• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Przy okazji próby ustalania miejsca w Brześciu nad Bugiem sprzed kilkudziesięciu laty, zaintrygowało mnie inne zdjęcie z "tamtego" okresu (1941-1944) https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie/Reichsbahn im Krieg?search=&br=&page=1 , przy którym w opisie, również pada nazwa tego miasta( Brześć Litewski).

Brzesc litewski 1943.jpg

Zdjęciu towarzyszy lapidarny podpis "Ein Schadlokzug mit 38er, 55er und 57er macht sich im Bahnhof Brest-Litowsk auf den Weg ins Ausbesserungswerk. (1943) Foto: RVM (Bandelow)",

Tłumaczyć ten opis można na różne sposoby, ale to na nic, ponieważ, akcja z tego zdjęcia wg mnie nie ma nic wspólnego ze stacją czy też dworcem w Brześciu Litewskim.
Co widać na fotografii: Widzimy teren dość rozległego torowiska, na bocznym torze kolumnę zimnych parowozów , która dopiero co ruszyła-patrz obłoki dymu i pary z parowozu na przodzie kolumny, człowiek wskakujący na parowóz(Tp4/BR55), widać na tendrach ludzi -konwojujących, widać maszt oświetleniowy jeszcze bez reflektorów, fragment wiaduktu i za nim ledwo majaczącą sylwetkę dachu budynku dworca. Tyle widać, ale to wystarczy, żeby podać w wątpliwość, że to się działo w Brześciu Litewskim.
Na tym zdjęciu szczególną uwagę, przykuł ów wiadukt drogowy, dokładnie jego charakterystyczna kratownica dźwigarów bocznych, ale nie tylko .Wg mojego rozeznania w ówczesnym Brześciu takiej kratownicy nie posiadał, żaden wiadukt .
Pytanie do zainteresowanych; gdzie zostało wykonane to zdjęcie?
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.079 26 1
Dosłowne tłumaczenie tego podpisu w rozumieniu języka polskiego byłoby ciut bez sensu. "Pociąg uszkodzonych lokomotyw BR 38, 55 i 57 "macht sich auf" znaczy dosłownie "otwiera się", ale tu chodzi o to, że "wyrusza w drogę (do warsztatu naprawczego)". O tym, że rusza, wywnioskować można z kłębów pary u czoła tego pociągu. Ciekawe, w którą stronę, ale jeśli to lokomotywy przekute na szeroki tor, to chyba do jakiegoś zakładu na terenach ZSRR, zajętych przez Niemców.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Do tłumaczenia Kolegi muszę dodać brakującą końcówkę ..." ze stacji Brześć Litewski ".

Właśnie, - czy to na pewno jest na zdjęciu z 1943 r. fragment stacji Brześć Litewski?
W pomocy ustalenia miejsca dopomógł mi kawałek widocznego wiaduktu drogowego nad torami stacji. Przeglądając zdjęcia najważniejszych węzłów kolejowych przedwojennej wschodniej Polski, w jednym tylko mieście, a dokładnie stacji kolejowej trafiłem na taki sam wiadukt. Twierdzę, że zdjęcie z Bildergalerie w opisie ma błędną lokalizację, to nie jest Brześć Litewski, tylko Tarnopol. Sporo od Brześcia..



Na starej fotografii wiadukt drogowy (po lewej stronie patrząc) sprzed 1914 roku.


tarnopol 3.jpg


tarnopol  3.jpg

Nr 1 to nastawnia, nr 2 to fragment dźwigaru wiaduktu , nr 3 to tor z parowozowni.

To samo miejsce ale już po 1914 roku.Na miejscu pozostała tylko druga część wiaduktu,
tarnopol.jpg




Wiadukt odbudowano w jego pierwotnym kształcie.
To samo miejsce w 1943 r.

Tarnopol  I.JPG

Nr 1 -nastawnia(fragment)
nr 2 to zarys głównego budynku dworca, na tle którego widać fragment dźwigarów owego wiaduktu,
nr 3 to kolumna parowozów wytaczana z torów terenu parowozowni i wtaczana na tory kierunkowe stacji.
Marszruta tej kolumny pojedzie jednak w odwrotnym kierunku,niż to widać na fotografii, pojedzie przez Berezowicę Ostrów, Potutory, Podwysokie, Halicz do Stanisławowa, bo tam najbliżej były warsztaty parowozowe.

Na razie nie mam wiedzy, czy ten wiadukt przetrwał drugą wojnę .Dziś w tym samym miejscu jest całkowicie inna budowla.
 
Ostatnio edytowane:

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
557 6 1
Nawet nie chodzi mi o kontekst zdjęcia kol. Hoarta- na tym widać raczej wiadukt nad stacją i dla mnie też to pasuje do lokalizacji.
Chodzi mi raczej o swoistą popularność takiej konstrukcji kładek na terenach Kresów Wschodnich...
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.079 26 1
Ale to by mogło wykluczać Brześć Litewski, bo ten przed wojną był polski, a na nim nie było rosyjskiej sygnalizacji na rozjazdach, no chyba, że po 17.09 Rosjanie wszystko przebudowali.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.187 504 30
Brześć Litewski, bo ten przed wojną był polski, a na nim nie było rosyjskiej sygnalizacji na rozjazdach, no chyba, że po 17.09 Rosjanie wszystko przebudowali.
Albo rosyjskie urządzenia jeszcze sprzed I wojny przetrwały bez przebudowy przez całą II Rzeczpospolitą. Trzeba byłoby poszukać przedwojennych zdjęć stacji w Brześciu.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Na zdjęciu Tarnopola z okresu 1914/5 widać wyraźnie urządzenia i wskaźniki zwrotnicowe typu rosyjskiego.

Na zdjęciach Brześcia i ( wg mnie )Tarnopola z okresu 1942/43 ja wyraźnie widzę urządzenia zwrotnicowe, wg mnie pochodzenia rosyjskiego, ale z wskaźnikami zwrotnicowymi, które były stosowane na PKP.

Tak zupełnym przypadkiem, poniższe zdjęcie zostało zrobione w Brześciu w 1938 (według opisu). Widać wiadukt/kładkę (?) ale zupełnie inaczej wyglądającą.
Zobacz załącznik 836246
Źródło: Muzeum Krakowa
Na zdjęciu tory i perony dworca Brześć Centralny w kierunku Warszawa.

Zdjęcie z Bieldergalerie
kolumna  par w brzesciu.jpg
z 1942/43 pokazuje drugą stronę dworca Brześć Centralny w kierunku Moskwa . Po tej stronie druga część tego wiaduktu drogowego + jest jeszcze pomost sygnałowy.W tym kadrze nie widać semaforów kształtowych.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Raz jeszcze Tarnopol i burzliwa historia wiaduktu drogowego nad stacją.
Wysadzony wiadukt sfotografowany tym razem od strony dworca (okres IWŚ)
wiadukt 1.jpg


A to czas IIWŚ , ów wiadukt , po lewej stronie zdjęcia na torze w kolumnie wraki parowozów przeznaczone do odbudowy, widać tender (bez parowozu)od Os24-7.
asdasd.jpg

A tak wygląda to miejsce obecnie, oczywiście to już nowa budowla.
Wjazd do Tarnopola dziś.JPG
 

Załączniki

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Rok 1979, Nowe Drezdenko, wykolejony parowóz serii Pt47- 108.
N.Drezdenko.jpg
Nikomu nic się nie stało, oprócz na pewno stresu.
Urocze ujęcie z tego wykolejenia w obiektywie pana Ryszarda Tomczuka.
Post udostępnił pan Piotr Stanisławski na FB
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

koalaByd

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
W ramach porządków na dyskach zrobiłem listę materiałów zahaczających o parowozy. Nie jest tego jakoś specjalnie dużo, poza tym jeszcze dwie duże pozycje czekają w kolejce do skanera. Do tego można dopisać parę zeszytów instrukcji oraz parę roczników Przeglądu Mechanicznego. Jak widać część wyciągnięta z Internetu, część z różnych bibliotek, resztę ktoś poskanował. Jak coś macie to uzupełniajcie poniższe.
Lp - Autor - Tytuł
1 - Wiktor Kowalewski, Jan Tomaszewicz - Badanie parowozu Ty51
2 - nie dotyczy - Paszport produkcyjno-techniczny Parowozownia Główna I klasy – Jelenia Góra
3 - nie dotyczy - Paszport produkcyjno-techniczny Parowozownia Główna – Jelenia Góra
4 - nie dotyczy - Paszport produkcyjno-techniczny ZNTK „Lubań”
5 - nie dotyczy - Paszport produkcyjno-techniczny Parowozownia Główna II klasy – Węgliniec
6 - nie dotyczy - Paszport produkcyjno-techniczny Parowozownia I klasy – Węgliniec
7 - Michał Jerczyński - Parowozownia Skierniewice
8 - nie dotyczy - Dokumentacja techniczno-ruchowa, parowóz wąskotorowy 0-3-0 typu Las
9 - Bogdan Pokropiński - Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej
10 - Paweł Terczyński - Atlas Parowozów
11 - nie dotyczy - Album cięgieł sprzęgu parowozu z tendrem
12 - nie dotyczy - Album klocków hamulcowych
13 - nie dotyczy - Album odkuwek czopów korbowodowych i wiązarowych
14 - nie dotyczy - Album odkuwek korbowodowych
15 - nie dotyczy - Album odkuwek osi parowozów i tendrów
16 - nie dotyczy - Album odkuwek prowadnic krzyżulcowych
17 - nie dotyczy - Album odkuwek wiązarowych
18 - nie dotyczy - Album opasek resorowych
19 - nie dotyczy - Album osprzętu piasecznic
20 - nie dotyczy - Album suwaków
21 - nie dotyczy - Album sworzni i tulejek układu hamulcowego
22 - nie dotyczy - Album ujednoliconych smarownic korbowodów i wiązarów
23 - nie dotyczy - Album wiązarów
24 - nie dotyczy - Album wytłoczek kotłowych
25 - nie dotyczy - Album zaworów probierczych
26 - nie dotyczy - Album zaworów zasilających
27 - nie dotyczy - Album zbiorników powietrznych
28 - nie dotyczy - Album znormalizowanego zaworu odcinającego
29 - nie dotyczy - Słownictwo części parowozowych i tendrowych
30 - nie dotyczy - Przepisy o gospodarce parowozowej
31 - Jan Piwowoński - Parowozy kolei polskich
32 - Ryszard Stankiewicz, Roman Garbacik - Ty2 - wojenna lokomotywa na pokojowe czasy. Dodatek
33 - nie dotyczy - Ewidencja podstawowych mierników eksploatacyjnych parowozowni I kl. Węgliniec
34 - nie dotyczy - Protokół przejęcia Parowozowni Węgliniec
35 - nie dotyczy - Księga kontroli ruchu służbowego DOKP Wrocław 3 Oddział Mechaniczny - Jelenia Góra
36 - nie dotyczy - Plany pracy pojazdów trakcyjnych MD Jaworzyna, Węgliniec, Jelenia Góra, Żagań
37 - nie dotyczy - Różne: przeglądy okresowe, plany budynków, ilostany, Jaworzyna, Węgliniec, Jelenia Góra, ZNTK Lubań
38 - Zbigniew Tucholski, Jan Wasiak, Waldemar Biłous, Ewa Hajewska - Badania materiału kotła parowozu wąskotorowego 10705/1940
39 - brak danych - Parowóz atomowy (artykuł fantastyczny)
40 - Albert Czeczott - Charakterystyka parowozów (typy i obciążenia)
41 - A.P. Papawin - 1375000 km przebiegu parowozu bez naprawy głównej
42 - Wacław Fabiani - Parowóz. Jego budowa i utrzymanie. Nr 4
43 - nie dotyczy - Książka przeglądów okresowych parowozów, Parowozownia I klasy Miłkowice
44 - nie dotyczy - Formularze parowozowe, księgi kotłów: Os24-3, Pd1-50, Pt31-49, TKt48-116,42, Tw12-3, Ty2-1013,1039,1117,1121,1181,1186,1200,1262,1353,189,197,256,283,308,338,367,430,524,53,55,567,637,675,715,771,798,802,896,906,933, Ty42-100,128,57
45 - Józef Fijałkowski - Biblioteczka maszynisty parowozowego – 05 – Podwozie parowozu
46 - Piotr Sperski - Biblioteczka maszynisty parowozowego – 08 – BHP drużyny parowozowej
47 - Mieczysław Rawdo, Piotr Sperski - Biblioteczka maszynisty parowozowego – 09 – Inżektory i pompy wodne parowozowe
48 - Michał Zawada - Biblioteczka maszynisty parowozowego – 11 – Sprężarki parowozowe, budowa i działanie
49 - Józef Fijałkowski, Wiktor Kowalewski - Charakterystyki normalnotorowych pojazdów trakcyjnych
50 - Józef Fijałkowski, Wiktor Kowalewski - Charakterystyki normalnotorowych pojazdów trakcyjnych
51 - Józef Fijałkowski, Wiktor Kowalewski - Charakterystyki normalnotorowych pojazdów trakcyjnych
52 - Feliks Sośnicki - Obliczenia trakcyjne
53 - G.S. Sokołow - Obsługa i utrzymanie parowozu w czasie zimy
54 - nie dotyczy - Wypadki z udziałem parowozów na terenie DOKP Wrocław
55 - nie dotyczy - Wybuchy kotłów parowozowych
56 - nie dotyczy - Wykazy naprawianych parowozów – ZTNK Bydgoszcz
57 - nie dotyczy - Wykazy naprawianych parowozów – ZTNK Wrocław
58 - nie dotyczy - Korespondencja w sprawie kotłów do parowozów Las
59 - nie dotyczy - Wycofywanie taboru trakcyjnego z eksploatacji – ZNTK Poznań
61 - Ingo Hutter - Różne zestawiania parowozów
62 - Walery Nowak - Parowóz i jego dzieje
63 - A. Grzesikowski - Parowóz: budowa, działanie, obsługa
64 - różni - Plany modelarskie parowozów: Okz32, Os24, Pu29, Tkr55, Tp104, Ty51
65 - Edward Buze - Podręcznik dyspozytora parowozowego
66 - Kazimierz Kniat - Biblioteczka maszynisty parowozowego – 07 – Przyjęcie i zdanie parowozu przez drużynę parowozową
67 - Michał Zawada - Sprężarki parowozowe: eksploatacja i wytyczne naprawy
68 - Józef Fijałkowski - Biblioteczka maszynisty parowozowego – 01 – Kocioł parowozowy
69 - Józef Fijałkowski, Zdzisław Pahl - Modernizacja parowozów PKP
70 - Józef Fijałkowski - Biblioteczka maszynisty parowozowego – 04 – Osprzęt kotła i urządzenia dodatkowe parowozu
71 - Aureli Rybicki - Parowóz – Podręcznik dla maszynisty
72 - Stefan Fleszar - Parowóz
73 - Leon Józefiak, Stanisław Kaleta, Józefa Piekarska, Andrzej Rączka, Zbigniew Woźniakowski - Poprawianie wody kotłowej metodą „Sofosul”
74 - Zygfryd Kęsicki, Eugeniusz Wodiczko - Przeglądy okresowe i naprawy rewizyjne parowozów
75 - Zdzisław Jasik, Marcin Mickiewicz - Stopy łożyskowe i technologia wylewania panwi
76 - Teobald Neuman - Silniki parowe
77 - Adolf Langrod - Teoria i projektowanie parowozów
78 - Bogusław Glodt - Biblioteczka warsztatowca kolejowego – 11 – Uszkodzenia kotła parowozu
79 - Bogusław Glodt - Biblioteczka warsztatowca kolejowego – 03 – Uszkodzenia podwozia parowozu
80 - Bogusław Glodt - Biblioteczka warsztatowca kolejowego – 09 – Uszkodzenia silnika parowozu
81 - Władysław Faruga - Podręcznik dla kotlarza parowozowego
82 - Piotr Sperski - Podręcznik pomocnika maszynisty parowozowego
83 - S.Kaliciak, J.Kopeć - Technologia montażu kotła parowozowego Tkt48
84 - Gabriel Milewski - Walka z osadem kamienia kotłowego i sadzy w kotłach parowozowych
85 - moje - Ilostany Wschodniej DOKP – 1977,84,90,92,94,97
86 - wiadomo kto - Kartki w kratkę zapisane długopisem (komplet)
87 - nie dotyczy - Wykaz parowozów serii C i D, które na wypadek mob. będą przekazywane do jednostek kolejowych
88 - Antoni Xiężopolski - Parowozy według wykładów na Politechnice Warszawskiej cz. I, cz. II
89 - Wilhelm Mozer - Budowa parowozów – Tom I
90 - Stanisław Kruszewski - Słowniczek parowozowy

Całość zajmuje ok. 24 GB.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
Hej. Daliby radę otrzymać dostęp do dwóch książek z Twoich zasobów?
 

Podobne wątki