• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii Pm2

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.463 7 0
Szanowni Koledzy. Przy okazji wydania tego pięknego modelu, zapytuję o relacje pociągów prowadzonych parowozami serii Pm2. Pociągi relacji Łódź Kaliska - Gdynia Główna prowadzone były parowozami tej serii? Bardzo dziękuję za informację.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.124 503 30
Jak zwykle pytanie: kiedy? W jakich latach? Jeżeli chodzi o lata 70. XX wieku (tak jest umiejscowiony model Piko), to o ile wiem, jeździły z pociągiem Łódź - Gdynia, ale chyba nie na całej trasie.
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.480 27 2
dramat, wpisy, dwie strony o niczym ,sorry
100% racji!
Jeśli osoby, nie ważne w jakim wieku i na jakim stanowisku, znały swój fach i sumiennie wykonywały powierzone zadania co do konkretnej maszyny, to sprawa literki czy kropki na budce maszynisty jest sprawą mocno drugorzędną.
. . .
Parowóz zdany do służby, odmalowany, wyropowany, full węgla, obeznana obsada, brak wycieków, brak luzów. Nic tylko prowadzić!
Nagle załodze posmutniały miny, bo dostali informacje, że maszyna musi zostać wycofana z aktualnego obiegu i zdana z powrotem do parowozowni.
Powodem jest brak spacji na budce!
 

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
557 6 1
Pociąg 57022/57021 powinien chyba mieć obsługę trakcyjną Pm2 z MD Olsztyn lub Toruń a nie MD Poznań na odcinku z Olsztyna do Torunia; potwierdza się, że i oficjalne „kwity” nie są wolne od błędów i niejasności…
 
Reakcje
112 2 0
Pm2 miały przydział do MD Poznań tylko w latach 1945- 1947 - były to Pm2-3 i 11. Później wszystkie były przydzielone tylko i wyłącznie do Północnej DOKP. Ciekawostką jest fakt, iż w 1963 r. Pm2-21 służyła w MD Bydgoszcz - 1962-1968 i ponownie w latach 1972-78. Zatem jak słusznie zauważyłeś jest to błąd drukarski. Powinno być MD Toruń.
 

Marcub85

Aktywny użytkownik
Reakcje
291 8 1
Tak mnie trochę korciło przyjrzeć się elektronice w modelu, ale nie miałem śmiałości rozpieczętować modelu (prawie nowego) jak to zrobił kolega Mikot (chwała mu za to). Ale pomyślałem że skoro model i tak miał montowany dekoder przez Karola M. to i tak był już rozpieczętowany, a wg instrukcji trzy śrubki tylko trzymają podwozie z nadwoziem, więc ruszyłem do boju. Oto efekty. Gdyby ktoś kiedyś potrzebował pliki większe niż forumowe to wyślę na mail. Mogą sie przydać w wyjaśnianiu niewyjaśnionego:)
Nie ukrywam że moje motywacje dotyczyły możliwości montażu "mitycznego" czujnika który niby miałby być montowany na kołach, o czym w sumie 15 stron temu wspomniałem. Właściwie nie wiem na jakiej podstawie wtedy to oceniałem. Jako że mam dekoder ESU podejrzałem w instrukcji jak podłączyć czujnik Halla i magnesy (nawet znalazłem dość fajne elementy, mini magnesy neodymowe, właściwy czujnik) i zastanawiałem się jak to ustrojstwo wmontować.
 

Załączniki

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
447 8 0
Gdyby ktoś kiedyś potrzebował pliki większe niż forumowe to wyślę na mail. Mogą sie przydać w wyjaśnianiu niewyjaśnionego:)
Większe pliki może nie ale mam pytanie odnoście elementów na płytce poziomej.
Rezystor R2 wygląda że jest podłączony z jednej strony do punktu CLR. Czy rezystor R1 jest podłączony do punktu CLL?
 

Marcub85

Aktywny użytkownik
Reakcje
291 8 1
Odwracając podwozie oceniłem że umieszczenie na środkowej osi (największe przeciwwagi w kołach) magnesów neodymowych nie zda egazminu, środkowa oś ma największy przesuw (jakieś 4 mm) przednia oś ma mniejszy przesuw (jakieś 2-3 mm) a w 3 osi trudno cokolwiek umieścić (też mały przesuw boczny). Z góry nie ma miejsca, z dołu też jakaś obudowa;)
Zainspirowało mnie co właściwie znajduje się na tej czerwonej płytce z elektroniką którą widać na zdjęciach w wątku powyżej (płytka bliżej budki maszynisty) ale żeby się do niej dostać trzeba wymontować osie... No to do dzieła.
Ale żeby sie dostać do mini- śrubek które trzymają osie trzeba wyjąć mechanizm hamulcowy (część między ostoją jest montowana na wcisk), ale samych hamulców nie wymontuje się tak łatwo, pomimo odkręcenia śrubek. Ich górna część jest przyklejona do ostoi i ja tego odklejać nie chciałem (jeszcze jednak lok jest za świeżo u mnie:):))
Ale już naprawdę korciło mnie co jest w tej obudowie 3 osi, w pierwszych dwóch takich osłon nie ma, w konstrukcji parowozu też nie kojarzyłem co tam może być.
Udało mi się to odgiąć. Ale nie widać nizestety co tam jest na tej czerwonej płytce od spodu bo zasłania mi to oś i jakiś plastikowy trzpień. Zaraz zaraz, ten trzpień się obraca?!

EUREKA!!! Przyjrzyjcie się co tam nam PIKO za prezencik schowało!
Na 3 osi w obudowie jest ten mityczny czujnik, właściwie jego napęd. ów trzpień posiada dwa wypusty, a 99 procent magnesy. Obraca się razem z osią, jest tam zamontowany na wcisk.
Jeszcze tylko mnie ta czerwona płytka korci. Czy na niej od spodu znajduje się odbiornik tego układu czujnika? Czujnik Halla? Kontaktron?
Jeszcze tego nie wiem, ale skoro mamy taką infrastrukturę już podaną na tacy, to zaraz będę już tylko myślał o przekonfigurowaniu dekodera i synchronizacji dźwięku z obrotem kół...

Ale przede wszystkim cieszę że moja teoria nie okazała się fantazją, choć dziś na to patrząc nie wiem na jakiej podstawie to wtedy weryfikowałem. Zaraz będziemy mieli EXPERT Plus Pm2!
 

Załączniki

Marcub85

Aktywny użytkownik
Reakcje
291 8 1
Przyjrzałem się teraz dokładnie nagraniu i stwierdziłem że tych wypustów na tym elemencie na osi jest na pewno więcej niż dwa. Najprawdopodobniej cztery. Otóż jeden z nich ma na swojej powierzchni metaliczną kropkę. Gdyby były dwa wypusty (nie wiem jak to nazywać- ramiona?) to ta kropkę widać byłoby co pół obrotu - raz ramię z kropką a raz bez. Idę raczej w opcję że ten element ma kształt krzyżaka z czterema ramionami. Być może ta kropka metaliczna to rzeczywiste tworzywo (metal) bo po co to miałby być plastik? (element jest czerwony)
Jeśli mnie nikt nie uprzedzi to za kilka dni rozmontuje to podwozie i płytkę na wszystkie elementy osobno...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.124 503 30
Super. A ja w imieniu kolegi @Marqus i swoim upomnę się na odpowiedź na pytanie:
mam pytanie odnoście elementów na płytce poziomej.
Rezystor R2 wygląda że jest podłączony z jednej strony do punktu CLR. Czy rezystor R1 jest podłączony do punktu CLL?
Sprawa jest interesująca w kontekście dołożenia oświetlenia serwisowego (pod pomostami) - od odpowiedzi zależy to, czy w obwodzie LED-ów konieczne jest dołożenie rezystorów, czy nie, bo rezystory są już na płytce.
 

Marcub85

Aktywny użytkownik
Reakcje
291 8 1
Pech chciał że ścieżkę do tego wyjścia zasłoniła na zdjęciach taśma od dekodera. Muszę zrobić zdjęcie niejako "pod taśmą". Analizując to co mam to faktycznie ścieżka od rezystora R1 idzie w lewo a do punktu CLL idzie od tamtej strony (ale nie widzę pełnego przebiegu). Jutro to dla Kolegów sprawdzę, już mam trochę wprawy co i gdzie odpinać:)
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.114 87 0
Super. A ja w imieniu kolegi @Marqus i swoim upomnę się na odpowiedź na pytanie:

Sprawa jest interesująca w kontekście dołożenia oświetlenia serwisowego (pod pomostami) - od odpowiedzi zależy to, czy w obwodzie LED-ów konieczne jest dołożenie rezystorów, czy nie, bo rezystory są już na płytce.
Noszę się z zamiarem połączenia LEDów szeregowo (1 cienki przewód od LED do kolejnego LED) i włączenia w ten szereg jakiegoś rezystora. Nie przepadam za zbyt silnym światłem (to w kabinie jest wg mnie za mocne).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.124 503 30
No właśnie stąd pytanie, bo od odpowiedzi zależy, czy trzeba ten rezystor dawać, czy nie (bo już jest). V+ oraz CLL i CLR to punkty podłączenia oświetlenia serwisowego (osobno dla lewej i prawej strony). Jeżeli rezystor już jest na płytce fabrycznej, to nie ma sensu dawać drugiego, a jasność można ustawić w dekoderze.
 

Podobne wątki