• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

kptkloss

Aktywny użytkownik
Reakcje
229 12 1
Ile razy można powielać w necie bzdury???
Podstawowe błędy w artykule:
Rekordowy czas nie był jednorazowym zabiegiem marketingowym, zrealizowanym w czasie testów tylko rozkładowym czasem jazdy, ujętym w rozkładach: Jesień 1936 oraz Zima 1936/37, co oznacza, że lux-torpedy jeździły tak przez pół roku.
Trasa nie była specjalnie przygotowana (wstrzymanie ruchu innych pociągów tylko na czas rekordowej jazdy lux-torpedy to w ogóle absurd - jazdy były rozkładowe a na jednotorowej zakopiance zawsze się tak robiło, niezależnie od tego, czy lux-torpedy jeździły szybciej czy nieco wolniej).
Nie był to najszybszy pociąg przedwojennej PKP. Lepsze osiągi miały wagony spalinowe produkcji Cegielskiego (prędkość maksymalna 130 km/h), kursujące z Warszawy do Łodzi, Katowic, Krakowa czy Poznania.
Wg oficjalnej taryfy PKP jazda z Krakowa do Zakopanego kosztowała 11,30 zł, wystarczy zajrzeć do któregokolwiek RJ z końca lat 30-tych.
W Skarżysku-Kamiennej nie zniszczono żadnej lux-torpedy. Dwie spalono w Krakowie, jedna zaginęła (prawdopodobnie została zagarnięta przez Rosjan), austriacka została jedynie ciężko uszkodzona. Dwie faktycznie ocalały.
Powojenne kursy do kopalni Siersza (w Sierszy a nie w Trzebini!) to w ogóle ciężka bzdura, powielana bezmyślnie od lat.
Koledzy, nie reklamujcie bezkrytycznie artykułów w niekolejowych pisemkach!
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.128 26 1
Ile razy można powielać w necie bzdury???
Podstawowe błędy w artykule:
Rekordowy czas nie był jednorazowym zabiegiem marketingowym, zrealizowanym w czasie testów tylko rozkładowym czasem jazdy, ujętym w rozkładach: Jesień 1936 oraz Zima 1936/37, co oznacza, że lux-torpedy jeździły tak przez pół roku.
Trasa nie była specjalnie przygotowana (wstrzymanie ruchu innych pociągów tylko na czas rekordowej jazdy lux-torpedy to w ogóle absurd - jazdy były rozkładowe a na jednotorowej zakopiance zawsze się tak robiło, niezależnie od tego, czy lux-torpedy jeździły szybciej czy nieco wolniej).
Nie był to najszybszy pociąg przedwojennej PKP. Lepsze osiągi miały wagony spalinowe produkcji Cegielskiego (prędkość maksymalna 130 km/h), kursujące z Warszawy do Łodzi, Katowic, Krakowa czy Poznania.
Wg oficjalnej taryfy PKP jazda z Krakowa do Zakopanego kosztowała 11,30 zł, wystarczy zajrzeć do któregokolwiek RJ z końca lat 30-tych.
W Skarżysku-Kamiennej nie zniszczono żadnej lux-torpedy. Dwie spalono w Krakowie, jedna zaginęła (prawdopodobnie została zagarnięta przez Rosjan), austriacka została jedynie ciężko uszkodzona. Dwie faktycznie ocalały.
Powojenne kursy do kopalni Siersza (w Sierszy a nie w Trzebini!) to w ogóle ciężka bzdura, powielana bezmyślnie od lat.
Koledzy, nie reklamujcie bezkrytycznie artykułów w niekolejowych pisemkach!
Ja niczego nie reklamuję. Po prostu znalazłem to i uznałem, że przede wszystkim ze względu na ciekawa grafikę w 3D warto się tym znaleziskiem podzielić z ludźmi o podobnych zainteresowaniach. A to, czy bilety były po 11,3 zł czy ile tam, ma raczej drugorzędne znaczenie.
Siersza, jest obecnie dzielnicą Trzebini i pewnie stąd ta informacja. W czasach, kiedy Luxtorpeda miałaby wozić świat pracy do kopalni Siersza, to była wtedy osobna jednostką administracyjną. Zdaję sobie sprawę, że w tak zwanej prasie ogólnej, branżowe informacje często mijają się z prawdą, to wiadomo. Nie mniej nie traktuję podania tego linku jako "reklamowanie bezkrytycznie artykułów w niekolejowych pisemkach".
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.695 65 3
Pierwszy parowóz daje się rozpoznać jako CFR serii 050 odpowiednik Tw1 PKP pr.G10.
Drugiej lokomotywy nie znam do tego jest dobrze "zamaskowana" zielskiem ale jak sądzę też jest CFR.
 

artur135

Użytkownik
Reakcje
79 0 0
Fotografia nieco rozmyta, ale sadzac po wygladzie, jest prawdopodobne ze parowoz kusy mogl byc CFR serii 376 (produkcji MAVAG - w okresie miedzywojnia 100 sztuk na kolejach rumunskich). Lub parowoz o bardzo podobnym wygladzie zewnetrznym CFR 375 (rowniez skonstruowany przez MAVAG - 181 sztuk na CFR). Osadzcie sami- fotografie w zalaczniku. Parowozy austro-wegierskie mialy charakterystyczne budki maszynisty, ale tez, moze to byc lokomotywa produkcji wloskiej...
 

Załączniki

JohnyTRS

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
392 1 0
To rozmycie na fotografii to retusz, żeby w gazecie było cokolwiek widać (na zdjęciu widać poprawione kontury i krawędzie).
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.695 65 3
Pomimo retuszu i "maskowania" zielskiem ten drugi parowóz wygląda na 375. Ma dłuższą skrzynię węglową od 376 i większe koła napędowe.
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.013 1 0
Na allegro pokazała się przecudnej urody fotka parowozu Pk1, jak głosi opis z parowozowni Łódź Kaliska
340d7c2b4de28c353918cfe8e547.jpg

Myślałem, że nie było jeszcze tego parowozu na forum, ale jednak był: tu (str. 8) i tu (str. 60 i 61).

Na innej aukcji znajduje się również fotografia ciekawego parowozu, na którego tle pozują kolejarze w polskich mundurach. Czy ktoś wie co to było? Układ kół wskazywałby na serię TKb, pytanie czy parowóz wszedł na stan PKP, a może była to maszyna przemysłowa pracująca z oryginalnymi oznaczeniami?
LOKOMOTYWA-PAROWOZ-POCIAG-KOLEJARZE-przedw-FOTO-Oryginalnosc.jpg


I jeszcze rodzynek z ebay'a. Z opisu wynika, że fotografia została zrobiona podczas kampanii w Polsce w 1939. Ja najpierw zwróciłem uwagę na cysterny, dopiero później na spalinówkę z nimi sprzęgniętą. Oczywiście pojawiły się wątpliwości czy to na pewno w Polsce, bo nie ma żadnych napisów, które by to sugerowały, ale ostatecznie wydaje mi się, że jednak tak.
Ktoś wie co to jest?
spalinowka.jpg
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.013 1 0
Kolejne zdjęcie dwuosiowego tendrzaka bardzo ładnie nawiązujące do tego z powyższego postu.
178691064_110888237796114_1334848118375734363_n.jpg

Zdjęcie pochodzi z facebooka profilu Gmina Konopiska na historycznej fotografii.
Tu jeszcze widok na na torowisko na terenie kopalni w Konopiskach: po lewej wąski tor po prawej normalny i widoczny na nim kolejny (?) tendrzak, wydaje mi się, że jest to inna maszyna.
193941906_121162863435318_322116478951085815_n.jpg

I zdjęcia parowozów przed widoczną wyżej szopą, na pierwszym planie wąskotorówki, w tle fragment parowozu z pierwszego zdjęcia:
187269204_117346383816966_6021270928455909469_n.jpg
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.330 94 9
Mam do was pytanko :love:
Czy natrafiliście kiedyś na zdjęcia eszelonu w II RP o_O?
Chodzi mi o czołgi Renault FT-17, Vickers E,7TP i tankietki z rodziny TK na platformach kolejowych :niepewny:
Ostatnio po latach wróciłem do gry ''World of Tanks'' .. kto grał, ten wie (jest cała polska linia czołgów)
Pozdrawiam :)
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.013 1 0

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.013 1 0
Skład marzenie!
Ja bym zawęził czasokres do bardzo wczesnych lat dwudziestych. Na parowozie wczesne oznaczenie z orłem, chociaż jeśli to był parowóz przemysłowy to może taki orzeł przetrwał i dłużej. Na cysternach napis "Urząd Spirytusowy", który jeśli dobrze pamiętam zlikwidowano już w 1922 bo jego działalność była nie w smak producentom z tej branży. Ten urząd był chyba spadkobiercą jeszcze czasów pruskich - ale te informacje lepiej sprawdzić w źródłach.
 

Podobne wątki