Nie dawało mi spokoju przeznaczenie tego napędu, więc poszperałem trochę w literaturze. W książce "Baureihe 03" (Transpress Verlag 2006) znalazłem taki opis przy zdjęciu lewego koła ostatniej osi wiązanej, na którym widać korbę i drążek napędzający:
"Antrieb des Bosch-Ölers vom linken hinteren Kuppelrad", co należy tłumaczyć jako
"Napęd oliwiarki Bosch od lewego koła tylnej osi wiązanej". Wynika z tego jasno, że myliłem się co do zastosowania wspomnianego urządzenia, które w rzeczywistości napędzało umieszczoną w budce pompę olejową Boscha, służącą do smarowania mechanizmów parowozu. Napęd prędkościomierza w lokomotywach serii 03 był rozwiązany w inny, ciekawy sposób, o czym informację znalazłem w tej samej książce:
"Die Lokomotiven besaßen einen Geschwindigkeitsmesser Bauart Deuta-Werke, der mit einer Gliederwelle vom rechten Rad des Schleppradsatzes angetrieben wurde" - "Lokomotywy miały prędkościomierz typu Deuta-Werke, który napędzany był wałkiem odchodzącym od prawego koła tylnej osi tocznej" (dosłownie:
"od prawego koła zestawu kołowego ciągnionego"). Wałek napędzający prędkościomierz był giętki, przymocowany bezpośrednio do końcówki osi tocznej, a następnie był zagięty w górę pod kątem prostym i połączony ze sztywnym pionowym wałkiem wchodzącym od dołu do budki. Zarówno napęd pompy smarnej od lewego koła ostatnie osi wiązanej, jak i napęd prędkościomierza były na PKP demontowane i w latach 70. XX wieku już tego na Pm2 nie było.
Napęd prędkościomierza w naszych Pm2 był z prawej strony i wyglądał inaczej. Tak to wygląda w Pm2-34 w Muzeum Kolejnictwa:
Zobacz załącznik 1042328
W modelu Piko jest ten napęd odwzorowany, ale bez elementu na wiązarze i korby napędzającej:
Zobacz załącznik 1042331