zakończenia naprawy głównej G1 zakończonej 30 września 1991 roku do... połowy 1997 roku? Trzeba by się upewnić/dowiedzieć kiedy zaszły jakieś zmiany w wyglądzie SU46-012 - czy było to już w 1992, czy w 1993, 1994, 1995, 1996 lub dopiero w 1997 roku, czego akurat jesteśmy pewni i możemy póki co przyjąć pierwszą połowę 1997 roku jako graniczną dla okresu, z którego model odwzorowuje pierwowzór.
Podstawowym pytaniem jest : czy DOKP utrzymywały się na lokomotywach do lipca 1997 roku, czy już przed 1997 rokiem (a wychodzi na to że już w 1991 roku) oznaczenia były zmieniane na MT, MZ, CM ?
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.184 132 19
(a wychodzi na to że już w 1991 roku) oznaczenia były zmieniane na MT, MZ, CM ?
Z czego tak "wychodzi"? Nie każda formalna zmiana nazwy jednostki oznaczała zmianę oznaczeń na lokomotywie. Prawdą jest, że wraz z przekształceniem DOKP w Zakłady Taboru zmieniły się i oznaczenia na lokomotywach - oczywiście nie z dnia na dzień - ale "mniejsze" (niektóre czysto formalne) zmiany nie były nanoszone lub w ogóle nie były uwzględniane w oznaczeniach na taborze np. litery MD, MT, MZ, CM, CT.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.372 474 107
"Wychodzi na to" dotyczyło tego, że Zakłady Taboru - być może jeszcze nie pod tą nazwą - zaczęły powstawać już w 1991 roku. Mnie bardzo interesuje, czy napis "Zakład Taboru" zaczął się pojawiać na lokomotywach od 1997 roku, czyli formalnej likwidacji DOKP, czy wcześniej (być może jeszcze nie "Zakład Taboru", ale właśnie MT), gdy ten proces już fizycznie się zaczął?
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.184 132 19
"Wychodzi na to" dotyczyło tego, że Zakłady Taboru - być może jeszcze nie pod tą nazwą - zaczęły powstawać już w 1991 roku. Mnie bardzo interesuje, czy napis "Zakład Taboru" zaczął się pojawiać na lokomotywach od 1997 roku, czyli formalnej likwidacji DOKP, czy wcześniej (być może jeszcze nie "Zakład Taboru", ale właśnie MT), gdy ten proces już fizycznie się zaczął?
Tak, wiem czego "wychodzi na to" dotyczyło, ale zapytałem z czego "tak wychodzi" - w sensie jakie jest źródło tej informacji.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.434 512 30
Dyrekcje okręgowe kolei państwowych istniały do 1998 roku. Zmiany organizacyjne w strukturze służby trakcji, w tym zmiany nazw jednostek organizacyjnych z lokomotywowni na zakłady taboru nie były bezpośrednio związane z likwidacją dokp i miały miejsce znacznie wcześniej. Łączono mniejsze jednostki (lokomotywownie) w większe, stąd też zmiana skrótów. Mam np. zrobione w 1994 roku w Ełku zdjęcie SU46-010, na której jest napis "MT Olsztyn Północna DOKP". Według Wikipedii zakłady taboru formalnie powstały 1 lipca 1997 roku, ale teraz nie jestem w stanie tego zweryfikować.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
419 2 1
Od 01.07.1997 faktycznie działały już tylko Zakłady Taboru, natomiast do 30.06.1997 działały zarówno Lokomotywownie (MD) jak i Zakłady Taboru (MT), np. na dzień 01.01.1997 było już 17 Zakładów Taboru powstałych wcześniej z łączenia Lokomotywowni.
Pierwsze Zakłady Taboru powstały 01.06.1991 i były to wg moich notatek MT Bydgoszcz Główna, MT Chojnice, MT Iława, MT Olsztyn i MT Zajączkowo Tczewskie.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.372 474 107
Tyle, że jeśli dobrze wnioskuję przed 1 lipca 1997 roku Zakłady Taboru działały w ramach DOKP, a po tej dacie po prostu skasowano administracyjnie szczeble DOKP. Tak to mniej więcej wyglądało ?
 

Podobne wątki