• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.953 6 0
W polskiej wersji katalogu Pyle, jest napisane przy strzałce "szkło czerwone", polska wersja jest w publikacji T.Roszaka o parowozach amerykańskich normalnotorowych na PKP.
Również polska wersja katalogu, pamiętam, że się nią pochwalił kiedyś na fb, jest w posiadaniu Maurycego K.M.
 

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
991 2 1
Film dokumentalny "Parowóz Pt47" https://35mm.online/vod/dokument/parowoz-pt-47
Reżyseria: Wojciech Jerzy Has
Polska 1949

Opis:
Po wojnie stan taboru i połączeń kolejowych był katastrofalny, a wyzwania narastały z każdym dniem. Repatrianci musieli przedostać się na ziemie odzyskane. Plan uprzemysłowienia kraju wymagał transportu węgla. Robotnicy Zakładów Cegielskiego w Poznaniu podjęli wyzwanie współzawodnictwa pracy przy produkcji parowozu. Parowóz Pt47 powstaje najpierw jako projekt w kreślarni, w warsztatach mechanicznych wyrabia się elementy parowozu. Następnie kotlarnia, kuźnia. Proces produkcji lokomotywy skrócono do… 3 dni! To pociągi łączą budowy prowadzone zarówno w stolicy, jak i najodleglejszych miastach Polski: Gdańsk, Szczecin, Wrocław, Katowice. Odbudowa transportu jest koniecznym warunkiem odbudowy kraju. Wojciech Has w latach 1946-50 pracował w Wytwórni Filmów Dokumentalnych w Warszawie. W niektórych filmach z tego okresu udało mu się wyrazić osobisty styl, jak w „Ulicy Brzozowej” (1947) stworzonej wspólnie ze Stanisławem Różewiczem, inne – w tym „Parowóz” – były czysto rzemieślniczymi realizacjami zgodnie z obowiązującą konwencją socrealizmu, bez poszukiwań formalnych.

Kadry z filmu:
1688623967550.png

1688623956636.png

1688623947532.png

1688623926242.png

1688623897928.png
 

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
991 2 1
Poniżej zdjęcia upublicznione przez Mieczysława Bonisławskiego na profilu Facebook
https://www.facebook.com/profile.php?id=100089209424920&sk=photos

Autor książki "A my zostajemy w Zielonej Górze" opowiadającej w luźny sposób o historii kolei w Zielonej Górze, gromadzi pamiątki zachowane przez miejscowych kolejarzy i ich rodziny. Cześć zgromadzonych w ten sposób zdjęć wrzucił do sieci, niestety bez opisu. Na szczęście na wielu wielu oznaczenia parowozów i przydziały:


358446019_229157660067880_8205848378040366857_n.jpg
352021785_221384534042988_2039531513034490279_n.jpg
358154999_229157770067869_1608657446762428145_n.jpg
358155455_229157703401209_4905850233802313670_n.jpg
358495898_229158183401161_2591587323484665310_n.jpg
358525900_229158223401157_6283527585116378442_n.jpg
358564104_229158300067816_7427840463068085961_n.jpg
358579045_229157700067876_7209074190903013794_n.jpg
358593618_229158233401156_2096667320439756990_n.jpg
358684439_229157723401207_587252836291531886_n.jpg
358738610_229158133401166_486021301179653733_n.jpg
358151974_229158276734485_1395445488548872717_n.jpg
 

Gustlik

Użytkownik
Reakcje
65 0 0
Zdjęcie i opis zaczerpnięte z FB:
1916- 1918. Stacja kolejki wąskotorowej Warszawa Mokotów , w rejonie Placu Keksholmskiego (obecnie Placu Unii Lubelskiej). W tle cerkiew św. Apostołów Piotra i Pawła oraz koszary Keksholmskiego Pułku Piechoty Lejbgwardii.
W-wa Pl. Uni Lubelskiej.jpg
 

MisioPas

Aktywny użytkownik
Reakcje
548 4 0
Stacja tej samej kolejki wilanowskiej (Warszawa - Belweder). Zdjęcie z 1952 z dnia przywrócenia trakcji spalinowej na tej kolejce (zlikwidowali ją w 1942 Niemcy oszczędzając każdą kroplę ropy. W latach 1942-1952 kursowały tam tylko parowozy) - stąd udekorowany wagon motorowy
tabor.jpg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.953 6 0
Zaryzykuję, że to cztery egzemplarze Tr3 jako kotły stacjonarne w hucie miedzi Legnica. Pięć tych trzycylindrowych Teerek3 po likwidacji ze służby trakcji PKP(1955) trafiło do przemysłu, piąty egzemplarz, to wg mojej teorii, by był ten z Witaszyc (fabryka płyt wiórowych) zdjęcie zamieszczone wcześniej.(foto z fb Archeologia kolejowa)
365472396_2033002883716514_7901691267686086165_n.jpeg
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.953 6 0
Grzejki Tr3 z Legnicy wg notatek nieodżałowanego W. Chrapka były to Tr3-5, Tr3-7, Tr3-8 oraz Tr3-14. Dodatkowo wspomina o przemysłowych losach Tr3-6 (Cementownia Groszowice) oraz Tr3-10 (Fabryka Wagonów Świdnica) - info od jednego z uczestników na fb Archeologia kolejowa. Czyli do przemysłu trafiło sześć sztuk a nie pięć, jak podaje inne źródło, do którego się odniosłem. W Witaszycach zatem fabrykę płyt wiórowych ogrzewała Tr6( o nieznanym jak na razie numerze kolejowym)
 

Zuger

Nowy użytkownik
Reakcje
37 0 0
Na dziś zdjęcia dwóch wolsztyńskich Ok1:
Na początek Ok1-154 z pociągiem osobowym do Sulechowa, zdjęcie wykonane 23.04.1976. W oczy rzuca się nietypowa modyfikacja tendra - zaraz za budką maszynisty została wspawana jakaś nadbudówka, być może ktoś ma pomysł co było jej celem?
Źródło zdjęcia
76-10-18_Ok1 154 for persontog i Poznan 220476_.jpg

Plus drugie zdjęcie tej samej maszyny, wykonane 26 lipca 1975 na terenie lokomotywowni Poznań Główny Osobowa. Niestety było poddane kiepskiemu retuszowi, aczkolwiek dobrze widać opisaną wyżej modyfikację tendra:
Źródło zdjęcia
343585862_2284629168405966_2056352776105456308_n.png


Z kolei na zdjęciu poniżej Ok1-311, zdjęcie wykonane 4 maja 1971. Tutaj za to od razu rzuca się w oczy sprężarka, umieszczona w odróżnieniu od reszty serii po lewej stronie parowozu bezpośrednio przed budką maszynisty:
https://flic.kr/p/Agzo1A
 

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
291 1 0
Na początek Ok1-154 z pociągiem osobowym do Sulechowa, zdjęcie wykonane 23.04.1976. W oczy rzuca się nietypowa modyfikacja tendra - zaraz za budką maszynisty została wspawana jakaś nadbudówka, być może ktoś ma pomysł co było jej celem?
Być może jest to zabudowa zamykająca budkę maszynisty od tyłu (po bokach skrzyni węglowej jest ściana z oknami, od góry chroniona dachem budki parowozu). Ale to jest tylko gdybanie.
 

Podobne wątki