• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

II epoka PKP - początki stalowego piękna RP

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.695 65 3
Chyba też pneumatyczne ale o innych wymiarach i w odróżnieniu od Michelin typu 11 koła metra toczą się po betonowych bieżniach. Dzięki temu jest większa powierzchnia styku. Pojazdy z pneumatycznym ogumieniem dostosowane do poruszania się po klasycznym torze kolejowym mają bardzo małą powierzchnię styku przez co naciski jednostkowe są bardzo duże co wpływa na trwałość. To między innymi było przyczyną że pojazdy kolejowe na oponach gumowych miały mniej niż znikome zastosowanie. Na dzień dzisiejszy można by powiedzieć że była to ślepa uliczka techniki kolejowej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.890 526 30
jakie koła miało metro paryskie ?
Miało i ma koła pneumatyczne. W Paryżu jest kilka linii z pociągami na gumowych kołach. Tak, jak napisał kolega @Jacek765, koła toczą się po oddzielnych bieżniach (ale nie jestem pewien, czy betonowych, czy stalowych), ale na osi są też zwykłe koła stalowe z obrzeżami, a w torze są również stalowe szyny. Normalnie koła stalowe wiszą nad szyna, ale w razie awarii ogumienia, a także na rozjazdach wagon osiada na szyny.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.251 39 0
Zapowiedziałem, że pojawiła się jeszcze jedna ciekawa sprawa, która dotyczy układu torowego powiązanego (?) z systemem bocznicowym Przeładowni Miejskiej w Poznaniu. Mimo tego, że zdjęcia które będą poniżej pochodzą z 1961 roku to pozwalam sobie dl.a ciągłości "podtematu" zamieścić je tutaj. Zdjęcia te pokazują tor w ciągu ówczesnej ulicy Estkowskiego, który pokrywał się z przebiegiem przedwojennym (przebieg ulicy bo o torze przed wojną nic nie wiem). Na mapie, którą zamieścił @robertkroma zaznaczyłem Go na niebiesko:

Zobacz załącznik 889318
Dokończenie tematu sprzed jakiegoś czasu. Książka Remigiusza Grochowiaka "Komunikacja Miejska w Poznaniu" wskazuje, że faktycznie poznańskie tramwaje posiadały bocznicę towarową do portu rzecznego wybudowaną w okresie I wojny światowej na koszt armii niemieckiej (str. 41, plan na str. 57).
 
Reakcje
79 0 0
Witam,

Prosba o pomoc. Pytanie brzmi: jakie oznaczenie nosil tender k.k.St.B Tenderreiche 47? Na P.K.P. znalazlo sie 59 tendrow tego typu. Teoretyzujac skoro seria 36 miala numer 12C11, a serie 66 oznaczono 12C13 to oznaczenie moglo by byc 12C12. No ale to tylko teoria. Czy istnieje jakies zestawienie serii austro-wegierskich tendrow uzywanych na P.K.P. w latch 1918 - 1939?
 

Załączniki

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
Witam,

Prosba o pomoc. Pytanie brzmi: jakie oznaczenie nosil tender k.k.St.B Tenderreiche 47? Na P.K.P. znalazlo sie 59 tendrow tego typu. Teoretyzujac skoro seria 36 miala numer 12C11, a serie 66 oznaczono 12C13 to oznaczenie moglo by byc 12C12. No ale to tylko teoria. Czy istnieje jakies zestawienie serii austro-wegierskich tendrow uzywanych na P.K.P. w latch 1918 - 1939?
Istnieje. Polecam, Prof. A. Czeczot "Charakterystyka parowozów" Warszawa 1927.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.714 443 99
Z archiwum NAC.

Parowóz oznaczony jako Pn11-8 w Krakowie Głównym. Podobno /info wikipedia/ niektóre egzemplarze parowozów Pn12 zostały po II wojnie światowej błędnie przypisane do serii Pn11 i tym maszynom nadano numery od 7 do 12. Tu jest chyba taki przypadek....

FB_IMG_1675680161984.jpg


Wkleiłem to w ten temat z uwagi na typ głównie używany przed wojną, ale być może bardziej pasuje w wątek po roku 1945... (na PKP pracowały do 1950 roku).

Trzeba przyznać.... ładna maszyna była:
kkStB210 (Pn11)
kkStB310 (Pn12)
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.762 41 4
Z archiwum NAC.

Parowóz oznaczony jako Pn11-8 w Krakowie Głównym. Podobno /info wikipedia/ niektóre egzemplarze parowozów Pn12 zostały po II wojnie światowej błędnie przypisane do serii Pn11 i tym maszynom nadano numery od 7 do 12. Tu jest chyba taki przypadek....

Zobacz załącznik 951679

Wkleiłem to w ten temat z uwagi na typ głównie używany przed wojną, ale być może bardziej pasuje w wątek po roku 1945... (na PKP pracowały do 1950 roku).

Trzeba przyznać.... ładna maszyna była:
kkStB210 (Pn11)
kkStB310 (Pn12)
A to nie jest zdjęcie sprzed II wojny? Więc numeracja prawidłowa.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.714 443 99
A to nie jest zdjęcie sprzed II wojny? Więc numeracja prawidłowa.
Patrząc na numer parowozu na zdjęciu + to info z wikipedii:

"Po II wojnie światowej rewindykowano z Czechosłowacji, Austrii i Niemiec 6 parowozów Pn-11, które otrzymały odmienne niż w 20-leciu międzywojennym numery inwentarzowe (w zakresie Pn11-1 do Pn11-6). Zakończyły one służbę w PKP w 1950."

"Niektóre egzemplarze podobnych parowozów Pn12 zostały błędnie przypisane do serii Pn11 po II wojnie światowej, jak Pn11-7 do Pn11-12. Oznaczenia poprawiono dopiero w ostatnich dwóch latach ich służby."

...można przyjąć, że nie.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki