• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
471 1 0
Parowozów było 612 szt. Błąd jest pod tabelką. Proszę zerknąć na numerację - od 001 do 511 = 511 szt., od 601 do 701 = 101 szt. Razem 612.
Właściwie to 614. Dwa dodatkowe nigdy nie trafiły na PKP. Zbudowane przez Schwarzkopfa w 1924 roku z numerami fabrycznymi 8442 i 8443. Parowóz o numerze fabrycznym 8442 został w 1924 roku pokazany na wystawie w Seddin. Po jedenastu latach postoju na terenie fabryki zakupiła je Lübeck-Büchener Eisenbahn i oznaczyła jako G12 z numerami 99 i 100. Po upaństwowieniu dostały numery 58 601 i 58 602. W 1941 przenumerowano je włączając do przejętych maszyn serii Ty23 z numerami 58 2301 i 58 2302.
http://www.luebeck-buechener-eisenb...4-die-schweren-gueterzugloks-nr-99-und-nr-100
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
471 1 0
Postanowiłem poszukać wzmianek o Ty23 w niemieckojęzycznej prasie fachowej. "Die Lokomotive" z roku 1924 opisuje ten parowóz dość szczegółowo, włącznie z wynikami badań. I tu mała zagwozdka - w opisie jako przyrządy zasilające podano po prawej stronie inżektor Friedmann Restarting RT11 o wydajności 250 l/min a po lewej stronie pompę Knorra z podgrzewaczem o takiej samej wydajności. Na rysunku zamieszczonym w tym artykule widać wyraźnie podgrzewacz umieszczony pomiędzy kotłem a ostoją ponad osią silnikową.
annoshow-plus.jpeg
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.487 19 9
I tu mała zagwozdka - w opisie jako przyrządy zasilające podano po prawej stronie inżektor Friedmann Restarting RT11 o wydajności 250 l/min a po lewej stronie pompę Knorra z podgrzewaczem....
A gdzie tu jest ta "zagwozdka"? Tak było. Pierwsze egzemplarze Ty23 od Shwartzkopf'a otrzymały typowo niemiecki osprzęt.
Polski standard w postaci inżektora Friedmanna-Metcalfa z lewej oraz Strubego lub Nathana z prawej został wypracowany dopiero później.
 

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
264 0 0
Kolejny wpis ode mnie dotyczy - jak mniemam - znanej Drogim Koleżankom i Kolegom Witryny statystyka.kmd.pl. Brakuje tu statystyk serii OKl27 i Ty51. Czy Ktoś wie dlaczego i czy gdzieś są (lub będą) uzupełnienia. Podany u dołu "statystyki.kmd.pl" adres meil nie jest aktywny.
 

MisioPas

Aktywny użytkownik
Reakcje
595 4 1
1) niestety nigdzie nie sprecyzowano czy "tylko nasze koleje" oznacza wyłacznie PKP, czy też wszystkie parowozy jezdżące po terenie Polski
2) zdjęcia nie są najlepszej jakości, ale innych nie znalazłem

jeśli moderator uzna, że któryś z 2 w/w warunkow dyskwalifikuje posta - to proszę go usunąć.

A zdjęcia przedstawiają parowozy KkStB (austriackich cesarsko-krolewskich kolei państwowych). Pierwsze pochodzi z mojego dysku - jest tam od tak dawna, że nie pamiętam źródła). Rok 1912. Stacja Podgórze (obecnie Kraków) - Bonarka

08_bonarka.jpg


Drugie (z blogu "Upadek techniki Krakowa") to również stacja Bonarka. Data wykonania nieznana, ale prawdopodobnie taka sama jak zdjęcia pierwszego

09_bonarka.jpg
 

TKp11

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
I tu mała zagwozdka - w opisie jako przyrządy zasilające podano po prawej stronie inżektor Friedmann Restarting RT11 o wydajności 250 l/min a po lewej stronie pompę Knorra z podgrzewaczem o takiej samej wydajności
Różne rodzaje przyrządów zasilających parowozów Ty23 były wzmiankowane w czasopiśmie "Inżynier Kolejowy": https://bcpw.bg.pw.edu.pl/dlibra/publication/5579/edition/5420/content?ref=struct
artykuł: "Szkice z gospodarki cieplnej na parowozach"
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.293 93 9
Pm2 o nieznanym numerze na stacji PKP Gdańsk Główny
Ze składem pociągu - końcówka lat 60.XX wieku :love:
Żródło: Gdańsk Historyczny na Fb
1720789904118.png

1720789920378.png

1720789937381.png

W składzie widzimy wagony osobowe produkcji polskiej i poniemieckiej + dwa chłodnie :love:
Ładny skład do odwzorowania na makietę - Pozdrawiam
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.465 148 0
I komu to przeszkadzało? Pamiętam bocznice do portu w Helu i do portu we Władysławowie. Kutry pełne ryb, załadunek do wagonów chłodni i dalej w Polskę...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.342 504 30
ciekawe gdzie te zwłoki na autopsję jechały :)
Kiepski żart.
W tamtych czasach w składach pociągów pasażerskich z wybrzeża często można było spotkać chłodnie z rybami.
Nie tylko "w tamtych czasach", trwało to do lat 80. z tym, że później coraz częściej były do wagony już przebudowane na zwykłe kryte, używane do przesyłek ekspresowych. Powodem używania ex-chłodni było m.in. to, że wagony te konstrukcyjnie dostosowane były do kursowania z prędkością 100, a niektóre chyba nawet 120 km/h.
Tym, którzy musieli za to płacić. Niestety, w pewnym momencie transport samochodowy okazał się tańszy, szybszy i bardziej elastyczny od kolejowego. A dlaczego, to już temat na dłuższą dyskusję nie w tym wątku.
 

rprail

Znany użytkownik
Reakcje
1.118 55 1

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.342 504 30
Co do pochodzenia (proweniencji) wagonu pocztowo-bagażowego, nie mam pewności, ale bardziej wygląda mi na przedwojenny wagon budowy niemieckiej, niż austriackiej. Drugi wagon to sypialny polskiej budowy powojennej (z rodziny 1A-..., o których jest oddzielny wątek).
 
Reakcje
32 3 0
Co do pochodzenia (proweniencji) wagonu pocztowo-bagażowego, nie mam pewności, ale bardziej wygląda mi na przedwojenny wagon budowy niemieckiej, niż austriackiej. Drugi wagon to sypialny polskiej budowy powojennej (z rodziny 1A-..., o których jest oddzielny wątek).
Konsultowałem to z panem Kojem. Zasadniczo uważa, że jest przedwojenna bagażowa Breda przerobiona na wagon FG, i do tego jeszcze z przesuniętym garbem obserwacyjnym.
 

Podobne wątki