• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Reakcje
3.609 30 0
W najnowszym numerze "Stalowych Szlaków" (1/2024) pan Jan Szponder przedstawił swoje ustalenia co do miejsca wykonania zdjęć Ok22-130 i Ok22-67. Według przeprowadzonej przez niego analizy zdjęcia te prezentują Warsztaty Główne Warszawa Praga.
Pan Jan Szponder ma absolutną rację, zdjęcie z NAC zostało wykonane w Kolejowych Warsztatach Głównych na warszawskim Bródnie, a więc kolejna nierozwiązana zagadka naszych kolei została wyjaśniona.
Super sprawa, nawet ten mały budyneczek widoczny w dali, po prawej, na fotografii z NAC, jest na zdjeciu lotniczym ruin na Bródnie. Niestety nie mam najnowszego numeru "Stalowych Szlaków".

Mam w związku z tym pytanie. Czy wspominając o Ok22-67, chodzi o zdjęcie G. Otte ?

W dyskusji na Forum połączyliśmy zdjęcie G. Otte z jednym miejscem wykonania fotografii, a jeżeli zdjęcie NAC z Ok22-130 wykonane jest w praskich warsztatach głównych, to wówczas to co widać w dali po prawej, na fotografii G. Otte, to nie jest dach hali parowozowni wachlarzowej (myślę, że "skrzywienie" dachu, to efekt powstały na zdjęciu poprzez jego ułożenie). Z fotografii jaką zamieścił Hoart w poprzednim wpisie wynika, że zdjecie z NAC wykonano z północy na południe. Na stacji Warszawa Praga, parowozownie znajdowały się na północy, przy czym hala wachlarzowa przesłonięta była halą okrągłą, a obie przesłaniał budynek kuźni.

Fot. 1. Układu zabudowy stacji Warszawa Praga wg mapy z 1935.

Warszawa Praga - mapa z 1935.jpg


Fot. 2. Fotografia lotnicza z 1945 ruin zabudowy stacji Warszawa Praga (w powiększeniu budynek, który zaprezentował na fotografii Hoart).

Warszawa Praga 1945.jpg


Zastanawia mnie również kształt przypór. Na zdjęciu z NAC są bardzo podobne, jak na zachowanym do dziś budynku (jedynym ocalałym z dawnej zabudowy) na stacji Warszawa Wsch. Dwa kompleksy warsztatowe powstawały mniej więcej w tym samym czasie, więc mogły mieć oczywiście identyczne założenia architektoniczne, jednak zainteresowało mnie, czy pan Jan Szponder odnosi się do tej kwestii ? Np. w książce Jarosława Zielińskiego, Stacje Kolejowe, Warszawy 1845 - 1915, architektura i budownictwo, jest fotografia z 2018 r. ocalałego budynku dawnego kompleksu warsztatów i remiz Warszawa Praga, tzw czwartej remizy (na str. 204), gdzie przypory mają wydaje się zupełnie inną budowę, choć na zmianę wyglądu mogły wpłynąć powojenne przebudowy. Wracając do głównych warsztatów parowozowych Warszawa Praga, w sieci jest już fotografia elewacji jednej z hal, szkoda tylko, że nie widać góry przypór, choć teraz - gdy "nastała światłość" :) - faktycznie wdają się identyczne (w widocznej części) jak na fotografii z NAC.
https://tvn24.pl/tvnwarszawa/najnow...ejnictwa-na-brodnie-59598/alternates/FREE_840
 
Ostatnio edytowane:

Ceylon

Aktywny użytkownik
Reakcje
42 0 0
Super sprawa, nawet ten mały budyneczek widoczny w dali, po prawej, na fotografii z NAC, jest na zdjeciu lotniczym ruin na Bródnie. Niestety nie mam najnowszego numeru "Stalowych Szlaków".

Mam w związku z tym pytanie. Czy wspominając o Ok22-67, chodzi o zdjęcie G. Otte ?
Tak. Chociaż pan Jan Szponder pisze, że zdjęcie zostało zrobione w 1941r przez niemieckiego fotografa o nazwisku Dege. (Dodaje też, że inne źródło podaje, iż autorem zdjęcia jest niemiecki maszynista Georg Otte.) Pan Jan Szponder pisze, że zdjęcie Ok22-67 zostało zrobione na terenie OAW Praga, tylko przy innym budynku warsztatowym niż Ok22-130.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Wg mnie to jest ta sama hala,patrz na obu zdjęciach widoczna dźwignica /suwnica, metalowa nascienna, to po jednej stronie hali a po drugiej stronie budowa nowej dużej hali z charakterystycznym skosem dachu bocznego skrzydła obiektu i bardzo wyraźnie zachowany ten fragment budowli z 1944, wszystko się zgadza. Cel dzięki wkroczeniu do akcji Pana Jana Szpondera zostal osiągnięty. Apel do wydawców,autorów i redaktorów publikacji o naszych kolejach skorzystajcie z wiedzy Pana Szpondera, tak dla pewności i co za tym idzie spokoju przyjemności realizacji waszej wspaniałej działalności wydawniczej. Nie wiem czy coś takiego jak uporządkowany obraz kolejowej Warszawy prawobrzeżnej od początku do dziś był opracowany, bo jak nie to wydaje mi się, że jest o czym napisać. Było jakieś historycznie obfite opracowanie o węźle kolejowym prawobrzeżnej Warszawy?
 
Reakcje
3.609 30 0
Wg mnie to jest ta sama hala,patrz na obu zdjęciach widoczna dźwignica /suwnica, metalowa nascienna, to po jednej stronie hali a po drugiej stronie budowa nowej dużej hali z charakterystycznym skosem dachu bocznego skrzydła obiektu i bardzo wyraźnie zachowany ten fragment budowli z 1944, wszystko się zgadza. Cel dzięki wkroczeniu do akcji Pana Jana Szpondera zostal osiągnięty. Apel do wydawców,autorów i redaktorów publikacji o naszych kolejach skorzystajcie z wiedzy Pana Szpondera, tak dla pewności i co za tym idzie spokoju przyjemności realizacji waszej wspaniałej działalności wydawniczej. Nie wiem czy coś takiego jak uporządkowany obraz kolejowej Warszawy prawobrzeżnej od początku do dziś był opracowany, bo jak nie to wydaje mi się, że jest o czym napisać. Było jakieś historycznie obfite opracowanie o węźle kolejowym prawobrzeżnej Warszawy?
Jest książka pana Jarosława Zielińskiego, Stacje Kolejowe, Warszawa 1845 - 1915, architektura i budownictwo, wydana w 2019 ale autor skupia się na historii, lokalizacji, zabudowie, poszczególnych obiektach itp. tak jak w tytule, do 1915 r. Sądzę jednak, że publikacja jest Ci znana. Wg mnie merytoryczne opracowanie i zachęcające do dalszych badań (autor stawia wiele pytań, ukierunkowując na nie do końca poznane zagadnienia). W książce można znaleźć dużą ilością informacji, historycznych planów, zdjęć, map (z czasów zaboru rosyjskiego), schematów wyjaśniających np. jaką rolę pełniły budynki na danej stacji widoczne na historycznych mapach itp. Niestety co do historii po 1915, informacje są podane tylko w formie pobieżnej, np. co stało się z danym obiektem. Autor w bardzo przystępny sposób charakteryzuje m.in. stacje prawobrzeżnej Warszawy.

Link do spisu treści (trzeba otworzyć w przeglądarce):
Stacje kolejowe : Warszawa 1845-1915
 

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
264 0 0
Ty2 - zidentyfikowany. W sąsiednim wątku "Ładunki w PRL" , na str. 24 Kolega Tomek M. zamieścił kilka fotografii na temat, pośród których jest zdjęcie parowozu Ty2-549, wykonane w czasie jakiejś akcji powodziowej. Poniżej zamieszczam drugą fotografię z ta lokomotywą, widziana już w całości. Skąd ściągnąłem to zdjęcie nie wiem, nie pamiętam. Od dawna już je mam. Możliwe, że już jest wcześniej w tym wątku. U dołu zdjęcia jest opis (adres) "osiecki.art.pl", co nawet się otwiera, lecz nie znalazłam tam tej fotografii (chyba, że nie umiem szukać...) Nie znamy daty ani miejsca. Po "haśle" powodzie w Polsce tez nic nie znalazłem. Są jakieś foty ale takiej nie ma. Przy okazji wklejam me
"metryczkę" tego parowozu (jedna już tu taka jest - wątek Ty2-1) sporządzoną swego czasu przez Pana Chrapka (strona : statystyka.kmd.pl). Metryczka nie podpowie nam niestety miejsca, ani daty - czy to Dolny Śląsk (MD Węgliniec), czy Polska centralna. na zdjęciu przydział do MD niewidoczny (niewyraźny). Tak, czy tak parowóz zidentyfikowany.
 

Załączniki

ABP

Aktywny użytkownik
Reakcje
125 0 0
Według informacji na stronie forum.com.pl zdjęcie Ty2 z sąsiedniego wątku ("Ładunki w PRL") zostało wykonane w czasie powodzi w marcu 1979, w okolicy Pułtuska. Autorem wspomnianego zdjęcia jest Maciej Osiecki.
 

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
264 0 0
Według informacji na stronie forum.com.pl zdjęcie Ty2 z sąsiedniego wątku ("Ładunki w PRL") zostało wykonane w czasie powodzi w marcu 1979, w okolicy Pułtuska. Autorem wspomnianego zdjęcia jest Maciej Osiecki.
Autor się zgadza "osiecki.art.pl", a co z przydziałem do MD ? Inny na papierze niż w rzeczywistości ? I tak bywało... Przekazany wcześniej, a wpisany do ewidencji Md potem... Dlatego mógł już w 1979 r. uczestniczyć w akcji powodziowej (przydział do Siedlec w 1981 r.). Z opisami zdjęć jest różnie... Być może szeroko pojęta okolica Pułtuska...
 
Reakcje
3.609 30 0
Pragnę tylko zauważyć, że powódź na wiosnę 1979 (po "zimie stulecia" 1978/1979), okrzyknięta ówcześnie również "powodzią stulecia", objęła swoim zasięgiem całkiem sporą cześć kraju, od białostockiego i łomżyńskiego po wałbrzyskie i szczecińskie. W najgorszej sytuacji były miejscowości w dorzeczu Bugu, Narwi, dolnej Wisły, Noteci, Regi czy Iny. Pułtusk jest pewnym symbolem powodzi 1979 r. (duże zniszczenia w całym mieście), choć np. leżąca na płn.-wsch od Pułtuska Ostrołęka, również była pod wodą (miejscowość "zasługiwała" wręcz na to, że w czasie powodzi 1979 odwiedzili ją E. Gierek i W. Jaruzelski), jak i dziesiątki innych miejscowości, nie tylko na Mazowszu, ale w niemal całym kraju (bardziej znane duże miasta, które dotknęła wielka woda to np. Stargard, Wałbrzych czy Kalisz).

Miejsce zrobienia fotografii może jest więc gdzieś na Dolnym Śląsku, skoro Ty2 miał do 1981 przydział do MD Węgliniec. Moim zdaniem, trudno też zaakceptować opis zdjęcia, że mogą to być okolice Pułtuska, skoro Pułtusk, a i jego "szerokie" okolice, nie miał dostępu do kolei normalnotorowej, a wszelkie miasta i ich okolice, leżące powyżej 20 km. od Pułtuska (gdzie są dopiero tory 1435 mm), nie są przecież okolicami Pułtuska, tylko innych miast np. Nasielska, Wyszkowa, Legionowa (chyba, że ktoś stosuje retorykę, że okolicami Pułtuska można uznać w/w miasta, a także Ostrołękę itd.). Na marginesie, po 1945 kilkukrotnie ogłaszano klęski powodziowe jakie dotykały w krótkim okresie czasowym wielu terenów w całym kraju, "powodziami stulecia". Tak było z powodzią w 1960, 1970, a po 1979, już w 1980 nastąpiła kolejna powódź, okrzyknięta przez niektóre tytuły prasowe kolejną "powodzią stulecia".
 

ABP

Aktywny użytkownik
Reakcje
125 0 0
OK, wydaje mi się, że rozwikłałem zagadkę. W podlinkowanym artykule jest informacja o utworzeniu tymczasowego portu wodnego na Popławach (w Pułtusku). Skoro worki z piaskiem przewożono wodą, to gdzieś musiano je ładować. Zapewne w górę biegu Narwi, bo nikt nie transportowałby towaru pod prąd wylewającej rzeki. Najbliższe skrzyżowanie z linią kolejową jest w Grabowie. I chyba bingo: zdjęcie nastawni Grabowo po powodzi 1979:

1979.04. Grabowo po powodzi. bazakolejowa-pl.jpg


Wygląd zgadza się ze zdjęciem nastawni z postu wyżej.
A okolice Pułtuska - bo zdjęcie akcji ratunkowej tego miasta.

Edit:
i jeszcze drugie, na potwierdzenie. Źródło zdjęć: Ogólnopolska baza kolejowa, autor nieznany.

1979.04. Grabowo po powodzi. bazakolejowa-pl (2).jpg
 
Ostatnio edytowane:

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
264 0 0
Cieszę się, że udało się wszystko ustalić - i datę, i miejsce, i numer teigreka. Mam jeszcze jedno zdjęcie, niestety bardzo słabo kiedyś seskanowane. Być może to ten sam parowóz. Zdaje mi się, że oryginał znalazłem na makulaturze, dawno, dawno temu. Jak odszukam je to ponownie poddam skanowaniu. Może wyjdzie lepiej.
 

Załączniki

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
264 0 0
Mam takie pytanie. Zbudowano 612 parowozów serii Ty23. Tymczasem zachowany Ty23-145 to ex Ty23-689, a jest zdjęcie Ty23-634, czy też maszyny o numerze 671, prowadzącej pociąg inauguracyjny otwarcia Magistrali Węglowej. Jak wytłumaczyć te różnicę w numeracji lokomotyw tej serii ? A może Polsko-Francuskie Towarzystwo Kolejowe, eksploatujące te maszyny na Magistrali miało swoja odrębną numerację ?
 

Podobne wątki