W najnowszym numerze "Stalowych Szlaków" (1/2024) pan Jan Szponder przedstawił swoje ustalenia co do miejsca wykonania zdjęć Ok22-130 i Ok22-67. Według przeprowadzonej przez niego analizy zdjęcia te prezentują Warsztaty Główne Warszawa Praga.
Pan Jan Szponder ma absolutną rację, zdjęcie z NAC zostało wykonane w Kolejowych Warsztatach Głównych na warszawskim Bródnie, a więc kolejna nierozwiązana zagadka naszych kolei została wyjaśniona.
Mam w związku z tym pytanie. Czy wspominając o Ok22-67, chodzi o zdjęcie G. Otte ?
W dyskusji na Forum połączyliśmy zdjęcie G. Otte z jednym miejscem wykonania fotografii, a jeżeli zdjęcie NAC z Ok22-130 wykonane jest w praskich warsztatach głównych, to wówczas to co widać w dali po prawej, na fotografii G. Otte, to nie jest dach hali parowozowni wachlarzowej (myślę, że "skrzywienie" dachu, to efekt powstały na zdjęciu poprzez jego ułożenie). Z fotografii jaką zamieścił Hoart w poprzednim wpisie wynika, że zdjecie z NAC wykonano z północy na południe. Na stacji Warszawa Praga, parowozownie znajdowały się na północy, przy czym hala wachlarzowa przesłonięta była halą okrągłą, a obie przesłaniał budynek kuźni.
Fot. 1. Układu zabudowy stacji Warszawa Praga wg mapy z 1935.
Fot. 2. Fotografia lotnicza z 1945 ruin zabudowy stacji Warszawa Praga (w powiększeniu budynek, który zaprezentował na fotografii Hoart).
Zastanawia mnie również kształt przypór. Na zdjęciu z NAC są bardzo podobne, jak na zachowanym do dziś budynku (jedynym ocalałym z dawnej zabudowy) na stacji Warszawa Wsch. Dwa kompleksy warsztatowe powstawały mniej więcej w tym samym czasie, więc mogły mieć oczywiście identyczne założenia architektoniczne, jednak zainteresowało mnie, czy pan Jan Szponder odnosi się do tej kwestii ? Np. w książce Jarosława Zielińskiego, Stacje Kolejowe, Warszawy 1845 - 1915, architektura i budownictwo, jest fotografia z 2018 r. ocalałego budynku dawnego kompleksu warsztatów i remiz Warszawa Praga, tzw czwartej remizy (na str. 204), gdzie przypory mają wydaje się zupełnie inną budowę, choć na zmianę wyglądu mogły wpłynąć powojenne przebudowy. Wracając do głównych warsztatów parowozowych Warszawa Praga, w sieci jest już fotografia elewacji jednej z hal, szkoda tylko, że nie widać góry przypór, choć teraz - gdy "nastała światłość" - faktycznie wdają się identyczne (w widocznej części) jak na fotografii z NAC.
https://tvn24.pl/tvnwarszawa/najnow...ejnictwa-na-brodnie-59598/alternates/FREE_840
Ostatnio edytowane: