• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.186 504 30
Pm3-4 w Poznaniu, 24.06.1958 r.
eBay
Zdjęcie znane z literatury, zamieszczone m.in. w książce Roberta Kromy i Janusza Sosińskiego "Poznański Węzeł Kolejowy wczoraj i dziś:, wydanie III rozszerzone z 2008 roku. W opisie zdjęcia jest też informacja: "...pierwszym wagonem za lokomotywą jest unikatowy w Polsce włoski ambulans pocztowy".
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 15 1
Zdjęcie Helmut Griebl, zdjęcie znalezione kiedyś na fb, w opisie: OKz32-7 1961 rok.
-Jaką pracę wykonuje OKazetka?
1. Pociągową, 2. Manewrową, 3. Popychową.
Zobacz załącznik 862973
Według mnie parowóz pracuje na manewrach. W tamtych latach nie było wymagane włączanie reflektora po stronie stanowiska maszynisty w porze dziennej (Tb1). Parowóz ewidentnie patrząc na ustawienie stawidła jedzie kominem do przodu. Gdyby był lokomotywą popychającą musiałby mieć tarczę Pc5 a tej nie widać.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.186 504 30
Parowóz ewidentnie patrząc na ustawienie stawidła jedzie kominem do przodu.
Gratuluję wzroku! Faktycznie, jak się dobrze przyjrzeć na powiększeniu, to trochę widać stawidło, a dodatkowo (też ledwo) widać dym z komina odchylający się w kierunku budki, co by potwierdzało jazdę kominem do przodu. Stosowanie sygnału Tb 1 w dzień obowiązuje dopiero od 2007 roku, więc jak najbardziej może to być praca manewrowa. Wydaje mi się, że zdjęcie było zrobione na ostatnim łuku w lewo przed samymi peronami stacji Zakopane - tak mi wyszło z analizy zdjęć satelitarnych i "street view" w mapach Google. Ale oczywiście nie mam pewności.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Skoro to są manewry, to następne pytanie; - w jaki sposób porozumiewa się drużyna OKzetki z manewrowym/i? Patrz -długi towarowy skład manewrujący na trzech łukach tuż przed grupą towarową zakopiańskiej stacji.

a. Dźwiękowy, (gwizdek manewrowego- gwizdawka parowozu)
b. Radiotelefon, ( np. pochodzący z zakupu unrrowskiego typu łoki -toki - rok wykonania zdjęcia 1961- a więc możliwe jest jeszcze korzystanie z takiego sprzętu),
c. Głos dyżurnego nastawni(?) z głośników dla manewrowych, zamontowanych na słupach przy torze na peryferiach stacji,
d. Sygnalizacji (wówczas jeszcze kształtowej, której na zdjęciu nie widać).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.186 504 30
Skoro to są manewry, to następne pytanie; - w jaki sposób porozumiewa się drużyna OKzetki z manewrowym/i? Patrz -długi towarowy skład manewrujący na trzech łukach tuż przed grupą towarową zakopiańskiej stacji.

a. Dźwiękowy, (gwizdek manewrowego- gwizdawka parowozu)
b. Radiotelefon, ( np. pochodzący z zakupu unrrowskiego typu łoki -toki - rok wykonania zdjęcia 1961- a więc możliwe jest jeszcze korzystanie z takiego sprzętu),
c. Głos dyżurnego nastawni(?) z głośników dla manewrowych, zamontowanych na słupach przy torze na peryferiach stacji,
d. Sygnalizacji (wówczas jeszcze kształtowej, której na zdjęciu nie widać).
Nie wiem, jak było w tym konkretnym wypadku, ale teoretycznie możliwości są takie, jak wymienił kolega @Hoart, a oprócz tego, najczęściej stosowana: sygnały ręczne (połączone z gwizdkiem), podawane przez manewrowego, jadącego na stopniu ostatniego wagonu (najdalej od lokomotywy). O radiotelefonach, zakupionych przez UNRRA nic nie wiem, głośniki na słupach stosowano na dużych stacjach rozrządowych, ale raczej nie w Zakopanem, o ile wiem, nie było też tam tarcz manewrowych, więc raczej pozostaje opcja a), najprawdopodobniej wraz z sygnałami ręcznymi manewrowego.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Też z dawnej aukcji na ebay-u. Wiadomo, że dla kolei wąskotorowych jest odpowiedni dział, ale ze względu na rangę ikonograficzną, wydaje mi się, że to zdjęcie powinno się znaleźć również tu.
Zdjęcie rarytas i parowóz na tym zdjęciu też Rarytas!
Parowóz wąskotorowy serii PKP Pxu wyprodukowany przez firmę Davenport Bresler Company z Davenport w USA. Jeden z trzydziestu czterech egzemplarzy zakupionych z UNRRA.
Peiksu o numerze 1864 sfotografowany w Jędrzejowie w 1970 roku. (Autor zdjęcia nieznany)
Szkoda, że ani jednej z tych maszyn nie można podziwiać w którymś naszym muzeum.
Dziwnym trafem ocalał tylko jeden oryginalny tender.

1864 1970 Jedrzejów.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki