Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
A niby co to jest jak nie złośliwość ? A ilu z nas tutaj buduje makiety zgodne z rzeczywistością? Myślę, że układ Kolegi @Amatorek jest ciekawy jak na tę powierzchnię i oferuje sporo możliwości zabawy .
No to Kolega nie skrytykował mojej koncepcji jak ją przedstawiałem, kiedy ja zaczynałem swoją przygodę, bo ja mam bardzo podobny układ (łuk, z góry wpadający na łukowy rozjazd stacyjny). Choć u mnie nie jest tak stromo (3%) i mam łuk o większym promieniu (R=450mm),
No dobra, mam nadzieję, że jeszcze nie zacząłeś.
Jeśli tak kombinujesz, to masz tu "full wypas".
Dwa oddzielne "kółeczka", zewnętrzne do ruchu osobowego i ósemka do towarowego.
Można jeździć jak się chce z jednego na drugie.
Duży dworzec z "długimi" peronami i lokomotywownią, oraz rampą towarową.
Podjazdy łagodne. Po prawej 3,6, po lewej 4,2. Będzie dobrze.
No wiem... Specjalnie tam ją postawiłem .
Cieszę się, że Ci się w końcu spodobało i właściwie już jest objeżdżona.
Jedynym minusem jest sama stacja. To znaczy perony i ich szerokość. No, ale nie ma miejsca.
Przy budynku dworca peron 1 będzie szerszy, ale między torami to taki "przystankowo" wąski. Lecz takie wąskie rzadko, ale też się zdarzają.
Dopieść położenie torów i pilnuj promienia. Bardzo kombinowałem, żeby przy flexach nie było mniej niż r-422, czyli R2.
Przez wzniesienia rozumiem też dobrze jeżdzi.
Jeszcze mnie te bocznice trochę świerzbią. Może jeszcze zerknę na nie.
Ten most jest na wysokości 80 mm, ale możesz go trochę obniżyć do 70 mm aby jeszcze złagodzić podjazd.
Nie wiem czy elektryki też tam będą jeździć, czy nie.
A - 45 mm wysokość podstawowa
B - 60 mm wysokość światła otworu konieczna przy torach bez górnej trakcji elektrycznej
C - 69 mm wysokość światła otworu konieczna w przypadku budowli ciężkich (tunele, mosty, itp.) przy torach z górną trakcją elektryczną
D - 79 mm wysokość światła otworu w przypadku budowli lekkich (mosty sygnałowe, kolejki linowe) przy torach z górną trakcją elektryczną
Uśmiałem się z tego kodu QR
Ale po chwili coś mnie tknęło i z ciekawości zeskanowałem go.
Wówczas mnie zamurowało Działa !!! Naprawdę połechtałeś mnie...
Z tym kodem to bez ściemy - musi działać i będzie Dam zdjęcie jak już umieszczę fizycznie. Jakaś gra
Jest idealnie - objeżdżone nawet ósemką na pełnej prędkości z podwójnym składem osobowym:
Na tej prowizorce ZERO problemów!
Mam dodatkowy BWR ale nie umieściłem bo to już wymaga flexa na łuku. Dotychczas wszystko na zwykłych jest połączone Minimum R2 tak jak zaprojektowałeś. Elektryków nie planuję a wiadukt już wybrałem pod kątem najmniejszej wysokości tak aby prześwit był jak największy - to NOCH 21310 x1 + 1/2 drugiego jako dostawka aby dać pod spodem drogę do bocznicy także faktycznie opuszczę o 1cm. Stacje - no tak coś za coś. Obszar między torami to 35mm ale jak piszesz chcę tam dać kawałek "podłogi". Jeszcze nastawnia no i dalsza infrastruktura budowlana zwłaszcza przy bocznicach..
Jestem mega zadowolony. Bardzo Ci serdecznie dziękuję kolego Radku!
Bardzo mnie to cieszy co piszesz. Jeśli ktoś jest zadowolony z zaoferowanej pomocy to dla mnie jest najlepszą nagrodą.
Po to tu niektórzy są, aby pomagać, jeśli mogą i chcą.
My tu w Pyrlandii pracowici i z dobrym sercem jesteśmy.
Jeszcze małe poprawki. Te ciemne zielone opcjonalnie, według uznznia i zabudowy, którą planujesz. Nie wszystko musisz przerobić.
Tylko to , co chcesz, choć niektóre rzeczy wydają się być lepszym rozwiązaniem.
Te na czerwono to zrób KONIECZNIE !!!. Niby nic, ale bardzo dużo zmieniają w płynności poruszania się taboru!
Dziel się fotograficznie postępami. Filmiki można tu też wstawiać... Pozdrawiam i powodzenia !!!
Robiąc dzisiaj pomiary na makiecie testowej zauważyłem, że 2x R2/7.5 pasują jak się da pomiędzy BWR. Staram się unikać flexów na łukach. Tak wiem przecież to oczywiste - nie dla mnie Skróci się prosta dla lokomotywowni z 391 mm na 358 mm ale sama konstrukcja ma 240 mm i zbadałem organoleptycznie, że nie wpływa to negatywnie na wagon osobowy wjeżdżający na stację.
Małe podsumowanie elementów sterowania na tym etapie:
- liczba rozjazdów w projekcie to 14
- liczba dekoderów 4 kanałowych niezbędnych do sterowania rozjazdami to 4 sztuki
- liczba serwo mechanizmów to 16 (dwa rozjazdy DKW oraz W3 wymagają 2x serwo)
Robi się niezłe "Fabrykowo by Kris" bis z tego projektu tylko wersja light. Ehh teraz jeszcze zaplanować zabudowę. Dla mnie dramat to będzie. W następnym wpisie zaproponuję do oceny szanownego grona swoje wypociny.
Już jest dobrze. Obie wersje są wporzo. Przemyśl jeszcze kwestię flexów. Ja też się ich trochę boję.
Ale myślę, że w razie potrzeby, ktoś pomoże Ci w ich dopasowywaniu.
Rozjazdy możesz na początku przełączać ręcznie, po co się wycyckać z kasy na raz.... Albo sobie pogrupuj rozjazdy względem priorytetu i kupuj napędy na raty. Najpierw grupa z najwyższym priorytetem, później wg powyższego.
Tak, jeśli sobie tego życzysz. Lokomotywa zdoła wyjechać przed lokomotywownię nie blokując rozjazdu?
A jakie budynki zabudowy chodzą Ci po głowie?
EDIT
Jeśli chodzi o flexy i zwykłe odcinki torów.
Pamiętaj, że każdy odcinek toru, czy flex, czy np. R2 musi być osobno lutowany do magistrali głównej pod spodem. Najlepiej w 2 miejscach.
Zobacz ile to roboty dodatkowej. Same złączki nie starczą, bo będziesz miał przerwy z dostawą prądu i katastrofę blackoutu.
Z tą ostatnią modyfikacją to zacząłem się zastanawiać czy faktycznie lokomotywa się zmieści przed szopą czy też nie. Otóż w obu przypadkach się nie zmieści. Kwestie elektryki na razie pomijam celowo aby dokończyć wątek planowania zagospodarowania terenu budowlami.
Mam już wizję tego co planuję umieścić na makiecie. Wygląda to tak:
Nastawnia 1 (jedna z poniższych):
Nastawnia 2 (jedna z poniższych):
Wszystkie podobno bazują w jakiejś części na rzeczywistych w PL. Gorzej z kolejnymi elementami
Dworzec główny:
rampa przy dworcu:
żwirownia:
betoniarnia (jedna z poniższych; pierwsza propozycja współczesna):
tartak:
zakład stolarski:
stacja - przystanek:
wiadukt:
Do wersji z planu wystarczą 2 przęsła ale jeśli chcę puścić drogę jeszcze do dworca to muszę albo zrobić tunel w nasypie albo wykorzystać jeszcze jedno przęsło tak jak na zdjęciu. Niestety konstrukcja wymaga wg mnie dodatkowej podpory wiadukty właśnie dla tej trzeciej części. Nie wydaje mi się aby finalne sklejenie usztywniło na tyle tę konstrukcję przy trzecim elemencie. Można ewentualnie dać drut sztywny pod przęsłami - jest idealne miejsce na takie rozwiązanie. Proszę się nie sugerować torami pod wiaduktem ponieważ nie są w docelowym miejscu.
Generalnie starałem się rozplanować przemysł tak aby konieczny był transport materiałów z jednej części na drugą.
Proszę o wasze uwagi/sugestie.
A co sądzicie o ewentualnej stacji towarowej obok zakładu stolarskiego wzdłuż WL?
Ta rampa z Twojego zdjęcia to do zakładów produkcyjnych się nada.
Rampa przy dworcu raczej jawiła mi się jako rampa magazynu dworcowego, a nie typowo wyładowcza. Coś w ten deseń.
Może trzeba będzie nieco inaczej tam tor poprowadzić i umieścić magazyn z rampą po lewej stronie dworca.
Nie wiadomo jak duży magazyn tam się może zmieścić. Sprawdź, bo odręcznie mazgnąłem.
Patrząc na budynki, które wybrałeś, to ta "nowoczesna" nastawnia jakoś mi nie pasuje do reszty.
Fajnie wygląda, ale odstaje od reszty.
Wiadukt musi chyba mieć pylon na środku bo widać, że się zapada pod ciężarem lokomotywy.
Ze żwirowni do betoniarni, z tartaku do stolarni. Później do sklepów... So super. Jest pomysł. Czy to wszystko się zmieści?
Zakłady produkcyjne. Przy nich też rampy przeładunkowe muszą być. Mam problem z drogami dojazdowymi do tych zakładów.
Może ktoś wymyśli coś sensownego?
Tak to wygląda:
Czy takie coś wystarcza? Pewnie nie
Z tymi nastawniami to zaszalałem faktycznie. Wybiorę coś bardziej plastikowego..
Z drogami nie będzie chyba problemu ponieważ od dworca do zakładu stolarskiego i betoniarni można poprowadzić - tam jest poziom zero już.
Po drugiej stronie też jest tylko kwestia doprowadzenia.
Ta rampa od drugiej strony jest dla samochodów ciężarowych. Obstawałbym jednak przy tym ostatnim planie.
Budynek magazynu można dobrać według uznania, żeby współgrał jakoś z dworcem i przypasował do profilu toru bocznicowego.
Od samego początku pisałem Koledze @Amatorek , że ma jeszcze trochę miejsca i można by jakoś poszerzyć dechę...
Teraz niestety musimy się mieścić w tym co jest.
Nie musisz robić poziomu -1, chodzi tylko o sam dworzec na dostawce (no...z 10cm otoczenia max).
To trochę też zależy od szerokości peronów.... Jeśli są za wąskie, można dostawkę zrobić na poziomie torów i też gra....
Wciskanie dworca w kącik jest takie trochę na siłę.
Ale to moje zdanie.