• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.075 6 0
-wojenne amerykańskie S-160 Consolidation to parowozy ,które znalazły się po zakończeniu IIWŚ na kolejach wielu zarządów prawie na całym globie , ale nigdzie indziej nie posiadały aż tylu różnych rodzajów kształtów kominów w ciągu całej służby co na PKP , tu na tym zdjęciu
jest Tr203-491 sfotografowana w Poznaniu w 1975 roku przez Georga Woodsa a więc pod koniec służby swojej i całej serii na naszych kolejach o takim dziwnym kształcie komina( nie interesuje mnie przedłużenie!) jest trochę zdjęć Teerek dokładnie z takim kominem , więc nie było to zjawisko marginalne stosowania takiego właśnie kształtu komina na naszych S-160,
- zatem dlaczego niektóre Teerki miały zamontowane o takim właśnie kształcie kominy? - -intryguje mnie to od dłuższego czasu...
foto z http://www.flickr.com/photos/52467480@N08/7922592016/
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.573 112 11
Watpie zeby ksztalt mial jakies specjalne znaczenie, a wydluzanie komina mialo na celu poprawienie ciagu. Na niektorych amerykanskich parowozach stosowano specjalne kominy ktore maszynista mogl "rozciagnac" czy wydluzyc podczas jazdy-na mysl przychodzi Santa Fe 4-8-4 serii 2900,ktore byly uzywane w szybkich pociagach pasazerskich.
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.928 57 5
Kiedyś takie rzeczy robione były po to żeby na zdjęciach było lepiej widać krawędzie ,zarysy .Ale to było bardzo dawno . Ciekawe czy dekoracja ,czy coś innego.
Co nie zmienia faktu ,że bardzo ładnie wygląda.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.075 6 0
Dobrze Widzisz;) Ty51 tez ma tak na blokach cylindrow oraz tam gdzie sa polaczenia na kotle:) To tak jak by styl malowaia sprzed I wojny swiatowej.
- hm, -hm ...,_nie blokach cylindrów tylko blach otulinowych na blokach cylindrów - bo to różnica -tu na reprodukcji zdjęcia (fragment cytowany)Krzysztofa Wiśniewskiego z zeszytu "Kmid"4/2002 wyrażnie widać"goły" blok cylindrowy stalińca (Rzepin 30.4.1988r.)


Watpie zeby ksztalt mial jakies specjalne znaczenie, a wydluzanie komina mialo na celu poprawienie ciagu. Na niektorych amerykanskich parowozach stosowano specjalne kominy ktore maszynista mogl "rozciagnac" czy wydluzyc podczas jazdy-na mysl przychodzi Santa Fe 4-8-4 serii 2900,ktore byly uzywane w szybkich pociagach pasazerskich.
- przypominam ,ze nie dyskutuję o wydłużaniu , przedłużaniu komina ino o specjalnie zaprojektowanym i odlanym wzorze komina ( z jego częścią widoczną na dymnicy), - poruszam temat tego komina ponieważ jest to moim zdaniem kolejny temat dotąd nie omawiany jeszcze - tak mi sie przynajmniej wydaje - nigdzie jak dotąd nie spotkałem się z informacją o tym -dokładnie tym kształcie komina oprócz zdjęć na podstawie których wydedukowałem ,że historia mogła wyglądać następująco - taki kształt komina został opracowany specjalnie dla dwóch "nowych" serii i typów parowozów robionych w warunkach warsztatowych mianowicie TKr55-1 i Ok203-1, Ok203-2 i Ok55-3
fot z netu

reprod.zdjęcia (fragment) z zeszytu "Kmid"12/2000 ze zbiorów K.Zintla fot arch.F.Tatary
- a więc taki rodzaj komina wystąpił już w roku 1952 na Ok203- 1i mogło być tak ,że takich kominów ( krótkich)wykonano więcej mając na uwadze przyszłościową wizję sporej ilości przerabianych lokomotyw- do tego - całe szczęście nie doszło ale kominy (krótkie)pozostały w zetentekach i trzeba było je gdzieś uzyć , serią jedyną PKP na której rekonstruowano kominy były wojenne S-160 gdzie w miejsce kombinacji przedłużania oryginalnych bardzo niskich kominów zamieniono na te właśnie lecz i te kominy na tych małych lokomotywach unrrowskich również nie spełniały oczekiwań ciągowych i też musiano je zaopatrywać w przedłużki , te kominy nowe krótkie również nie znalazły miejsca bytu na powtórnie rekonstruowanych Ok55 i powtórnie montowano kominy długie od Ok22
- w necie znalazłem zdjęcie Tr203 -27
(foto zhttp://www.parowozowniawolsztyn.pl/historia) już z nowym długim kominem z roku 1951 więc sześć lat po otrzymaniu tej serii z demobilu i UNRRA zaczęto wymieniać na nowe dłuższe kominy z którymi pracowały do końca swej służby
- czyli na Tr203 /201 zmieniano kominy z oryginalnych na nowe długie z charakterystycznym rantem na końcu a dla nowych przerabianych parowozów ten sam wzór długiego komina skrócono ,zeby w przypadku Ok203 i Ok55 nie wyszedł poza "skrajnię" optyczną , w TKr55 użyto krótki komin dla nie ośmieszania siebie jako rekonstruktorów i tej dziwacznej konstrukcji
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.075 6 0
- odczylacze dymu montowane na dymnicach naszych kopciuchów to zapożyczenie z ... ? - a lemieszowe odgarniacze montowane na naszych kopciuchach i nie kopciuchach - to zapożyczone z ..? - Kto wie skąd ?
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.573 112 11
- odczylacze dymu montowane na dymnicach naszych kopciuchów to zapożyczenie z ... ? - a lemieszowe odgarniacze montowane na naszych kopciuchach i nie kopciuchach - to zapożyczone z ..? - Kto wie skąd ?
A jaka jest nagroda za dobra odpowiedz? Odchylacze dymu-trudno powiedziec, jest kilka typow. Typowe polskie lemiesze przypominaja te ze spalinowozow BR (British Rail), te ktore byly uzywane w Szkocji. Ale jeszcze bardziej podobne do tych na parowozach szwedzkich, baa mozna by powiedziec takie same.
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.075 6 0
jak na razie prowadzi Szwecja 1. ryfle pierwszy raz na PKP w EN54 to już wiemy i 2. lemieszowe odgarniacze w różnych rodzajach lokomotyw na PKP trzeba tylko dowieść kiedy i na jakich to jednostkach trakcyjnych na PKP po raz pierwszy zamontowano LEMIESZOWE ODGARNIACZE ( FENIX luknij wyżej jak napisałem - pług odśnieżny to inna konstrukcja patrz na foto S-160 z Alaska Railroad )- a odchylacze dymu " uszy" MONTOWANE NA DYMNICACH kopciuchów ( w końcu to wątek o kopciuchach )- skąd ?
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.075 6 0
co najwyżej zgarniacze , lemieszy bym unikał
- okej zgarniacze DODAJMY z odkładnicami jak już trzymać się dokładnej technicznej terminologii(fachowej sic!) bo same zgarniacze były od "zawsze" montowane przy lokach w postaci grubego płaskownika montowanego do czołownic lokomotyw i tendrów lub bezpośrednio do półwózków , wózków lokomotyw różnych rodzajów - a ciekawe jak to nazwali jeszcze inni fachmani kolejowi - szukam/y...
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.573 112 11
Lemiesze...zgarniacze...odkladnice jak kto woli chyba na pewno to byly te na kriegslokach typu niemieckiego, taki zgiety prostokat. Na forum albo kilka stron wstecz, lub w watku pt. 1968 jest zdjecie TKt48(!) tez z niemieckimi zgarniaczami.
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
144 1 0
- okej zgarniacze DODAJMY z odkładnicami jak już trzymać się dokładnej technicznej terminologii(fachowej sic!) bo same zgarniacze były od "zawsze" montowane przy lokach w postaci grubego płaskownika montowanego do czołownic lokomotyw i tendrów lub bezpośrednio do półwózków , wózków lokomotyw różnych rodzajów - a ciekawe jak to nazwali jeszcze inni fachmani kolejowi - szukam/y...
Te zgarniacze z płaskownika służą do zrzucania płóz hamulcowych jeżeli taka przypadkowo znalazła by się na szynie.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.075 6 0
te kwadraty zgięte, stosowane podczas II W.W. , szczególnie w Kriegslokach nazwał bym antydywersanty. :podstepny:

repr. fotografii z książki "Historia dla klas VIII"z 1971 roku( haken krojc narysowany w podstawówce na dymnicy przeze mnie)


Te zgarniacze z płaskownika służą do zrzucania płóz hamulcowych jeżeli taka przypadkowo znalazła by się na szynie.
-WSZYSTKIEGO co znalazło by się na szynach i dało się zrzucić żeby lokomotywa się nie wykoleiła w tym między innymi płóż - bo Kolego Michalł z Twojego wpisu wynika dla niezorientowanych ,ze tylko te zgarniacze słuzyły do zrzucania płóz hamulcowych
 

Podobne wątki