• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.441 39 7
Każdy kij ma 2 końce - w domu ściszam, bo i tak głośno jest w wielu przypadkach. A same dźwięki elektrycznych pojazdów - poza RP1 i dźwiękami hamowania reszta w zasadzie zbędna lub "nudna" - taki urok tego napędu.
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.776 62 3
Dźwięki jazdy, ruszania ok, ale stanowczo za cicho.... z jednego biednego głośnika... tam powinny być np cztery głośniki (po jednym w członach rozrządczych, i po 2 w członie silnikowym), bo czym większa prędkość, tym dźwięk staje niestety się cichszy, sprawa następna, to po co te zapowiedzi stacyjne, i radio??? Po co dźwięki, które słyszalne są tylko, i wyłącznie w kabinie maszynisty (radio, przełączanie hebli, włączanie światła manewrowego spięte z dźwiękiem rozsprzęgania, lub sprzęgania) itd??? Całkowity bezsens... W ogóle dźwięki polskiego taboru elektrycznego, to porażka, i pierdyliard zbędnych dźwięków, (które wymieniłem) prócz tego np zamykanie okna,. drzwi w kabinie maszynisty....
Dźwięk ruszania jest głośno, bo jest nagrany z bliska, im szybciej jedzie wcale nie staje się cichchszy, tylko oddala się od nagrywającego. ilość głośników w modelu nie jest zależna ode mnie. Jest to też pewnego rodzaju kompromis, albo mamy wnętrze, albo kolumnę głośnikową.
Sprawa następna, zapowiedzi i radio są dla tych, którzy lubią. Wcale nie trzeba ich używać. Jedni lubią disco polo inni zmieniają kanał na MTV. Nie będę robił 10 różnych schematów do dekoderów, bo to jest dopiero bez sensu.
W którym momencie tego filmiku widać, że dźwięk sprzęgania załącza się razem ze światłami manewrowymi? Nie ma takiej możliwości. W moim schemacie Tb1 to klawisz F6, a sprzęganie, które w zasadzie można w przypadku kibla w ogóle pominąć jest obsługiwane klawiszem F27.
W moim schemacie dźwiękowym trudno też doszukać się dźwięku zamykania okna, czy drzwi w kabinie, natomiast jest bardzo charakterystyczny i jakże potrzebny dźwięk otwierania i zamykania drzwi automatycznych.
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.724 31 1
Na początku zaznaczę, że odnoszę się ogólnie do dźwięków stosowanych w naszych modelach - bez względu na ich autora czy typ zastosowanego dekodera.
Moim zdaniem podstawowym mankamentem dźwięków w wielu pojazdach, jest to, że nagrywane są wewnątrz pojazdu, natomiast my obserwując model oczekujemy dźwięków zewnętrznych. Np. mi osobiście brakuje w modelach dźwięku toczenia kół po szynach, świstu powietrza, przy jednostajnym biegu pojazdu - dźwięków losowych (np. dodatkowe, poza rytmicznym stuknięcie kół o szynę, zgrzytnięcie obrzeża koła o szynę, itp), np. w ET22 brakuje mi tego charakterystycznego buczenia przekładni i klekotania jakiś luźnych metalowych części, brakuje także automatycznego dostosowywania się stukotu kół do prędkości jazdy.
Z dźwięków wnętrza w ogóle nie korzystam i wg mnie są zbędne. (Szkoda że nie ma jeszcze kichnięcia, ziewnięcia i p...... maszynisty ;) )

Fajnie jakby był wybór pewnych stylów dźwięków, w wariantach:
- jazda luzem - jazda ze składem
- jazda po torze klasycznym - jazda po torze bezstykowym
 
Ostatnio edytowane:

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.283 88 0
dźwięki hamulca awaryjnego i piasecznicy będę wydawał paszczą...:eek:
Kupując dekoder, poproś od razu o przemapowanie potrzebnych rzeczy pod te przyciski, które masz.

Notabene (nie wszyscy mogą być świadomi) uaktualnienie Roco MultiMaus w celu obsługi funkcji do F30 (bardzo ładnie opisane tutaj) powoduje, że mysz przestaje działać ze starą centralką jako "master". Czyli po tej zmianie jesteśmy już skazani na z21/Z21. I w takim razie "stary" system Roco w żadnym razie nie obsłuży F30.


A w Twej ocenie dobrze gra ten projekt? Miałeś porównanie na żywo z projektem Piko?
Dźwięków PIKO nie słyszałem na żywo - ominęło mnie kultowe "bileciki do kontroli" w wykonaniu Pana Piko ;)
Zerwałem z ich dekoderami; chociaż jak ktoś sprzedaje np. 4.1s za 200 zł, to kupuję i umieszczam w jakimś mniej ważnym modelu :D

Projekt DCC24 wg mnie daje wyważone dźwięki, nie za ciche, nie za głośne, w sam raz do domowego odsłuchu.
W mojej subiektywnej ocenie widzę dwie wady:
- sprzęganie/rozprzęganie powiązane ze światłami manewrowymi. Można to rozdzielić, albo w ogóle wyłączyć ten dźwięk, bo na razie nie mam z czym sprzęgać mojego EN57 :D
- słabo słyszalne "tyku-tyku" (mój filmik 1:28 - 1:43) na tle innych dźwięków; głośność można podnieść, ale to nie rozwiąże problemu całkowicie, bo sama sprężarka generuje też inne dźwięki poza tykaniem; może to było nagrane z pozycji maszynisty, a nie pasażera?


Za to w wersji kolegi @Elvis słyszę piękne "tyku-tyku" :love: właśnie takie, jakie zapamiętałem z dawnych podróży jednostką. To chyba nie tylko kwestia głośności dźwięku sprężarki - po prostu u Elvisa ten dźwięk jest jakby odseparowany od tła.

Drzwi automatyczne są w obu schematach.


my obserwując model oczekujemy dźwięków zewnętrznych
Przeważnie tak - ale są też systemy, gdzie symuluje się pozycję maszynisty. W systemie Roco są nawet schematy poszczególnych lokomotyw z prawdziwymi przyciskami, pokrętłami i dźwigniami, których dotknięcie na ekranie powoduje uruchomienie konkretnej funkcji. Jest możliwość pokazywania na ekranie widoku z kamery na lokomotywie. Schemat dźwiękowy musi zadowolić wszystkich, w tym maszynistę, pasażera i obserwatora.

Stukanie kół o złączenia szyn jest w projekcie DCC24, jak i w większości innych modeli. Ale niestety, przy małych prędkościach stuka za często. Raczej do włączenia na szlaku i wyłączenia przy manewrach.


Jeszcze jedno. Koledzy pisali o trudnościach z odczytem wartości CV z dekodera zamontowanego w modelu? Ktoś wspominał, że trzeba go wyjąć? Otóż w ESU LS5 od DCC24, zarówno odczyt, jak i zapis, działa mi bez problemu. Centralka Roco z21. A dekoder ma spory kondensator, bo jak wyciągnę wtyczkę zasilania, światła gasną po kilku sekundach.
 
Ostatnio edytowane:

Dariusz71

Aktywny użytkownik
Reakcje
963 2 0
Napiszę tak, jeszcze się taki nie narodził który wszystkim dogodził. Jak dźwięków będzie mniej to będziecie utyskiwać że za mało jak jest więcej to piszecie że do dupy. A jak ilość dźwięków jest za duża to przecież nie musi ich sobie naciskać i słuchać.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.283 88 0
Model katowicki ma na czole tablicę z destynacją Wodzisław Śląski, więc raczej przydałaby się taka zapowiedź do tej stacji
Takie coś można kupić do odtwarzania zapowiedzi stacyjnych i innych dźwięków, które pochodzą z danego miejsca, a nie z pojazdu:



Napiszę tak, jeszcze się taki nie narodził który wszystkim dogodził. Jak dźwięków będzie mniej to będziecie utyskiwać że za mało jak jest więcej to piszecie że do dupy. A jak ilość dźwięków jest za duża to przecież nie musi ich sobie naciskać i słuchać.
Nadmiar zdecydowanie nie powinien boleć. Podoba mi się sposób rozwiązania problemu "jest więcej dźwieków, niż F-ów" w projekcie DCC24
- gwizdek konduktora losowo 1 z 4
- stukot kół wybierany w CV
- dźwięk hamowania wybierany w CV
itd.

Pod tym względem oceniam ten projekt jako lepszy od poprzednich.

Jeżeli namówicie projektanta, żeby nagrał 8 zapowiedzi stacyjnych, z których jedna będzie odtwarzana w zależności od wartości w jakimś CV - może któraś z nich spodoba się konkretnemu użytkownikowi, a może żadna. Ale zamiast tego można kupić w/w moduł i mieć 8 zapowiedzi swojej ulubonej stacji, każdą pod osobnym przyciskiem. Możecie nawet nagrać zapowiedź, że pociąg skądś-tam wjedzie na tor x przy peronie y. A taka zapowiedź w samym pociągu nie miałaby sensu :D
 
Ostatnio edytowane:

Ty42

Ostrzeżony
Reakcje
198 265 5
Na początku zaznaczę, że odnoszę się ogólnie do dźwięków stosowanych w naszych modelach - bez względu na ich autora czy typ zastosowanego dekodera.
Moim zdaniem podstawowym mankamentem dźwięków w wielu pojazdach, jest to, że nagrywane są wewnątrz pojazdu, natomiast my obserwując model oczekujemy dźwięków zewnętrznych. Np. mi osobiście brakuje w modelach dźwięku toczenia kół po szynach, świstu powietrza, przy jednostajnym biegu pojazdu - dźwięków losowych (np. dodatkowe, poza rytmicznym stuknięcie kół o szynę, zgrzytnięcie obrzeża koła o szynę, itp), np. w ET22 brakuje mi tego charakterystycznego buczenia przekładni i klekotania jakiś luźnych metalowych części, brakuje także automatycznego dostosowywania się stukotu kół do prędkości jazdy.
Z dźwięków wnętrza w ogóle nie korzystam i wg mnie są zbędne. (Szkoda że nie ma jeszcze kichnięcia, ziewnięcia i p...... maszynisty ;) )

Fajnie jakby był wybór pewnych stylów dźwięków, w wariantach:
- jazda luzem - jazda ze składem
- jazda po torze klasycznym - jazda po torze bezstykowym
Bo albo to głuchy nagrywał, albo faktycznie nie wie, jakie dźwięki wydaje ET22... najlepiej stosować zwykłe dekodery jazdy bez dźwięków, bo nie dość, że taki nagrywacz na nas chce zarobić, to jeszcze ten jego "produkt" jest niepełnowartościowy, i niezgodny z oryginałem. Tyle w temacie.
 

mjasinsk

Aktywny użytkownik
Reakcje
544 65 11
Takie coś można kupić do odtwarzania zapowiedzi stacyjnych i innych dźwięków, które pochodzą z danego miejsca, a nie z pojazdu:




Nadmiar zdecydowanie nie powinien boleć. Podoba mi się sposób rozwiązania problemu "jest więcej dźwieków, niż F-ów" w projekcie DCC24
- gwizdek konduktora losowo 1 z 4
- stukot kół wybierany w CV
- dźwięk hamowania wybierany w CV
itd.

Pod tym względem oceniam ten projekt jako lepszy od poprzednich.


Jak namówicie projektanta, żeby nagrał 8 zapowiedzi stacyjnych z wyborem w jakims CV, która ma być odtwarzana przyciskiem myszy - może któraś z nich spodoba się konkretnemu użytkownikowi, a może żadna. Ale zamiast tego można kupić w/w moduł i mieć 8 zapowiedzi swojej ulubonej stacji, każdą pod osobnym przyciskiem. Możecie nawet nagrać zapowiedź, że pociąg skądś-tam wjedzie na tor x przy peronie y. A taka zapowiedź w samym pociągu nie miałaby sensu :D
Bardziej chodziło mi że jak na taką premierę ROBO miło byłoby gdyby w Katowickim nie było warszawskiej zapowiedzi lub były dwie do wyboru. Późniejsze wypusty to juz co innego. Narzekać można sobie na jakość próbek ( pisze o teorii) , jakość dźwięku z modelu ze względu na położenie głośnika etc, ale narzekać na ilość dźwięków kiedy po prostu można ich nie używać i nie zaprogramować tak jak wielu innych funkcji to lekkie dziwactwo
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.559 500 107
Jeszcze w temacie dźwięków w modelu PIKO. Czy ktoś już zdążył wymienić fabryczny głośnik na inny? Bo z tego co wiem to ten element PIKO stosuje dość przeciętny. Zamiana na inny może dać lepszy efekt, także w zakresie "basów".
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.724 31 1
Przeważnie tak - ale są też systemy, gdzie symuluje się pozycję maszynisty. W systemie Roco są nawet schematy poszczególnych lokomotyw z prawdziwymi przyciskami, pokrętłami i dźwigniami, których dotknięcie na ekranie powoduje uruchomienie konkretnej funkcji. Jest możliwość pokazywania na ekranie widoku z kamery na lokomotywie. Schemat dźwiękowy musi zadowolić wszystkich, w tym maszynistę, pasażera i obserwatora.
Opcja jazdy z wnętrza kabiny to może być kolejny styl dźwięków:
- jazda z wewnątrz (wtedy mamy dzięki radia, przycisków itp / jazda z zewnątrz, gdzie dźwięki mają inny pogłos i gdzie nie występują dźwięki kabinowe.
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.776 62 3
To się podłącze i zapytam co z dźwiękami na dekodery Zimo od Robo, to będą te same pliki? Generalnie chodzi mi o to czy będzie duża różnica w brzmieniu/ dźwiękach pomiędzy Esu i Zimo?
Dla dekoderów Zimo przygotował schemat dźwiękowy Karol i jest całkiem, całkiem. Mój schemat dla dekoderów Zimo jest chyba sprzed 10-ciu lat i jest taki średni.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

przemas22223

Aktywny użytkownik
Reakcje
135 16 3
Przed paroma minutami rozmawiałem z Instruktorem Maszynistów, który jeździł na starym EN57.
Dźwięk rzeczywiście od Piko ma wiele do życzenia, ale dźwięk ESU wygląda o wiele lepiej i jest bardziej realny.
To jest opinia od Instruktora Maszynistów.
 

Podobne wątki