Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Tak jest, już wyjaśniamy. H11a4, to oznaczenie czterocylindrowej sprężarki powietrza produkowanej przez ZNTK RADOM na wzór sprężarki firmy Knorr z rozrządem typu P. Jednak sprężarka na fotografii nie przypomina rzeczonej. Nie przypomina też trochę starszej sprężarki Nielebock-Knorr, ani Radzieckiej sprężarki 131, ale śledztwo trwa.
Jest to typ pompy powietrza. Na PKP stosowano najczęściej dwa rodzaje sprężarek H11a3- trzycylindrowa stosowana np. Na Ol49, TKt48 itd, i H11a4, czterocylindrowa stosowana np. W Ty51.
To jaki to jest typ sprężarki?
Może nie PKP, ale CFR, epoka się jednak zgadza. Piękne fabryczne zdjęcia niemieckich hechtów pierwszej klasy z 1923r., które CFR kupowały po I WŚ . CFR w wagonach I klasy stosowała przedziału 6-miejscowe, a PKP 4-miejscowe. Ciekawe czy wagony te docierały do Polski przez Śniatyn, a jeśli tak to czy w Polsce jechały jako zamknięte dla podróżnych krajowych czy jako II klasa? W IK numer 10/32 możemy znaleźć następującą wzmiankę, ale niestety o Rumunii ani słowa.
Być może poniższe zdjęcie stanowi odpowiedź na Twoje pytanie. Na zdjęciu widoczny jest pociąg ze Stanisławowa do ... no właśnie, nie mogę odczytać, ale pierwszy wagon od lewej to polski szczupak a drugi ... wg mnie niemiecki Hecht. Niestety nie wiadomo jakiego zarządu, może odczytanie relacji pociągu mogłoby poniekąd odpowiedzieć na to pytanie, ale bliskość rumuńskiej granicy mogłaby wskazywać, ze to właśnie CFR.
Zdjęcie pochodzi z zasobów Muzeum Fotografii w Krakowie - sygnatura MHF 7057/II.
Z zasobów powyższego źródła pochodzą również dwa następne zdjęcia, scenki z życia kolei:
- MHF 8228/II/68 - Turka (nad Stryjem), 27.04.1937 - parowóz Ol103?
- MHF 29165/II - miejsce nieznane, rok 1936 - parowóz Tr12
Poniżej dwa zdjęcia czajniczka Tp15. Pierwsze pochodzi z powyższego źródła, drugie z Archiwum Akt Dawnych (szukajwarchiwach.pl)
- MHF 20618/II - Dżurdżyn, 1919
Natomiast w czasopiśmie Świat zamieszczony został artykuł poświęcony Stoczni Gdańskiej a w nim takie fotki:
- Pn12.6 jeszcze jako 310.61 ale już zdaje się z polskim orłem
- warsztaty parowozowe
- i Tr20
Na koniec jeszcze fotka z alamy - odbudowany (zrekonstruowany) most kolejowy nad Niemnem na linii kolejowej między Warszawa a Seidlicami (gdzie to jest?)
Tr20-95(exTr20-133). Ten Baldwin pracował na naszych kolejach najdłużej, aż do 1974 roku w Skarżysku Kamienna, do końca swej służby zachował oryginalny kocioł.Szkoda, że nie można go podziwiać w muzeum.
I jeszcze taka fota parowozu Ti102-4 z filmu Klapa kotła parowego
nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale "Die lokomotiven der PKP 1918-1939" podaje, że budowane były w Niemczech dla Rumunii ale trafiły na koleje wojskowe, gdzie oznaczono je jako "Fech" G5. Po wojnie pozostały w Polsce.
I tu ciekawostka: Wikipedia podaje, że Ti102 to pruski G5.4 a z kolei kolega @Jarząbek, że Ti102 to bawarski CVI (w wymienionej wyżej książce CVI to Ti101)
Być może poniższe zdjęcie stanowi odpowiedź na Twoje pytanie. Na zdjęciu widoczny jest pociąg ze Stanisławowa do ... no właśnie, nie mogę odczytać, ale pierwszy wagon od lewej to polski szczupak a drugi ... wg mnie niemiecki Hecht. Niestety nie wiadomo jakiego zarządu, może odczytanie relacji pociągu mogłoby poniekąd odpowiedzieć na to pytanie, ale bliskość rumuńskiej granicy mogłaby wskazywać, ze to właśnie CFR.
Bardzo interesujące zdjęcie i wagon na 99% rumuński, ale do rzeczy. Pociąg jest relacji Stanisławów-Jasina... miejscowość leżąca w Czechosłowacji. Jednak mieliśmy podpisane z Rumunami porozumienia w sprawie tranzytu uprzywilejowanego (jak ten przez Stefanesti do Zaleszczyk). Widać to choćby na mapce z ichniejszej cegły z 1935r. tranzyt ten przechodził również przez wschodnie tereny Czechosłowacji. Pokusiłem się więc o małe przestudiowanie rozkładów.
Widać 2 trasy Jasina-Delatyn-Kołomyja-Śniatyn i Jasina-Delatyn-Stanisławów-Kołomyja-Śniatyn
W dalszych rozważaniach będę używał rozkładu jazdy CFR z 1935r. i polskiego z 1938r. (udostępniony kiedyś na stronie railmap przez osobę o nicku ksiezyc_nad_gieesem) z racji, że nie posiadam RJ na rok 1935. Mamy pospieszny z Czerniowców do Oradei z wagonami klasy II i III jadących tranzytem po sieci PKP (odjazd z Czerniowców 5:04, przyjazd 23:01), kursujący codziennie.
Zestawmy to z RJ PKP na rok 1935:
Linię Kołomyja-Delatyn można wykluczyć, ponieważ ruch jest tam w godzinach tranzytu sezonowy (poc. 3924/3923)
Mamy Osobowy 324 (odjazd z Czerniowców o 5:00 czasu lokalnego, w Stanisławowie jest o 7:15) i Osobowy 3121 (odjazd ze Stanisławowa 7:42, przyjazd do Jasiny 12:10), powrót Osobowy 3152 (odjazd z Jasiny 13:55, przyjazd do Stanisławowa 16:59) i Osobowy 323 (odjazd ze Stanisławowa 18:08, przyjazd do Śniatynia 20:10) stąd wagony mógł przejąć Pospieszny 301 (Odjazd ze Śniatynia 20:58, przyjazd do Czerniowców 23:11)
Manewry w Stanisławowie, a w drodze powrotnej w Stanisławowie i Śniatyniu potwierdzałby rumuński RJ, gdzie wagony bezpośrednie do Oradei odchodzą porannym pociągiem osobowym nr 5027 w kierunku Polski, a wracają wieczorem pospiesznym 504.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że wagony jadące tranzytem przez terytorium II RP nie są uwzględnione w RJ, czyli pasażerowie jechali w nich bez rewizji celnej i paszportowej.
Nawiązując do tematu pruskiego maleta na PKP, który został poruszony tutaj, taka mała wzmianka z wydawnictwa O przechodzeniu parowozów przez łuki inżynierów Grobickiego i Mazurka:
Nie ma wymienionej serii, z jaką pracował na PKP. Możliwe, że parowozy nie zostały oznaczone przed wycofaniem maszyn z eksploatacji w 1927 roku (wg Die Lokomotiven der PKP 1918-1939).
Teraz parowozownia Gdańsk Brama Oliwska w 1929 roku - obecnie obok ul. Kolejowej (parowozownia już nie istnieje). Na fotkach widać Ok22-46 oraz Pk2-8 nieco z boku i z przodu. Pk2 (pruska S10.1, później BR17) wykorzystywane były w ruchu tranzytowym.
Na zdjęciach parowozu Pk2-8 są dwa różne parowozy. Ten sfotografowany od przodu ma wiatrownice i różni się wykonaniem przedniej dolnej części budki maszynisty - widać wyraźnie wykrój nie spotykany w innych parowozach tej serii.
Na zdjęciach parowozu Pk2-8 są dwa różne parowozy. Ten sfotografowany od przodu ma wiatrownice i różni się wykonaniem przedniej dolnej części budki maszynisty - widać wyraźnie wykrój nie spotykany w innych parowozach tej serii.
A ja bym nie był taki pewny.
Co do wiatrownic to nie można ich zdjąć z jakiegoś powodu, np. remontu? Zauważ, że nie ma też sprężarki (ale chyba są jakieś mocowania?). Może to sugerować inne parowozy albo, że jedno zdjęć zostało wykonane podczas jakichś prac. Jeśli wierzyć opisom zdjęć na facebooku to oba pochodzą z 1929 roku.
Co do wykroju to też nie wiem czy twoja interpretacja jest właściwa. Jeśli przyjrzysz się budce i pomostowi na zdjęciu "od tyłu" to widać, że nie licują się. Pomost jest wysunięty na zewnątrz względem płaszczyzny bocznej budki. W takiej sytuacji patrząc od przodu można odnieść wrażenie, że tam jest wcięcie a po prostu pomost wystaje na zewnątrz bardziej i "optycznie nachodzi" na ścianę budki, powodując wrażenie wcięcia.
Przynajmniej ja tak to widzę, ale absolutnie się nie upieram. Pozdrawiam
PS.
Z różnic jakie zauważyłem, to na zdjęciu "od przodu" pod pomostem chyba jest jakiś zbiornik/skrzynka) niewidoczna na zdjęciu od tyłu. I chyba trochę inaczej przebiega pozioma rura biegnąca wzdłuż kotła.
To jest ten sam typ parowozu S10.1 budowy 1914, różnią się tylko wiatrownicami. Dla porównania to jest parowóz produkowany w H0 przez Roco. S10.1 budowy 1911 produkował Fleischmann i ten ma wysoką belkę zderzakową i cofnięte cylindry. Te ze zdjęć mają dla porównania identyczne w postaci nitowanego dwuteownika podwieszenie jarzma kulisy. Cecha charakterystyczna budowy 194 roku.
A tu jeszcze z Sanockiej Biblioteki CyfrowejStrzała Podkarpacka - nie wiem czy to oficjalna nazwa pociągu czy tylko potoczna używana przez miejscowych. Na czele zdaje się Ol103 (Tl103) - czyli węgierski 324 - o którym była dyskusja tutaj
Początkowo miałem wątpliwości czy to na pewno ten parowóz bo na kilku zdjęciach parowozów tej serii, które widziałem kołpaki na kotle znajdują się bliżej budki a poziomy zbiornik (podgrzewacz wody?) przed nimi - tu jest odwrotnie. Takie zdjęcie jest m.in. w "Die lokomotiven der PKP ...".
Jednak na stronie Wikimedii znalazły się również zdjęcia wersji takiej jak to z PKP:
A także takie jak w "Die lokomotiven ..."
To trzecie zdjęcie podpisane jest "MAV steam loco Class 324 with boiler system Brotan-Deffner" i chyba właśnie to wyjaśnia różnice w wyglądzie maszyn. Otóż strona locomotives.com.pl podaje, że w latach 1909-1921 powstało 905 tych parowozów w 3 podstawowych wariantach przy czym ten trzeci, produkowany od 1915, posiadał właśnie kocioł typu Brotan-Deffner.
Po 1919 na PKP znalazły się 4 takie maszyny, przy czym dwie Tl103-1 i Tl103-2 miały standardowy kocioł natomiast Ti103-3 i Ti103-4 były wyposażone w kocioł Brotan-Deffner.
Co ciekawe, na PKP początkowo były oznaczone zgodnie z przeznaczeniem jako seria towarowa Tl103 (zostały zaprojektowane do szybkich przewozów towarowych), jednak w latach 1927-1931 przeklasyfikowano je na Ol103 z powodu tego, że najczęściej znajdowały zatrudnienie przy obsłudze pociągów pasażerskich w południowej Polsce (na różną klasyfikację zwracał wcześniej uwagę @Jarząbek).
To jeszcze gwoli uzupełnienia: Ostbahn 35 704 czyli przedwojenna polska Ol103-1 (Tl103-1) w Schönwald w Bawarii:
Zdjęcie pochodzi z profilu Hungarian locomotives / Magyar mozdonyok na Facebooku, jest tylko niespójność w opisie podany jest numer Ol103-2, natomiast w "Die lokomotiven ..." jak również na stronie pospichala jest Ol103-1.
Natomiast mam pytanie, czy istniał na PKP w II RP jakiś parowóz systemu Malleta, z oznaczeniem ii (np. hipotetyczny TKii) ???, wg graficznego przedstawienia układu osi: oOOO + OOOo Pytanie wiąże się z tym, że w dwóch artykułach:
"Przegląd Techniczny" nr 13 z 27.03.1924 (str. 121), "Inżynier Kolejowy" nr 13, wrzesień 1925 (str. 211),
opisujących sposoby oznaczania parowozów, w tym nowo wprowadzony na PKP system - znany do dziś - w tabelach, wśród przyjętych na PKP oznaczeń, występuje wyżej wspomniane ii. Jednocześnie brak oznaczeń literowych odnoszących się do innych "Malletów". Czyżby oznaczenie to wpisano do tabel z powodu "fizycznego" istnienia na PKP parowozów o takim układzie osi ??? Czy może przyjęto je "z automatu", bo np. na Kolejach Pensylwańskich istniały tego typu parowozy, a PKP-owskie oznaczenia układu osi oparto na systemie istniejącym na tych kolejach (wg. w/w artykułów). Z drugiej strony, na Kolejach Pensylwańskich istniały Mallety o układzie osi np. oOOOO + OOOOo, czy OOOO + OOOO, a nie jest to ujęte w tabelach. https://vebuka.com/print/1706270430...otives_of_the_pennsylvania_railroad_1900_1957
Poniżej fragmenty tabel z w/w czasopism z oznaczeniami układu osi parowozów wg PKP
Czy ktoś mógłby podpowiedzieć czy i ew. gdzie można znaleźć dane do oznakowania wagonów towarowych - przedwojennych. Chodzi mi o wagony towarowe - dwuosiowe kryte, węglarki platformy ... Ze zdjęć jakie w tym wątku przejrzałem wiem że dość pełnymi słowami opisywano kluczowe parametry (ładowność, długość). W jakiej kolejności ? Pewnie jest jakaś instrukcja oznakowania ? Chodzi mi o stan możliwie najpóźniejszy - na okres tuż przed wybuchem wojny.
Trafiłem na info, że był katalog wagonów przedwojennej budowy który pewnie pokazywał wszystkie dane do znakowania. Czy jest gdzieś dostępny cyfrowo ? Na Cyfrowej Stacji Muzeum są tylko "Charakterystyki.." wagonów powojennych.