Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
W Jednym ustawiam światła normalnie i załączam daną F-kę. I gasną czerwone końca pierwszego składu w drugim zaś białe początkowe a świecą się czerwone końca.
W Jednym ustawiam światła normalnie i załączam daną F-kę. I gasną czerwone końca pierwszego składu w drugim zaś białe początkowe a świecą się czerwone końca.
Tak mnie naszła jeszcze "oczywista oczywistość" - myślę, że odbiór wnętrza poprawiłoby użycie zimnych diod LED do oświetlenia. Raz, że wygląd bardziej naturalny, dwa - zmniejszy ilość żółtego.
Czy któryś z kolegów miał może możliwość posłuchania dźwięków EN57 z oryginalnym dekoderem PIKO oraz ESU i mógłby podzielić się opinią? Są jakieś różnice w jakości dźwięku, rodzaju zapowiedzi itp.? Mam dylemat w którą wersję dźwiękową zainwestować...
piko w ramach promocji uruchomi punkt pomocy psychologicznej w zwiazku z zakupem en57 i cala trauma pozakupowa zeby jakos zlagodzic niedoskonalosci swojego modelu i ulzyc cierpieniom klienta i ew omowic temat udoskonalenia nastepnego modelu coby zadowolic wybrednych polskich zbieraczy,punkt taki bedzie sie znajdowal przy kazdym polskim sklepie modelarskim,pomoc bedzie udzielana natychmiastowo
Tak sobie ostatnio poszedłem na peron SKM i zacząłem się przyglądać oryginałom z bliska i stwierdziłem, że żeby zrobić "doskonały" model, wierny oryginałowi to by trzeba było robić od podstaw. Zacieki, niedomalowania, różne wykonanie detali w bliźniaczych jednostkach które różni tylko kilka numerów inwentarzowych a łączy to samo ZNTK. Brudne ramki okien? Znajdźcie czystą w oryginale. Szyby? Każda z zabrudzeniami, Farba? 5 różnych odcieni, łaty, rdza. Sprzęg skręcony śrubą- patentem o której ktoś tu już pisał, węże podwieszone na pętlach z drutu żeby się nie majtały. Słowem oryginał ma sto razy więcej wad niż model.
Czy któryś z kolegów miał może możliwość posłuchania dźwięków EN57 z oryginalnym dekoderem PIKO oraz ESU i mógłby podzielić się opinią? Są jakieś różnice w jakości dźwięku, rodzaju zapowiedzi itp.? Mam dylemat w którą wersję dźwiękową zainwestować...
Nawet w tym wątku były próbki dźwięku, moim zdaniem z ESU dźwięk jest lepszy. Za to podepnę się pod temat, podobno w pierwszej serii modeli dekodery były dokładane później i nie są to dekodery Piko? Czy ktoś może to potwierdzić?
Przyglądając się tej dyskusji mam pytanie.... czy obecnie jest jakiś problem z dostępnością dekoderów dźwięku (z dźwiękami do konkretnych lokomotyw czy EZT jak omawiana tu EN57)? Pytam... gdyż zasadne wydaje mi się pytanie - kupować od razu z dźwiękiem bo potem może nie być? Mam co prawda parę modeli bez dźwięku (EU07, ET21, ET22, SU45, SU46....) i pytanie czy dostanie się kiedyś dekoder dźwiękowy do nich? Czy na takie pytanie można dziś odpowiedzieć:
- zdecydowanie tak..
- nie ma pewności na 100%...
???
Przyglądając się tej dyskusji mam pytanie.... czy obecnie jest jakiś problem z dostępnością dekoderów dźwięku (z dźwiękami do konkretnych lokomotyw czy EZT jak omawiana tu EN57)? Pytam... gdyż zasadne wydaje mi się pytanie - kupować od razu z dźwiękiem bo potem może nie być? Mam co prawda parę modeli bez dźwięku (EU07, ET21, ET22, SU45, SU46....) i pytanie czy dostanie się kiedyś dekoder dźwiękowy do nich? Czy na takie pytanie można dziś odpowiedzieć:
- zdecydowanie tak..
- nie ma pewności na 100%...
???
Nie odpowiem Ci ale napiszę co sądzę. Pikowskie dźwięki są takie sobie i lepiej byłoby mieć ESU lub Zimo do których mozna wgrać wszystko, Piko podobno nie daje takiej możliwości. Robo będzie instalowało dekodery Zimo/ESU także powinny być, chyba, że już są zakupione przez tę firmę.
czy obecnie jest jakiś problem z dostępnością dekoderów dźwięku (z dźwiękami do konkretnych lokomotyw czy EZT jak omawiana tu EN57)? Pytam... gdyż zasadne wydaje mi się pytanie - kupować od razu z dźwiękiem bo potem może nie być?
Byłem wczoraj w sklepie DCC24. Oferują ESU LS5 do każdego modelu, jesli klient chce. Dla EN57 programują aż 31 funkcji (F0-F30).
Dodatkowo, niektóre dźwieki są w wielu wersjach. Np. 4 wersje gwizdka konduktora wybierane losowo po wciśnięciu F9. Stukot kół pod F20 można wybierać w CV164 spośród 4 dostępnych wersji. Tak samo dźwięk hamowania do wyboru w CV165.
W sklepach okresowo występowały zerowe stany magazynowe dekoderów, ale kolejne zamówienia docierają od producenta, więc nie ma problemu.
Jedyny minus, że ceny dekoderów poszły w górę bardziej, niż samych modeli. Można było ochronić swoje oszczędności przed inflacją, inwestując w dekodery
[EDIT] Zrobię filmik EN57 z dźwiękami ESU, ale w tym tygodniu jestem tak zarobiony, że nie rozpakowałem odebranego wczoraj modelu. Może w niedzielę się uda.
W związku z faktem, iż Piko cały czas nie publikuje projektu dekodera dźwiękowego do EN57 postanowiłem na zasadzie prób i poszukiwania różnych informacji na temat SUSI odszukać odpowiednie CV którymi można pozmieniać fabryczne ustawienia dekodera, może te informacje się komuś przydadzą
Wszystkie wartości są zapisane w banku 0 SUSI, czyli nie musimy zmieniać CV1021, z czym w dekoderze Piko bywa problem. Czasami zdarza się brak odczytu/zapisu wartości CV, wtedy trzeba ponowić próbę.
Część 1 - ustawienie jasności funkcji świetlnych.
Fabrycznie wszystkie funkcje mają wartość 128, do danego CV wpisujemy nową oczekiwaną wartość. Dolne światła (białe i czerwone) są połączone parami, czyli np. "Czerwone lewe" oznacza jedno czerwone lewe z jednej strony i jedno czerwone lewe z drugiej strony.
Tylko że taka sytuacja nie występuje w realu. Jedno czerwone występuje tylko w sygnale Pc 2 (wraz ze światłem czerwonym w drugim reflektorze i ew. w górnym), ale tylko na czole pociągu. Na końcu muszą być normalne dwa czerwone światła.
Część 1 - ustawienie jasności funkcji świetlnych.
Fabrycznie wszystkie funkcje mają wartość 128, do danego CV wpisujemy nową oczekiwaną wartość. Dolne światła (białe i czerwone) są połączone parami, czyli np. "Czerwone lewe" oznacza jedno czerwone lewe z jednej strony i jedno czerwone lewe z drugiej strony.
A pytanie mam może od czapy, ale... czy do programowania funkcji oświetlenia wystarczy postawić na tory człon napędowy z dekoderem czy człony pozostałe musza być z jakiegos powodu np. SUSI również podpięte?
A pytanie mam może od czapy, ale... czy do programowania funkcji oświetlenia wystarczy postawić na tory człon napędowy z dekoderem czy człony pozostałe musza być z jakiegos powodu np. SUSI również podpięte?
Teoretycznie programujemy dekoder umieszczony w członie z napędem, który jednak nie posiada odbioru prądu, więc przynajmniej jeden człon musi być dołączony, tylko że jak pisali koledzy elektronika w tym modelu jest mocno rozbudowana - człon z napędem z jednym członem zewnętrznym ma zasilanie, z drugim już nie, dlatego ja osobiście programuję model "w całości".
Tylko że taka sytuacja nie występuje w realu. Jedno czerwone występuje tylko w sygnale Pc 2 (wraz ze światłem czerwonym w drugim reflektorze i ew. w górnym), ale tylko na czole pociągu. Na końcu muszą być normalne dwa czerwone światła.
OK, ja przecież nie mam do kolegi @Pawel o to pretensji, zwracam tylko uwagę na fakt, że takie zaprogramowanie sterowania światłami nie jest zgodne z rzeczywistością.
Część 2 - przypisanie dźwięków do przycisków.
Aby zmienić mapowanie dźwięków na początku należy wpisać CV31=17.
Następnie do każdego wskazanego CV wpisujemy numer przycisku, którym chcemy załączać dany dźwięk. W kolumnie w kolorze pomarańczowym wpisane są wartości fabryczne.
Na koniec pamiętajmy o wpisaniu CV31=0.
Dzięki za udostępnienie. Mój Multimouse nie jest jeszcze zaktualizowany i nie mogę obsługiwać funkcji powyżej 20. Dzięki Twojej tabeli pod F11 i F12 przypisałem sprężarki.
Część 3 - przypisanie funkcji świetlnych do przycisków.
Do każdego wskazanego CV wpisujemy numer przycisku, którym chcemy załączać daną funkcję świetlną. W kolumnie w kolorze pomarańczowym wpisane są wartości fabryczne.
Wartości 36 i 37 to 4+32 i 5+32, czyli przyciski 4 i 5. Dlaczego tak jest nie mam pojęcia, przy wpisaniu samych 4 i 5 działają tak samo.
Nie znalazłem CV z wyborem przycisku dla funkcji "Wyłączenie oświetlenia tył", która jest fabrycznie pod przyciskiem 10, ale funkcja ta przy moich próbach działała zawsze tak, że była kolejnym przyciskiem po funkcji "Wyłączenie oświetlenia przód", czyli dla przykładu jak "przód" był pod przyciskiem 2, to "tył" był automatycznie pod przyciskiem 3.
To tyle z moich eksperymentów z ustawieniami CV, niestety nie znalazłem CV odpowiedzialnych za efekty świetlne, gdzie można by np wyłączyć sposób załączania oświetlenia wnętrza, może są w innym banku SUSI.