• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.042 6 0
Mam dwa pytania do Kolegi:
  • Co takiego charakterystycznego widać w kłębach pary, że wskazuje na tender 22D2? Nie znam się dobrze, ale wydaje mi się, że dostrzegam wyoblenie typowe dla tendra 32D2.
  • Które maszyny serii Ty5 miały wiatrownice Wittego?
Z góry dziękuję i pozdrawiam.
Przepraszam za błąd myślałem o 32 od Pk, - jeszcze raz przepraszam. Maszyny tym razem bez błędu, które posiadały wiatrownice Wittego, to numery 13, 50, 52, wszystkie trzy wymienione są sfotografowane, nie wiadomo mi ile poza tymi wymienionymi było jeszcze tak oszpeconych.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.820 525 30
Maszyny tym razem bez błędu, które posiadały wiatrownice Wittego, to numery 13, 50, 52
Ja mam jeszcze zdjęcie Ty5-24, 46, 54 z wiatrownicami Wittego, a także 36 w ogóle bez wiatrownic, ale na wszystkich zdjęciach Ty5, jakie mam, parowozy mają typowy dla nich tender 26D5. Powyższe zdjęcie Ty5 z innym tendrem jest dla mnie zaskoczeniem.
 

Mormegil

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 36 0

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
265 0 0
A jeszcze Ty5-51 miał wiatrownice wittego, czyli wyglądał "nieco inaczej". Mam fotki z maja 1973 r. w Żninie i już w początkowym procesie złomowania maszyny w Poznaniu z 22.05.1976 r. (oczywiście zdjęcia na dysku "kompa"). Natomiast - UWAGA - inne 4 zdjęcia wykonane w MD Gniezno 27.05.1973 r. które niegdyś zapisałem na dysku w folderze "Ty5", z galerii, ze zdjęciami do zakupienia o nazwie "The Transport Library" (takie oznaczenie widnieje pośrodku zdjęcia), pokazują parowóz Ty5-54 właśnie z takim tendrem 22D2 (no i z małymi wiatrownicami). Zatem ten z czarno-białej fotografii z facebooka to może być Ty5-54 !
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.820 525 30
4 zdjęcia wykonane w MD Gniezno 27.05.1973 r.....pokazują parowóz Ty5-54 właśnie z takim tendrem 22D2 (no i z małymi wiatrownicami)
Ciekawe, ja mam fotkę Ty5-54 z małymi wiatrownicami, zrobione w Damasławku w 1975 roku i tam tender był typowy, 26D5. Numer parowozu jest wyraźnie widoczny na drzwiach dymnicy, więc pomyłki w opisie raczej nie ma.
 

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
265 0 0
Tender był pewnie wymieniony, podobnie jak mogła następować rotacja kotłów, co ma wpływ na odchylacze dymu. Przeglądając swój folder "Ty5" stwierdzam małe wiatrownice na Ty5-13 (fot. z 13.09.75 - Poznań), Ty5-24 (zdj. z 1974 r.) , Ty5-46 (Poznań 17.09.75) i Ty5-48 (Poznań 17.09.75). A kolejna ciekawostka to zdjęcie Ty5-16 z Poznania, z tendrem od Ok1, czy Tp4. Daty zdjęcia brak, ale zapewne lata 70. Może ktoś kojarzy to zdjęcie, bo tuż za parowozem na platformie zielona (wojskowa) ciężarówka, a za nią gazik.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.820 525 30
zdjęcie Ty5-16 z Poznania, z tendrem od Ok1, czy Tp4. Daty zdjęcia brak,
Tego zdjęcia Ty5-16 nie znam, ale mam inne, z 1977 roku, z tendrem 26D5 oraz niedatowane zdjęcie jeż odstawionego, czekającego na pocięcie, też z normalnym tendrem. Ale tego ostatniego nie mogę być pewien na 100%, bo tabliczki już zdjęte, informacja pochodzi tylko z nazwy pliku.
 

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
265 0 0
Mógłbym tu wkleić takie czy inne zdjęcie, ale ciągle te prawa autorskie, a nie zawsze da się ustalić jakie jest źródło fotografii. Często to E-bay, ale też i frickl itp.
 

kary62

Aktywny użytkownik
Reakcje
265 0 0
W tym zestawie zdjęć z facebooka "Życie codzienne w PRL", gdzie jest rzeczone zdjęcie z rozpoznawanym przez Nas Ty5, są - jak mi sie zdaje - fotografie z Gniezna. Widać szopę, a na zdj. z Ty5 widać w oddali wieżę ciśnień - jakby gnieźnieńską. Ty5-54 stacjonował w MD Gniezno od lipca 1964 do 01.11.1975, ale potem - będąc w Wągrowcu - mógł przecież także przyjeżdżać do Gniezna. Jeśli jest to Ty5-54, to fotografie są z tego powyższego przedziału lat (acz szerokiego), choć raczej z lat 70.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.820 525 30
W temacie nietypowych tendrów, mam takie, było już na forum.
Czy to jest właśnie Ty5-16 w Poznaniu, o czym pisał kolega @kary62
A kolejna ciekawostka to zdjęcie Ty5-16 z Poznania, z tendrem od Ok1, czy Tp4. Daty zdjęcia brak, ale zapewne lata 70. Może ktoś kojarzy to zdjęcie, bo tuż za parowozem na platformie zielona (wojskowa) ciężarówka, a za nią gazik.
Nawiasem mówiąc, te wojskowe pojazdy są na zupełnie innym pociągu, stojącym na dalszym torze.
 

Zuger

Nowy użytkownik
Reakcje
65 0 0
Te zdjęcia już dość długo krążą po Internecie. Podejrzewałbym jednak, że zdjęcia te powstały wcześniej, w 1975 roku.

Ok1-394 stacjonowała w MD Gniezno od 18.10.1968 do 17.01.1976. Następnie przeszła do MD Piła Główna, gdzie służyła do lipca 1977. Wątpię żeby Ok1 z Piły zapuszczały się aż do Żnina, chociaż w tamtych czasach zdarzały się naprawdę dziwne obiegi.

Poniżej zamieszczam zdjęcie tego samego parowozu autorstwa Bastiana Königsmanna zamieszczone na Facebooku na grupie "Miłośnicy Parowozów" z Bydgoszczy z kwietnia 1976. Zabrudzenia na czołownicy wyglądają na identyczne (widać ten sam zaciek na lewo od sprzęgu śrubowego, co chyba wyklucza mycie), tylko jakby nieco więcej brudu się nazbierało. Jedynie rzuca się w oczy brak biało-czerwonych ozdobników na czole, ale te mogły być zamalowane lub mogły się ubrudzić do tego stopnia, że mogły przestać być widoczne.
ok1-394.jpg
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.534 19 9
Zabrudzenia na czołownicy wyglądają na identyczne (widać ten sam zaciek na lewo od sprzęgu śrubowego, co chyba wyklucza mycie), tylko jakby nieco więcej brudu się nazbierało. Jedynie rzuca się w oczy brak biało-czerwonych ozdobników na czole, ale te mogły być zamalowane lub mogły się ubrudzić do tego stopnia, że mogły przestać być widoczne.
To jest wg mnie ślepy trop.
Większe nagromadzenie brudu po lewej stronie wynika z faktu, że pokrywa dymnicy otwiera się na prawą stronę, a typowa osoba praworęczna szufluje przez lewe ramię. Nie musi to być więc "ten sam" zaciek, ale powstały w podobny sposób, nawet już po umyciu parowozu.
Wg mnie więcej mówiący jest wspomniany brak "szlaczków" na dymnicy. Raczej należałoby założyć, że zostały one domalowane później niż zamalowane na czarno. Całkowite pokrycie ich brudem jest mało prawdopodobne, bo przynajmniej poręcz na dymnicy pozostałaby czerwona, wytarta rękami obsługi.
 

Podobne wątki