• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii SM31 (typ 411D)

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.360 36 7
Socjalizm ma trochę do tego, gdyż starano się wtedy unifikować i typizować produkcję a nie tworzyć kilka podobnych wyrobów trochę się różniących. Np wózki 4ANc, były produkowane w ZNTK Opole dla HCP i Pafawagu.
Firmy działające w realiach wolnorynkowych działają podobnie - to nie cecha socjalizmu, a zwykła optymalizacja kosztów produkcji.
 
Reakcje
134 0 0
Cześć,

otrzymałem swoją SM31 z dekoderem ESU LokSound V5 + E1 (przygotowaną przez DCC24) niestety nie mogłem przetestować wszystkich 31 funkcji dekodera bo jeszcze nie zrobiłem aktualizacji multiMAUSa.

 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.875 15 1
otrzymałem swoją SM31 z dekoderem ESU LokSound V5 + E1 (przygotowaną przez DCC24)

Już żałuję, że nie kupiłem analoga i dekodera od DCC24. Poza niemożnością wyłączenia sygnału końca pociągu wyłapałem w trakcie testów jeszcze jedną rzecz. Po włączeniu sygnału Pc2 do jazdy po torze przeciwnym do zasadniczego lokomotywa przechodzi w tryb jazdy manewrowej co oznacza, iż toczy się znacznie wolnej niż w trybie jazdy pociągowej. Wniosek z tego taki, że PIKO zrobiło ten dekoder na odwal się. Jest to chyba ostatni model tej firmy, jaki zakupiłem z fabrycznym dekoderem.
 
Reakcje
134 0 0
Już żałuję, że nie kupiłem analoga i dekodera od DCC24. Poza niemożnością wyłączenia sygnału końca pociągu wyłapałem w trakcie testów jeszcze jedną rzecz. Po włączeniu sygnału Pc2 do jazdy po torze przeciwnym do zasadniczego lokomotywa przechodzi w tryb jazdy manewrowej co oznacza, iż toczy się znacznie wolnej niż w trybie jazdy pociągowej. Wniosek z tego taki, że PIKO zrobiło ten dekoder na odwal się. Jest to chyba ostatni model tej firmy, jaki zakupiłem z fabrycznym dekoderem.
wszystkie moje modele Piko mam z dekoderami ESU, i chyba muszę postawić piwo osobie, która mi takie rozwiązanie podpowiedziała :)
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.735 62 3
Już żałuję, że nie kupiłem analoga i dekodera od DCC24. Poza niemożnością wyłączenia sygnału końca pociągu wyłapałem w trakcie testów jeszcze jedną rzecz. Po włączeniu sygnału Pc2 do jazdy po torze przeciwnym do zasadniczego lokomotywa przechodzi w tryb jazdy manewrowej co oznacza, iż toczy się znacznie wolnej niż w trybie jazdy pociągowej. Wniosek z tego taki, że PIKO zrobiło ten dekoder na odwal się. Jest to chyba ostatni model tej firmy, jaki zakupiłem z fabrycznym dekoderem.
Najprościej rzecz ujmując:
CV261=5 zmień na 1
CV269=10 zmień na 2
wyłączy to światła czerwone z klawisza F0
Na F4 są zrąbane światła mocne, bo rozświetla się tylko górny reflektor, a nie wszystkie, ale tym sposobem, bez grzebania w CV, zaświecą się nam również światła czerwone.
Aby wyłączyć jazdę manewrową spod F7 musimy zmienić CV31=31, na 17, potem CV32 na 0, choć niby ta wartość już jest w tym rejestrze i w cv344=2 wpisać 0 i w CV352=2 wpisać również 0.
Jeśli sięmylę to proszę mnie poprawić.
 

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
477 8 0
@Elvis - gorące dzięki.
Czy masz gdzieś szczegółową instrukcję po angielsku, która pomogłaby zmapować wyjścia pod funkcje? Szukałem na stronie PIKO pod innymi lokomotywami oraz pod pustym dekoderem, ale nie ma...

Teraz potrzebujemy przenieść jakąś F na F25, żeby zwolnić miejsce na światła czerwone. Do tego - przynajmniej u mnie - przy światłach manewrowych i mocnych (F4 i F5) świecą mi się zarówno manewrowe jak i czerwone... :)
 

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
477 8 0
Mały efekt reverse engineeringu z dzisiejszego wieczoru:

Przy CV31=17 oraz CV32=0 mamy bloki po 8 CV dla każdej funkcji (niekiedy z kierunkiem) zaczynając od CV257:
F0 przód - CV257
F0 tył - CV265
F1 - CV273
F2 - CV281
F3 - CV289
F4 przód - CV297
F4 tył - CV305
F5 - CV313
F6 przód - CV321
F6 tył - CV329
F7 przód - CV337
F7 tył - CV345


Tyle zbadałem. Pewnie idzie jeszcze wyżej i jest modyfikowane przez CV31 i CV32.

Jak mówiłem każdy blok ma 8 CV. Na przykładzie F0f udało mi się zidentyfikować:
CV257 - kierunek. =16 - świeci w obie strony, =20 - świeci w jedną stronę, =24 - świeci w drugą stronę, =64 - jest dla dźwiękowych F, czyli np. F1 (CV 273) albo F2 (CV281).
CV258 - nie wiem co to jest. EDIT: wygląda na to, że wpisujemy tu nr F pod który podpięty jest cały blok. 0 oznacza F0, 1 oznacza F1, itd. Innymi słowy kombinacja CV257 i CV258 decyduje dla której F i kierunku jest dany blok.
CV259, CV260 - adresy banków dźwiękowych. Jeśli na CV257 ustawilibyśmy =64, to przy CV259 =127 i CV260 =2 (trąbka - można porównać ustawienia analogicznie z F2) coś tam się odzywa, ale przestaje też świecić. Nie wiem jaka kombinacja tu zadziała razem ze świeceniem.
CV261 - wyjścia. Bit 1 F0f, bit 2 F0r, bit 3 AUX1, itd.
CV262 - jeszcze wyjścia :) bo w CV261 nie starczy bitów np. na AUX7. CV262 =1 daje właśnie AUX7.
CV263, CV264 - jakieś ustawienia motoru. np. CV264 =2 daje jazdę manewrową na włączonym F0 dla kierunku przód

Do kolejnych F i kierunków zgodnie z wcześniejszym spisem trzeba dodać wielokrotność 8-mki.

Jak widać moja wiedza tutaj jest szczątkowa. Jeśli ktoś zechce się podzielić swoimi odkryciami jakie ustawienia CV co dokładnie dają, to wszyscy skorzystamy. W szczególności interesowałoby mnie teraz jak ustawić światła manewrowe (F6), żeby ich zapalenie gasiło światła czerwone (teraz u mnie na F4, czyli tam gdzie były długie razem z czerwonymi)

Co do świateł długich to AUX5 fizycznie ma tylko światło górne jaśniejsze, ale nie wiem jak to jest zrealizowane.
Ja zrezygnowałem ze świateł długich i używając CV301 oraz CV309 steruję wyłącznie czerwonym światłem.

I taka uwaga końcowa - nie odpowiadam za poprawność powyższego reverse engineeringu. Na wszelki wypadek kartka i długopis w dłoń przed każdą zmianą i zapisywać :D
 
Ostatnio edytowane:

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.735 62 3
@Elvis - gorące dzięki.
Czy masz gdzieś szczegółową instrukcję po angielsku, która pomogłaby zmapować wyjścia pod funkcje? Szukałem na stronie PIKO pod innymi lokomotywami oraz pod pustym dekoderem, ale nie ma...

Teraz potrzebujemy przenieść jakąś F na F25, żeby zwolnić miejsce na światła czerwone. Do tego - przynajmniej u mnie - przy światłach manewrowych i mocnych (F4 i F5) świecą mi się zarówno manewrowe jak i czerwone... :)
Nie mam instrukcji do tego dekodera. Zmian dokonywałem przez programator i sprawdzałem multimausem.
Po wprowadzonych przeze mnie zmianach przy światłach manewrowych czerwone się nie świecą.
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.875 15 1
Po wprowadzonych przeze mnie zmianach przy światłach manewrowych czerwone się nie świecą.
A mnie po wprowadzeniu tych zmian lokomotywa zrobiła okrążenie po makiecie po czym jak się zatrzymała tak już zero reakcji. Nie wiem na ile to jest związane z wprowadzeniem tych zmian ale model nie reaguje. Nie ma dźwięku, świateł, dosłownie nic. Nie da się też wrócić do ustawień fabrycznych dekodera. Oczywiście światła przestały świecić i zaraz po przeprogramowaniu wszystko było ok.
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.735 62 3
A mnie po wprowadzeniu tych zmian lokomotywa zrobiła okrążenie po makiecie po czym jak się zatrzymała tak już zero reakcji. Nie wiem na ile to jest związane z wprowadzeniem tych zmian ale model nie reaguje. Nie ma dźwięku, świateł, dosłownie nic. Nie da się też wrócić do ustawień fabrycznych dekodera. Oczywiście światła przestały świecić i zaraz po przeprogramowaniu wszystko było ok.
Nie ma takiej możliwości, żeby wprowadzone zmiany spowodowały taką reakcję.
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.735 62 3
Dziś wraz z LeoSound wybraliśmy się na umówione spotkanie z jedną piękną, choć nieco sztywną panienką. Po prostu z trumną.
20230907_153514.jpg

Instruktor zajął się kontrolą maszynisty, a Leo zajął się budzeniem do życia małych włochatych istot.
20230907_153906.jpg

Jako, że za bardzo broiły poprzywiązywaliśmy je w różne, straszne dla nich miejsca.
20230907_154500.jpg
20230907_154818.jpg

Przewieźliśmy je po całej gliwickiej hałdzie.
Jak już miały dość, to obiecały, że będą grzeczne i ładnie opowiedzą czego się nasłuchały w czasie tej przejażdżki
20230907_160636.jpg


Szkoda, że poprzednie nagrania nie wyszły, bo już dziś byłby gotowy dźwięk. A tak przyjdzie jeszcze trochę poczekać.
Ale przecież to dopiero pierwszy model ukazał się na rynku, a pewnie trzeba będzie tego trochę udźwiękowić.
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.875 15 1
W Piko blaszki do obierania prądu z kół są prawie na płasko. Proponuje przeczyścić styki i odgiąć blaszki.
Blaszki są ok tym bardziej, że lokomotywa normalnie jeździła. Nagle się zatrzymała po przejechaniu zabrudzonego odcinka toru i już nie ma żadnej reakcji ani w cyfrze ani w analogu. Model będzie do reklamacji.
 
Reakcje
33 2 0
Gdyby kogoś interesowało wnętrze modelu SM31 od Piko. Przyznam, że dość imponujące w porównaniu z takimi starociami jak SM42.
Co ciekawe już wersja analogowa ma wbudowany kondensator widoczny po prawej oraz jakby dość sporą komorę rozonansową dla głośnika. Taśmy od oświetlenia są łatwo wypinane przez obrócenie zatrzasku na zasadzie dźwigni, bez oporu w stronę głośnika.
Ja do swojej zakładam dodatkowo dekoder dźwięku ESU.
Ps. Dźwięki są piękne, dużo milsze dla ucha niż te od Piko
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
763 85 8
Gdyby kogoś interesowało wnętrze modelu SM31 od Piko. Przyznam, że dość imponujące w porównaniu z takimi starociami jak SM42.
Co ciekawe już wersja analogowa ma wbudowany kondensator widoczny po prawej oraz jakby dość sporą komorę rozonansową dla głośnika. Taśmy od oświetlenia są łatwo wypinane przez obrócenie zatrzasku na zasadzie dźwigni, bez oporu w stronę głośnika.
Ja do swojej zakładam dodatkowo dekoder dźwięku ESU.
Ps. Dźwięki są piękne, dużo milsze dla ucha niż te od Piko
Tak przy okazji dyskusji na temat zmian CV, poniżej kilka uwag odnośnie zmian w dekoderze ESU:
”Changing CVs: The best way to do light CV changes, such as changing the horn, bell, or speed matching, is through your preferred NMRA compliant DCC command system. Once you’ve changed a CV, remove the locomotive from track power for a few seconds for the change to take effect. If you have a capacitor installed and enabled, leave the locomotive off track power until the capacitor is drained. A good way to judge this is to leave a headlight on. Once the headlight has turned off, you know that the capacitor has been drained and the locomotive can be placed back on track power.”
Oczywiście dobrze jest się zapoznać ze szczegółami oryginalnej instrukcji dostępnej na stronie ESU.
 

Podobne wątki