• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Pierwsza makieta na strychu

OP
OP
M

milbeusz

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
#21
Dziękuje bardzo Herbat oraz TomaszEL. Wasze rady pomogły mi się odnaleźć z rozjazdami i łukami.

Poniżej coś co udało mi się wymyślić. Ograniczyłem się do jednej stacji ale myśle czy nie da się upchnąć małego peronu w zaznaczonym miejscu?
Wydaje mi się że środek jest mało zagospodarowany i można by było tam coś jeszcze dorzucić.
Bazowałem obecnie na torach Piko
Dajcie znać co sądzicie
 

Załączniki

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.939 37 4
#23
Ja się nie wypowiem, bo od tego mamy tu na forum fachowców, ale za to czy w SCRAM nie mogliby zrobić jakiejś symulacji, która by prezentowała na takim projekcie jakiś normalnej długości wagon osobowy, jakiś parowóz długi i coś tam jeszcze, w postaci po prostu wyskalowanego na długość i szerokość prostokąta, aby można było sobie sprawdzić jak będzie to wyglądało na ciasnych łukach.
Bo wydaje mi się, że 2 składy osobowe nie miną się jednocześnie na łukach po lewej. Myślę, że dużym udogodnieniem by było dla projektowania. Nie sądzę, żeby dla producenta/operatora SCRAM to byłby problem dodać kilka pozycji klasycznych konstrukcji w postaci takich półprzeźroczystych prostokątów, byle w skali.
 

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
91 7 0
#24
Ja się nie wypowiem, bo od tego mamy tu na forum fachowców, ale za to czy w SCRAM nie mogliby zrobić jakiejś symulacji, która by prezentowała na takim projekcie jakiś normalnej długości wagon osobowy, jakiś parowóz długi i coś tam jeszcze, w postaci po prostu wyskalowanego na długość i szerokość prostokąta, aby można było sobie sprawdzić jak będzie to wyglądało na ciasnych łukach.
Bo wydaje mi się, że 2 składy osobowe nie miną się jednocześnie na łukach po lewej. Myślę, że dużym udogodnieniem by było dla projektowania. Nie sądzę, żeby dla producenta/operatora SCRAM to byłby problem dodać kilka pozycji klasycznych konstrukcji w postaci takich półprzeźroczystych prostokątów, byle w skali.
W tych najnowszych wersjach SCARM jest dodatek "Model Trains Simulator" z opcją że można się przejechać składem po projektowanej makiecie. Nie wiem na ile to realistyczne i czy oddaje rzeczywiste wymiary wagonów, a jeśli nie, czy jest opcja modyfikacji wymiarów. Nie wiem też czy ma jakąkolwiek opcje analizy ewentualnych kolizji. Kiedyś tego używałem w dużo wcześniejszych wersjach i nie było wymienionych przeze mnie wcześniej możliwości. Może rozszerzyli możliwości. Link do podstrony z tym modułem poniżej. Dodatek extra płatny.
SCARM - Symulator Modeli Pociągów PE
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.939 37 4
#25
@KronosVV ja tylko przyglądam się jak koledzy projektują makiety, potem te całe "setki stron" zmian, ale na moje oko na torcie wyżej nie minęły by się składy po lewej pętli z góry. Być może makieta by była z jednym składem, ale jakby nie było ciasno w tym miejscu. Zapewne wypowiedzą się doświadczeni koledzy, dla mnie to bardzo ciekawe nawet mimo tego, że sam nie buduję, i wtedy jakie rozwiązania można zastosować, aby wykorzystać dostępne wymiary.(y)
Także to nie żadna krytyka z mojej strony tylko raczej zalążek dyskusji.
No ciekawe jakby to wyglądało, z symulacją przejazdu jakiegoś składu, i ile pudła wagonów osobowych wylecą poza obrys.
 

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
91 7 0
#26
@KronosVV ja tylko przyglądam się jak koledzy projektują makiety, potem te całe "setki stron" zmian, ale na moje oko na torcie wyżej nie minęły by się składy po lewej pętli z góry. Być może makieta by była z jednym składem, ale jakby nie było ciasno w tym miejscu. Zapewne wypowiedzą się doświadczeni koledzy, dla mnie to bardzo ciekawe nawet mimo tego, że sam nie buduję, i wtedy jakie rozwiązania można zastosować, aby wykorzystać dostępne wymiary.(y)
Także to nie żadna krytyka z mojej strony tylko raczej zalążek dyskusji.
No ciekawe jakby to wyglądało, z symulacją przejazdu jakiegoś składu, i ile pudła wagonów osobowych wylecą poza obrys.
Jasne, rozumiem. Ale nawet konstruktywna krytyka bez chamówy, bez trollingu i bez pokazywania wyższości jest wg mnie jak najbardziej wskazana. Bo można się dowiedzieć coś pożytecznego. Linki zamieściłem, bo wywołałeś temat, a widziałem że SCARM miał taką możliwość w oparciu o ten dodatkowy moduł. Może kolega @milbeusz będzie wstanie użyć tego modułu i zobaczymy coś nowego.
Kiedyś nawet tego używałem. Ale wtedy była możliwość symulacji tylko jednej lokomotywy z bodajże dwoma wagonami maksymalnie. I na tym się możliwości tego modułu kończyły.

PS. Też jestem głównie obserwatorem. Czasem coś zbuduje i jak uznam za stosowne to się tym pochwale.
Kiedyś dawno zacząłem budować makietę. W SCARM wyglądało fajnie, ale jak zacząłem to robić w rzeczywistości i się okazało że na wielu odcinkach pociągi jeżdżą w tunelach i je więcej nie widać niż widać to sobie odpuściłem. Może na emeryturze przycisnę temat ;)
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.814 56 5
#28
Ja bym zaczął od doprowadzenia pomieszczenia , zamknąć ten sufit , ściany ,prąd i pomalować. Później nie będzie to takie proste.
 
OP
OP
M

milbeusz

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
#29
Ja bym zaczął od doprowadzenia pomieszczenia , zamknąć ten sufit , ściany ,prąd i pomalować. Później nie będzie to takie proste.
Jeśli chodzi Ci o pomieszczenie to jest ono zakończone. Nie będzie zamykany już sufit. Jego docieplenie i obicie folio/tkaniną jest to końcowy kształt. Jak widać prąd jest bo światło świeci, a gniazdka natynkowe są zamontowane na belkach.

Po wprowadzeniu kolejnych poprawek oraz zamienieniu prostych odcinków i łuków dodałem pare elementów na makiete co nadaje jej coraz bardziej finalny kształt. Chciałbym poznać opinie kogoś doświadczonego kto omówi kwestie techniczne i czy ta makieta ma prawo funkcjonować w swoim kształcie.
Niestey ogranicza mnie ciągle posiadanie jedynie 100 elementów dlatego łuki i odcinki proste zamieniam na flexa a niektóre fragmenty torów prostych jak np na terminalu usuwam bo potrzebuje elementów :)
 

Załączniki

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
91 7 0
#30
Zwróć uwagę jeszcze tam gdzie zestawiasz BWL z BWR. Piko przykładowo zakłada że odstęp między torami jest 62mm i to jest tak na styk wg mnie. I czasem niektóre wagony czy dłuższe lokomotywy potrafią się zetknąć. Mam Stadlera Euroduala takiego jak S1591021 i jest naprawdę ciasno bo ta lokomotywa jest długa. I przy ostatniej modyfikacji torowiska dałem między BWL i BWR, G62 (tu gdzie zielone kółko). Jak się nie zmieścisz można dociąć i dać mniej, Byle by lekko odsunąć łuk zewnętrzny od wewnętrznego. Wszystko zależy czym chcesz w przyszłości jeździć.
1735994178697.png
 
Ostatnio edytowane:

TomaszEL

Użytkownik
Reakcje
187 1 0
#31
No i bardzo fajnie :)

Teraz do realizacji, rozważ jednak propozycję @KoVaL
Później nie będzie to takie proste.
Czy będziesz budował z gotowych odcinków torów czy z flexów? W pierwszym przypadku kup tory i rozjazdy, ułóż wszystko na podłodze. Wtedy okaże się jak Twój pomysł Tobie się podoba. W drugim wydrukuj plan 1:1 (nie mam pewności czy darmowa wersja programu ma aktywną tę funkcjonalność) ułóż na podłodze. Druga opcja na pewno będzie tańsza nawet z zakupem licencji na program i szybsza bo jak wiadomo koszt torów to duża kwota na jednorazowy wydatek.

Do dzieła!
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
451 8 0
#32
Zaznaczony fragment zrobiony jest jak zaleca PIKO - rysunek zaznaczony znakiem X.
PikoTrackHO-1.jpg
Ale faktycznie jest tam zbliżenie torów równoległych poniżej zalecanych 62 mm.
Aby zachować tą odległość, należałoby wstawić rozjazd łukowy BWL-R3 oraz krótki odcinek prosty G62 na wewnętrznym łuku.
Rys1.jpg
 

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
91 7 0
#33
Zaznaczony fragment zrobiony jest jak zaleca PIKO - rysunek zaznaczony znakiem X.
Zobacz załącznik 1094857
Ale faktycznie jest tam zbliżenie torów równoległych poniżej zalecanych 62 mm.
Aby zachować tą odległość, należałoby wstawić rozjazd łukowy BWL-R3 oraz krótki odcinek prosty G62 na wewnętrznym łuku.
Zobacz załącznik 1094858
Tak mają w folderze. Ale to nie jest niezawodne podejście. Nie wiem ile lat temu to wymyślili, ale chyba już się trochę zdezaktualizowało. Musieliby geometrie pozmieniać. Chyba trochę "musztarda po obiedzie".
Trzeba dać BWL-R3 jak napisałeś, albo wstawiać G62 co ja sugerowałem (ten schemat dolny po prawej pokazuje takie rozwiązanie).
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
451 8 0
#34
G62 pomiędzy rozjazdami nic nie da. A co gorsze, odległość zewnętrznego łuku znacznie się powiększy.
 
OP
OP
M

milbeusz

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
#35
Zwróć uwagę jeszcze tam gdzie zestawiasz BWL z BWR. Piko przykładowo zakłada że odstęp między torami jest 62mm i to jest tak na styk wg mnie. I czasem niektóre wagony czy dłuższe lokomotywy potrafią się zetknąć. Mam Stadlera Euroduala takiego jak S1591021 i jest naprawdę ciasno bo ta lokomotywa jest długa. I przy ostatniej modyfikacji torowiska dałem między BWL i BWR, G62 (tu gdzie zielone kółko). Jak się nie zmieścisz można dociąć i dać mniej, Byle by lekko odsunąć łuk zewnętrzny od wewnętrznego. Wszystko zależy czym chcesz w przyszłości jeździć.
Zobacz załącznik 1094856
Udało mi sie dołozyć R2,7,5 poprawiło to łuk i zrobił sie wiekszy odstęp między torami.
Natomiast poszedłem za ciosem i poprawiłem kolejny łuk obok po prawej. Skutkuje to tym że przy małej wiejskiej stacji na dole tory są dość blisko siebie. Zastanawiam czy może być to problem przy mijance w tamtym miejscu.
W miejscu gdzie łuk wychodzi po za makiete będzie ona delikatnie dobudowana by zmieścić się.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.646 519 30
#36
Po wprowadzeniu kolejnych poprawek oraz zamienieniu prostych odcinków i łuków dodałem pare elementów na makiete co nadaje jej coraz bardziej finalny kształt.
Przykro mi to napisać, ale układ torowy jest zupełnie od czapy i nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością. Ani to szlak, ani stacja. Da się tylko jeździć w kółko. O żadnym wyprzedzaniu na stacji jednego pociągu przez drugi (np. towarowego przez pospieszny), rozpoczynaniu i kończeniu biegu pociągu pasażerskiego czy towarowego, manewrach itp. nie ma mowy. Ten objazd stacji przez tunel też trochę bez sensu jak dla mnie. Nie bardzo też rozumiem, dokąd prowadzi to odgałęzienie z prawej strony - czy to ma być bocznica fabryczna z trzema torami ślepymi?
 
OP
OP
M

milbeusz

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
#38
Wcale nie podoba mi się te esy floresy w tym miejscu.
To jest na wcisk wszystko, trzeba rozluźnić to i wyprostować żeby łuki były łagodniejsze.
Cały układ jakiś nieteges.
Przykro mi to napisać, ale układ torowy jest zupełnie od czapy i nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością. Ani to szlak, ani stacja. Da się tylko jeździć w kółko. O żadnym wyprzedzaniu na stacji jednego pociągu przez drugi (np. towarowego przez pospieszny), rozpoczynaniu i kończeniu biegu pociągu pasażerskiego czy towarowego, manewrach itp. nie ma mowy. Ten objazd stacji przez tunel też trochę bez sensu jak dla mnie. Nie bardzo też rozumiem, dokąd prowadzi to odgałęzienie z prawej strony - czy to ma być bocznica fabryczna z trzema torami ślepymi?
Może dlatego od początku proszę o pomoc bardziej doświadczone osoby w tym temacie? Zeby doradziły i pomogły zaprojektować coś sensownego.
Andrzeju
Tunel za makietą jest po to by ukryć odcinek łuku z R1 i by pociąg znalazł się po przeciwnej stronie makiety
a co co rozgałęzienia z prawej strony to jak wspominałem wielokrotnie wcześniej i widać to na poprzednich projektach przed poprawkami jest tam terminal intermodalny z 4 ślepymi torami. Z racji na darmowa wersję programu byłem zmuszony na pewnym procesie tworzenia makiety do usunięcia tych odcinków prostych by mieć możliwość gdzie indziej dalej tworzyć.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.504 28 1
#39
by ukryć odcinek łuku z R1
Tu nie chodzi o ukrycie, tylko o wyeliminowanie pikowskiego R1 (circa Roco R2). Gdzie to jest?
Niektóry tabor po prostu nie przejedzie przez to, wykolei się.
Dlatego, żeby nie być ograniczonym tym, która lokomotywa może tam jechać, a która nie, trzeba R1 Piko (R2 Roco) wyeliminować!
Cały plan mi jakoś nie leży.
Przeprowadź sobie scenariusz prowadzenia pociągów i manewrów na Twoim planie.
Co, skąd i dokąd ma jechać i po co?
Przecież ruch na makiecie musi mieć jakiś sens i logiczność wynikającą z infrastruktury znajdującej się na makiecie.
Gdzie lokomotywownia i dojazd do niej, kilometry od stacji...?
Odnośnie używania SCARM'a i symboli widniejących (albo nie) na planie, to ja akurat całkowicie rozumiem Twoje "skróty myślowo-torowe").:)
 

Mormegil

Aktywny użytkownik
Reakcje
345 21 0
#40
No cześć...
  • Pierwszy wariant prawego skrzydła makiety (80cm) był dość wąski ale umożliwiał wpasowanie jakiejś bocznicy lub lokomotywowni. Drugi wariant (140cm) jest za szeroki, bo jak sięgniesz do przeciwległej krawędzi?
  • Machnij ręką na standardowe odcinki torów, te wszystkie R2, G62 itp. Budujesz trwały układ na makiecie a nie układasz torów na parkiecie, więc wszystkie potrzebne odcinki dotnij sobie z "flexów". Przypilnuj tylko by promienie łuków były OK, powiedzmy nie ciaśniejsze niż 400mm.
  • SCARM czy coś tam może i jest fajny, ale fajniejsze są ołówek, linijka, cyrkiel i kartka papieru. Dużo kartek.
Ponieważ moje ustrojstwo posiada wymiar zgodny niemal do centymetra z Twoim pierwszym pomysłem pozwolę sobie wrzucić jego zdjęcie jako inspirację, albo drogę na manowce...
0087.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki