• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.881 15 1
#81
Kurcze, taaka makieta i taaaki tabor...i zdjęcia z lotu ptaka? Kolego Dawaj na tory i niechże nasze oczy się nacieszą

E tam, makieta na razie jest jeszcze niedopracowana. Muszę mieć wszystkie zwrotniki, pędnie, naprężacze, spatynować, dodać trochę elementów, zrobić jezioro, zaludnić.... to jeszcze kasy a kasy potrzeba więc myślę, że jeszcze z kilka miesięcy potrwają te prace.

Natomiast EN57 w wersji cyfrowej dziś odebrałem i uruchomiłem. Kilka zdjęć a pod nimi kilka moich spostrzeżeń i przemyśleń.

IMG_20221221_202848.jpg
IMG_20221221_203053.jpg
IMG_20221221_203324.jpg
IMG_20221221_203943.jpg
IMG_20221221_204252.jpg
IMG_20221221_204702.jpg


Zacznę od dźwięków.

Ogólnie wszystkie dźwięki rzeczywiście nagrane zostały z oryginalnego EN57. Sprężarki, przetwornice etc. Trzy rodzaje sygnałów dźwiękowych. Bardzo fajnie rozwiązano dźwięki otwierania i zamykania drzwi. Robi się to używając jednego przycisku F15. Po wciśnięciu słychać otwieranie drzwi. W momencie zwolnienia przycisku słychać buczek ostrzegawczy i zamykanie drzwi. Jest jednak jeden minus - wszystkie dźwięki są zbyt ciche. O ile na postoju jednostki są one dobrze słyszalne, to w trakcie jazdy dźwięk zlewa się z dźwiękiem fizycznego silnika modelu (jest on dość głośny). Do czasu jak PIKO nie opublikuje projektu to niestety nic nie będę w stanie sobie pogłośnić. Podobna sytuacja jest w ET21. Po ustawieniu dźwięków na maksymalne wartości dopiero dobrze je słychać.

Światła.

Potwierdzam to co pisałem wcześniej. Oświetlony jest tylko film relacyjny tego czoła, w którego stronę jedzie jednostka. Mam nadzieję, że po publikacji projektu będzie się to dało łatwo poprawić. Także przy załączeniu oświetlenia przedziałów pasażerskich jest to idiotyczne mruganie. Brakuje natomiast słabego oświetlenia żarówkami. To może też będzie do przeprogramowania jak pojawi się projekt. Jak mi się uda coś w tym temacie ogarnąć to będę pisał jakie ustawienia zmienić by to działało.

Po włączeniu oświetlenia niestety widać ubogie wnętrze będące jednolitym i jednokolorowym odlewem. Z całą pewnością będę to sobie przez święta przemalowywał i upiększał.

Jak widać na zdjęciach w sesji brały udział dwie jednostki. Druga, analogowa z dekoderem jazdy od ET21. Połączenie jednostek na zdjęciach jest tylko udawane. Pierwotnie po otrzymaniu cyfrowego modelu miałem tego analoga odsprzedać, jednak się rozmyśliłem. Docelowo zdejmę sobie tryba z osi i będę go przeciągał "Gagarinem" jak to niejednokrotnie miało miejsce w realnym świecie :)

Pantografy - w EN57 pantografy są wkładane na wcisk. Podczas jazdy na makiecie z siecią trakcyjną lubią wyskoczyć na łączeniach.

Może przy świetle dziennym uda mi się nagrać jakieś filmy z jazdy to z pewnością je tutaj opublikuję.

Nie byłbym sobą gdybym tego nie zrobił :)

EN57 sprzęgnięty z ST44 :) By tego dokonać trzeba ściągnąć imitację sprzęgów powietrznych z jednostki. Niestety nie da się ściągnąć trybów z zestawów kołowych. Do czasu aż nie dostanę zestawów tocznych by wymienić trzeba jeździć sterując dwoma urządzeniami jednocześnie. Ale efekt jest. Nie mam lepszego sprzętu do robienia zdjęć ale poglądowo zawsze można popatrzeć.

IMG_20221221_221429.jpg
IMG_20221221_221504.jpg
IMG_20221221_221958.jpg
IMG_20221221_222238.jpg



Nakręciłem też telefonem taki film z jazd testowych. Jutro postaram się w świetle dziennym zrobić coś lepszego.

 
Ostatnio edytowane:

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.757 62 3
#82
Dziś troszkę powalczyłem z wersją analogową, która stała się cyfrową.
Coś czuję, że zmiana odpalania oświetlenia nie będzie taka prosta. W modelu zabudowana jest elektronika, która niezależnie od dekodera steruje oświetleniem, co zresztą producent zapisał może trochę enigmatycznie, ale jednak, w instrukcji.
F0 - światła
F1 - wolne, pewnie pod załączanie dźwięku
F2 - wolne, w dekoderze dźwiękowym pewnie będzie Rp1
F3 - oświetlenie kabin maszynisty, zależne od kierunku jazdy
F4 - oświetlenie wnętrza
F5 - oświetlenie tablic kierunkowych, zależne od kierunku jazdy (mogę się mylić i funkcje F4 i F5 są na odwrót).
F6 przyciemnianie świateł
F7 - oświetlenie manewrowe zależne od kierunku jazdy
F8 - jazda po torze przeciwnym do zasadniczego
F9 - wyłączenie oświetlenia przedniego (przydatne dla jazdy spiętymi jednostkami)
F10 - wyłączenie oświetlenia tylnego, pewnie w tym samym celu co funkcja powyżej. Tylko jak zrobić by dwie jednostki, o tym samym adresie świeciły jedna z przodu, a druga z tyłu, to nie wiem.
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
7.915 138 3
#84
W końcu dotarły do przystanku modele i udało mi się odebrać mój :)


Edit:
teraz walczę z zaprogramowanie adresów i potem napiszę więcej o modelu i wstawię zdjęcia.

Figurka w drzwiach jest moja. Te na siedzeniach wyglądają na chińskie masówki. Drzwi bardzo ciężko jest otworzyć :/ do tego stopnia że ułamałem jeden stopień :/
 
Ostatnio edytowane:

KacperWKK

Aktywny użytkownik
Reakcje
315 36 8
#85
W końcu dotarły do przystanku modele i udało mi się odebrać mój model :))


Edit:
teraz walczę z zaprogramowanie adresów i potem napiszę więcej o modelu i wstawię zdjęcia.

Figurka w drzwiach jest moja. Te na siedzeniach wyglądają na chińskie masówki. Drzwi bardzo ciężko jest otworzyć :/ do tego stopnia że ułamałem jeden stopień :/
Czy możesz później wrzucić co zmieniłeś w adresach i jakie zastosowałeś ustawienia. Przeróbka jest bardzo fajna :)
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
7.915 138 3
#86
Myślę że jak najbardziej ;)
Chciałem dźwięk drzwi ale jest pod F15 a ja mam na fredku tylko 12 :(
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
7.915 138 3
#88
oczywiście to akurat jest drut stalowy 0.3 mm. Następną już robiliśmy z fosforobrązu. Tutaj nie wygląda najlepiej bo jest źle naciągnięta ale mimo pantografy dobrze po niej się ślizgają mimo że zostawiłem obie sprężynki.
 

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.083 24 8
#89
E tam, makieta na razie jest jeszcze niedopracowana. Muszę mieć wszystkie zwrotniki, pędnie, naprężacze, spatynować, dodać trochę elementów, zrobić jezioro, zaludnić.... to jeszcze kasy a kasy potrzeba więc myślę, że jeszcze z kilka miesięcy potrwają te prace.

Natomiast EN57 w wersji cyfrowej dziś odebrałem i uruchomiłem. Kilka zdjęć a pod nimi kilka moich spostrzeżeń i przemyśleń.

Zobacz załącznik 940572 Zobacz załącznik 940573 Zobacz załącznik 940574 Zobacz załącznik 940575 Zobacz załącznik 940576 Zobacz załącznik 940577

Zacznę od dźwięków.

Ogólnie wszystkie dźwięki rzeczywiście nagrane zostały z oryginalnego EN57. Sprężarki, przetwornice etc. Trzy rodzaje sygnałów dźwiękowych. Bardzo fajnie rozwiązano dźwięki otwierania i zamykania drzwi. Robi się to używając jednego przycisku F15. Po wciśnięciu słychać otwieranie drzwi. W momencie zwolnienia przycisku słychać buczek ostrzegawczy i zamykanie drzwi. Jest jednak jeden minus - wszystkie dźwięki są zbyt ciche. O ile na postoju jednostki są one dobrze słyszalne, to w trakcie jazdy dźwięk zlewa się z dźwiękiem fizycznego silnika modelu (jest on dość głośny). Do czasu jak PIKO nie opublikuje projektu to niestety nic nie będę w stanie sobie pogłośnić. Podobna sytuacja jest w ET21. Po ustawieniu dźwięków na maksymalne wartości dopiero dobrze je słychać.

Światła.

Potwierdzam to co pisałem wcześniej. Oświetlony jest tylko film relacyjny tego czoła, w którego stronę jedzie jednostka. Mam nadzieję, że po publikacji projektu będzie się to dało łatwo poprawić. Także przy załączeniu oświetlenia przedziałów pasażerskich jest to idiotyczne mruganie. Brakuje natomiast słabego oświetlenia żarówkami. To może też będzie do przeprogramowania jak pojawi się projekt. Jak mi się uda coś w tym temacie ogarnąć to będę pisał jakie ustawienia zmienić by to działało.

Po włączeniu oświetlenia niestety widać ubogie wnętrze będące jednolitym i jednokolorowym odlewem. Z całą pewnością będę to sobie przez święta przemalowywał i upiększał.

Jak widać na zdjęciach w sesji brały udział dwie jednostki. Druga, analogowa z dekoderem jazdy od ET21. Połączenie jednostek na zdjęciach jest tylko udawane. Pierwotnie po otrzymaniu cyfrowego modelu miałem tego analoga odsprzedać, jednak się rozmyśliłem. Docelowo zdejmę sobie tryba z osi i będę go przeciągał "Gagarinem" jak to niejednokrotnie miało miejsce w realnym świecie :)

Pantografy - w EN57 pantografy są wkładane na wcisk. Podczas jazdy na makiecie z siecią trakcyjną lubią wyskoczyć na łączeniach.

Może przy świetle dziennym uda mi się nagrać jakieś filmy z jazdy to z pewnością je tutaj opublikuję.

Nie byłbym sobą gdybym tego nie zrobił :)

EN57 sprzęgnięty z ST44 :) By tego dokonać trzeba ściągnąć imitację sprzęgów powietrznych z jednostki. Niestety nie da się ściągnąć trybów z zestawów kołowych. Do czasu aż nie dostanę zestawów tocznych by wymienić trzeba jeździć sterując dwoma urządzeniami jednocześnie. Ale efekt jest. Nie mam lepszego sprzętu do robienia zdjęć ale poglądowo zawsze można popatrzeć.

Zobacz załącznik 940602 Zobacz załącznik 940603 Zobacz załącznik 940604 Zobacz załącznik 940605


Nakręciłem też telefonem taki film z jazd testowych. Jutro postaram się w świetle dziennym zrobić coś lepszego.

Fajne zdjęcia, fajny filmik i bardzo fajna makieta. Zazdroszczę tych długich prostych, bo to chyba kilka metrów?
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.767 401 7
#93
Patrząc na niektóre wpisy o EN57 - przychodzi mi na myśl jedno z przysłów Murphy'ego - "Jeśli udoskonalasz coś dostatecznie długo – na pewno to zepsujesz" "Gdy sprawy zmieniają się ze złych w jeszcze gorsze - proces ulegnie powtórzeniu"...:niepewny:...
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.269 88 0
#96
Poniższe info pochodzi z instrukcji "PIKO multiprotocol SmartDecoder XP 5.1 Sound PluX22 for Electric locomotives BR 103".


Pytanie do osób które miały do czynienia z dekoderami dźwiękowymi Piko XP 5.1, takimi jakie będą w modelu EN57: czy da się za pomocą ustawień CV zmienić przypisanie funkcji do przycisków, czy wymaga to posiadania programatora Piko?
Pytanie niestety zasadne, a odpowiedź nie cieszy.

Extended function mapping
Due to its complex nature, extended function mapping cannot easily be set by programming individual CVs. To work with extended function mapping, you will need the PIKO SmartProgrammer device (#56415) and, if desired, the PIKO SmartTester (#56416). Detailed information on extended function mapping is available in the instruction manual.



Do czasu jak PIKO nie opublikuje projektu to niestety nic nie będę w stanie sobie pogłośnić.
To change the overall sound volume of the SmartDecoder XP 5.1 Sound, first program CV31 to a value of 2 and CV32 to a value of 0.
This will take you to the programming area for setting the total volume. You can now set this as you wish in CV257 in the value range 0 - 255.
 

Podobne wątki