• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii SM31 (typ 411D)

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
692 20 0
Pytanie do kolegów którzy byli i widzieli SM31-108 w Sosnowcu.
Jaki ma na żywo kolor blado zielony jak na zdjęciach Piko, czy soczyście zielony jak na wizualizacji?
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.117 87 0
... to chyba można wypuścić bez daty rewizji, w końcu wszystkie SM31 zostały wyprodukowane w epoce IV. Taka nówka sztuka, prosto z fabryki.
Zdarzało mi się usuwać datę rewizji z modeli PIKO, albo zmieniać na wcześniejszą, jeśli miałem pewność, że pojazd wyglądał tak samo.

Zresztą PIKO (i nie tylko oni) też czasem wypuszczało modele bez daty rewizji, dla odwzorowania stanu fabrycznego. Tutaj tego nie zrobili - ciekaw jestem, czy mieli inny powód poza oceną popytu?

Notabene wypuszczenia modelu z przełomu ep. IV/V nie uważam za błąd, tylko za wynik oceny sprzedaży. Po cichu liczyłem chociaż na IVb... Ale cóż, będzie kolejna oszczędność w tym roku :D

Komuś innemu może akurat pasować. Bądźmy tolerancyjni.

Teraz Piko będzie miało "twarde" dane że w przypadku Trumny IV epoka nie sprzedaje sie szczególnie
Obawiam się, że tak moga uznać, jeśli tylko sprzedaż nowszego malowania będzie wyższa, niż tego z 1989. Krzykną "hurra!" i przypuszczą frontalny atak na ep. V/VI. Podobnie jak z ET22, kiedy zalali rynek modelami z IVc/V/VI, zanim łaskawie zrobili jeden pasujący IVb (po usunięciu rewizji).

Jako zbieracz ep. IVa (czasem kompromisowo IVb) obserwuję, że mój portfel z roku na rok coraz bardziej odpoczywa...
 
Ostatnio edytowane:

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.346 473 107
Mnie osobiście od dość dawna irytuje u PIKO filozofia tworzenia modeli z przełomu epok. Model uzyskuje malowanie z epoki mijającej , przez co nie ma wyglądu charakterystycznego dla epoki w którą wchodzi. Najlepszy przykład (kolejny już) mamy teraz z tymi dwoma SM31. Ani oliwka nie jest klasyczna dla epoki 5a, ani ta zielona dla epoki 6.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.896 111 11
Jeżeli nie dysponuje się realną datą rewizji z IV epoki . To wybiera się udokumentowaną atrakcyjną terytorialnie lokomotywownię ! i numer lokomotywy czyli zwiazaną z długoletnią obecnością trumien ewentualnie typową dla nich krainę w IV epoce...
I dorabia się datę rewizji ( aby nie była to niedziela ) - tu ma miejsce logiczny kompromis w danych ! :obcy:
A mogli zostawić, tak jak było jako czyli wrocławską "osiemdziesiątke" i zerknąć na rewizje z loka EFC:devil:
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.132 129 19
A mogli zostawić, tak jak było jako czyli wrocławską "osiemdziesiątke" i zerknąć na rewizje z loka EFC:devil:
Gdyby PIKO wzorowało się na modelu SM31-080 wyprodukowanym przez EFC Loko, to na forum "zjechanoby" PIKO, że nie potrafiło dobrze odwzorować pierwowzoru... pomijam już fakt, że byłyby dwa identyczne, a tak są dwa różne. Też liczyłem na wcześniejszy okres epoki IV...
 
OP
OP
SU45-034

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
802 89 3
Gdyby PIKO wzorowało się na modelu SM31-080 wyprodukowanym przez EFC Loko, to na forum "zjechanoby" PIKO, że nie potrafiło dobrze odwzorować pierwowzoru... pomijam już fakt, że byłyby dwa identyczne, a tak są dwa różne. Też liczyłem na wcześniejszy okres epoki IV...
A z czego wynika wybór 108, która w tym okresie już nie miała drabinki?
 
OP
OP
SU45-034

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
802 89 3
A to nie jest tak, że te drabinki były luźno zakładane/zdejmowane?
Jak odwzorowywałem model SM31-111 SKPL raz drabinka była, raz jej nie było, w zależności od daty wykonania zdjęcia, ale okres rewizji maszyny ten sam.
Zobacz załącznik 1064713
Nie sugerowałbym się drabinką na lokomotywie SKPL. Wygląda na dorabianą, choć oczywiście mogę się mylić.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
to jak to jest z naprawą rewizyjną lokomotywy ze zdjęcia w poście 323, bo jakoś nie pasuje do Twojego sposobu rozumowania zapisów w tabelce o rewizjach z postu 332?
Przyznam, że nie bardzo rozumiem pytanie, więc jeszcze raz: dawniej (bardzo dawno) datę po polsku pisano zawsze w układzie dzień - miesiąc - rok, oddzielając grupy cyfr kropkami. Przy mniej oficjalnych pismach stosowano różne uproszczenia, jak podanie roku dwiema cyframi, a w liczbie dni i miesięcy można było nie pisać na początku zera, np. 3.7.68 - każdy i tak wiedział, że chodzi o 3 lipca 1968 roku. Według układu miar SI (nie pamiętam, od kiedy dokładnie to obowiązuje, ale już dość długo) datę należy jednak pisać odwrotnie, zaczynając od roku, potem miesiąc i dzień i oddzielając kolejne pozycje kreskami (myślnikami). W tym układzie obowiązkowo rok należy pisać czterema cyframi, a liczbę miesięcy i dni - dwiema cyframi: RRRR-MM-DD, np. 1984-04-25, co należy odczytywać jako 25 kwietnia 1984 roku. Niestety, mało kto stosował się w 100% do normy i dlatego powstał gigantyczny bałagan, ponieważ w praktyce stosowano najróżniejsze, całkowicie "nielegalne" uproszczenia i zmiany, przede wszystkim przez pisanie tylko dwóch ostatnich cyfr liczby roku. W dodatku jedni pisali w układzie rok - miesiąc - dzień, a inni odwrotnie, oddzielając poszczególne grupy albo kreską, albo kropką. Przy datach od roku 2000 powoduje to liczne nieporozumienia. I właśnie z takim przykładem mamy do czynienia w omawianym modelu. Zapis 08.11.07 można rozumieć dwojako: 8 listopada 2007 roku, za czym może przemawiać użycie kropek, a nie kresek (myślników), ale też 7 listopada 2008 roku, jeżeli autor zapisu niekonsekwentnie i nieprawidłowo zastosował zapis odwrotny (wg układu SI), z rokiem na początku, ale wtedy (1) rok powinien być w całości (2008), a (2) zamiast kropek powinny być myślniki.

Oczywiście nie jest to chyba wada modelu, bo pewnie w oryginale tak było, ale to już inna sprawa. Ja nie wiem, jaka była naprawdę ta data, bo nawet, jeżeli w oryginale tak właśnie była ona zapisana, to nic z tego nie wynika, mogło być i tak, i tak.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.976 275 41
Jeszcze pytanie czy można zamknąć oczy na tędatę rewizyjną ? :podstepny:

Mam takie kryterium : jeżeli dany numer był w identycznym malowaniu / wersji w tej samej lokomotywowni zadowalajaco wcześniej czy zadowalająco później ...to zamknąć oczy na tą datę rewizji można. :rolleyes:

SM31 012 przydziały
MD Bytom od 1 stycznia 1977 do 9 maja 1991 - czyli połowa epoki IVb, cała IVc i początek Va
MD Rybnik od 10 maja 1991 do 30 czerwca 1997
MT Czechowice Dziedzice od 1 lipca 1997 do 14 grudnia 1998
Oczekuje złomowania od 15 grudnia 1998

Złomowana XX.XX.XXXX

Źródło :
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&id=11691&title=SM31-0


Mam Kolegę z Bytomia aktualnie mieszkającego w Łodzi zapewnił że bieże aż 7 sztuk !
Jedna w pokoju na stole, druga na ścianie w rękawie prez. , trzecia w biurze w pracy, czwarta ukryta, piąta w sypialni obok łóżka, szósta na makietę i siódma rezerwa na makietę ... :)
 

1986Andy

Użytkownik
Reakcje
52 5 0
Nie wiem czy to ważne ale w modelu SM-108 zderzaki (bufory) są z ruchomą pochwą (rozwiązanie nowsze stosowane obecnie) a nie ruchomym tłoczyskiem (rozwiązanie starsze).
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.683 15 0
Nie wiem czy to ważne ale w modelu SM-108 zderzaki (bufory) są z ruchomą pochwą (rozwiązanie nowsze stosowane obecnie) a nie ruchomym tłoczyskiem (rozwiązanie starsze).
Rzeczywiście tak jest
Gdyby zastosowali zderzaki takie jak w SM31-012 byłoby ok, a tak... szkoda.
Szczegół może nie jest bardzo istotny, ale jednak można było zrobić jak należy.
 

Ty2-911

Użytkownik
Reakcje
11 0 0
Mnie bardziej martwi kolor SM31-108, na zdjęciach z Sosnowca jest on zdecydowanie inny niż na stronie Piko czy też zdjęciach oryginału.
Ja również jestem zaniepokojony kolorem zielonej SM31. Tym bardziej, że na stronie PIKO wygląda tak:
1721251502260.jpg

https://www.piko-shop.de/en/artikel/ger-diesellok-sm31-pkp-v-41416.html?lang=en

To jest zupełnie inny odzień zieleni.

I jeszcze jedno pytanie - czy zderzaki nie powinny być takie jak w niebieskiej PKP Cargo ?
(jak patrzę na te dostępne już zdjęcia oliwkowej i zielonej SM31, to wydaje mi się, że tarcze zderzakowe są jakieś mniejsze)
Czy tak ma być ?
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.117 87 0
poza datą rewizji, którą da się odczytać tylko pod lupą, lokomotywa wyglądała dokładnie tak samo, jak 5 czy 10 lat wcześniej.
Czy to jest potwierdzona informacja? Jeżeli można otrzymać model z 1977 przez samo zmycie rewizji, to byłoby bardzo kuszące. Ale to wymagałoby jakiegoś dowodu, w postaci zdjęcia albo opisu fabrycznego malowania. Po naprawie mogli przecież pomalować inaczej (vide gruntowna zmiana malowania lokomotyw SM42).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
Czy to jest potwierdzona informacja? Jeżeli można otrzymać model z 1977 przez samo zmycie rewizji, to byłoby bardzo kuszące. Ale to wymagałoby jakiegoś dowodu, w postaci zdjęcia albo opisu fabrycznego malowania.
Nie mam żadnych twardych "dowodów", wiem tylko tyle, że lokomotywy SM31 w latach 70. i 80. były malowane na oliwkowo z pomarańczowym pasem. A co do "opisu fabrycznego malowania", to model może przedstawiać lokomotywę w tamtych latach, ale już po jakimś okresie eksploatacji, niekoniecznie prosto z fabryki. Może warto poszukać samemu zdjęć albo filmów z dawnych lat? Trochę tego w sieci jest. Ja nie zamierzam szukać "dowodów"... :p
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
412 5 2
Ja również jestem zaniepokojony kolorem zielonej SM31. Tym bardziej, że na stronie PIKO wygląda tak:
Zobacz załącznik 1064771
https://www.piko-shop.de/en/artikel/ger-diesellok-sm31-pkp-v-41416.html?lang=en

To jest zupełnie inny odzień zieleni.

I jeszcze jedno pytanie - czy zderzaki nie powinny być takie jak w niebieskiej PKP Cargo ?
(jak patrzę na te dostępne już zdjęcia oliwkowej i zielonej SM31, to wydaje mi się, że tarcze zderzakowe są jakieś mniejsze)
Czy tak ma być ?
Na wizualizacji jest kolor poprawny zbliżony do tego zdjęcia ze strony "ilostanu" wykonanego w 2008r. Na zdjęciu firmowym modelu pokazanym przez Przystaneksklep.pl jest niepoprawny w dodatku bez jednego bufora:D.

1721295453653.jpg

1721295695563.png
 

Podobne wątki