• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Zobacz załącznik 832308





Najciekawsze wydaje mi się jednak co innego. Cienie wskazują, ze pociąg rusza, zgodnie z orientacją stacji - na południowy zachód,
a to oznacza, że wiezie węgiel ze wschodu na zachód. Jest to więc węgiel z... Zagłębia Donieckiego/Donbassu,
zdobytego przez Niemców wczesną jesienią 1941 r. To zaś sugeruje, że zdjęcie jest najwcześniej z lata 1942 lub prędzej z 1943 r.
Poniżej przybliżona pozycja pociągu.

Zobacz załącznik 832309

Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że pociąg ten za chwilę odbije na północ i pojedzie dawną Koleją Brzesko-Grajewską aż
do Prus Wschodnich. Po drodze pojedzie 2-torowym(!) szlakiem w poprzek Podlasia, przez Czeremchę, Bielsk Podlaski, Starosielce (z pominięciem
stacji Białystok - bo tak tą kolej zbudowano!). Tu skończą się 2 tory i dalej pojedynczym torem przez Knyszyn, Mońki, do Grajewa. Kawałek dalej,
przed Prostkami, była granica Prus Wsch.




Kolega Jarząbek poprosił mnie o wklejenie następującej informacji odnośnie kierunku jazdy pociągu z węglem , co też czynię.


"Pociąg znajduje się po tzw. moskiewskiej stronie dworca i jest zwrócony w kierunku na wschód,(-patrz nastawnia !) czyli jedzie na Łuniniec albo Baranowicze ale może też jechać w kierunku Kowla. Natomiast przyjechał z kierunku terespolskiego lub chełmskiego".
 

lyck

Użytkownik
Reakcje
192 1 0
Kolega Jarząbek poprosił mnie o wklejenie następującej informacji odnośnie kierunku jazdy pociągu z węglem , co też czynię.
"Pociąg znajduje się po tzw. moskiewskiej stronie dworca i jest zwrócony w kierunku na wschód,(-patrz nastawnia !) czyli jedzie na Łuniniec albo Baranowicze ale może też jechać w kierunku Kowla. Natomiast przyjechał z kierunku terespolskiego lub chełmskiego".
Tylko że wersja z kierunkiem wschodnim nie pasuje do cieni - one są skierowane w prawo, a nie lewo.
Jeśli to jest wschód, to słońce świeci od północy - a tak nigdy nie jest. Stąd się nie zgodzę, ale dziękuje za krytyczne spojrzenie.
Moim zdaniem jest jest to kierunek zachód - wczesnym popołudniem, bo cienie jeszcze całkiem krótkie.

Brzesc-n-Bugiem-194x-parowoz-Ty23-zoom.jpg


Na kadrze poniżej z 2019 r. to miejsce jest mniej więcej po lewej. Maszt może mieć tą samą lokalizację na obu zdjęciach. Jest podobnie ustawiony względem współczesnej kładki.

Brest-2019.jpg
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.862 29 2
Fabryczne dostosowanie do obu szerokości spowodowało, że również po wojnie maszyny tej serii były używane na stacji przeładunkowej w Żurawicy. Normalnie robiły manewry na torach szerokich, a do napraw podmieniano osie na komplet normalnotorowy, by mogły dojechać do warsztatów na naprawy średnie i główne. Sam fakt, że można było podmienić osie w warunkach
nie warsztatowych sugeruje, że było to w miarę proste. Na pewno prostsze niż wcześniejsza zmiana rozstawu kół za pomocą prasy po 1939 r.
Sowieci nie mieli gotowych osi na podmianę.
Celem transportu podmieniano zestawy kołowe, nie osie. Oś jest częścią zestawu kołowego podobnie, jak koła, czy obręcze. Z kolei, aby móc zmienić rozstaw należało i tak rozpracować zestaw i zdjąć obręcze z kół bosych. Następnie lewe koło założyć, jako prawe i analogicznie drugie. No i ponownie obręczować oraz przeprasować czopy wiązarowe i korbowodowe. Więc do zmiany rozstawu zestawu kołowego Ty23 i tak była potrzebna prasa i nowe obręcze. Jedyna korzyść, to możliwość wykorzystania tych samych osi do zmiany rozstawu, ale przy konieczności zachowania tolerancji wymiarowych i stożków otworów w odpowiednich kierunkach "przekuwanie" nie było prostą sprawą i szybką, bo na detalach z jednego zestawu nie dałoby się wykonać zmiany rozstawu.

Gratuluję bardzo wnikliwej analizy zdjęcia, zawsze budzi to mój podziw!
 

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
497 18 0
Zestaw kołowy potocznie nazywamy osią. Choć z drugiej strony skoro oficjalna nazwa to zestaw kołowy, to dlaczego wagon jest czteroosiwy a nie czterozastawokołowy?
Bo zestaw kołowy z osią stanowi (w zasadzie) nierozłączną całość i łatwiej jest stwierdzić, że coś stało się np. na trzeciej osi. W tym przypadku to jednoznaczne z zestawem.
Z tego samego powodu mówimy o osi wagonu, choć w rzeczywistości osi zestawu kołowego pojazdu np. niskopodłogowego nie ma (oś pozorna)
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Tylko że wersja z kierunkiem wschodnim nie pasuje do cieni - one są skierowane w prawo, a nie lewo.
Jeśli to jest wschód, to słońce świeci od północy - a tak nigdy nie jest. Stąd się nie zgodzę, ale dziękuje za krytyczne spojrzenie.
Moim zdaniem jest jest to kierunek zachód - wczesnym popołudniem, bo cienie jeszcze całkiem krótkie.

Zobacz załącznik 832758
Zaintrygowało mnie to szukanie.
Na satelicie google Brześcia odkryłem inną lokalizację tego miejsca, które to miejsce wg mnie najbardziej odpowiada temu ze zdjęcia okupacyjnego.A zatem musimy się cofnąć na mapie ok. kilometra na zachód od Dworca i skierować się na wschód.

Wg mnie cztery elementy ze zdjęcia okupacyjnego przetrwały do dziś, to jest: kładka , maszt , nastawnia i mały budynek , nazwijmy go rewidentów, które co najważniejsze pasują odległościowo względem siebie w porównaniu do zdjęcia okupacyjnego.
Wg mnie, to jest to miejsce.Strzałką zaznaczyłem kierunek obiektywu fotografującego jak i marszruty Ty23 z węglem.
Cienie na zdjęciu okupacyjnym sugerują poranek(siódma , ósma godzina).
Pociąg szedł w takim układzie od Terespola.

IMG_20210821_160207.jpg

IMG_20210821_165043.jpg,maxwidth,1280,maxheight,675.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Doprecyzuję: 1. Budka rewidentów.
2. Maszt.
3. Druga budowla z ostro spadzistym dachem.
4. Kładka.
5. Nastawnia.
Krzyżykiem w kolorze białym oznaczyłem pozycję fotografującego.
Kolorem niebieskim oznaczyłem pozycję parowozu
5555.JPG
 
Ostatnio edytowane:

lyck

Użytkownik
Reakcje
192 1 0
Faktycznie miejsce między współczesną halą podmiany wózków a lokomotywownią
ma układ bliższy staremu zdjęciu niż miejsce tuż przy kładce dworcowej. Głównie dzięki masztowi, podobnej budce i nastawni.

Nowa lokalizacja dotyczy jednak innej kładki niż przy dworcu (1 zdjęcie poniżej, strzałka wskazuje hipotetyczną pozycję parowozu) .
Nie wiadomo czy ta kładka istniała w 1943 r.

Poza tym, niestety tu też są nie pasujące cienie. Te na zdjęciu poniżej sugerują godzinę ok. 11-tą
Żeby cienie w tym miejscu pasowały do zdjęcia z parowozem skierowanym na wschód, to zdjęcie musiałoby być zrobione bardzo
wczesnym rankiem - praktycznie pod słońce. Tymczasem stare zdjęcie raczej nie jest pod słońce (nawet za chmurami),
a cienie są krótkie, gdy powinny być bardzo długie - jak to rankiem.

Nie upieram się przy sugestii, że pociąg jedzie na zachód (2 zdjęcie poniżej), ale trudno mi przyjąć kierunek wschodni za pewny w 100% wobec powyższych wniosków. Inna sprawa, że wszystkie rozważania powyżej zakładają, że istnieje maszt przy parowozie - a tak być nie musi...

Brzesc-2miejsce.jpg Brzesc-1miejsce.jpg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Kolega Lyck napisał cyt. "...charakterystyczna kładka, widoczna w tle za semaforem. Ledwie widać, ale ma paraboliczne łuki, ...
Właśnie, paraboliczne łuki , skąd pewność ,że to są paraboliczne łuki a nie ukośne elementy kratownicy przęsła rurociągu, wg mnie gazu( może wody?). Ta paraboliczność to miraż .Tam nie ma żadnych łuków, jest prosta konstrukcja belek ukośnie łączonych, tworząca kratownicę.

Faktem jest ,że na początku tego szukania brałem posłusznie wersję z tą parabolicznością i "widziałem" ją na archiwalnym zdjęciu z Ty23 jak również widziałem tę paraboliczność na google satelita, bo tam widać owe przęsła i ich konstrukcję lekko z boku-ukośnie.
Kolega Jarząbek wykonał tę symulację , mam nadzieję, że się nie wścieknie na mnie za to, że to pokażę bez pytania o zgodę
Ausfahrt in Brest-Litowsk-Ciemne.jpg


Ukośna podpora przęseł pomostu rurociągu( widać to dokładnie od ramienia żołdaka w dół do gruntu a budynkiem nastawni czy też dyspozytorni lub punktu kontrolnego depo ) -to podparcie(stężenie?) , które wyraźnie widać na google satelita.
Nie można wykluczyć wersji z pomostem rurociągu będącego przed budynkiem.
Budynki
dziś nie istnieją, wg mnie znajdowały się w rejonie dzisiejszego przecięcia białego muru z rurociągiem.Patrz satelitarne zdjęcie
 
Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
3 brzesc.JPG

Strzałką zaznaczyłem budynek/budynki (nieistniejące dziś) wg mnie dyspozytorni parowozowni, dziś w okolicach tego miejsca jest "kolanko" rurociągu na pomoście i stoi biały mur.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
pomost.jpg
To jest ten pomost z rurociągiem widziany od strony lokomotywowni w miejscu tego "kolanka".
Na dalekim planie po lewej stronie zdjęcia za murem i torowiskiem tej części stacji jest obecna nastawnia.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Jeszcze jedno ujęcie tym razem spod nastawni, od drugiej strony widać maszt ,stary budynek nastawni(w kolorze seledynowym) , barak rewidentów i pomost z rurociągiem , optycznie rzeczywiście ta kratownica przęsła pomostu powodować może skojarzenia z łukami i parabolami.
nastawnia dzis 222.JPG
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Podsumowanie mojej wersji miejsca, właściwie można by było ująć następującymi słowami; wszystko niby się zgadza, ale nic się nie zgadza.
Co to znaczy "nic się nie zgadza" ?
Ano popatrzmy jak to niby wg mnie to samo miejsce się zgadza.
Nr 1 - Budka rewidentów, jest w tym samym miejscu, ale zmieniona, wręcz nie do poznania (+ - )
Nr 2 - Maszt oświetleniowy, jest w tym samym miejscu, charakter konstrukcji masztu jak i jego kosza jest taki jak ze zdjęcia archiwalnego, ale niestety układ kratownicy dziś jest inny.( + - ) -jak to wytłumaczyć? Być może było tak ,że w wyniku działań wojennych został po prostu ten oryginalny maszt zniszczony, a ten dziś to jego tuż powojenna kopia z właśnie takimi konstrukcyjnymi(uproszczeniami) zmianami.Jako ciekawostkę warto przy tej okazji wspomnieć ,że obecnie na stacji Brześć Centralny i Wschód występują aż cztery rodzaje masztów, oraz, że maszty ze zdjęcia pierwszego jak i drugiego występują również obecnie jeszcze w Mińsku i Baranowiczach , może jeszcze w innych stacjach węzłowych wschodniej strony Polski przedwojennej, dziś Ukrainy i Białorusi.



Nr 3 -Budynek z ostro spadzistym czterostronnym dachem( dawna nastawnia?), jest w tym samym miejscu, szczyt dachu wygląda podobnie, dziś brak komina po lewej stronie. (+).

Nr 4 -Pomost (rurociągu), jest w tym samym miejscu, ale dziś wg mnie jego konstrukcja jest mocno zmieniona lub nowa. (+-)

Nr 5 -Dyspozytornia ,punkt kontrolny parowozowni, a może druga nastawnia, -dziś nie istnieje w typowanym miejscu,
zniszczona podczas działań wojennych lub rozebrana po wojnie. (-)

Bilans plusów i minusów jest równy, czyli dalej nie jestem pewny czy dobrze typuję to miejsce po 88 latach przy pomocy ..internetu.Oczywiście zakładając, że to zdjęcie archiwalne datowane na 1943 rok to na pewno Brześć nad Bugiem
https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie/Reichsbahn im Krieg






Ty23  zdjecie 4.JPG




brzesc dzis 3.JPG
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
Ten wątek jest o próbie ustalenia gdzie dokładnie w Brześciu zostało wykonane to zdjęcie.
Kolega Jarząbek twierdzi, że to zdjęcie wykonano przy starej kładce dla ludzi w obrębie dworca, natomiast ja wytypowałem inne miejsce , kilometr wstecz od dworca, przy starym pomoście dla rurociągu.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.191 504 30
Ten wątek jest o próbie ustalenia gdzie dokładnie w Brześciu zostało wykonane to zdjęcie.
Ten wątek jest nie tylko o próbie ustalenia miejsca zdjęcia, ale faktycznie, od dłuższej chwili ta sprawa zdominowała cały wątek. Jeżeli potrwa to dłużej, wydzielę to zagadnienie do oddzielnego wątku.
 

Podobne wątki