• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Wreszcie udało się ustalić wizerunek dawnej parowozowni Warszawa Wschodnia, obiektu, który jakimś dziwnym trafem nigdy jak dotąd nie znalazł się w opisach współczesnych badających architekturę kolejową węzła warszawskiego. Udało się to dzięki wspólnej akcji z innymi zainteresowanymi tym problemem. Jeszcze raz, bo to wymaga specjalnego podkreślenia. Zdjęcie z NAC, które na NAC jest opisane lakonicznie, ale również błędnie, ale w publikacji R. Stankiewicza w jego monografii o Ok22 jest już rażąco podpisane, co dało mi bodźca do definitywnego rozprawienia się z błędem informacyjnym.
e2677e7ace488d5884c2f4b6c644753a22a6b60602fb49264f1cae266bb24383_max.jpeg


Czyli wiemy już teraz, że owa parowozownia, była budowlą prostokątną z przesuwnicą w hali głównej, dzięki zaangażowniu się w tę archeologię jednego z zainteresowanych na fb mamy obraz tego obiektu na zdjęciu lotniczym wykonanym zapewne na krótko przed zburzeniem w wyniku działań wojennych.

424874335_25218063367808186_5321078013408412244_n.jpeg


Zdjęcie( z NAC) tego obiektu było wykonane patrząc na to zdjęcie lotnicze od lewej, dolnej strony.
 
Reakcje
3.609 30 0
Czyli wiemy już teraz, że owa parowozownia, była budowlą prostokątną z przesuwnicą w hali głównej, dzięki zaangażowniu się w tę archeologię jednego z zainteresowanych na fb mamy obraz tego obiektu na zdjęciu lotniczym wykonanym zapewne na krótko przed zburzeniem w wyniku działań wojennych.
W związku z tym co napisałeś, mam pewne przemyślenia. Ale po kolei.

Fragment fotografii zamieszczonej na dole, pochodzi z serii zdjęć lotniczych wykonanych przez Luftwaffe nad Warszawą w dniu 27.07.1944. Zdjęcie zagościło już na Forum w 2019 r., w temacie "Kolej w Warszawie i okolicach", we wpisie #2.895 (ostatnie z zamieszczonych, można je obejrzeć w całości, odpowiednio je powiększając w linku https://forum.modelarstwo.info/attachments/zdj%C4%99cie-lotnicze-luftwaffe-warszawa-27-07-1944-5-ne-jpg.685396/

Poniżej szerszy obraz parowozowni Warszawa Wschodnia z 1944 r.

Frgm. stacja Warszawa Wsch. - widok lotniczy z 1944.jpg


Czy gdyby tak jak piszesz, fotografia była zrobiona od lewej na dole na wschód (na prawo), to czy w oddali, nie załapałaby się parowozownia wachlarzowa ? Na widoku lotniczym nie ma prostokątnych budynków widocznych w dali, ani tej "przybudówki" pod którą poprowadzony jest tor, na którym stoi Ok22. Na fotografii tej widać także, że na lewo, od rozjazdu (będącego pod parowozem), odchodzi jakiś tor, prawdopodobnie byłby on również widoczny na zdjęciu lotniczym.

Myślę też, że pomocne może być zapoznanie się z historią parowozowni Warszawa Wschodnia w dostępnej literaturze tematu (oczywiście jeżeli informacje w niej zawarte są poprawne): Jacek Rutkowski, Parowozownia Warszawa Wschodnia, Świat Kolei nr 2/2006, str. 14 - 23.

Gdzie można przeczytać m.in., że pierwsze Ok22 zostały przydzielone do parowozowni dopiero w 1939 r. (6 szt., wcześniej z parowozów osobowych stacjonowały tu serie Od1, Od2 i Ok1). Kiedy stacja nosiła nazwę Praga Terespolska funkcjonowały tu dwie remizy wachlarzowe na 26 parowozów oraz zaplecze warsztatowe, składające się z dwóch hal prostokątnych połączonych z torami stacyjnymi przesuwnicą. Jedna z tych hal (?) funkcjonowała prawdopodobnie jeszcze po 1945 r. i została utrwalona na fotografii wykonanej w 1984, której autorem jest J. Szeliga.

https://cyfrowa.stacjamuzeum.pl/zas...-obecnie-warsztat-warszawa-wschodnia-18041984

Dawna parowozownia, obecnie warsztat Warszawa Wschodnia. 18.04.1984. Fot. J. Szeliga.jpg


Przed I w. św. stacja nosiła już nazwę Warszawa Brzeska (Briestskaja, po 1881), a dopiero po odzyskaniu niepodległości, przemianowano ją na Warszawa Wschodnia. Widoczną na zdjęciu lotniczym z 1944 parowozownię prostokątną zaczęto budować w okresie okupacji (w 1942 r. wg źródła podanego wyżej) w ramach programu Otto (plan zakładający m.in. rozbudowę fabryk wojskowych, warszawskiego węzła kolejowego, koszar dla jednostek Wehrmachtu itp). Miała ona tradycyjne bramy i tory dojazdowe. Wybudowano ją prawdopodobnie w miejscu wyburzonych warsztatów wagonowych. Obok niej funkcjonowała 25-stanowiskowa parowozownia wachlarzowa. Oba obiekty zostały zniszczone w II połowie 1944 r., jednak odbudowano je po wojnie. Halę prostokątną na 14 stanowisk (9 bram) (w w/w artykule w Świecie Kolei jest jej zdjęcie), halę wachlarzową na zaledwie 6 torów (pozostałe 19 pełniło funkcję odkrytych stanowisk postojowych).

Oczywiście nie neguję, że zdjęcie z Ok22 zostało wykonane na terenie parowozowni Warszawa Wschodnia (o tym niżej), ale wg mnie hala przy której stoi Ok22, to prawdopodobnie nie jest obiekt, pokazany w centrum, na zdjęciu lotniczym które zamieściłeś. Może jest to hala prostokątna widoczna na poniższych frgm. planów Warszawy z 1900 r. (rosyjski, na nim prawdopodobnie wzorowano późniejsze plany), 1934 i 1935 r. (gdzie są widoczne dwa wachlarze, w 1944 był już tylko jeden), mocno przypomina ją także obiekt z fotografii J. Szeligii (przypory przy ścianach, rozkład łuków) ? Tu jednak można zastanowić się, czym był widoczny obiekt w 20-leciu międzywojennym (wg mnie pełnił rolę warsztatów głównych naprawy wagonów Warszawa Wschodnia) oraz czy na zdjęciu z Ok22, gdyby było wykonane obok tego budynku, nie byłoby jednak widać w dali hali wachlarzowej (a widoczny jest jakiś prostokątny budynek (?) brak takiego na planach), czy - tak jak wspominałem już wyżej, hala ta nie miałaby charakterystycznej "przybudówki", wystającej poza obrys budynku na planie, oraz co chyba kluczowe, dlaczego układ torów na zdjęciu z Ok22 jest jednak inny (po lewej powinna być brama wjazdowa do warsztatów, a nie oszklone okno). Chyba, że zdjęcie wykonano np. z drugiej strony budynku na zach. (?)

Analiza2.jpg


Proszę też zwrócić uwagę na to, że np. na poniższej stronie...
http://www.locomotives.com.pl/Passenger Steam Locomotives/Ok22.htm
... te same zdjęcie z Ok22-130 opisane jest jako zrobione w sierpniu 1940 r. w nierozpoznanych warsztatach parowozowych. "130" nosi jeszcze polskie oznaczenie, podane jest także, że nie powróciła po 1945 na PKP. Nie wiem na ile można interpretować to co widać na fotografii, ale prawdopodobnie na boku budki napisane jest już białą farbą Deutsch. Jeżeli faktycznie zdjęcie wykonano w czasie okupacji, w 1940, w w/w artykule, podane jest, że wg stanu na 30.03.1943 w Bw Warschau Ost. stacjonowało 17 szt. Ok22 (już jako seria 38.45-46), a na 15.08.1944 - 15 szt., stacjonowały więc zapewne i w 1940 r. (jeżeli fotografia jest z tego roku, same pytania :LOL:). Oczywiście to tylko luźne rozważania, prosiłbym też o podanie kilku szczegółów, na postawie czego (czy tylko zdjęcia lotniczego z sierpnia 1944 ???), budynek na zdjęciu został zidentyfikowany jako parowozownia prostokątna Warszawa Wschodnia ? Oczywiście istnieje bardzo duże podobieństwo do budynku ze zdjęcia pana Szeligii.

PS. W artykule w Świecie Kolei podane jest także, że w latach 30-tych Warszawa Wschodnia wzbogaciła się o motowozownię, w której stacjonowały wagony silnikowe (spalinowe). Niestety nie ma szczegółów jak wyglądał ten budynek, i gdzie konkretnie był zlokalizowany (zamieszczony w artykule plan przedstawia teren parowozowni z ok. 1957 r. już po odbudowie powojennej, brak jest motowozowni). Oceniając wygląd budynku na fotografii z Ok22-130, mam wrażenie, że to dość stara konstrukcja, jeszcze z XIX w. Wówczas - tak jak pisałem, parowozownia posiadała dwie hale wachlarzowe i dwa budynki warsztatowe połączone z torami stacyjnymi przesuwnicą. Może na zdjęciu jest jeden z warsztatów naprawczych, choć je prawdopodobnie (?) przebudowano po 1918, lokując w nich w/w warsztaty główne wagonowe. W 20-leciu międzywojennym warsztaty główne parowozowe zlokalizowane były na stacji W-wa Główna i W-wa Praga.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.175 504 30
Na zdjęciu Ok22-130 widoczny jest jeszcze jeden ciekawy szczegół: dźwignia do przestawiania zwrotnicy rozjazdu, o którym pisał kolega @Stanisław1972. Muszę poszukać w literaturze podobnych mechanizmów, bo nie jest to typowy zwrotnik z dźwignią, stosowany na kolejach niemieckich i polskich. Nie wiem, jak wyglądały podobne urządzenia na kolejach rosyjskich, a jeżeli na zdjęciu byłby typ rosyjski, to czy miał szansę przetrwać w Warszawie od zaborów aż do lat II wojny światowej.
 
Reakcje
3.609 30 0
Na zdjęciu Ok22-130 widoczny jest jeszcze jeden ciekawy szczegół: dźwignia do przestawiania zwrotnicy rozjazdu, o którym pisał kolega @Stanisław1972. Muszę poszukać w literaturze podobnych mechanizmów, bo nie jest to typowy zwrotnik z dźwignią, stosowany na kolejach niemieckich i polskich. Nie wiem, jak wyglądały podobne urządzenia na kolejach rosyjskich, a jeżeli na zdjęciu byłby typ rosyjski, to czy miał szansę przetrwać w Warszawie od zaborów aż do lat II wojny światowej.
Bardzo interesująca uwaga. Tak, to konstrukcja zdecydowanie nawiązująca do rosyjskich kolei czasów carskich.

Analiza.jpg


Analiza2.jpg


Może na zdjęciu są jakieś warsztaty / parowozownia np. na dawnej Warszawsko-Terespolskiej Drodze Żelaznej (Brześć ?) lub innej pobliskiej DŻ. Rosjanie stosowali w trakcie budowy linii kolejowych standaryzację, stąd wszelkie budowle na danej linii były często bardzo podobne do siebie. Trudno wyrokować, myślę, że tego typu zwrotnik rozjazdu mógł zachować się w Warszawie (to jakiś boczny tor, parowozy poruszały sie po nim zapewne z minimalną prędkością), a może fotografię wykonano bardziej na wschodzie (w byłej dyr. Wileńskiej, gdzie zapewne jest większa szansa, że tego typu mechanizmy mogły przetrwać do 1939), tylko trudno to pogodzić, z podawanym rokiem wykonania fotografii Ok22-130 na 1940. Tereny wschodnie II RP zostały zajęte przez ZSRR w 1939 (w tym Brześć) i dopiero po ataku Niemiec w 1941, znalazły się w granicach III Rzeszy. Myślę, że to Warszawa Wsch, ale nie parowozownia tylko któryś z budynków warsztatów naprawczych (a trochę ich tam było, do 1944).
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Na zdjęciu Ok22-130 widoczny jest jeszcze jeden ciekawy szczegół: dźwignia do przestawiania zwrotnicy rozjazdu, o którym pisał kolega @Stanisław1972. Muszę poszukać w literaturze podobnych mechanizmów, bo nie jest to typowy zwrotnik z dźwignią, stosowany na kolejach niemieckich i polskich. Nie wiem, jak wyglądały podobne urządzenia na kolejach rosyjskich, a jeżeli na zdjęciu byłby typ rosyjski, to czy miał szansę przetrwać w Warszawie od zaborów aż do lat II wojny światowej.


Zwrotnik rozjazdu typu rosyjskiego.

W okresie międzywojnia i na początku okupacji ta część była warsztatami i taki element jak zwrotnik typu rosyjskiego mógł po prostu przetrwać na terenie wydzielonym od terenu kolei państwowej, na zdjęciu R.Otte, widać ten fragment tej budowli z innego ujęcia, jest płot oddzielający teren kolei od terenu warsztatów i po stronie kolei widać już zwrotnik rozjazdu typu naszego
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Bardzo interesująca uwaga. Tak, to konstrukcja zdecydowanie nawiązująca do rosyjskich kolei czasów carskich.

Zobacz załącznik 1037377

Zobacz załącznik 1037378

Może na zdjęciu są jakieś warsztaty / parowozownia np. na dawnej Warszawsko-Terespolskiej Drodze Żelaznej (Brześć ?) lub innej pobliskiej DŻ. Rosjanie stosowali w trakcie budowy linii kolejowych standaryzację, stąd wszelkie budowle na danej linii były często bardzo podobne do siebie. Trudno wyrokować, myślę, że tego typu zwrotnik rozjazdu mógł zachować się w Warszawie (to jakiś boczny tor, parowozy poruszały sie po nim zapewne z minimalną prędkością), a może fotografię wykonano bardziej na wschodzie (w byłej dyr. Wileńskiej, gdzie zapewne jest większa szansa, że tego typu mechanizmy mogły przetrwać do 1939), tylko trudno to pogodzić, z podawanym rokiem wykonania fotografii Ok22-130 na 1940. Tereny wschodnie II RP zostały zajęte przez ZSRR w 1939 (w tym Brześć) i dopiero po ataku Niemiec w 1941, znalazły się w granicach III Rzeszy. Myślę, że to Warszawa Wsch, ale nie parowozownia tylko któryś z budynków warsztatów naprawczych (a trochę ich tam było, do 1944).

Na zdjęciu z NAC jest Ok22-130 dopieszczana po przebytej naprawie, stąd jeszcze na zewnątrz ostatnie szlify z dwóch drabin, a więc obiekt z NAC jest obiektem, w którym są przeprowadzane naprawy, na zdjęciu tego samego czasu wykonania tego samego obiektu widzianego z innego ujęcia (G.Otte) w oddali widać fragment szczytu dachu hali wachlarzowej.


Czyli nie jest to żadne inne miejsce jak np Wołkowysk (warsztaty parowozowe), czy inne miasto, tylko to jest Warszawa Wschodnia i na zdjęciu z NAC widać halę główną prostokątną z ryzalitem czy portykiem, w którym jest stanowisko do przesuwania taboru za pomocą przesuwnicy.
Ciekawe jest to, że ta przesuwnica istnieje do dziś tyle, tylko że "pod chmurką". Na zdjęciu satelitarnym googlii widać bardzo dokładnie posadzkę betonową między szynami przesuwnicy z pięknym wzorem geometrycznym szczelin dylatacyjnych.
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.JPG

Reprodukcja z publikacji R.Stankiewicza "Ok22", foto G.Otte.
Od lewej strony patrząc A - fragment ściany z niewidocznym portykiem dla przesuwnicy hali prostokątnej, B -dalsza część tej samej hali prostokątnej ale tu już schodkowej. C- fragment szczytu hali wachlarzowej. Płot oddzielający teren kolei od warsztatów, widoczne słupy linii napowietrznej.
 
Reakcje
3.609 30 0
Czyli nie jest to żadne inne miejsce jak np Wołkowysk (warsztaty parowozowe), czy inne miasto, tylko to jest Warszawa Wschodnia i na zdjęciu z NAC widać halę główną prostokątną z ryzalitem czy portykiem, w którym jest stanowisko do przesuwania taboru za pomocą przesuwnicy. Ciekawe jest to, że ta przesuwnica istnieje do dziś tyle, tylko że "pod chmurką". Na zdjęciu satelitarnym googlii widać bardzo dokładnie posadzkę betonową między szynami przesuwnicy z pięknym wzorem geometrycznym szczelin dylatacyjnych.
Myślę, że nie ma na tę chwilę, różnicy zdań, że to Warszawa Wschodnia. Tak jak pisałem wyżej, też uważam, że to teren warsztatów i parowozowni dawnej Kolei Warszawsko-Terespolskiej (później także -Brzeskiej), wybudowanych w stolicy. Moim zdaniem nie jest to jednak główna hala prostokątna (na obydwu fotografiach z Ok22). Ale po kolei.

Po pierwsze, czy pisząc o przesuwnicy masz na myśli obiekt widoczny na poniższych widoku satelitarnym i widoku ulicznym Google Maps ?

https://www.google.pl/maps/@52.2546197,21.0625423,93m/data=!3m1!1e3?entry=ttu

https://www.google.pl/maps/@52.2541499,21.0629585,3a,15.3y,331.87h,88.62t/data=!3m7!1e1!3m5!1spuPbETR35QyIfbYhvGkCmg!2e0!6shttps://streetviewpixels-pa.googleapis.com/v1/thumbnail?panoid=puPbETR35QyIfbYhvGkCmg&cb_client=maps_sv.tactile.gps&w=203&h=100&yaw=338.07645&pitch=0&thumbfov=100!7i16384!8i8192?entry=ttu

Jeżeli tak, to nie jest to miejsce jakiejkolwiek starej przesuwnicy, ale obiekt mający niespełna 45 lat. W latach 70-tych XX w. niepotrzebne już służbie trakcyjnej obiekty parowozowni W-wa Wsch. przejęła służba drogowa. Na początku lat 80-tych w miejscu wyburzonej hali wachlarzowej wzniesiono nowoczesną halę wraz z nowoczesną przesuwnicą i blokiem socjalnym. Z warszawskiej Pragi przeniósł się tam wówczas warszawski Oddział Zmechanizowanych Robót Drogowych (DOM Warszawa). Obecnie hala należy do warszawskiego Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury (i to jej przesuwnica jest na widokach zaprezentowanych wyżej), obok jest siedziba PKP PLK. Natomiast stara hala prostokątna (odbudowana po wojnie pierwotna hala wybudowana przez Niemców i oddana ok. 1942) nie doczekała się zagospodarowania i została wyburzona na początku XXI w.

Po drugie. Wracając do obydwu zdjęć z Ok22. Tak jak pisałem we wpisie pierwszym odnośnie tego wątku, hala prostokątna (zapewne hala warsztatów wagonowych ?) nie posiadała żadnych portyków (tego słowa mi zabrakło, temu pisałem o "przybudówce" :LOL:). Dlatego uważam, że obydwie fotografie z czasów okupacji zostały zrobione przy budynku warsztatów, jaki widać na mapie z 1900, ale i na kolejnych mapach z lat późniejszych.

Fot. 1. Kompleks warsztatów i parowozowni Warszawa Wsch - Analiza 1

Kompleks warsztatów i parowozowni Warszawa Wsch - Analiza 1.jpg


Wg mnie potwierdza to zdjęcie z publikacji R. Stankiewicza "Ok22", autorstwa G .Otte, bo na nim widać na prawo, pomiędzy warsztatem, a zarysem dachu hali wachlarzowej, budowaną na polecenie Niemców halę prostokątną (mniej więcej w miejscu rozebranej hali prostokątnej, widocznej na przedwojennych mapach, przy czym, nie można wykluczyć, że wykorzystano np. fundamenty starej hali itp, bo trudno znaleźć jakiekolwiek informacje na temat tej budowy).

Proszę zwrócić również uwagę na to, że hala warsztatów, na zdjęciu pana J. Szeligi, z 1984 (opisana jako stara parowozownia prostokątna), zachowana jest do dziś. Jej styl budowy jak i charakterystyczne elementy architektury, są identyczne z halą ze zdjęć z Ok22, obiekty musiały więc powstać w tym samym czasie. Fotografia J. Szeligii wykonana jest z północy, na zach. Oceniając po zarysie tego budynku na przedwojennych mapach, od strony południowej miał on charakterystyczne przybudówki (portyki ?), prawdopodobnie zabudowane po wojnie / lub nieodbudowane. Budynek ten, jest jedynym jaki ocalał z pożogi II w. św., z całego kompleksu hal i budynków dawnej parowozowni W-wa Wsch. Poniżej jego prezentacja na Google Earth na tle zdjęcia lotniczego z 1945.

Fot. 2. Do dziś zachowana hala warsztatów parowozowni Warszawa Wsch., pamiętająca czasy budowy Warszawsko-Terespolskiej Drogi Żelaznej. Wizualizacja na mapie Google Earth.

Kompleks warsztatów i parowozowni Warszawa Wsch - Analiza 2.jpg


Aby wszystko to o czym napisałem dobrze zobrazować, poniżej seria wybranych zdjęć widoku satelitarnego (lotniczego w 1945), który dobrze dokumentuje zmiany jakie zaszły przede wszystkim od 2000 r. do chwili obecnej. Na początku - dla dokładniejszej analizy, zdjęcie układu budynków na mapie rosyjskiej z 1900 r., oraz zilustrowanie tego o czym pisałem wyżej.

Fot. 3. Analiza. Podkład - mapa rosyjska z 1900 r.

Kompleks warsztatów i parowozowni Warszawa Wsch - 1900.jpg


Fot. 4. Kompleks warsztatów i parowozowni Warszawa Wsch - 1945. Źródło: Google Earth. Widok lotniczy zniszczeń, prawdopodobnie zdjęcie wykonano już po zakończeniu działań wojennych. Obie hale - prostokątna i wachlarzowa, zniszczone. Po lewej, na dole, ocalały budynek warsztatów, który pierwotnie stał przy pierwszym wachlarzu (rozebranym w czasach okupacji).

Kompleks warsztatów i parowozowni Warszawa Wsch - 1945.jpg


Fot. 5. Kompleks warsztatów i parowozowni Warszawa Wsch - 2000.10 (październik). Źródło: Google Earth. W miejscu rozebranego w latach 70-tych XX w. wachlarza stoi hala warszawskiego Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury. Przed nią przesuwnica z początku lat 80-tych. Na lewo od niej stoi jeszcze hala prostokątna parowozowni.

Kompleks warsztatów i parowozowni Warszawa Wsch - 2000.10.jpg


Fot. 6. Kompleks warsztatów i parowozowni Warszawa Wsch - 2002.04. Źródło: Google Earth. Hala prostokątna parowozowni już rozebrana.

Kompleks warsztatów i parowozowni Warszawa Wsch - 2002.04.jpg


Fot. 7 - 9. Przykładowe, dalsze widoki z 2005.10, 2011.04 i 2020.03. Widać, że od czasu rozbiórki hali prostokątnej większe zmiany w otoczeniu nie zaszły.

Kompleks warsztatów i parowozowni Warszawa Wsch - 2005.10.jpg


Kompleks warsztatów i parowozowni Warszawa Wsch - 2011.04.jpg


Kompleks warsztatów i parowozowni Warszawa Wsch - 2020.03.jpg


Myślę, że to chyba przekonujące dowody na to, że zdjęcia Ok22 nie mogły być wykonane przy hali prostokątnej stojącej obok wschodniego wachlarza parowozowni. Co do przesuwnicy, obecnie istniejąca zlokalizowana jest pomiędzy wspomnianymi halami, przed wojną jak i w czasach okupacji na terenie na którym się znajduje zlokalizowane były tory dojazdowe do hali prostokątnej. Kolega Hoart wywołał bardzo ciekawy temat. Może coś przeoczyłem i moja analiza ostatecznie "trafi do kosza" :LOL: ale miło było "pogrzebać w historii" parowozowni Warszawa Wsch.
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Doceniam trud Kolegi Stanisława w rozwikłaniu zagadki. Mam na myśli zdjęcie Ok22-130 z NAC.
Poruszając fakt istnienia przesuwnicy , nie miałem na myśli samego urządzenia - przęsła na które wjeżdża tabor- tylko torowiska

Zdjęcie Szeligi hali warsztatów, które to jest z MuzKol dotyczy innej hali i ta hala (zdjęcie Szeligi) nie jest związana bezpośrednio z tą budowlą, którą to widzimy na zdjęciu z NAC,

- ale hala warsztatów na WW ze zdjęcia Szeligi ma jednak jeden bardzo ważny , widoczny i charakterystyczny wspólny element architektoniczny, który jest dokładnie taki sam i występuje również na budowli z NAC, a jest to, a właściwie są to przypory o bardzo charakterystycznym kształcie i wg mnie te elementy(przypory) są dowodem ( wg mnie) na to, że to jest to samo miejsce.



Przypór o takim kształcie ( w ogóle przypór w innych budowlach kolejowych i innych miejscach ) jak na razie nigdzie indziej nie spotkałem, mając na myśli obszar poszukiwań -tereny zaboru rosyjskiego jak i poźniej GG.

Więcej argumentów jak na razie nie mam.
Żaden inny warsztat kolejowy warszawski , czy pruszkowski czy radomski nie posiada takiej charakterystyki architektonicznej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.175 504 30
Z tym pamiętaniem początków XX wieku, to autor notatki trochę popłynął - parowóz zbudowany w drugiej połowie lat 40. XX wieku, a jako stacjonarna grzejka w 1989 roku mógł być wykorzystywany od kilkunastu, no może od dwudziestu paru lat, ale na pewno nie "od kilkudziesięciu lat".
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Zdjęcia z fb, Goleniów, lata 60/70, na obu fotografiach jest ta sama katastrofa lub są to dwie różne kolizje( założywszy, że na drugim/ dolnym, zdjęciu jest również Goleniów- ja tego nie jestem pewny), ale, jest coś bardzo interesującego na pierwszym zdjęciu , to coś to -wysięgnik - jakiegoś nieznanego mi typu żurawia kolejowego. Pierwszy raz widzę taki kształt wysięgnika żurawia kolejowego na polskich kolejach.


436444082_7332959066780221_4811086974790362767_n.jpeg

436497711_7332958993446895_1599874909411565800_n.jpeg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Zdjęcie ze zbiorów Biblioteki Publicznej w Trzcielu. Most na Czarnej Wodzie w okolicach Trzciela, lata 50-te, autor zdjęcia nieznany. Na fotografii najprawdopodobniej próba obciążenia mostu, parowóz to Ty23, na tendrze zamontowane lampy starego typu, chyba jedna tylko czynna i nieodzowny znak Pc5 (czerwona tarcza z białą obwódką) przy jeździe luzem.
439676829_7542930022437069_6612042942990773805_n.jpeg

Dziś ten szlak jest nieczynny.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
W najnowszym numerze "Stalowych Szlaków" (1/2024) pan Jan Szponder przedstawił swoje ustalenia co do miejsca wykonania zdjęć Ok22-130 i Ok22-67. Według przeprowadzonej przez niego analizy zdjęcia te prezentują Warsztaty Główne Warszawa Praga.
Pan Jan Szponder ma absolutną rację, zdjęcie z NAC zostało wykonane w Kolejowych Warsztatach Głównych na warszawskim Bródnie, a więc kolejna nierozwiązana zagadka naszych kolei została wyjaśniona.
438160303_7697781696935277_6441357132716106776_n.jpeg

Strzałką zaznaczyłem punkt z którego wykonano zdjęcie ze zbiorów NAC. Najważniejsze jest to, że kolejna zagadka, czy też owe zdjęcie błędnie opisane w publikacji(R.Stankiewicz "Ok22") wreszcie się wyjaśniła i znalazło poprawną lokalizację. Tu na forum czy na fb można snuć swoje wizje interpretacji, tu możemy się spierać, po to żeby w publikacjach nie było błędów. Jeszcze raz moje uznanie dla wiedzy Pana Jana Szpondera!
 

Podobne wątki