• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.390 36 7
Tak mnie naszła jeszcze "oczywista oczywistość" - myślę, że odbiór wnętrza poprawiłoby użycie zimnych diod LED do oświetlenia. Raz, że wygląd bardziej naturalny, dwa - zmniejszy ilość żółtego.
 

voytecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
52 0 5
Czy któryś z kolegów miał może możliwość posłuchania dźwięków EN57 z oryginalnym dekoderem PIKO oraz ESU i mógłby podzielić się opinią? Są jakieś różnice w jakości dźwięku, rodzaju zapowiedzi itp.? Mam dylemat w którą wersję dźwiękową zainwestować...
 

Lucjan P

Aktywny użytkownik
Reakcje
309 8 0
piko w ramach promocji uruchomi punkt pomocy psychologicznej w zwiazku z zakupem en57 i cala trauma pozakupowa zeby jakos zlagodzic niedoskonalosci swojego modelu i ulzyc cierpieniom klienta i ew omowic temat udoskonalenia nastepnego modelu coby zadowolic wybrednych polskich zbieraczy,punkt taki bedzie sie znajdowal przy kazdym polskim sklepie modelarskim,pomoc bedzie udzielana natychmiastowo
Tak sobie ostatnio poszedłem na peron SKM i zacząłem się przyglądać oryginałom z bliska i stwierdziłem, że żeby zrobić "doskonały" model, wierny oryginałowi to by trzeba było robić od podstaw. Zacieki, niedomalowania, różne wykonanie detali w bliźniaczych jednostkach które różni tylko kilka numerów inwentarzowych a łączy to samo ZNTK. Brudne ramki okien? Znajdźcie czystą w oryginale. Szyby? Każda z zabrudzeniami, Farba? 5 różnych odcieni, łaty, rdza. Sprzęg skręcony śrubą- patentem o której ktoś tu już pisał, węże podwieszone na pętlach z drutu żeby się nie majtały. Słowem oryginał ma sto razy więcej wad niż model. :)
 

Lucjan P

Aktywny użytkownik
Reakcje
309 8 0
Czy któryś z kolegów miał może możliwość posłuchania dźwięków EN57 z oryginalnym dekoderem PIKO oraz ESU i mógłby podzielić się opinią? Są jakieś różnice w jakości dźwięku, rodzaju zapowiedzi itp.? Mam dylemat w którą wersję dźwiękową zainwestować...
Nawet w tym wątku były próbki dźwięku, moim zdaniem z ESU dźwięk jest lepszy. Za to podepnę się pod temat, podobno w pierwszej serii modeli dekodery były dokładane później i nie są to dekodery Piko? Czy ktoś może to potwierdzić?
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.784 443 99
Przyglądając się tej dyskusji mam pytanie.... czy obecnie jest jakiś problem z dostępnością dekoderów dźwięku (z dźwiękami do konkretnych lokomotyw czy EZT jak omawiana tu EN57)? Pytam... gdyż zasadne wydaje mi się pytanie - kupować od razu z dźwiękiem bo potem może nie być? Mam co prawda parę modeli bez dźwięku (EU07, ET21, ET22, SU45, SU46....) i pytanie czy dostanie się kiedyś dekoder dźwiękowy do nich? Czy na takie pytanie można dziś odpowiedzieć:
- zdecydowanie tak..
- nie ma pewności na 100%...
???
 

Lucjan P

Aktywny użytkownik
Reakcje
309 8 0
Przyglądając się tej dyskusji mam pytanie.... czy obecnie jest jakiś problem z dostępnością dekoderów dźwięku (z dźwiękami do konkretnych lokomotyw czy EZT jak omawiana tu EN57)? Pytam... gdyż zasadne wydaje mi się pytanie - kupować od razu z dźwiękiem bo potem może nie być? Mam co prawda parę modeli bez dźwięku (EU07, ET21, ET22, SU45, SU46....) i pytanie czy dostanie się kiedyś dekoder dźwiękowy do nich? Czy na takie pytanie można dziś odpowiedzieć:
- zdecydowanie tak..
- nie ma pewności na 100%...
???
Nie odpowiem Ci ale napiszę co sądzę. Pikowskie dźwięki są takie sobie i lepiej byłoby mieć ESU lub Zimo do których mozna wgrać wszystko, Piko podobno nie daje takiej możliwości. Robo będzie instalowało dekodery Zimo/ESU także powinny być, chyba, że już są zakupione przez tę firmę.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.269 88 0
czy obecnie jest jakiś problem z dostępnością dekoderów dźwięku (z dźwiękami do konkretnych lokomotyw czy EZT jak omawiana tu EN57)? Pytam... gdyż zasadne wydaje mi się pytanie - kupować od razu z dźwiękiem bo potem może nie być?
Byłem wczoraj w sklepie DCC24. Oferują ESU LS5 do każdego modelu, jesli klient chce. Dla EN57 programują aż 31 funkcji (F0-F30).
Dodatkowo, niektóre dźwieki są w wielu wersjach. Np. 4 wersje gwizdka konduktora wybierane losowo po wciśnięciu F9. Stukot kół pod F20 można wybierać w CV164 spośród 4 dostępnych wersji. Tak samo dźwięk hamowania do wyboru w CV165.

W sklepach okresowo występowały zerowe stany magazynowe dekoderów, ale kolejne zamówienia docierają od producenta, więc nie ma problemu.

Jedyny minus, że ceny dekoderów poszły w górę bardziej, niż samych modeli. Można było ochronić swoje oszczędności przed inflacją, inwestując w dekodery :D


[EDIT] Zrobię filmik EN57 z dźwiękami ESU, ale w tym tygodniu jestem tak zarobiony, że nie rozpakowałem odebranego wczoraj modelu. Może w niedzielę się uda.
 
Ostatnio edytowane:

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
424 2 1
W związku z faktem, iż Piko cały czas nie publikuje projektu dekodera dźwiękowego do EN57 postanowiłem na zasadzie prób i poszukiwania różnych informacji na temat SUSI odszukać odpowiednie CV którymi można pozmieniać fabryczne ustawienia dekodera, może te informacje się komuś przydadzą :)
Wszystkie wartości są zapisane w banku 0 SUSI, czyli nie musimy zmieniać CV1021, z czym w dekoderze Piko bywa problem. Czasami zdarza się brak odczytu/zapisu wartości CV, wtedy trzeba ponowić próbę.

Część 1 - ustawienie jasności funkcji świetlnych.
Fabrycznie wszystkie funkcje mają wartość 128, do danego CV wpisujemy nową oczekiwaną wartość. Dolne światła (białe i czerwone) są połączone parami, czyli np. "Czerwone lewe" oznacza jedno czerwone lewe z jednej strony i jedno czerwone lewe z drugiej strony.
EN57_CV_jasnosc.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.991 531 30
"Czerwone lewe" oznacza jedno czerwone lewe z jednej strony i jedno czerwone lewe z drugiej strony.
Tylko że taka sytuacja nie występuje w realu. Jedno czerwone występuje tylko w sygnale Pc 2 (wraz ze światłem czerwonym w drugim reflektorze i ew. w górnym), ale tylko na czole pociągu. Na końcu muszą być normalne dwa czerwone światła.
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.313 25 2
Część 1 - ustawienie jasności funkcji świetlnych.
Fabrycznie wszystkie funkcje mają wartość 128, do danego CV wpisujemy nową oczekiwaną wartość. Dolne światła (białe i czerwone) są połączone parami, czyli np. "Czerwone lewe" oznacza jedno czerwone lewe z jednej strony i jedno czerwone lewe z drugiej strony.
A pytanie mam może od czapy, ale... czy do programowania funkcji oświetlenia wystarczy postawić na tory człon napędowy z dekoderem czy człony pozostałe musza być z jakiegos powodu np. SUSI również podpięte?
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
424 2 1
A pytanie mam może od czapy, ale... czy do programowania funkcji oświetlenia wystarczy postawić na tory człon napędowy z dekoderem czy człony pozostałe musza być z jakiegos powodu np. SUSI również podpięte?
Teoretycznie programujemy dekoder umieszczony w członie z napędem, który jednak nie posiada odbioru prądu, więc przynajmniej jeden człon musi być dołączony, tylko że jak pisali koledzy elektronika w tym modelu jest mocno rozbudowana - człon z napędem z jednym członem zewnętrznym ma zasilanie, z drugim już nie, dlatego ja osobiście programuję model "w całości".
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.991 531 30
OK, ja przecież nie mam do kolegi @Pawel o to pretensji, zwracam tylko uwagę na fakt, że takie zaprogramowanie sterowania światłami nie jest zgodne z rzeczywistością.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
424 2 1
Część 2 - przypisanie dźwięków do przycisków.
Aby zmienić mapowanie dźwięków na początku należy wpisać CV31=17.
Następnie do każdego wskazanego CV wpisujemy numer przycisku, którym chcemy załączać dany dźwięk. W kolumnie w kolorze pomarańczowym wpisane są wartości fabryczne.
Na koniec pamiętajmy o wpisaniu CV31=0.

EN57_CV_dzwieki.png
 
Reakcje
57 2 1
Dzięki za udostępnienie. Mój Multimouse nie jest jeszcze zaktualizowany i nie mogę obsługiwać funkcji powyżej 20. Dzięki Twojej tabeli pod F11 i F12 przypisałem sprężarki.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
424 2 1
Część 3 - przypisanie funkcji świetlnych do przycisków.
Do każdego wskazanego CV wpisujemy numer przycisku, którym chcemy załączać daną funkcję świetlną. W kolumnie w kolorze pomarańczowym wpisane są wartości fabryczne.
Wartości 36 i 37 to 4+32 i 5+32, czyli przyciski 4 i 5. Dlaczego tak jest nie mam pojęcia, przy wpisaniu samych 4 i 5 działają tak samo.
Nie znalazłem CV z wyborem przycisku dla funkcji "Wyłączenie oświetlenia tył", która jest fabrycznie pod przyciskiem 10, ale funkcja ta przy moich próbach działała zawsze tak, że była kolejnym przyciskiem po funkcji "Wyłączenie oświetlenia przód", czyli dla przykładu jak "przód" był pod przyciskiem 2, to "tył" był automatycznie pod przyciskiem 3.

EN57_CV_funkcje swietlne.png

To tyle z moich eksperymentów z ustawieniami CV, niestety nie znalazłem CV odpowiedzialnych za efekty świetlne, gdzie można by np wyłączyć sposób załączania oświetlenia wnętrza, może są w innym banku SUSI.
 

Podobne wątki