• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Reakcje
3.609 30 0
Parowozy starodawne to nie moja bajka, ale ten fragment tej ciuchci zaciekawił mnie, co to za parowóz?
To parowóz serii Oi101, pierwotnie 328 kukHB (kaiserlich und königliche Heeresbahn), czyli królewskich i cesarskich kolei wojskowych Austro-Węgier.

Parowozy tej serii zbudował berliński zakład BMAG (Schwartzkopff) w 1916-17. Zamówienie na 24 szt. złożyły koleje rumuńskie CFR, ale trafiły na nie tylko 4 egzemplarze. Dostawy z Niemiec zostały wstrzymane po przyłączeniu się Rumunii do wojny, po stronie państw Ententy (co nastąpiło 27 sierpnia 1916). Pozostałe 20 szt. trafiło na kukHB. Po I w. św. znalazły się one na terenie Polski, przez co trafiły na PKP.

Cała dwudziestka wykazywana jest w 1939 r. w DOKP Kraków (11 szt. stacjonowało w parowozowni głównej Dziedzice, 9 szt. w parowozowni pomocniczej Dębica). Stacja Sandomierz (na fotografii wyżej), leżała wprawdzie na terenie DOKP Radom, ale położona była tuż przy granicy obydwu dyrekcji. Oi101 w II RP obsługiwały m.in. ruch pasażerski na linii kolejowej Dębica - Sandomierz. Z dużym prawdopodobieństwem można więc założyć, że parowóz, widoczny na fotografii z czasów II w. św. w Sandomierzu, pochodził z dębickiej parowozowni. Statystykę serii Oi101 można znaleźć np. na stronie Josefa Pospichala, w linku poniżej:

https://www.pospichal.net/lokstatistik/51052-pkpoi101.htm

Poniżej zdjęcie z internetu, parowozu serii 328 kukHB. Dobrze widać charakterystyczną budowę przodu parowozu - jak na fotografii zamieszczonej przez Hoart.

KukHB serii 328 - na PKP Oi101.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Zdjęcie, na które trafiłem niedawno na fb, sportretowany parowóz to Ti102 numeru kolejowego"2", było tych lokomotyw cztery sztuki na PKP(A) i przed rokiem 1939 wszystkie zostały skreślone ze służby. Wszystko tu zaprezentowane przeze mnie odnośnie tego parowozika wiem z postów na fb, ale nie mogę nikogo (źródła informacji) wymienić, ponieważ chcąc to zrobić teraz, okazało się, że to jest niemożliwe gdyż ten wątek zniknął w czeluści fb, albo został skasowany, tak, że jeżeli coś nie tak w tym co napisałem, to proszę o skorygowanie podanych tu przeze mnie informacji, oczywiście jak najbardziej proszę o rozszerzenie informacji odnośnie tej serii parowozu.
375072488_856873982531341_9055827705901561867_n.jpeg
 

ABP

Aktywny użytkownik
Reakcje
125 0 0
Według moich notatek, Twoje informacje są poprawne. Maszyna na zdjęciu przybyła z Rumunii (Henschel 12877/1917, kocioł nr 1296, Feldeisenbahnchef 4004, skasowana 01.02.1939), zdjęcie wykonane w Gdańsku. Na Facebooku umieścił je użytkownik Maksymilian Ogromski. ;)
 

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
264 0 0
O to chodzi?

Zobacz załącznik 1024718

Oczywiście, że jest przedwojenne. Fotografia "fabryczna" na terenie Fabloku.

Zobacz załącznik 1024719
Tak też myślałem, że raczej przedwojenne, że z Fabloku. Chciałem się jednak upewnić. Zbudowano ich 60, a więc przedostatnia. Dziękuję za odpowiedź. Z tymi datami to jest różnie. Strasznie pomieszane. Szczególnie przy opisie zdjęć na eBay (Allegro), gdzie te same fotografie (szczególnie z lat 70. wykonane przez "dewizowców") są czasem podpisywane różnymi datami. No cóż... Wszak to już i tyle lat minęło...
 
Reakcje
3.609 30 0
Zdjęcie z przedwojennego prospektu reklamowego firmy BMAG (Schwartzkopff), wąskotorowego, ciężkiego tendrzaka, dostarczanego na zamówienie Ministerstwa Komunikacji dla Kolei Górnośląskich. Źródło fotografii: Niemiecki portal aukcyjny eBay.de.

Parowóz oznaczony był typem T40 i został zamówiony w 1924 r. Miał charakterystyczną, szóstą, ślepą oś, co widać na zdjęciu. Pod koniec lat 20-tych XX w., Fablok podjął się budowy (licencyjnej ?) parowozów wzorowanych na serii T40, wprowadzając pewne drobne zmiany w konstrukcji (usunięto m.in. w/w szóstą, ślepą oś). Parowozy z Chrzanowa oznaczono serią Tw29. Ich wersjami rozwojowymi były powojenne serie Tw47 i Tw53. Wszystkie były charakterystycznym elementem "wąskotorowego pejzażu" Górnego Śląska.

Fot. Wąskotorowy parowóz tendrzak nr 2600, firmy Szwartzkopff dla Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Tendrzak wąskotorowy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych Nr 2600 serii T40 z przedwojennego...jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.388 58 3
https://www.facebook.com/photo/?fbid=344445848510257&set=pcb.7686943508004673
Cytat ze strony: Dwa zdjęcia Tr203-346 na stacji Ełk , peron 3 . 1965 r. Możliwe że na początku lat 70 XX w dane mi było nią się przejechać . Ojciec był mechanikiem i jak miał manewry na Towarowej to gdy z Matulą przynosiliśmy mu obiad brał mnie żebym sobie chwilę pojeżdził . Pamiętam że na czołownicy była tablica z numerem okręgu rozrządczego . Czy ktoś z Kolegów ma takie wspomnienia ? Fot.= Ełk Fotomuzeum .

Ja mam natomiast pytanie dotyczące daszku nad oknem. Czy to była częsta praktyka montażu takich daszków ?
420048310_344445841843591_9102948731379225251_n.jpg
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.856 29 2
Ja mam natomiast pytanie dotyczące daszku nad oknem. Czy to była częsta praktyka montażu takich daszków ?
Na lokomotywach pracujących na manerwach nie było to żadkością i dość często drużyny na swoich planowych maszynach wykonywały różne zabezpieczenia chroniące je przed deszczem. Zresztą praktyka stosowana do dziś...

401Da-300.jpg

Przykładowo w dniu 25 września 2006 w Pszczynie uwieczniłem lokomotywę 401Da-300, która takowy posiadała. Nasza zakładowa 401Da-262 też dostała podobny. W czasie deszczu kiedy trzeba było wyjżeć nie moknęło się tak. Na lokomotywach liniowych można było zobaczyć inne formy próby ochrony przed wiatrem i warunkami atmosferycznymi podczas większej prędkości...

pt47-18-02.jpg


Tutaj Pt47-18 dostała jakąś gumę pod szybą, która miała chronić "zimny łokieć". Nie pamiętam teraz, na którym parowozie to widziałem, ale z tworzywa ktoś obudował sobie całą deskę w dolnej części okna. Wyglądało, to bardzo dziwnie, ale najpewniej było praktyczne.
 

Piotr_Gk

Użytkownik
Reakcje
112 2 0
Przeglądając forum znalazłem zdjęcie Tw1 z przydziałem do lok. Malbork. Poszukałem po książkach oraz w internecie i mam zagwozdkę. Jakie serie parowozów miały przydział do lok. Malbork.
Tw1 to zapewne lata 40 -50 (niepełne oznaczenie charakteryzuje raczej okres powojenny). Na bank w Malborku były Ok1, Okl2, Tr203, Ty2, Ty246, Tkt48, Ty45, Ty4 - co jeszcze tam stacjonowało? Ciekawi mnie też co w latach 50 obsługiwało pociągi na linii Nadzalewowej? Na zdjęciu pociąg relacji Braniewo - Tolkmicko - Elbląg, lata 50. Może ma ktoś SRJP z lat 50/60/70 dla linii 204, 251, ewentualnie widzę na temat lok. Malbork?
 

Załączniki

Piotr_Gk

Użytkownik
Reakcje
112 2 0
Nie wiem na ile to wiarygodne dane ale w latach 50 na stanie była Oi2-7. Tw1-46, 48, 91 wykazywane były na stanie parowzowni w 1966 r. Zaś około 1970 na stanie podległej Malborkowi parowozowni w Elblągu była Oi1-14.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Nie mogę rozgryźć gdzie to i co to za budowla, ale na pewno nie jest to fragment warsztatów kolejowych w Brombergu (Bydgoszcz), a taką informację w opisie pod tym zdjęciem zamieścił autor monografii "Ok22" R. Stankiewicz. Ja obstawiam, że to gdzieś w Warszawie. Zdjęcie jest z NAC.

e2677e7ace488d5884c2f4b6c644753a22a6b60602fb49264f1cae266bb24383_max.jpeg
 

Tomek M.

Znany użytkownik
Reakcje
9.956 68 0

Podobne wątki