Parowozy starodawne to nie moja bajka, ale ten fragment tej ciuchci zaciekawił mnie, co to za parowóz?
Parowozy tej serii zbudował berliński zakład BMAG (Schwartzkopff) w 1916-17. Zamówienie na 24 szt. złożyły koleje rumuńskie CFR, ale trafiły na nie tylko 4 egzemplarze. Dostawy z Niemiec zostały wstrzymane po przyłączeniu się Rumunii do wojny, po stronie państw Ententy (co nastąpiło 27 sierpnia 1916). Pozostałe 20 szt. trafiło na kukHB. Po I w. św. znalazły się one na terenie Polski, przez co trafiły na PKP.
Cała dwudziestka wykazywana jest w 1939 r. w DOKP Kraków (11 szt. stacjonowało w parowozowni głównej Dziedzice, 9 szt. w parowozowni pomocniczej Dębica). Stacja Sandomierz (na fotografii wyżej), leżała wprawdzie na terenie DOKP Radom, ale położona była tuż przy granicy obydwu dyrekcji. Oi101 w II RP obsługiwały m.in. ruch pasażerski na linii kolejowej Dębica - Sandomierz. Z dużym prawdopodobieństwem można więc założyć, że parowóz, widoczny na fotografii z czasów II w. św. w Sandomierzu, pochodził z dębickiej parowozowni. Statystykę serii Oi101 można znaleźć np. na stronie Josefa Pospichala, w linku poniżej:
https://www.pospichal.net/lokstatistik/51052-pkpoi101.htm
Poniżej zdjęcie z internetu, parowozu serii 328 kukHB. Dobrze widać charakterystyczną budowę przodu parowozu - jak na fotografii zamieszczonej przez Hoart.
Ostatnio edytowane:
- 3
- 2
- 2
- 2
- Pokaż wszystkie