Natomiast mam pytanie, czy istniał na PKP w II RP jakiś parowóz systemu Malleta, z oznaczeniem ii (np. hipotetyczny TKii) ???, wg graficznego przedstawienia układu osi: oOOO + OOOo Pytanie wiąże się z tym, że w dwóch artykułach:
"Przegląd Techniczny" nr 13 z 27.03.1924 (str. 121),
"Inżynier Kolejowy" nr 13, wrzesień 1925 (str. 211),
opisujących sposoby oznaczania parowozów, w tym nowo wprowadzony na PKP system - znany do dziś - w tabelach, wśród przyjętych na PKP oznaczeń, występuje wyżej wspomniane ii. Jednocześnie brak oznaczeń literowych odnoszących się do innych "Malletów". Czyżby oznaczenie to wpisano do tabel z powodu "fizycznego" istnienia na PKP parowozów o takim układzie osi ??? Czy może przyjęto je "z automatu", bo np. na Kolejach Pensylwańskich istniały tego typu parowozy, a PKP-owskie oznaczenia układu osi oparto na systemie istniejącym na tych kolejach (wg. w/w artykułów). Z drugiej strony, na Kolejach Pensylwańskich istniały Mallety o układzie osi np. oOOOO + OOOOo, czy OOOO + OOOO, a nie jest to ujęte w tabelach.
https://vebuka.com/print/1706270430...otives_of_the_pennsylvania_railroad_1900_1957
Poniżej fragmenty tabel z w/w czasopism z oznaczeniami układu osi parowozów wg PKP
"Przegląd Techniczny" nr 13 z 27.03.1924 (str. 121),
"Inżynier Kolejowy" nr 13, wrzesień 1925 (str. 211),
opisujących sposoby oznaczania parowozów, w tym nowo wprowadzony na PKP system - znany do dziś - w tabelach, wśród przyjętych na PKP oznaczeń, występuje wyżej wspomniane ii. Jednocześnie brak oznaczeń literowych odnoszących się do innych "Malletów". Czyżby oznaczenie to wpisano do tabel z powodu "fizycznego" istnienia na PKP parowozów o takim układzie osi ??? Czy może przyjęto je "z automatu", bo np. na Kolejach Pensylwańskich istniały tego typu parowozy, a PKP-owskie oznaczenia układu osi oparto na systemie istniejącym na tych kolejach (wg. w/w artykułów). Z drugiej strony, na Kolejach Pensylwańskich istniały Mallety o układzie osi np. oOOOO + OOOOo, czy OOOO + OOOO, a nie jest to ujęte w tabelach.
https://vebuka.com/print/1706270430...otives_of_the_pennsylvania_railroad_1900_1957
Poniżej fragmenty tabel z w/w czasopism z oznaczeniami układu osi parowozów wg PKP
Kilka postów wyżej pisałem, że na PKP były używane pruskie G9, przy czym do roku 1927 zniknęły z linii. Co ciekawe książka, źródło z którego informacja pochodzi, wydana w roku 1932 używa w stosunku do nich czasu teraźniejszego (być może tekst był oparty o wcześniejsze publikacje) ale nie używa oznaczeń stosowanych na PKP. Jednak gdzieniegdzie przewija się oznaczenie Tp8 a przecież powinna być chyba seria TKbb.
Nie wiem czemu ale dopiero teraz zwróciłem uwagę, że w "Die Lokomotiven der PKP ..." jest wymieniony jeszcze jeden malet, a właściwie meyer: saksońska I TV (na kolejach DRG BR 98.0), którego 3 sztuki miały trafić na PKP po I wś. Jeśli dobrze odczytuję tekst, początkowo używano w stosunku do nich oznaczenia T14 z górnym indeksem S, ale zamierzano przydzielić im serię TKbb101. Zanim jednak do tego doszło przed rokiem 1927 wycofano te maszyny z eksploatacji.
Może więc podobnie było z TKii, oznaczenie serii zostało przygotowane ale nie wprowadzone w życie. Ciekawa jest zbieżność dat: 1927 jako rok graniczny zarówno dla parowozu pruskiego jak i saksońskiego. Może zaczęto wtedy robić "porządki" i pozbyto się kłopotliwych maszyn?