• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Pierwsza makieta na strychu

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.707 51 5
#61
Za dużo torów w środku makiety. Praktycznie nie ma miejsca na jakikolwiek krajobraz, budynki itd.
Wtedy kolega może sobie robić ujeżdżalnię, a nie makietę.....

Żeby nieco "uratować", jednocześnie uwzględniając uwagi p. Andrzeja, widzę to tak :

Tory ze środka przesunąłem wyżej i połączyłem z torami stacyjnymi.
Przedłużyłem nieco tor wyciągowy z terminala, a na samym terminalu urwałem 2 dodatkowe tory.
Tor wychodzący ze stacji po prawej stronie wrzuciłem NA wiadukt.

Stacja może być na poziomie +0,5
wtedy wiadukt będzie na poziomie 1, a tory pod nim na poziomie 0.

Zniweluje to trochę różnice poziomów, ale i tak podjazd z prawej str. stacji będzie za stromy, mimo wszystko....

Ja bym to przeprojektował jeszcze. Całkowicie.

Lka.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.660 519 30
#62
A jak się ma sprawa z najazdem ma potencjalny wiadukt po prawej w górnym rogu? Dokładając tam rozjazd, a jednocześnie mając za plecami i tak stację niebezpiecznie skraca się odcinek najazdu?
A dlaczego cała stacja nie może być już na wyższym poziomie? Podjazd może zacząć się zaraz za rozjazdem bocznicy do fabryki po lewej stronie.
Oczywiście, może być i tak. Ja starałem się tylko poprawić na tyle, żeby było trochę bardziej realistycznie.
 
OP
OP
M

milbeusz

Nowy użytkownik
Reakcje
4 0 0
#63
Za dużo torów w środku makiety. Praktycznie nie ma miejsca na jakikolwiek krajobraz, budynki itd.
Wtedy kolega może sobie robić ujeżdżalnię, a nie makietę.....

Żeby nieco "uratować", jednocześnie uwzględniając uwagi p. Andrzeja, widzę to tak :

Tory ze środka przesunąłem wyżej i połączyłem z torami stacyjnymi.
Przedłużyłem nieco tor wyciągowy z terminala, a na samym terminalu urwałem 2 dodatkowe tory.
Tor wychodzący ze stacji po prawej stronie wrzuciłem NA wiadukt.

Stacja może być na poziomie +0,5
wtedy wiadukt będzie na poziomie 1, a tory pod nim na poziomie 0.

Zniweluje to trochę różnice poziomów, ale i tak podjazd z prawej str. stacji będzie za stromy, mimo wszystko....

Ja bym to przeprojektował jeszcze. Całkowicie.

Zobacz załącznik 1095270
A jaką miałbyś na to wizje? Poszedłem za Waszymi poprawkami rezygnując z dodatkowej stacji i niweluje jazdę w kółko jak to było przy poprzednich koncepcjach
Martwią mnie teraz krótkie bocznice na terminalu. Chciałbym przyszłościowo używać tam wagonów typu Sggmrs (np Roco 76635) mają one około 40 cm długości, wychodzi na to że dwa podwójne wagony tego typu nie wjadą na taką krótką bocznice.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.707 51 5
#66
Tak na szybko. Fotka z książki z planami makiet.

20250105_183328.jpg


To jest akurat TT, ale masz tu 1 stację i 3 przystanki.
W środku, gdzie lokomotywownia, można by wstawić Twój terminal i wtedy wykorzystałbyś go w pełni, na długość.
Oczywiście to tylko inspiracja. Ty musiałbyś to dostosować do swoich wymiarów j pewnie nieco okroić.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.707 51 5
#68
Ich spreche Deutch nicht gut ;)

Pomerdało mi się z innym układem, o którym myślałem.
Ale tak, czy siak jest to układ bazujący na U-rurkach, więc łuki tramwajowe :)
 

Mormegil

Aktywny użytkownik
Reakcje
352 21 0
#70
Ty musiałbyś to dostosować do swoich wymiarów j pewnie nieco okroić.
Plan ten opublikował w 1970r. Günter Fromm:
0133.jpg

I jak widać wynika z niego, że prawe "ramię" ma nie mniej niż 140cm szerokości/głębokości, co moim zdaniem wymaga okrojenia, jeżeli nie ma się dostępu od tyłu. Poza tym, użyteczna długość pociągów raczej nie przekroczy 100cm.
Aby dodać coś konstruktywnego, mam jeszcze takie L-ki z planów MIBA:
0134.jpg 0135.jpg 0136.jpg
Szczególnie ta ostatnia propozycja raduje moje serce, bo zawiera "podspodni" dworzec techniczny gdzie można przechować kilka pociągów.

Pozdrawiam,
 

Mormegil

Aktywny użytkownik
Reakcje
352 21 0
#72
Jedynie kwestia mostu i nasypu nie daje mi spokoju
Ale dlaczego? Dlatego, że nie masz mostów tylko wiadukty?

A poważniej:
  • Górna stacja musi być w tym samym poziomie co wiadukty, czyli co najmniej 8cm powyżej stacji dolnej.
  • Daje to możliwość umieszczenia pod nią stacji technicznej. Wiem, to mój konik. Ale jeżeli zostawisz plan takim jakim jest, to możesz szybko stwierdzić, że jazda w kółko jest nudna.
  • Czy przejście rozjazdowe na dole rysunku nie powinno być poprowadzone odwrotnie?
 
OP
OP
M

milbeusz

Nowy użytkownik
Reakcje
4 0 0
#74
Ale dlaczego? Dlatego, że nie masz mostów tylko wiadukty?

A poważniej:
  • Górna stacja musi być w tym samym poziomie co wiadukty, czyli co najmniej 8cm powyżej stacji dolnej.
  • Daje to możliwość umieszczenia pod nią stacji technicznej. Wiem, to mój konik. Ale jeżeli zostawisz plan takim jakim jest, to możesz szybko stwierdzić, że jazda w kółko jest nudna.
Możesz mi podesłać jakieś wizje lub zrealizowane pomysły skoro to Twój konik, może masz coś co pomoże :)

Ale dlaczego? Dlatego, że nie masz mostów tylko wiadukty?
  • Czy przejście rozjazdowe na dole rysunku nie powinno być poprowadzone odwrotnie?
Oczywiście że powinno być odwrotnie :D
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.707 51 5
#76
I dlaczego kolega przeniósł lokomotywownię ? Tamte tory po ukosie były na ten magazyn, czy coś tam. Szopa mogła zostać tam, gdzie była.
 
OP
OP
M

milbeusz

Nowy użytkownik
Reakcje
4 0 0
#77
I dlaczego kolega przeniósł lokomotywownię ? Tamte tory po ukosie były na ten magazyn, czy coś tam. Szopa mogła zostać tam, gdzie była.
Przeniosłem bo myślałem że pozbędę się budynku elektrowni (lub czegoś podobnego). A kierowałem się słowami że za dużo torów na środku.
Mogę to wciąż przywrócić i w obszarze stacji lub tego usuniętego magazynu zrobić niewielkie miasteczko, a ten magazyn zrobić jakimś składem kruszywa/opału. Zawsze by to urozmaiciło zabawe na makiecie i było by więcej manewrów niż jeżdżenia w kółko.

Reasumując, w obecnym kształcie stacja musi być na wzniesieniu by wiadukt miał lżejszy spad do stacji a resztę podjazdu zrobić po lewej stronie wyjeżdżając z łuku?
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.707 51 5
#78
1. Mniej torów w środku - dlatego przeniosłem te bocznice z dołu do góry. Nie wymazywałem lokomotywowni.
2. Te tory po ukosie są po to, by w środku makiety było więcej miejsca. Mogą tam być, ale nie muszą. To już zostawiam Tobie.
3. Kwestia pochylenia ramp zjazdowych/wjazdowych to już inna bajka - w Twoim przypadku trzeba to zrobić "na żywym organiźmie" - czyli musisz mieć już położone tory i eksperymentalnie sobie podkładać klocki, aby wyszedł odpowiedni kąt. Jest o tym na forum.
4. Rób research na własną rękę też. Oglądaj makiety i podpatruj rozwiązania. Tu na forum i w internetach.... Także na stummiforum.de jest mnóstwo inspiracji (choć nie zawsze jakość za tym idzie, ale pomysły są).
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
426 2 1
#79
A może coś w ten deseń?
Jedna duża stacja z lokomotywownią (kolor zielony) oraz bocznicą (kolor żółty), dodatkowo bocznica szlakowa.
Starałem się tak to rozplanować, żeby były możliwie jak najdłuższe tory zarówno na stacji jak i na bocznicy.
W obecnym układzie żółte tory mają długość ok 1,48m.
Kontenery_80cm_01mr.jpg
 
OP
OP
M

milbeusz

Nowy użytkownik
Reakcje
4 0 0
#80
A może coś w ten deseń?
Jedna duża stacja z lokomotywownią (kolor zielony) oraz bocznicą (kolor żółty), dodatkowo bocznica szlakowa.
Starałem się tak to rozplanować, żeby były możliwie jak najdłuższe tory zarówno na stacji jak i na bocznicy.
W obecnym układzie żółte tory mają długość ok 1,48m.
Zobacz załącznik 1095419
Wygląda bardzo interesująco ale zastanawia mnie dół koło zielonej lokomotywowni. Czy łuk jest położony na kominie który przebiega przez strych czy rozpoczyna się on przed tym kominem i wycięciem?
 

Podobne wątki