• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii SM31 (typ 411D)

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.875 15 1
Dziś odebrałem swoją SM31. Model rzeczywiście jest wykonany z dbałością o każdy detal. Dźwięki fajne chociaż poziom głośności dźwięków poza silnikiem mógłby być nieco wyższy.

Jednak zwróciłem uwagę na niemożność wyłączenia świateł czerwonych w modelu z fabrycznym dekoderem 5.1. Żadna opcja nie przewiduje wyłączenia świateł końca pociągu i świecą one zarówno pod F1 jak i F4 (światła pociągowe). Czy u Was jest taki sam problem?
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.735 62 3
I tak to jest z fabrycznymi dekoderami. Niekoniecznie od Piko. Zawsze coś jest sponiewierane.
Nam przy nagrywaniu dźwięku w Tarnowskich Górach, też nie wszystko wyszło. Ale jak się wszystko poskłada, to za parę dni nagramy dźwięki trumny pod obciążeniem i z drobnym poślizgiem będzie dostępny schemat na dekodery Esu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
Jednak zwróciłem uwagę na niemożność wyłączenia świateł czerwonych w modelu z fabrycznym dekoderem 5.1. Żadna opcja nie przewiduje wyłączenia świateł końca pociągu i świecą one zarówno pod F1 jak i F4 (światła pociągowe).
Najpierw zastrzegam, że nie mam tego modelu, a swoje "mądrości" formułuję tylko na podstawie instrukcji, ściągniętej ze strony Piko. Wydaje się, że problem polega na niewłaściwym mapowaniu wyjść funkcyjnych. Faktycznie, w opisie przypisania funkcji do klawiszy F (wersja z fabrycznym dźwiękiem) nie ma możliwości wyłączenia świateł końcowych. Jednak z opisu wykorzystania wyjść funkcyjnych wynika, że światła czerwone są podłączone do oddzielnych wyjść AUX1 i AUX2, a nie do tych samych wyjść, co światła białe. Tak więc teoretycznie powinno dać się tak zmapować wyjścia, by oddzielnym klawiszem włączać i wyłączać światła końcowe, niezależnie od świateł białych, włączanych klawiszem F0. Na pytanie czy i jak da się to zrobić w dekoderze fabrycznym, nie znam odpowiedzi. Nie mam też pojęcia, dlaczego takiego mapowania nie wykonał producent.
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.875 15 1
Na pytanie czy i jak da się to zrobić w dekoderze fabrycznym, nie znam odpowiedzi.
Tak, da się to zrobić. Niestety na opublikowanie projektu przez PIKO możemy czekać miesiącami jak nie latami. Do tej pory nie ma np projektu EN57 a wyszły już ich dwie wersje. Pozostaje mieć nadzieję, że znajdzie się ktoś, komu uda się te światła rozłączyć i zmapować np pod F26 i oczywiście zechce się tą wiedzą podzielić :)

Nie mam też pojęcia, dlaczego takiego mapowania nie wykonał producent.
Producent już nie pierwszy raz połączył na stałe światła końca pociągu z pociągowymi. Np w SU46 tylko tam udało się to bez problemu ogarnąć dzięki opublikowanemu projektowi.

Szkoda również, że producent nie zabudował w tym modelu UPS. Miałem nadzieję, że w nowych modelach to będzie już standard.
 

ogi76

Użytkownik
Reakcje
143 10 0
Tak, da się to zrobić. Niestety na opublikowanie projektu przez PIKO możemy czekać miesiącami jak nie latami. Do tej pory nie ma np projektu EN57 a wyszły już ich dwie wersje. Pozostaje mieć nadzieję, że znajdzie się ktoś, komu uda się te światła rozłączyć i zmapować np pod F26 i oczywiście zechce się tą wiedzą podzielić :)



Producent już nie pierwszy raz połączył na stałe światła końca pociągu z pociągowymi. Np w SU46 tylko tam udało się to bez problemu ogarnąć dzięki opublikowanemu projektowi.

Szkoda również, że producent nie zabudował w tym modelu UPS. Miałem nadzieję, że w nowych modelach to będzie już standard.
Dobrze zrozumiałem - w modelu SM31 Piko nie ma UPS'a? Wczoraj odebrałem (z fabrycznym dekoderem), jeździłem po brudnych torach i zero migania świateł. Dla porównania Vectron od Roco z fabrycznym dekoderem nie tylko "mrugał:, ale i szarpał na tych samych torach.
Jesli tam nie ma UPS'a to musi być genialny odbiór prądu.
 

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
477 8 0
Wydaje mi się, że na rysunkach w instrukcji widziałem kondensator. Czy ktoś już rozbierał model w wersji cyfrowej (52302) i mógłby potwierdzić?
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.659 51 2
Dobrze zrozumiałem - w modelu SM31 Piko nie ma UPS'a? Wczoraj odebrałem (z fabrycznym dekoderem), jeździłem po brudnych torach i zero migania świateł. Dla porównania Vectron od Roco z fabrycznym dekoderem nie tylko "mrugał:, ale i szarpał na tych samych torach.
Jesli tam nie ma UPS'a to musi być genialny odbiór prądu.
A który dokładnie Vectron?


Ale mam również pytanie dotyczące samej lokomotywy SM31 - spotkałem się z tezą, iż wózki SM31 są takie same jak w lokomotywach SP45/SU46. Czy to prawda? Nie jestem znawcą tematu, jednak z uwagi na różnych producentów (Fablok i Cegielski), wydaje się to mało prawdopodobne (choć w czasach socjalizmu oczywiście możliwe).
 
Ostatnio edytowane:

rprail

Znany użytkownik
Reakcje
1.171 56 1
Ale mam również pytanie dotyczące samej lokomotywy SM31 - spotkałem się z tezą, iż wózki SM31 są takie same jak w lokomotywach SP45/SU46. Czy to prawda? Nie jestem znawcą tematu, jednak z uwagi na różnych producentów (Fablok i Cegielski), wydaje się to mało prawdopodobne (choć w czasach socjalizmu oczywiście możliwe).
W sumie ja też znawcą nie jestem ;)
IMG_20230906_102812.jpg
 

ogi76

Użytkownik
Reakcje
143 10 0
A który dokładnie Vectron?


Ale mam również pytanie dotyczące samej lokomotywy SM31 - spotkałem się z tezą, iż wózki SM31 są takie same jak w lokomotywach SP45/SU46. Czy to prawda? Nie jestem znawcą tematu, jednak z uwagi na różnych producentów (Fablok i Cegielski), wydaje się to mało prawdopodobne (choć w czasach socjalizmu oczywiście możliwe).
Vectron Roco 71800
 
Reakcje
439 294 188
A który dokładnie Vectron?


Ale mam również pytanie dotyczące samej lokomotywy SM31 - spotkałem się z tezą, iż wózki SM31 są takie same jak w lokomotywach SP45/SU46. Czy to prawda? Nie jestem znawcą tematu, jednak z uwagi na różnych producentów (Fablok i Cegielski), wydaje się to mało prawdopodobne (choć w czasach socjalizmu oczywiście możliwe).
a co ma socjalizm z tym wspolnego?
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.726 39 4
Socjalizm ma trochę do tego, gdyż starano się wtedy unifikować i typizować produkcję a nie tworzyć kilka podobnych wyrobów trochę się różniących. Np wózki 4ANc, były produkowane w ZNTK Opole dla HCP i Pafawagu.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.686 124 86
Jezeli konstrukcje są udane to jak najbardziej z wielu względów standaryzacja jest pożądana. Zmniejsza koszty właściwie w każdym względzie.
 

Podobne wątki