• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

slafek

Nowy użytkownik
Reakcje
1 1 0
Przez przypadek znalezione w sieci:
https://muzeumkolejnictwa.pl/zapytanie-ofertowe-2-2022-2/
Tytuł ogłoszenia:
Dotyczy: Sprzedaż wagonu kolejowego serii 102A o numerze 505129-19213-2 Bh
Publikujący:
Muzeum Kolejnictwa na Śląsku (Jaworzyna Śląska)

Smutna wiadomość...
Nie za bardzo wiedziałem, gdzie ja zamieścić.
Jeżeli niezbyt odpowiedni wątek - bardzo proszę moderatora o przeniesienie w odpowiednie miejsce.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Pytanie laika.... od kiedy na parowozach malowano "MD" zamiast "Par."?

W dokumencie "Formularz parowozu", (nie na parowozie ) w tabeli przebiegu Ty246-10, jest napisane MD Karsznice i data( przyjęcia ) 21.12.1947, a więc skrót MD ( Mechaniczne Depo) jest udokumentowany już w 1947 roku.
Kolejnym pytaniem jest - w jakich okolicznościach powstała ta nazwa - Mechaniczne Depo?

Czy był stosowany ten skrót lub cała fraza jeszcze wcześniej? Nie ma/m na razie na to dokumentu, może coś na ten temat wygrzebie ze swoich zasobów Kolega Jarek (Księżyc).
Jak na razie na zdjęciach budek parowozów różnej maści z okresów 1945-1969 nie spotkałem napisu "MD", tylko cały wyraz "Parowozownia", lub skrót "Par." W latach 70-tych, spotykany był skrót "Lok" od Lokomotywownia i lub owe MD na budkach parowozów w normalnej a nie skansenowej ich pracy. Drążymy temat dalej..
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.176 504 30
w jakich okolicznościach powstała ta nazwa - Mechaniczne Depo?
Moim zdaniem to w ogóle nie jest nazwa, używana kiedykolwiek formalnie na PKP. MD to skrócony adres, stosowany w komunikacji telegraficznej przez PKP. Pierwsza litera M oznacza służbę mechaniczną, obejmującą pojazdy trakcyjne, a litera D została wybrana dla lokomotywowni wszelkiego rodzaju - być może od słowa "depo" (albo "depot") - ale nie przypominam sobie, żebym kiedykolwiek spotkał się z określeniem "mechaniczne depo". Dla przykładu podam, że adres telegraficzny TCZ oznaczał odcinek sterowania ruchem (a dawniej odcinek zabezpieczenia ruchu), a TCL - odcinek łączności - oba te adresy nie są skrótami od nazw tych jednostek organizacyjnych PKP.
 

wicy

Znany użytkownik
Reakcje
658 1 3
Wychodzi na to, że "depot" jest formalnie używaną nazwą już grubo przed wojną. Przeglądałem masę dzienników zarządzeń i w różnych miejscach rzucił mi się skrótowiec "M.D.", pisany z kropkami. Nie znam się, być może to tylko potoczna nazwa parowozowni i oznaczenie takie nie było malowane na parowozach, choć było stosowane w obiegu bardziej i mniej formalnym.
Tu przykład depotu z 1929
a1.jpg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Mechaniczne Depo to forma usłyszana przeze mnie kiedyś, kiedy drążyłem temat od zawodowców(kolejarzy zawodowych). Dobra, jak zatem przetłumaczysz Kolego Andrzeju skrót MF?( Przykład- naprawa średnia wykonana nie w ZNTK, tylko w MF Oleśnica)
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Skoro już było przed wojną to może skrót z francuskiego "Depot mecanique ", podobnie jak oznaczenia wagonów typy F - furgon (fourgon) czy R- cysterrna (reservoir). Jakoś zawsze kojarzyło się mimo wszystko z ruskim. Tylko czy Francuzi takie coś używali? W marynarce wojennej II RP też używano słów francuskich jak np szasowanie balastów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.176 504 30
Dobra, jak zatem przetłumaczysz Kolego Andrzeju skrót MF?( Przykład- naprawa średnia wykonana nie w ZNTK, tylko w MF Oleśnica)
Nie wiem, należałoby zajrzeć do wykazu skrótów telegraficznych, stosowanych w tamtych czasach. Mogę się tylko domyślać, że skrótem adresowym MF oznaczano wtedy ZNTK - ale być może wtedy nie nazywało się to ZNTK, tylko jakoś inaczej, np. warsztaty naprawcze albo remontowe? Ale jakoś nie przychodzi mi do głowy żadne słowo na F, które mogłyby być częścią nazwy zakładu czy warsztatów naprawczych, co tylko potwierdzałoby to, co napisałem już wcześniej, że skróty telegraficzne nie były tworzone z pierwszych liter nazw jednostek organizacyjnych PKP.
 

wicy

Znany użytkownik
Reakcje
658 1 3
"M" wzięło się zapewne od określenia działu w strukturze DOKP. M - dział mechaniczny, R - dział ruchu, D - dział drogowy, itp...
Skąd się wzięło D, jeszcze nie wiem, choć parę razy wpadła mi w oczy struktura przed- i powojenna.
Dla przykładu kody działów.
 

Załączniki

K

KNG

Gość
od kiedy na parowozach malowano "MD" zamiast "Par."?
Nieoficjalnie przynajmniej od 1937 r.
1680629680865.png

Pierwsze skróty jakie znalazłem są z grudnia 1919 r.
1680629744019.png

1680629805431.png

1680629829437.png

MD funkcjonuje przynajmniej od 1920 r.
1680629912184.png

Jak widać MD oznaczało Naczelnika Parowozowni bo do niego były adresowane telegramy. Z czasem MD zaczęło oznaczać parowozownię i o ile mnie pamięć nie myli to też jakąkolwiek lokomotywownię. Moim zdaniem skrót pochodzi z niemieckiego i od ustalenia jest czy chodzi o niemiecki pruski czy niemiecki austriacki.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Niemcy i Austriacy raczej nie. Bo oni mają Bw (Betriebswerk), Lokschuppen itp, a Austriacy odmiany Zfl - Zugförderungs -leistung lub Zfst -stelle. To raczej jak pisałem wcześniej może z francuskiego, bo była taka moda.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.176 504 30
Jak widać MD oznaczało Naczelnika Parowozowni bo do niego były adresowane telegramy. Z czasem MD zaczęło oznaczać parowozownię i o ile mnie pamięć nie myli to też jakąkolwiek lokomotywownię.
Chyba nie "z czasem", a od początku tak było - telegramy zawsze były wysyłane do szefa jednostki organizacyjnej, a nie do całej jednostki, a symbol (skrót telegraficzny) oznaczał i szefa jednostki, i całą jednostkę. I zgadzam się z kolegą @robertkroma, że D pochodzi raczej od słowa depo(t), nawiasem mówiąc stosowanego nie tylko w języku francuskim, ale także angielskim.

Muszę też przyznać, że nie wiedziałem, iż słowo depot było oficjalnie stosowane na PKP przed wojną, co wynika z pokazanych wyżej przez kolegów dokumentów. Wiedziałem, że używano tego pojęcia potocznie, ale nie miałem świadomości, iż było też pojęciem urzędowym.
 
Reakcje
3.609 30 0
Z tego co wiem, ale może się mylę, to stosowane w Polsce MD ma o wiele starsze konotacje niż 1919, i nie francuskie, nie niemieckie ale z Rosji Carskiej, z Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, gdzie MD oznaczało Mechaniczeskoje Diepo (Механическое Депо) i służyło do szybkiego oznaczania parowozowni przed nazwą miejscowości (personalnie kierowane do naczelnika - jak wspomniano wyżej) przy telegrafowaniu. Słowo depo stosowane było i jest w Rosji - ZSRR - Federacji Rosyjskiej, szczególnie na kolejach, tramwajach, trolejbusach, do określania budynku / terenu / miejsca stacjonowania taboru, stąd są też takie określenia jak np. Tramwajowe Depo (Трамвайноe Депо), Depo Nikołajewskiej Drogi Żelaznej (Депо Николаевской Железной Дороги), Wagonowe Depo (Вагонное Депо) ale też po prostu depo = parowozownia np. parowozownia okrągła (kруглое депо). Oczywiście samo słowo depo zapożyczone zostało do j. rosyjskiego w czasach początków kolei publicznej z j. angielskiego (depot).

Skrót taki stosowany był na oficjalnych telegramach w formie MD (dużymi literami - na dalekopisach starszego typu, z wąską, papierową taśmą podklejaną ) oraz md (małymi literami - na dalekopisach nowszego typu, arkuszowych ). Przykłady poniżej z 1959 r. (MD) i 1975 r. (md). Akronimy MD/md odznaczyłem czerwoną ramką.

MD.png


md.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki