• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Pierwsza makieta garażowa - plan

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.492 28 1
#61
Wyskalowałem ten dworzec na planie. Tam jednak jest magazyn, więc dodatkowy jest niepotrzebny.
Rampa może być przedłużeniem peronu. Wersja rampy do wyboru.
Linia przerywana będzie wyborem miejsca, gdzie rampa ma się kończyć.
plan.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
A

Amatorek

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
135 0 0
#62
@Kris - dziękuję za chęć pomocy i rady. Niestety z uwagi na rozmiar i to co mam w zamyśle muszę iść na kompromisy. Ja wiem, że chcecie dobrze i aby było prawilnie ale PMM z tego nie będzie.. Jak zacznę coś dodawać do makiety to za chwilę będzie mnie korciło aby całkowicie zmienić układ bo np dodam 50cm do długości całkowitej i co wówczas? Masakra będzie. Ustalmy, że finalnie układ torów jest "przyklepany" i tylko kosmetyka z bocznicami, budynkami itp. Muszę mieć granice jednak. Bo tak to nie zacznę nigdy. Trafiło na podatny grunt ;)


@melonowy
dzięki za skalowanie i koncepcję. Zostajemy przy tym.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.696 51 5
#63
DOKŁADNIE WIEM, o czym piszesz :)

Miałem niedawno ten sam dylemat z moim planem Torcinka 2, ale ....też obroniłem wersję (powiedzmy) pierwszą :)

W takim razie - do boju kowboju :D
 
OP
OP
A

Amatorek

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
135 0 0
#69
Tory zostały już przycięte i finalny układ dopracowany w rzeczywistości. Nie obyło się bez problemów np z tunelami. Musiałem pokombinować tak aby zachować jak największy dystans a na dodatek odsunąć się od krawędzi makiety.
signal-2023-04-24-205633_007.jpeg

miejsce na portal tunelu
signal-2023-04-24-205633_014.jpeg
signal-2023-04-24-205633_010.jpeg
Starałem się zachować precyzję co do milimetra względem projektu. Sam nie wiem dlaczego:).

Nawet punkt "środkowy" wyszedł w identycznym miejscu co w projekcie (cienkopis wskazuje):

signal-2023-04-24-205633_015.jpeg

Zacząłem też wycinać podkład z korka według szablonu.

W tym miejscu mam do was pytanie - czy stosować też korek na podwyższeniach?
 
OP
OP
A

Amatorek

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
135 0 0
#71
Planuję podział na obwody 2 aby przyszłościowo ewentualnie podłączyć wzmacniacz DCC. Podział w punktach 1, 2 oraz 3.
Punkt 4 to wydzielenie toru programującego na bocznicy - a może lepiej wydzielić na samym dole na stacyjnym?

obwody.JPG

Myślałem też nad wydzieleniem odcinków do wykrywania zajętości ale na tym etapie nie jestem w stanie sobie tego wyobrazić a później piłować tory? Chyba zastosuję czujniki opto między podkładami od spodu. Co o tym sądzicie? Jakieś zdecydowane wady takiego rozwiązania?
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.492 28 1
#72
Super Ci idzie. (y)
Na tej makiecie nie będzie chyba potrzebne rozdzielenie na dwa obwody, czyli na drugi booster. Jeśli jednak byś chciał przygotować na taką ewentualność to ja bym po prostu oddzielił wewnętrzną pętlę od zewnętrznej w miejscach A i B.
Wszystkie peryferyjne urządzenia sterowane sygnałem DCC powinno się podłączyć do osobnego zasilacza np. 12vDC.
Wówczas nie pobierają prądu z boostera DCC obciążając go, tylko biorą z niego sam sygnał DCC.
Dlatego sądzę, że same lokomotywy i wagony na tej makiecie nie wyczerpią możliwości jednego boostera DCC,
ale "dla spokojności" możesz przygotować układ torowy na drugi booster.
Programowanie zrób sobie "pod ręką". Na bocznicy, tam na środku zawsze pewnie coś będzie stało i nie będzie wygodnie stawiać lokomotywy.
Jak da radę to przy lokomotywowni, a jak nie to wstaw może rozjazd i tor z drugiej strony (po lewej) i tam zrób.
Jeśli nie chcesz wstawiać tam dodatkowego rozjazdu za nastawnią, to sam wydzielony kawałek toru tam wstaw i podłącz tylko do programowania.
Jeśli nic z tych rzeczy Ci nie przypasuje, to weź półmetrową deseczkę, przyklej do niej tory i przylutuj 2 kabelki.(y):p
Będzie potrzeba coś zaprogramować to podłączysz ten tor do centralki i zaprogramujesz.
Tak naprawdę to stosuje się to chyba tylko do zaprogramowania CV1. Bo całą resztę można zaprogramować w trybie POM (czyli na makiecie).
Pomijam tu oczywiście wgrywanie całych pakietów z kompa.
Jeśli chodzi o zajętość toru, to szczerze powiem, że nie wiem jak to teraz zaplanować... Może ktoś, coś podpowie?
PS.
O tej ACROMORZE też czytałem, ale napisz proszę coś więcej na ten temat. Jak to w praktyce działa? Podłączałeś to i jak?
Sam nad tym myślałem czy nie zastosować tego, bo wydaje się proste i skuteczne.

Amatorek Plan.JPG

EDYTKA.
Tam w miejscu na portal tunelowy masz postawione wagony osobowe Piko. One są w skali 1:100, więc są nieco krótsze.
"Normalne" wagony osobowe w skali 1:87 są dłuższe i jeszcze bardziej zachodzą na zakrętach.
Mają po 283, albo nawet 303 mm Wars, 308 mm Bdhpumn - od zderzaka do zderzaka.
Czyli są o 2, a nawet ponad 4 cm dłuższe od tych, które masz. Weź to pod uwagę.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
A

Amatorek

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
135 0 0
#74
Lepiej to zrobić teraz, jak nie wykorzystasz to się nic nie stanie, najwyżej będziesz mieć więcej punktów zasilania.
ja myślałem o rozwiązaniu za pomocą modułu z podłączonymi czujnikami po IR typu:

TCRT5000_LM393.JPG lub TCRT5000_LM393_v2.JPG

podłączonymi do modułu i dalej po RS BUS do centralki. Nie trzeba wówczas szykować dedykowanych obwodów.
Odradzacie?
 
OP
OP
A

Amatorek

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
135 0 0
#75
@melonowy
jak zwykle w punkt! Dzięki za podpowiedź odnośnie separacji pętli - zafiksowałem się na połowę makiety zamiast rozdzielić układ torów odpowiednio. Racja z tym programowalnym na dole i pod "ręką". Wydzielę zatem ten odcinek mały lokomotywowni a w zapasie mam też 4 odcinki prostych do zrobienia na deseczce jak sam zasugerowałeś;)

Zasilanie akcesoriów oczywiście dedykowanym obwodem mam w planach ale dzięki, że wspominasz.
Bardzo cenna uwaga z długościami osobowych wagonów. Zasmuciłem się trochę bo chyba nie da się nic już zrobić - lecę sprawdzić naocznie. Spróbuję przeprowadzić symulację ale zastanawiam się nad rozstawem wózków bo to od nich też zależy jak zachodzi..

OK zasymulowałem prowizorycznie przyjmując 298 mm (308 mm to ze sprzęgami jak rozumiem)
signal-2023-04-25-213651_002.jpg signal-2023-04-25-213651_003.jpeg signal-2023-04-25-213651_004.jpeg

Walka o każdy milimetr będzie:mad: No nic najwyżej portal będzie miał ściany czołowe 1 cm tylko.

Chyba pozostanie mi nabycie Bdhpumn i weryfikacja przed ostatecznym montażem portalu. Tylko czy mi się podoba ten model:niepewny:
Chciałbym kiedyś mieć EN-57 925 i z tym chyba nie powinno być problemu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.598 517 30
#76
298 mm (308 mm to ze sprzęgami jak rozumiem)
Nie. Wagony typu Y o długości 24 500 mm, w skali 1:87 mają niecałe 282 mm ze zderzakami (sprzęgów się nie liczy). Ale wagony standardu X i Z, które w realu mają 26 400 mm, w skali mają 303 mm ze zderzakami (też bez sprzęgów), a najdłuższe chyba, restauracyjne DB, mające 27 500 mm, w H0 mają ok. 316 mm. Wszystkie te modele należałoby wziąć pod uwagę przy planowaniu makiety.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
2.169 155 7
#77
@Amatorek - Radziłbym jeszcze dorzucić do tej kolekcji Bohuna. Wagon ten ma długość 308mm i w dodatku ma znaczny rozstaw wózków, co także robi swoje. Bohun sprawdzi się w roli testera znakomicie.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.492 28 1
#79
@Amatorek No pisałem przecież, że od zderzaka do zderzaka. Nie byłeś uważny.;)
zastanawiam się nad rozstawem wózków bo to od nich też zależy jak zachodzi..
Dokładnie tak jak napisałeś. Jest to wypadkowa długości pudła wagonu i rozstawu wózków.
Nie wiem dokładnie gdzie planujesz ten wjazd do tunelu, ale najlepiej żeby był on na odcinku prostym.
Wówczas wagon nie będzie się łamał na wjeździe do tunelu (na portalu). Wjedzie i wyjedzie sobie prościutko i ładnie będzie wyglądało.
Może starczy lekko coś przesunąć...
Edit.
Jeśli wjazdy do tunelu są tak jak są, to trzeba trochę prostego odcinka dołożyć. Łuk w tunelu może być ciaśniejszy, ale nie mniejszy niż R2.
(oczywiście nie taki jak pomarańczowy naszkicowany na planie, tylko łagodny :D)
Tak go nie będzie widać. Wjazd i wyjazd składu będzie wtedy płynny, bo po prostej.
Wagon wjeżdżając do tunelu powinien jechać prosto tak długo, aż się w nim "schowa". Później może wjechać w łuk.
Zobacz jak się zachowują względem siebie 2 wagony spięte ze sobą wjeżdżające z prostej w łuk. Pokombinuj trochę...

Amatorek Plan.JPG
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
A

Amatorek

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
135 0 0
#80
Dla tych czujników nie musisz robić odcinków izolowanych, też o nich myślałem ale ostatecznie zrezygnowałem.

Jak zrealizujesz detekcję obecności stojącego na bocznicy wagonu (wagonów) ?

Nie myślałem o bocznicy przyznam. No nic - bocznicę zawsze można obsłużyć systemem pomiaru jak coś ;) albo piłować tory ostatecznie.:X3:

@Amatorek - Radziłbym jeszcze dorzucić do tej kolekcji Bohuna. Wagon ten ma długość 308mm i w dodatku ma znaczny rozstaw wózków, co także robi swoje. Bohun sprawdzi się w roli testera znakomicie.
O tak - widziałem Twoje zmagania w tunelu;). Generalnie to nie wziąłem tego pod uwagę albo inaczej - chyba myślałem, że dam radę zrobić to już modelując tunel z portalem a tu się okazało, że jednak byłby ogromny problem.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki