• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii Pm2

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.256 88 0
Macie miejsce na takie bajery?
Akurat w parowozie, który ma napęd w tendrze, można zrobic miejsce na wszystko :D
Tutaj przykładowy opis podobnego projektu: https://www.stummiforum.de/t157212f27-Projekt-S-M-rklin-H-getakter-Raucherzeuger.html

Wszystko zależy od poziomu zabawy na który chcemy wejść
Tak - to jest wybór, pomiędzy poziomem zabawy a poziomem zachowania malatury modelu.


A w ogóle, w przedmiotowym Pm2, PIKO montuje generator dynamiczny, czy zwykły? Czy ktoś ma i może potwierdzić?
 

Marcub85

Aktywny użytkownik
Reakcje
300 8 1
A w ogóle, w przedmiotowym Pm2, PIKO montuje generator dynamiczny, czy zwykły? Czy ktoś ma i może potwierdzić?

Tam jest zwykły generator. Tak wynika ze strony i z instrukcji.
Modelu jeszcze nie mam.
Na stronie jest co prawda napisane że model ma fabrycznie zintegrowany generator pary (dymu) ale to będzie na 99% tak jak w np. Oko1-12, dymu było więcej gdy model jechał, a mniej gdy stał.

Ogólnie nie kojarzę modelu Piko w skali H0 z dynamicznym generatorem dymu (czyli z wiatraczkiem) choć nie znam wszystkich modeli. Myslałem kiedyś że BR83 (Piko 55917) ma taki ale tam też jest zwykły generator dymu.

Może ktoś wskaże model od Piko z takim wyposażeniem (prawidziwie dynamiczny generator dymu)?
 
Ostatnio edytowane:

prezesedi

Aktywny użytkownik
Reakcje
350 2 0
A w ogóle, w przedmiotowym Pm2, PIKO montuje generator dynamiczny, czy zwykły? Czy ktoś ma i może potwierdzić?

Tam jest zwykły generator. Tak wynika ze strony i z instrukcji.
Zgodnie z katalogiem Piko na 2023r. z góry było zakładane, że dynamiczny generator otrzyma jedynie wersja BR03 DB wydana jako PIKO EXPERT PLUS
1703083963985.png

Natomiast zarówno wersja PKP jak i DR występować będą bez generatora (analog) i ze zwykłym generatorem (DCC)
1703084135358.png
 

Marcub85

Aktywny użytkownik
Reakcje
300 8 1
Zanim to napisałem to dla pewności sprawdziłem nawet czy w instrukcji/elementach jest taki moduł jak w Roco czy Esu - komora generatora pary z wiatrakiem. Nie ma tego w tym modelu, tam jest zwykły generator (typu Seuthe) sterowany dekoderem. Może to jest zgrane z dźwiękiem i zsynchronizowane z obrotem kół (a raczej ruchem korbowodów, tłoka silnika, ale wynika to z obrotu kół bo płytka posiada czujnik i koła w wersji DC są inne niż do analogowej wersji) ale wiatraka tam nie ma. Efektu wydmuchu pary nie uzyskasz, nawet na tym filmie to nie robi wrażenia.


Ponadto - jest to ten sam typ generatora pary jaki jest użyty w modelu Oko1-12. Strzela radośnie (pstrykanie jest wyraźnie słyszalne, spójrz na 12.17 min tego filmu), na tym filmie BR. 83 Expert Plus widzę te same efekty co u mnie. To tylko potwierdza że wiatraka tam brak.

Wracając do tematu Pm2 i przywołanej tu wersji BR03 Expert Plus - spodziewam się tego samego efektu. Zsynchronizowanie dźwięku pewnie będzie wynikało z faktu że koła w tej wersji będą miały element czujnika, podwozie lokomotywy będzie posiadało jakiś odbiornik tego czujnika (coś w stylu czujnik Halla) i to będzie odpowiednio skonfigurowane z dekoderem, a ten z kolei poda sygnał odpowiednio na generator pary.

Podtrzymuję nadal moją teorię że Piko dotychczas nie ma generatora dymu prawdziwie dynamicznego, z napędem z wiatrakiem. Efektu wyrzutu brak.
 

Lucjan P

Aktywny użytkownik
Reakcje
309 8 0
Może to jest zgrane z dźwiękiem i zsynchronizowane z obrotem kół (a raczej ruchem korbowodów, tłoka silnika, ale wynika to z obrotu kół bo płytka posiada czujnik i koła w wersji DC są inne niż do analogowej wersji)

Zsynchronizowanie dźwięku pewnie będzie wynikało z faktu że koła w tej wersji będą miały element czujnika, podwozie lokomotywy będzie posiadało jakiś odbiornik tego czujnika (coś w stylu czujnik Halla) i to będzie odpowiednio skonfigurowane z dekoderem
W filmach, do których link wrzuciłem kilka postów wyżej tak to wygląda. Dokładnie takie odniosłem wrażenie, że dźwięk jest zsynchronizowany. Czyli i tak na plus, bo w OKo1 koła sobie, prędkość sobie a dźwięk sobie. To już Rocowska Ojejka ma lepiej to rozwiązane, bo tam jest na słuch inny "sampel" na rozruch a inny na jazdę.
A w OKo jest cały czas ten sam dźwięk odtwarzany w pętli. No ale Pmka jest sporo droższa, to może się postarali...
 

Piter75

Aktywny użytkownik
Reakcje
828 46 0
Czy ktoś już testował ten generator dymu? Na ile minut/sekund wystarcza jedno zakropienie i le to kropel płynu? Bo w mojej TKt1 od Piko 3-4 krople plynu Piko wystarczają na około 1 ninutę "kopcenia". A jak za dużo wleje to przestaje kopcic.
 

Lucjan P

Aktywny użytkownik
Reakcje
309 8 0
Czy ktoś już testował ten generator dymu? Na ile minut/sekund wystarcza jedno zakropienie i le to kropel płynu? Bo w mojej TKt1 od Piko 3-4 krople plynu Piko wystarczają na około 1 ninutę "kopcenia". A jak za dużo wleje to przestaje kopcic.
W instrukcji do Seuthe (bo to jest prawdopodobnie generator Seuthe) Powinno być w dziesiątych mililitra. Z tego co pamiętam do OKo było chyba 0,3ml. Jedna kropla to było chyba 0,1ml. Najlepiej mieć strzykawkę z podziałką co 0,1ml.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.256 88 0
Podtrzymuję nadal moją teorię że Piko dotychczas nie ma generatora dymu prawdziwie dynamicznego, z napędem z wiatrakiem. Efektu wyrzutu brak.
Dzięki za "research" ;)

Ja pisałem o możliwościach użycia Pm2 z dekoderem ESU (lub ddowolnym) i zamontowania generatora dymu nie gorszego (a może nawet lepszego) niż PIKO montuje w wersji ze swoim dekoderem. Czyli można uniknąć dekodera PIKO, a dym mieć taki sam (lub lepszy). O to pytali tutaj koledzy i mam nadzieję, że ta kwestia jest rozstrzygnięta.

Co do porównania generatorów PIKO (zwykłych lub tych z Expert Plus) z innymi producentami, nie zaprzeczam, że PIKO nie ma najnowszego krzyku mody. Co jednak do porównania w/w wersji Pm2 analog vs. Pm2 DCC vs. BR003 Expert Plus, nie ma znaczenia.

O ile generator PIKO (np. ten od BR003 DB, albo od BR83) powinno się udać włożyć "od ręki", to zamontowanie generatora z komorą i wiatraczkiem np. ESU byłoby możliwe, gdyby wybebeszyć kocioł lokomotywy z części balastu. Jeden z wielu możliwych kroków ew. konwersji PIKO Pm2. Ale to temat daleko wykraczający poza porównanie Pm2 z fabrycznym dekoderem PIKO vs. wersji analogowej z zamontowanym innym dekoderem.
 
Ostatnio edytowane:

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.879 15 1
Czy ktoś już testował ten generator dymu? Na ile minut/sekund wystarcza jedno zakropienie i le to kropel płynu? Bo w mojej TKt1 od Piko 3-4 krople plynu Piko wystarczają na około 1 ninutę "kopcenia". A jak za dużo wleje to przestaje kopcic.
Testowałem właśnie generator jak i inne funkcje parowozu. Na początek zaznaczę, że generator jest standardowy a wydmuchy w żaden sposób nie są zsynchronizowane z obrotami kół. Kopci także na postoju z taką samą mocą. Do generatora wchodzi tyle płynu ile na zdjęciu. Nie wiem ile to będzie w ml bo strzykawka nie ma żadnej miary. Jest to strzykawka dołączana do destylantów Seuthe. O dziwo płynu starcza na 16 minut ciągłego kopcenia co jest zdecydowanym rekordem wśród moich parowozów.

received_369044928966896.jpeg


Oświetlenie od strony technicznej leży i kwiczy. Chociaż postarano się o cieplejszą barwę światła i nie jest już takie trupioblade jak w OKo1 czy TKt1 to nie ma polskich świateł manewrowych. Za to czerwone włączamy osobno lewą i osobno prawą stronę. Nie wiem po co takie coś. Lepiej byłoby włączać oddzielnie prawy i lewy reflektor światła białego. Oświetlenie paleniska czerwone zamiast być pomarańczowym bo taką właśnie poświatę daje ogień. Oświetlenie budki ujdzie ale tak to jest zaprojektowane, że klapy otwieranej na dachu się nie zrobi.

Brakuje oczywiście oświetlenia rewizyjnego podwozia. Co jak co ale w takiej pośpiesznej maszynie dało by to piękny efekt. Pewnie kiedyś sobie to sam zrobię.

Stopnie na czołownicę powinny być czarne a nie pomarańczowe, zgarniacze tendra również są pomarańczowe a powinny być czerwone.

Chciałem założyć imitację osłon trzonów tłokowych i niestety się nie da bo w cylindrach nie ma otworu. By to zrobić trzeba model rozebrać i takie otwory nawiercić. No cóż. To tyle na tą chwilę co wyłapałem.
 
Ostatnio edytowane:

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.673 52 2
Wracając do tematu Pm2 i przywołanej tu wersji BR03 Expert Plus - spodziewam się tego samego efektu. Zsynchronizowanie dźwięku pewnie będzie wynikało z faktu że koła w tej wersji będą miały element czujnika, podwozie lokomotywy będzie posiadało jakiś odbiornik tego czujnika (coś w stylu czujnik Halla) i to będzie odpowiednio skonfigurowane z dekoderem, a ten z kolei poda sygnał odpowiednio na generator pary.

Podtrzymuję nadal moją teorię że Piko dotychczas nie ma generatora dymu prawdziwie dynamicznego, z napędem z wiatrakiem. Efektu wyrzutu brak.
Moim zdaniem Piko nie ma systemu dynamicznego dymu rozumianego tak jak kolega napisał (z zbiornikiem na dym i wiatrakiem). Jest jednak pewna różnica pomiędzy zwykłymi wersjami dźwiękowymi ich parowozów wyposażonymi w generatory dymu a w wersjami Expert Plus - wyposażonymi dodatkowo w automatyczne sprzęgi oraz i to jest tutaj najbardziej istotne - w dekoder Piko 5.1 (wersje wyłącznie dźwiękowe mają dekodery 4.1)
Według wiedzy zebranej w Internecie to właśnie dekoder 5.1 umożliwia sterowanie mocą generatora. Dzięki temu przy ruszaniu czy na podjazdach parowóz generuje więcej dymu (widać to zwłaszcza na filmie reklamowym sprzed roku czy sprzed dwóch lat, kiedy ręcznie przytrzymany parowóz wzmocnił jednocześnie ilość dymu i natężenie dźwięku pracy silników parowych).
Nie ma tam jednak ani czujników Halla ani zbiornika dymu ani silniczka...
Na ten moment, model BR03 w wersji Expert Plus się jeszcze nie ukazał, na stronie Piko nie ma nawet jeszcze listy części zamiennych. Nie wiem zatem jak to będzie w wersji Expert Plus BR03 ale chyba jednak tych wszystkich elementów zapewniających prawdziwą synchronizację obrotów kół z dźwiękami i ilością dymu jak i jego wyrzutem raczej nie będzie.
 

Lucjan P

Aktywny użytkownik
Reakcje
309 8 0
Moim zdaniem Jest jednak pewna różnica pomiędzy zwykłymi wersjami dźwiękowymi ich parowozów wyposażonymi w generatory dymu a w wersjami Expert Plus - wyposażonymi dodatkowo w automatyczne sprzęgi oraz i to jest tutaj najbardziej istotne - w dekoder Piko 5.1 (wersje wyłącznie dźwiękowe mają dekodery 4.1)
Według wiedzy zebranej w Internecie to właśnie dekoder 5.1 umożliwia sterowanie mocą generatora.
Z tego, co wyczytałem w katalogu
nie wynika jasno, że Pm ma dekoder 4.1 a 03 5.1. Przy obu jest napisane PSD XP S. Chyba że są gdzieś dodatkowe dane?
 
OP
OP
Remaj12

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.402 137 19
Na zrzucie widać wersję expert 03, czy w Pm2 rozwiązanie umiejscowienia dekodera w kotle jak i samej płytki palenisko/oświetlenie są wykonane tak samo/podobnie?
Logicznie patrząc na sprawę - oczywiście, że tak, bowiem byłoby to całkowicie bezsensowne z punktu widzenia firmy, biorąc pod uwagę opłacalność całego projektu modelu, gdyby bez potrzeby producent to zmieniał w innej wersji modelu niewymagającej tej zmiany. Główne rozwiązania techniczne w danej serii modeli są projektowane tak, aby były nie zmienne, w celu obniżenia kosztów produkcji oraz uproszczenia montażu poszczególnych edycji. Zmiany konstrukcyjne mogą dotyczyć detali lub specjalnych edycji, w omawianym przypadku, możemy mówić o Pm2 jako specjalnej edycji ze względu na tender, który wymaga innego umiejscowienia reflektorów, ale sam parowóz (budka i kocioł) żadnych zmian konstrukcyjnych pod względem elektrycznym nie wymagały, więc zastosowane rozwiązanie techniczne z płytkami, miejscem na dekoder, jest identyczne jak w innych wersjach modeli z tej rodziny lokomotyw.
 
Ostatnio edytowane:

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.056 24 8
Czy ktoś z posiadaczy modelu lokomotywy mógłby tu wstawić jakiś filmik z jazdy z dźwiękiem i dymem? Dużo wszyscy piszą, ale nadal nic nie widać.
 
OP
OP
Remaj12

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.402 137 19
Czy ktoś z posiadaczy modelu lokomotywy mógłby tu wstawić jakiś filmik z jazdy z dźwiękiem i dymem? Dużo wszyscy piszą, ale nadal nic nie widać.
Być może jakąś namiastką odpowiedzi na pytanie Kolegi będzie film z prezentacją modelu w wersji niemieckiej:


Jest w nim kilka scen z jazdą modelu z dźwiękiem, a także scena jazdy z dymem.
 

Marek Bydgoszcz

Aktywny użytkownik
Reakcje
25 1 0
ale sam parowóz (budka i kocioł) żadnych zmian konstrukcyjnych pod względem elektrycznym nie wymagały, więc zastosowane rozwiązanie techniczne z płytkami, miejscem na dekoder, jest identyczne jak w innych wersjach modeli z tej rodziny lokomotyw.
Czyli jest nieźle, interesują mnie te piny na kotle od spodu, w wersji 03 pewnie jeden dla trzeciego światła czołowego, pozostałe to generator?
Niestety z powiększenia zdjęcia nic nie wynika, nie ta rozdzielczość. Są jeszcze chyba 2 piny, o ile to piny obok tych 4.
Czekam na fotki wnętrza i co kryje się pod tą czarną osłoną nad osią koła napędowego? może jest tam wirujący magnes co bardzo by ułatwiło montaż dynamicznego dymu.
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.879 15 1
Mnie natomiast interesowałoby pod które pola lutownicze w wersji DR/DB podłączone jest oświetlenie rewizyjne podwozia i jakie napięcie wyjściowe jest na nich - czy już obniżone tak by bezpośrednio podłączyć diody czy też na płytce oświetleniowej od niemieckich wersji są rezystory.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
3.045 275 41
Roco po wypuszczeniu kolejnego parowozu a pierwszego wielkoseryjnego ( w oryginale ) parowozu z tendrem BR38 z wydmuchami sekwencyjnymi , razem z innymi opracowaniami lokomotyw ESU z wyd.sek. , deklasuje Braw,ę ( najnowsze BR01 ) i wypusty Piko w tym najnowszego BR03. Mocno ucierając nosa konkurencji i dr.Wilferowi. Szkoda bo Pm2 z sekwencyjnym dymem to byłaby rzeczywiście I ćwierć XXI wieku ! . A tak mamy owszem, zaawansowany detal ale zaledwie początek XXIw w postaci pikowskiego Pm2...
Dokładajac do tego absurdalne orurowanie tylnego kolpaka i takie kwiatki jak poniższy...

Chciałem założyć imitację osłon trzonów tłokowych i niestety się nie da bo w cylindrach nie ma otworu. By to zrobić trzeba model rozebrać i takie otwory nawiercić.
...kupuję to Pm2 PKP z zaciśniętymi zębami ! :rolleyes:
 
Ostatnio edytowane:

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.673 52 2
Dźwięk parowozu w tym filmie jest koszmarny, nie wierzę, by Piko wypuściło taki bubel (dźwięki silników parowych zupełnie nie są zgrane z ilością obrotów). Nie wiem czy tylko ja mam takie odczucia, ale odnoszę wrażenie, że film Piko był robiony "na szybko" z modelem bez dźwięków, które potem dodano do filmu bez uwagi na szczegóły.
Przeszukuję youtube co jakiś czas w poszukiwaniu filmu z tym modelem, ale chyba jeszcze nikt nie wrzucił - myślę, że taki film rozwieje te wątpliwości.
 

Podobne wątki